۰ نفر

جزئیاتی منتشر نشده از پرونده نجفی

۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰
کد خبر: 356422
جزئیاتی منتشر نشده از پرونده نجفی

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد که تاکنون هیچ تماسی برای سفارش پیرامون پرونده نجفی با پلیس آگاهی برقرار نشده و پلیس در استقلال کامل به این پرونده رسیدگی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سردار علیرضا لطفی درباره برخی ابهامات درباره نحوه مواجهه پلیس با محمدعلی نجفی ،گفت: ما هیچ استثنایی میان این فرد و دیگر افراد متهم به قتل قائل نشدیم و متهم پس از حضور در مقر پلیس آگاهی با همان لباسی که داشت به جرمش اعتراف کرد و پس از انجام مصاحبه اولیه لباس بازداشتگاه پوشیده و با دستبند به بازداشتگاه منتقل شد. نمی‌شود که وقتی یک نفر به پلیس آگاهی می‌آید ابتدا لباس متهم را تنش کنیم و بعد بگوییم اعتراف کن، این رویه در مورد تمام افرادی که برای اقرار به پلیس مراجعه می‌کنند وجود دارد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: این فرد به محض ورود به بازداشتگاه لباس مخصوص پوشیده و دستبند زده است که تصاویرش هم موجود است.

لطفی در مورد اینکه آیا به جز نجفی فرد دیگری هم دستگیر شده یا خیر گفت: به جز نجفی فرد دیگری دستگیر نشده است و او همدستی هم نداشته است. خود این فرد گفته موقعی به همسرش شلیک کرده که او به سمتش هجوم آورده است.

به گفته وی ، نجفی به دلیل اختلافات خانوادگی اقدام به قتل کرده و خودش هم اعتراف کرده و حتی گفته بود که قصد داشته به خودش هم آسیب بزند که به هر دلیلی این کار را نکرده است. ما احتمال دادیم که او به شش محل برود که تمامی این محل‌ها تحت نظر قرار دادیم. نجفی به مزار پدرش در قم رفته و سپس به محدوده خیابان وحدت اسلامی آمده و در حال تردید برای معرفی خودش بوده که در چهارراه مولوی از سوی عوامل پلیس مشاهده و دستگیر شده است.

لطفی درمورد اینکه گفته می‌شود نجفی در قم با برخی افراد دیدار کرده نیز گفت: این مساله نیز صحت ندارد و این فرد دیداری با فرد خاصی نداشته است و همانطور که گفتم تنها به مزار پدرش رفته و فاتحه‌ای خوانده و به تهران برگشته است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در مورد ادعای خیانت همسر دوم نجفی نیز اظهارکرد: اصلاً بحث خیانت از طرف متهم به ما مطرح نشده است. نجفی گفت که همسرش زبان فحاشی داشته و بارها با هم درگیر شده‌اند، آنها شب قبل از جنایت هم با هم درگیری شدیدی داشتند و صبح روز جنایت هم باهم درگیر شده‌اند.

وی درباره اینکه آیا مقتول پیش از این سابقه دستگیری داشته یا خیر هم گفت: این موضوع را هنوز بررسی نکردیم، اما حتماً بررسی خواهیم کرد. ما در ابتدای تحقیقات هستیم و موارد بسیاری است که باید بررسی شود.

لطفی با تاکید بر اینکه نگاه پلیس به پرونده نجفی مانند دیگر پرونده‌های مشابه بود، گفت: این پرونده از نظر ما کاملاً غیر سیاسی است و برای ما مهم نیست متهم کیست و وابسته به چه جریان و جناحی است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به توانایی پلیس برای دستگیر متهم خاطرنشان کرد: اقتدار پلیس را می‌توان در رسیدگی به این پرونده مشاهده کرد. پلیس توانایی خوبی دارد. ما اشرافیتی به ایشان داشتیم که دقیقاً می‌دانستیم چه زمانی کجا می‌رسد. پلیس اشرافیت خوبی دارد و همین شیوه‌های خوب پلیس بود که باعث شد آقای نجفی به موقع دستگیر شود. ضمن اینکه این کار حساسیت‌هایی هم داشت، مثلاً اگر این فرد با توجه به مواردی که مطرح کرده بود، خودکشی می‌کرد یا آسیبی به خودش می‌رساند، امروز هزار شائبه دیگر مطرح می‌شد و ما سعی کردیم اقداماتمان طوری باشد که مشکلی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه ما اعتقاد داریم که حقوق شهروندی باید رعایت شود، گفت: ما با توجه به شواهد از همان دقایق اولیه پی بردیم که خود نجفی مرتکب قتل شده است، اما همانطور که کار خبرنگاری حساسیت‌هایی دارد، کار کارآگاهی نیز حساسیت‌های خاص خودش را دارد.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، نجفی چند ساعت قبل از دستگیری در تماسی به دخترش گفته بود که می‌خواهم خودم را معرفی کنم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره اینکه آیا فشاری در مورد رسیدگی به این پرونده به پلیس وارد شده است، گفت: تا این لحظه حتی یک نفر هم با ما تماس نگرفته که توصیه‌ای در این زمینه بکند و پلیس با استقلال کامل کارش را انجام داده است.

نجفی مجوز حمل سلاح نداشت

فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره دستگیری محمدعلی نجفی نیز گفت: به محض مطلع شدن از وقوع قتل، مانند سایر قتلها با جدیت تلاش بی‌وقفه برای شناسایی قاتل و دستگیری آن شروع شد.

وی افزود: در دقایق نخست متوجه شدیم قتل توسط آقای نجفی صورت گرفته است، قرائن و شواهد، تماسها، اطلاعات به دست آمده از فرزند‌خوانده و راننده وی را به دست آوردیم و نگران بودیم وی به خود لطمه بزند، 6 نقطه حضور وی شناسایی شد، یک نقطه قم و یک نقطه ویلای وی بود.

رحیمی ادامه داد: در نهایت یکی از تیمها وی را در خیابان وحدت اسلامی مشاهده کرد، آقای نجفی مردد بود که در نهایت به داخل آگاهی منتقل شد.

وی خاطرنشان کرد: فیلم و تصاویری از وی منتشر شد که در آن لحظه در حال بررسی‌ اولیه و بازجویی اولیه از وی بودیم، بازجویی تا لحظه افطار ادامه پیدا کرد. فیلمی که منتشر شد مربوط به پیش‌افطار نبود، خود گزارشگر ساعت 9 شب رسید، لحظات صرف چای وی و پلیس مربوط به بعد از افطار بود، افسر بازجوی ما با زبان روزه کار را ادامه داد. برای ما فرد فرقی نمی‌کند و در جایگاه قاتل است.

رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر مجوز حمل سلاح توسط آقای نجفی، گفت: آقای نجفی از سال 94 مجوز سلاح نداشت.

وی درباره رفتار پلیس با آقای نجفی و تصاویر پخش شده، یادآور شد: زمانیکه متهم دستگیر شد، وی به جرم خود اعتراف کرد و طبیعتاً همواره در برخوردها اعلام می‌کنیم که رفتارمان همواره با رافت، رحمت و اقتدار است، برای سایر متهمان نیز رفتارمان همین است و فرقی نمی‌کند. رفتار پلیس بر مبنای قانون و شرع است، لحظه‌ای که وی دست داد، لحظات آخر بازجویی بود. وی در خیابان توسط همکاران دستگیر شد، کار بازجویی، اخذ اعترافات و ... در کمتر از دو، سه ساعت انجام می‌شد.

وی افزود: دست نزدن به آلات قتاله مربوط به زمانی است که تحقیقات به جمع‌بندی نرسیده است، زمانی که خبرنگار آن کار را کرد مربوط به بعد از این اتفاقات و انجام تحقیقات بود.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره نامه نوشته شده توسط آقای نجفی، گفت: در همان ابتدای بررسی صحنه، نامه کوتاهی توسط وی کشف شد که اقرار به قتل نوشته شده بود، این مدارک کنار هم قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که وی مرتکب قتل است.

رحیمی با بیان اینکه قتل ساعت 10 صبح رخ داد، تصریح کرد: آقای نجفی حدود یک ساعت و نیم داخل منزل بود، مدارک را جمع کرد و سپس از خانه خارج شد، تقریباً از ساعت 12 رسانه‌ها مطلع قتل شدند، پلیس در اولین فرصت که منطقی بود، اطلاع‌رسانی کرد، در این زمان صحبتهای زیادی در فصای مجازی مطرح شد.

وی مجروح شدن نجفی در این حادثه را تکذیب کرد و گفت: وی بعد از قتل، به قم رفت و سپس به تهران بازگشت.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره حمل سلاح توسط افرادی که مجوز ندارند، متذکر شد: اگر سلاح در اختیار فرد باشد و مجوز نداشته باشد، جرم است.

رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وی سابقه خودکشی داشته، یادآور شد: وی سابقه خودکشی نداشته است.

انگیزه نجفی برای قتل دعوای زن و شوهری بوده است

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: براساس سخنان نجفی و اظهاراتش مشخص شد انگیزه وی از ارتکاب جنایت دعوای زن و شوهری بوده است.

قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران درخصوص حضور نجفی در دادسرا و تفهیم اتهام گفت: به هر تقدیر هرگاه قتلی رخ می‌دهد پرونده ای در دادسرای جنایی تهران برای آن تشکیل می‌شود.

وی افزود: پس از دستگیری هر متهمی فرد قاتل باید به دادسرا منتقل شده و در حضور بازپرس پرونده به وی تفهیم اتهام شود و روند قضایی پرونده از نظر شکی و ماهوی طی شود.

شهریاری گفت: نجفی شب گذشته در بازداشتگاه پلیس آگاهی تهران بزرگ نگهداری شده و امروز برای تفهیم اتهام به دادسرای امور جنایی منتقل شد.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران افزود: صحبتی مفصل درباره علت‌های وقوع قتل با متهم داشته و در آخر دریافتیم که انگیزه وی دعواهای زن و شوهری بوده است.

وی درخصوص اینکه برخی رسانه‌ها مدعی شده اند که نجفی سخنانی درخصوص تماس‌های همسرش با نهادهای امنیتی و بالعکس داشته است گفت: این موضوع را من به طور واضح و دقیق نشنیدم.

شهریاری ادامه داد: نجفی در ابتدای سخنانش برخی موارد را مطرح کرد که برخی رسانه‌ها از لابه لای آن چنین اظهاراتی را استخراج کرده‌اند که به نظر بنده هم صحت ندارد.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران درخصوص تفهیم اتهام به نجفی نیز گفت: وی به شعبه دهم بازپرسی منتقل شده است و قاضی پرونده در حال تفهیم اتهام به وی به جرم قتل عمد است.

نجفی: یک نهاد تماس‌های مرا شنود می‌کرد و در اختیار همسرم قرار می‌داد

محمدعلی نجفی که در پی اعتراف به قتل همسر دوم خود برای انجام بازپرسی به دادسرای امور جنایی تهران منتقل شده است، گفت: این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌ات را پرداخت کنم اما می‌گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی.

محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران که در پی اعتراف به قتل همسر دوم خود برای انجام بازپرسی به دادسرای امور جنایی تهران منتقل شده است گفت: مهریه همسرم ١٣٦٢ سکه بود و هر چقدر اصرار می‌کردم که از یکدیگر جدا شویم، قبول نمی‌کرد.

وی افزود: یک نهاد تماس‌های مرا شنود می‌کرد و در اختیار همسرم قرار می‌داده است که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است.

شهردار پیشین تهران گفت: بعد از این حادثه به سر خاک پدر و پدربزرگم رفتم که خود را بکشم؛ اما زمانی که با خود فکر کردم به این نتیجه رسیدم که قانون راه بهتری است و تصمیم گرفتم که خود را معرفی کنم.

متهم گفت: از وقتی که به عقد من درآمد از اردیبهشت پارسال تا دیروز مسائل ناموسی نبود، اما تهدید ناموسی زیاد می‌کرد و یکی از اصلی‌ترین مسائل دعوای ما همین موضوع بوده است. هر وقت صحبت از طلاق می‌کردیم شروع به شکستن وسایل خانه می‌کرد و با کارد حمله می‌کرد.

نجفی افزود: این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌ات را پرداخت کنم اما می‌گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی.

شهردار پیشین تهران گفت: من به قصد کشتن نرفتم و می‌خواستم بترسانمش.

تصویر حضور محمدعلی نجفی در حرم حضرت معصومه پس از ارتکاب قتل

او گفته می خواسته خود را در قم و بر سر مزار پدرش خلاص کرده و بکشد.

نجفی

هنوز تلفن همراه میترا استاد پیدا نشده است

 سرهنگ بابک نمک شناس با اشاره به برخی شایعات پیرامون پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق اظهار کرد: در این پرونده با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد شایعاتی از قبیل خیانت مقتول، ایست قلبی قاتل و… زیادی مطرح شده است.

وی افزود: تعدادی موبایل در بازرسی خانه دختر قاتل پیدا شده که گفته می‌شود متعلق به محمدعلی نجفی است ولی هنوز مشخص نیست این موبایل برای شخص آقای نجفی است یا مقتول یا فرد دیگری.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در پایان گفت: در صحنه جنایت گوشی تلفن همراه مقتوله پیدا نشد که احتمال این وجود داشت قاتل هنگام خروج از محل جنایت گوشی را همراه خود برده باشد و به همین دلیل احتمال می‌رود گوشی همراه مقتول یکی از موبایل‌هایی باشد که در خانه قاتل پیدا کردیم.

دختر نجفی: میترا اصلا خیانت نکرده بود اما در دعواهایش با پدرم مرتب تهدید می کرد خیانت خواهد کرد

پیش از ظهر دیروز که قتل رخ داد راننده پدرم نزدم آمد او یک نامه ۳ برگی پشت رو از پدرم به من داد که در آن نوشته بود میترا را کشته و دلایلش را هم نوشته بود.

سراسیمه به موبایلش زنگ زدم خاموش بود راننده پدرم چون بتازگی اسباب کشی کرده بودند کلید خانه را داشت سریع آنجا رفتیم و با ورود به خانه جسد را دیدیم ما در خانه بودیم که پسر میترا آمد من کیفش را گرفتم و در گوشه ای گذاشتم و بعد فهمید چه اتفاقی افتاده است.

مهیار دروغ می گوید دستش را پدرم شکسته او دستش در مدرسه شکسته بود و همه این را می دانند.

میترا استاد از وقتی با پدرم ازدواج کرد مسیر اشتباهی را پیش گرفت او به پدرم اجاز نمی داد با ما رفت و آمد کند حتی تماس با ما ممنوع بود آخرین بار یکماه پیش بود که پدرم به من زنگ زد آن هم بخاطر اینکه می خواست ماشین لکسوس را که به نام من بود بفروشد رفتم امضا دادم و برگشتم ما هیچ چیزی به نام ندارم مادرم هرچه دارد به نام خودش است و منم جز همان لکسوس که فروخته شد چیزی به نام ندارم.

خیلی ناراحتیم این اتفاق افتاده است اما میترا بی تقصیر نیست او از همان یکسال پیش پدرم را تهدید به خیانت می کرد حتی ما را تهدید به اسیدپاشی کرده بود و پدرم برای اینکه ما در امان باشیم با ما قطع رابطه کرده بود.

همسر اول نجفی: میترا یک سال فقط همسرم را تهدید می‌کرد/ این حق نجفی نبود

شوهرم همیشه به من احترام می گذاشت حتی برای سوار شدن به آسانسور ابتدا با احترام کناری می ایستاد تا من داخل بروم و بعد خودش همراهم می آمد.

همسر اول و دختر محمد علی نجفی امروز صبح به خبرنگار رکنا در دادسرای امور جنایی تهران اطلاعاتی از یکسال گذشته وی و میترا استاد ارایه دادند.

همسراول نجفی که از دستگیری شوهرش خیلی ناراحت بود با تاکید بر اینکه آنها از هم طلاق نگرفته و هنوز هم عاشقانه شوهرش را دوست دارد گفت:من و همسرم 42 سال با هم زندگی کرده ایم و هیچ مردی به مودبی ایشان ندیده ام.

وی افزود: شوهرم همیشه به من احترام می گذاشت حتی برای سوار شدن به آسانسور ابتدا با احترام کناری می ایستاد تا من داخل بروم و بعد خودش همراهم می آمد.

این زن با ناراحتی ادامه داد: شوهرم ناگهان عوض شد باور ندارم این اتفاق افتاده باشد آرام تر از شوهرم کسی را سراغ ندارم او از وقتی با میترا استاد ازدواج کرد دیگر مرد سابق نبود دیگر اجازه نداشت به من و دخترش سر بزند تحت فشار بود حتی یکبار گفت شاید برای خلاصی از رفتارهای میترا مجبور به طلاق بشویم اما دلش به این کار نبود میترا بارها شوهرم را تهدید کرده بود به ما که خانواده اش هستیم اسید بپاشد و ضربه بزند و شوهرم برای اینکه ما در امان باشیم و حساسیتی وجود نداشته باشد رابطه مان را قطع کرده بود .

وی افزود: در نامه هایی که به دخترم داده نوشته که مراقب مامدرتا باش او مرد خوبی است و می دانم الان تحت چه فشار عصبی ای است میترا یکسال فقط شوهرم را تهدید می کرد هنوز دلیلش را نمی دانم اما از وضعیت شوهرم خیلی نگرانم او حقش این نبود مردی بزرگ با اخلاق که ناگهان عوض شد و به خودش لطمه بزرگی زد.

کالبدشکافی جسد میترا استاد

مسعود قادی پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران ، در ارتباط با آخرین جزئیات بررسی پرونده میترا استاد همسر دوم شهردار اسبق تهران اظهار داشت: جسد متوفی شب گذشته به پزشکی قانونی استان تهران انتقال یافت.

وی افزود: از صبح امروز اقدامات کارشناسی تخصصی بر روی جسد آغاز شده است و جسد متوفی کالبدشکافی شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به حضور کارشناسان پزشک قانونی در بررسی این پرونده، گفت: جزئیات قتل از طریق بررسی جسد انجام گرفته و نتیجه تنها به مرجع قضایی اعلام می‌شود.

قادی پاشا خاطرنشان کرد: نتیجه بررسی‌های صورت گرفته بر روی جسد میترا استاد تا ظهر امروز به مرجع قضایی اعلام خواهد شد.

نجفی شب قبل با انتقال به پزشکی قانونی تست روانشناسی داد

رئیس بخش معاینات روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: نجفی شب گذشته به پزشکی قانونی مراجعه و تست روانشناسی داد.

مهدی صابری رئیس بخش معاینات روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور درخصوص این موضوع که آیا محمدعلی نجفی برای اخد تست‌های الکل، مواد مخدر و روانشناختی به پزشکی قانونی آمده است، گفت: شب گذشته با توجه به دستور قضایی جهت انجام معاینه روانپزشکی محمدعلی نجفی به پزشکی قانونی منتقل شد.

وی افزود: از وی تست‌های مربوطه اخذ شد و قرار است نتایج این تست‌ها به مقام قضایی ارائه شود.