۰ نفر

گلایه پلیس از رسیدگی نشدن به پرونده دیوار در دستگاه قضا

۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۵
کد خبر: 399585
گلایه پلیس از رسیدگی نشدن به پرونده دیوار در دستگاه قضا

تخلفات بسیاری که در بستر سایت دیوار اتفاق می افتد، برای چندمین بار صدای رئیس پلیس پایتخت را هم در آورد و او از رسیدگی نشدن به پرونده سایت دیوار در دستگاه قضایی گلایه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، سایت دیوار یکی از سایت‌هایی است که در حوزه خرید و فروش و درج آگهی فعالیت می‌کند. البته این سایت همچنان که جای کم‌هزینه‌ای برای درج آگهی است، بستری است که تخلفاتی هم در آن انجام می‌گیرد؛ به گونه‌ای که پلیس خواستار مسدودسازی یا سامان دهی فعالیت های این سایت از مقامات قضایی شده است.

پلیس: تخلفات دیوار درحال افزایش است

فرمانده انتظامی تهران بزرگ سه شنبه گذشته در حاشیه طرح رعد ۳۱ با اشاره به فروش باتری های قلابی به اسم تولید کشور کره در سایت دیوار به عنوان یک نمونه، گفت: تخلفات سایت دیوار در حال افزایش است.

سردار حسین رحیمی افزود: «انتظار دارم دستگاه قضایی به این موضوع توجه ویژه ای کند که ما چهار- پنج بار درخواست کرده ایم و خیلی رسمی عرض می کنم اقدامی انجام نشده است.»

تخلفات متنوع

بر اساس این گزارش، تخلفاتی که از طریق سایت دیوار انجام می شود، روز به روز در حال افزایش است و هر روز نمونه های متنوعی از آن دیده می شود.اواخر مهر امسال نیز رئیس پلیس فتا در گفت‌وگو با اعتماد درباره آخرین جزئیات رسیدگی به جرایم در سایت دیوار اظهار کرد: تخلفات انجام‌گرفته را به دادستانی گزارش کرده‌ایم، اما هنوز پاسخی نگرفته‌ایم.

سرهنگ تورج کاظمی درباره آخرین جزئیات از درخواست مسدودسازی سایت دیوار از سوی پلیس گفت: برای دادستانی تخلفات انجام‌گرفته در دیوار را بازگو کرده بودیم، البته تاکنون پاسخی از سوی دادستانی نرسیده است که چه دستوری دارند و چه اقدامی باید انجام شود.یکی از مشکلاتی که پلیس فتا با سایت دیوار دارد موضوع قابل شناسایی نبودن کاربران آن و در واقع افرادی که در آن آگهی می دهند، است؛ البته به تازگی سایت دیوار انتشار برخی از آگهی ها را منوط به درج کد ملی آگهی دهنده کرده است.آن طور که رئیس پلیس فتا اعلام کرده بیشترین مواردی که به مردم آسیب رسانده است در بحث کلاهبرداری بوده تا محتوا: «کلاهبرداران با عناوین مختلف و با سناریوهای مختلف به کلاهبرداری از شهروندان اقدام می‌کنند. بیشتر در حوزه جرایمی که ارقام سنگینی ندارند طعمه خود را فریب می‌دهند؛ مثل آگهی فروش پلی‌استیشن، مبل و... معمولاً بعد از پرداخت پول از سوی خریداران هم کلاهبرداران ناپدید می‌شوند و دیگر پاسخ‌گو نیستند.»بر اساس آمارها، بیشترین میزان کلاهبرداری های اینترنتی از طریق سایت های دیوار و شیپور انجام می شود.

از مالخری تا یافتن هم خانه

طی این چند سال جرایم زیادی از جمله کلاهبرداری، سرقت و ... در بستر سایت دیوار اتفاق افتاده است؛ از خرید و فروش اموال مسروقه توسط مالخران بی‌هویت گرفته تا فروش کد و کارت ملی، موضوعات ضداخلاقی، نوبت فروشی ویزیت پزشکان متخصص و ... که به مدیران آن ها تذکراتی هم داده شده است. جدا از این موارد نمونه های دیگری از آگهی هایی که در دیوار منتشر شده، نشان از نبود سیستم نظارتی در محتوای این سایت است. مواردی از قبیل: یک خانم بی سرپرست، حدود 30 ساله برای تحت پوشش قرار دادن با محرمیت. یک دست دندان مصنوعی کاملا  نو و تمیز. فروش جلیقه نجات ویژه مسافران هواپیما. دعانویس 100 درصد تضمینی با موکل، آگهی ماساژ رایگان برای بانوان بالای 40 سال در منزل خودتان که البته وقتی تماس می گیری آقا پاسخ می دهد یا آگهی هم خانه خانم که بازهم آگهی دهنده آقاست. کمک به خانم های تنها، این ها همه نمونه هایی از آگهی هایی است که در دیوار دیده می شود.همچنین جرایمی همچون فروش طلا‌های تقلبی، فروش خودرو و موتورسیکلت سرقتی و نیز سرقت اموال از جمله جرایمی است که در بستر سایت دیوار اتفاق افتاده است.در برخی موارد نیز کالایی در این دو سایت تبلیغ می شود و خریدار برای آن که آن کالا را از دست ندهد، بخشی از پول را به عنوان بیعانه به فروشنده پرداخت می کند، اما بعد از آن دیگر گوشی تلفن فروشنده خاموش می شود و کسی پاسخ گو نیست.