۰ نفر

کرونا ویروس همچنان قربانی می‌گیرد

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۲۴
کد خبر: 412735
کرونا ویروس همچنان قربانی می‌گیرد

تعداد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا ویروس به 56 نفر رسید. طی یک روز تعداد مبتلایان از 800 مورد به 2 هزار و 500 نفر افزایش یافت و کره‌جنوبی، ژاپن، سنگاپور، تایلند، ویتنام، نپال، استرالیا، مالزی، عربستان، فرانسه، امریکا و کانادا به لیست بلند بالای کشورهای درگیر اضافه شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مسئولان ایران همچنان اعلام می‌کنند که هیچ مورد مشکوکی البته تا این لحظه در کشورمان مشاهده نشده است. اما در چین که منشأ ویروس از شهر «ووهان» بوده، یک وضعیت وخیم اعلام شده و رئیس جمهوری این کشور پس از تأیید گزارش فوت 13 نفر در استان «هوبئی» نسبت به وخامت اوضاع هشدار داده است. «هنگ کنگ»، «ماکانو» و «تایوان» هم از جمله مناطق درگیر معرفی شده‌اند. اگرچه به‌نقل از برخی رسانه‌ها، شرکت‌های زیست‌فناوری بشدت به‌دنبال دستیابی به یک واکسن برای این ویروس خطرناک و در حال شیوع هستند، اما هنوز خبری از ساخت واکسن مؤثر نیست. البته شرکت‌های بیوتکنولوژی ناامید نشده و همچنان به‌دنبال ساخت واکسن هستند. با این حال برخی خبرهای امیدوارکننده نشان می‌دهد که اولین بیمار مبتلا به این ویروس کشنده در شانگهای چین مداوا و حتی از بیمارستان مرخص شده است. آنها البته توضیحی درباره روش‌های درمانی روی این زن 56 ساله نداده‌اند، اما برخی خبرها در شبکه‌های اجتماعی از استفاده از داروهای ایدز برای درمان مبتلایان خبر می‌دهد. کمیسیون بهداشت ملی چین البته استفاده از این دارو را تأیید و اعلام کرده که داروهای لوپیناویر ریتوناویر در انبارهای دارویی پکن موجود است. تاکنون سه بیمارستان در پکن برای بستری و درمان بیماران کروناویروس تعیین شده که هر سه، درمان با داروهای ایدز را آغاز کرده‌اند. نتیجه قطعی این درمان البته اعلام نشده است. در ایران با وجود اینکه هیچ مورد مشکوکی دیده نشده، اما در تازه‌ترین تصمیم، ورود مواد غذایی همراه مسافر از چین و کشورهای جنوب شرق آسیا ممنوع اعلام شد. شرایط برگشت و قرنطینه 15 دانشجوی ایرانی که در ووهان زندگی می‌کنند هم از دیگر موضوعات مهمی است که از سوی مسئولان درحال پیگیری است. در این چند روز همچنین انتشار فیلمی که نشان می‌دهد در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، دو خانم در حال اندازه‌گیری تب مسافران هستند واکنش‌های متفاوتی را به‌دنبال داشته است. برخی با انتشار فیلم‌های مشابه در کشورهای همسایه، از چکاپ سطحی مسافران ابراز نگرانی کرده و موجب شدند تا مسئولان بهداشتی در این باره توضیح دهند. معاون بهداشت وزارت بهداشت در جریان بازدید از دفتر مراقبت بهداشت در فرودگاه امام خمینی(ره) گفته است که هنگام ورود مسافران گروه هدف (کشور چین) با دستگاه‌هایی مثل تب سنج که یک دستگاه خیلی ساده برای غربالگری اولیه هست، چنانچه مسافرانی تب، سرفه و تنگی نفس داشته باشند، ارزیابی می‌شوند. اگر علائم بیمار خیلی خفیف باشد و نگران‌کننده نباشد، ضمن اینکه این افراد در سامانه ثبت می‌شوند، تا دو هفته از طریق محل اسکان‌شان اگر هتل باشد یا هر جای دیگر، تحت مراقبت قرار می‌گیرند. اما اگر فردی علائم شدیدتری داشته باشد توسط پزشک و آمبولانس مستقیماً به بیمارستانی که از قبل تعیین شده ارجاع داده می‌شود. آن بیمارستان دارای اتاق‌های ایزوله تنفسی است و فردی که دچار بیماری شدید هست تحت مراقبت قرار می‌گیرد.

دکتر علیرضا رئیسی تأکید کرده: به‌طور خاص برای بیماری کرونا ویروس دو نوبت تست پی‌سی‌آر به فاصله ۲۴ ساعت انجام می‌دهیم. اگر هر دو تست منفی باشد به این معنی است که فرد دچار این نوع بیماری نیست و می‌تواند ترخیص شود ولی همچنان تحت مراقبت قرار دارد. به‌عنوان مثال یک نمونه داشتیم که یک فرد اصالتاً افغانستانی ولی تبعه چین علائم مختصری داشت که به بیمارستان ارجاع دادند و بررسی‌ها نشان داد یک سرماخوردگی ساده داشته است و مرخص شد.

به‌گفته او، خوشبختانه در کشور تاکنون هیچ گزارشی از بیماری کرونا ویروس نداشته‌ایم. اینکه افراد با علامت تب یا سرفه را تحت معاینه قرار می‌دهیم فقط به‌خاطر رعایت احتیاط است وگرنه وجود این علائم در فرد لزوماً نشان‌دهنده کروناویروس نیست.

از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ کشور چین چکاپ خروج برای مسافران قرار داده و افرادی که علائم داشته باشند را اجازه خروج نمی‌دهد. افراد بیماری هم که دیده شده‌اند در سایر کشورها، قبل از ۱۵ ژانویه از چین خارج شده‌اند. ما هم به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی دستورالعملی اعلام کرده‌ایم که افراد مشکوک را مورد ارزیابی و آزمایش قرار دهند. وی گفت: با گمرک هماهنگی‌های لازم را انجام داده ایم، چون احتمال انتقال این بیماری از طریق مواد غذایی وجود دارد، اگر چه هنوز به‌صورت رسمی علت بروز این بیماری در چین اعلام نشده اما گفته می‌شود، اولین افرادی که به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند بعد از خوردن گوشت مار یا خفاش به این بیماری مبتلا شده‌اند و چینی‌هایی که غذا همراه خود داشته باشند ممکن است با آوردن غذای آلوده، این ویروس را منتقل کنند.