۰ نفر

خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش صحت ندارد

۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱
کد خبر: 382202
خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش صحت ندارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش صحت ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در خصوص گلایه از شهریه مدارس غیردولتی، اظهار کرد: در مدارس غیردولتی برای شهریه دانش‌آموزان ضوابطی تعیین شده و از طریق سایت معاونت به اطلاع مردم رساندند.

وی ادامه داد: این شهریه‌ها بخشی اجباری است که در ازای آموزشی که در مدرسه ارائه می‌شود، هست و مراقبت می‌کنیم که کسی حق ندارد از این شهریه‌ها تخطی کند و نیازی به مداخله نهادهای دیگر نیست و ما پاسخگو خواهیم بود.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: سامانه‌هایی هم پیش‌بینی شده است که افراد شکایات خود را مطرح کنند اما برخی دریافتی‌های این مدارس در ازای خدمات اضافی است که خدمات اختیاری است و افراد می‌توانند مطالبه نکنند؛ این مشکلات مربوط به معدودی از مدارس غیردولتی است و قالب مدارس غیردولتی از چنین مشکلی رنج نمی‌برند و چنین مشکلی متوجه آنها نیست.

وی تصریح کرد: با جدیت و قاطعیت عرض می‌کنم که ما ضامن مقرراتی هستیم که ابلاغ کردیم و حتی یک مورد از این تخلف را شدیدا برخورد خواهیم کرد.

موضوع خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش به هیچ وجه صحت ندارد

حاحی‌میرزایی در مورد موضوع خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش گفت: چنین چیزی صحت ندارد زیرا آموزش و پرورش امر حاکمیتی است و قابل واگذاری به دیگران نیست و به بخش خصوصی‌ واگذار نخواهد شد.

وی ادامه داد: استانداردهای نظام تعلیم و تربیت از نظر صلاحیت معلم، محتوا و برنامه درسی تابع نظام آموزشی است و در تمام مدارس آموزش و پرورش مراقبت خواهد شد و تحت نظر آموزش و پرورش اعمال خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: موضوع خرید خدمات آموزشی برای بخشی از مناطق است که با مشکل و کمبود نیرو مواجه هستیم و در اینگونه مدارس، استانداردهای آموزشی عدول نخواهد شد و معلمان تابع شرایط و گزینش آموزش و پرورش هستند و محتوای آموزشی مورد نظر آموزش و پرورش هم اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: دیدگاه‌هایی درباره خرید خدمات است و ارزیابی‌هایی را در دستور کار قرار دادیم و متناسب با نتایج ارزیابی‌ها عمل خواهیم کرد.

*بودجه آموزش و پرورش از یک کاستی ساختاری رنج می‌برد

حاجی‌میرزایی درباره سرانه مدارس بیان کرد: بودجه آموزش و پرورش از یک کاستی ساختاری رنج می‌برد و باعث شده است که بخشی از مطالبات فرهنگیان و بخشی از هزینه‌های آموزش و پرورش به عنوان سایر هزینه‌ها تلقی شود و این موارد در بودجه سرانه به درستی پیش‌بینی نمی‌شود و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.  

وی اضافه کرد: تمام تلاش را خواهیم کرد تا اعتبار بیشتری بگیریم و در سرانه مدارس کمک کنیم اما به طور اصولی‌تر باید در بودجه سال ۹۹ تمهید  کنیم که مشکل بودجه ساختاری آموزش و پرورش برطرف شود و بر اساس بودجه عملکردی و واقعه‌بینانه‌تر تنظیم شود.

* آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان پس از تصویب دولت به مرحله اجرا در می‌آید

وزیر آموزش و پرورش درباره قانون ویژه برای این وزارتخانه اظهار کرد: تمام تلاشم این است تا این کار انجام شود و لازمه‌اش این است که لایحه‌ای تنظیم شود، در دولت تصویب شده و به مجلس ارائه شود؛ این کار را مصمم هستم که در دستور کار قرار دهم چون به این کار باور دارم؛ معلم باید ذهنش آرام باشد و حقوق و دریافتی کافی داشته باشد تا بتواند با آرامش خاطر، مسؤولیتش را ایفا کند.

وی افزود: یکی از قابلیت‌ها که در قانون پیش‌بینی شده است، طرح رتبه‌بندی است که در این زمینه آموزش و پرورش، آیین‌نامه مربوط را تهیه کرده است تا معلمان در رتبه‌های مختلف متناسب با سابقه‌، تجربه، توانمندی و دوره‌های آموزشی قرار گیرند.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: آیین‌نامه این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت در دستور بررسی است و پس از تصویب دولت به مرحله اجرا در خواهد آمد و امیدواریم گامی در جهت اصلاح نظام پرداخت معلمان باشد.

* ​ بیش از ۸۶ درصد از مدارس کشور دولتی هستند

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش درباره اصل ۳۰ قانون اساسی گفت: اصل ۳۰ قانون اساسی به صورت خیلی خوب در آموزش و پرورش انجام می‌شود و بیش از ۸۶ درصد از مدارس کشور دولتی هستند و در همه مناطق کشور، مدارس دولتی گسترده شده‌اند و متعد به دسترسی همگان به آموزش و پرورش هستیم.

* به دنبال این نیستیم که چوب حراج بر املاک آموزش و پرورش بزنیم 

حاحی‌میرزایی گفت: در مورد بودجه سال 99 مصمم هستم که واقعی‌تر تنظیم شود اما ما هم بخشی از نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم و ممکن است محدودیت‌هایی باشد که وقتی متوجه همه باشد قطعا متوجه آموزش و پرورش هم خواهد بود.

وی ادامه داد: تمام تلاشم این است که این چنین نباشد که دیگران محدودیتی نداشته باشند و ما فقط محدودیت داشته باشیم ولی با تمام وجود تلاش می‌کنم که بودجه سال 99 آموزش و پرورش واقع بینانه‌تر تنظیم شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره املاک و دارایی‌های آموزش و پرورش اظهار کرد: به هیچ‌وجه ملکی را نمی‌فروشیم و به دنبال این نیستیم که چوب حراج بر املاک آموزش و پرورش بزنیم بلکه می‌خواهیم دارایی‌های خود را بهینه مصرف کنیم و باید بر دارایی خود بیفزاییم و از دارایی‌ها در جهت حل مشکلات کمک بگیریم.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: یکی از مأموریت‌های کمیته اقتصادی آموزش و پرورش، بهره‌مندی مؤثرتر از دارایی‌ها و درآمدهاست؛ آموزش و پرورش باید درباره دارایی‌هایش را به نحو مؤثرتر و مناسبت‌تری برنامه‌ریزی کند و درباره اردوگاه شهید باهنر هم به شما اطمینان می‌دهم که این اردوگاه متعلق به آموزش بوده است و خواهد ماند و این اردوگاه متعلق و در اختیار آموزش و پرورش خواهد ماند.

وی درباره همکاری با مدیران فعلی آموزش و پرورش گفت: میثاق‌مان با همه همکارانی که در سراسر کشور داریم، اجرای برنامه‌هاست و در اجرای برنامه‌ها با هیچکس تعارف نداریم و اصل، پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت است.

*راهکار اصلی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مصونیت‌سازی دانش‌‌آموزان است

وزیر آموزش و پرورش درباره راه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش گفت: راهکار اصلی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مصونیت‌سازی دانش‌‌آموزان است؛ عمیقا اعتقاد دارم اگر آموزش و پرورش در ساحت‌های مختلفی که سند بنیادین پیش‌بینی کرده است، دانش‌آموزان را تربیت کند، آنها را در برابر وجود آسیب‌ها مصونیت می‌بخشد.

وی ادامه داد: دانش‌آموزی که ارتباط مؤثری می‌تواند با خانواده برقرار کند و امکان گفت‌وگوی مؤثر در درون خانواده دارد، از خیلی از آسیب‌های اجتماعی مصون است؛ آسیب‌ها وقتی به وجود می‌آید که دانش‌آموزان فاقد توانایی‌های لازم برای مواجهه با آن هستند.

حاجی‌میرزایی افزود: برنامه غربالگری برای شناسایی افراد آسیب‌دیده پیش‌بینی شده است و برنامه‌هایی برای درمان، بهبود و اصلاح آنها جزو برنامه‌های معاونت پرورشی است.

*

وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش تنوع مدارس اظهار کرد: سیاست ما حمایت از مدارس دولتی است؛ تنوع اصلی مدارس ما شامل مدارس دولتی و غیردولتی است و در ذیل هر کدام از این مدارس، شکل‌های خاصی است که بر اساس شرایط خاصی به وجود آمده است و سعی می‌کنیم در مواردی که لازم نیست، تنوع را کاهش دهیم.

وی درباره کنکور و برنامه‌اش برای مقابله با مافیای کنکور گفت: در قانون سنجش و پذیرش دانشجو مأموریتی متوجه آنها شده و مسؤولیت تدبیر درباره کنکور برعهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است اما به نظر می رسد به‌رغم اینکه چندین قانونی است که در این زمینه تصویب شده است، اراده‌ای برای اجرای این قانون وجود ندارد.

حاجی‌میرزایی افزود: شاید نیازمند این هستیم که موضوع کنکور را یک مقدار جدی‌تر و عمیق‌تر در دستورکارمان قرار دهیم؛ به میزانی که بتوانیم نیازهای متنوع جامعه را به شکل مناسبتری پاسخ دهیم و بتوانیم ارتباط نظام تعلیم و تربیت و بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برقرار کنیم، هدفمندتر نظام آموزشی حرکت خواهیم کرد ولی الان در انتهای مسیر نظام تعلیم و تربیت ما، کنکور نشسته است. 

وی ادامه داد: اگر مشتریان دیگری در انتهای این خط نشسته باشند که شرایط و اولویت‌های مناسب‌تری برای کسب و کار در اختیار دانش آموزان قرار دهند، موقعیت کنکور متزلل می‌شود؛ اکنون بخشی از رشته محل‌های تحصیلی بدون کنکور و از طریق سوابق تحصیلی قابل دسترسی است اما همچنان حول و حوش ثبت‌نام در کنکور حرکت می‌کنند و فکر می‌کنم این موضوع هم به درستی به جامعه اطلاع‌رسانی نشده است.

وی افزود: کنکور قطعا پدیده مطلوبی نیست و اقتصاد هزار میلیاردی شکل گرفته اطراف کنکور یک مانع بزرگ است که باید این اقتصاد را به سمت کیفیت نظام آموزشی سوق دهیم. کنکور عارضه‌ای مهم است و ساماندهی آن جزو اولویت‌های ماست.

وی درباره بروز تخلفاتی در برخی حوزه‌ها چون تلویزیون تعاملی و... گفت: در این باره گزارشاتی دریافت و دستوردادم مورد بررسی قرار بگیرد و قطعا اطلاع رسانی خواهد شد. شفافیت مورد توجه ماست. حساب یکپارچه مدارس به صورت آزمایشی در حال اجراست و تلاش می کنیم دریافتی مدارس را روشن و شفاف پیش ببریم. عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز به اطلاع فرهنگیان می‌رسانیم. خود را مسئول می‌دانیم شفاف و روشن عمل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: آیین نامه رتبه بندی در دولت باید به تصویب برسد و برای اجرا به دست ما برسد. تلاش ما تسریع فرایند است. رتبه بندی قطعا از اول مهر اجرا می‌شود و احکام از اول مهر خواهد بود، اما شاید مصوبه دیرتر به دستمان برسد. ۲۰۰۰ میلیارد تومان تخصیصی فقط برای رتبه بندی است و در جای دیگری هزینه نمی شود.

وی در ادامه گفت: منابع انسانی فوق العاده اهمیت دارد. هماهنگی‌هایی با سازمان برنامه انجام شده تا وضعیت نیروی انسانی مورد مطالعه قرار بگیرد. باید به درک مشترکی برای نیروی انسانی برسیم. امیدواریم نتایج آن کمک خوبی به ساماندهی نیروی انسانی کند. برای استخدام۱۸ هزار و ۳۰ نفر فراخوان در مهر اعلام می شود.

حاجی میرزایی افزود: ارتباط منظم با اعضای دولت داشته و از ظرفیت‌ها آگاهم و امیدوارم آن را به خدمت آموزش و پرورش در بیاورم تا اهداف به شکل مناسبتری پیش برود.

وی درباره شهریه‌های مدارس غیردولتی نیز گفت: شهریه آنچه تحت عنوان خدمات آموزشی الزامی، ارائه می‌شود، مشخص است و مدارس حق ندارند رقمی افزون‌تر بگیرند اما مابقی ربطی به خدمات آموزشی آموزش و پرورش ندارد و خدمات اضافی است که الزامی نیست. در مجموع این مباحث مربوط به تعداد معدودی از مجموعه ۱۶ هزار مدرسه غیردولتی است و کمتر از صد مدرسه شهریه های اینگونه دارند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش ۵۰ درصدی فوق العاده شغل کارکنان دولت و اعمال رتبه بندی به جای این فوق العاده شغل برای فرهنگیان صحت دارد؟ گفت: ۵۰ درصد افزایش فوق العاده شغل پیشنهادی بود که هنوز به دولت نیامده و تایید نشده است و متفاوت با رتبه بندی است.

 حاجی میرزایی درباره بکارگیری نیروهای حق التدریسی عنوان کرد: طبق قانون ضوابطی پیش بینی شده تا حق التدریسی‌ها و مربیان پیش دبستانی در آزمونی شرکت و طبق نیاز و مجوزهای دریافتی به استخدام در بیایند. نهضتی‌ها نیز باید در دوره آموزشی یکساله و آزمونی در انتهای دوره شرکت کنند و مطابق با سهمیه سازمان امور استخدامی به استخدام دربیایند. آیین نامه تصویب و عملیات اجرایی مربوط آغاز شده است.

وی ادامه داد: با توجه به سیر خروجی از آموزش و پرورش و بازنشستگی ۴۵ هزار معلم در ابتدای مهر امسال، ۱۰۸ هزار معلم کمبود داشتیم و ناچار بودیم از روش های اضطراری موجود استفاده کنیم. تدریس معاونین مدارس، تدریس تمام وقتی معلمان، حق التدریسی شاغلان از جمله راهکارهای موجود بود و با تمام دشواری ها نیروی انسانی مورد نیاز تامین شده است.

وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه با مدارس خشت و گلی در ابتدای مهر ماه خداحافظی خواهیم کرد افزود: البته حذف مدارس خشت و گلی در استان سیستان و بلوچستان تا آبان ماه به اتمام می‌رسد. مدارس کپری نیازمند سازه های متناسب با اقلیم هستند که در دستور کار و اولویت بعدی سازمان نوسازی قرار دارد. هر مدرسه ای که علمک گاز به آنجا رفته باشد بخاری گازسوز جایگزین می‌شود و در مدارسی که گازکشی ندارند بخاری‌های دیگری جایگزین می شوند.