۰ نفر

قولی که رئیسی برای حل موضوع مهریه به مکارم شیرازی داد

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۱۷
کد خبر: 348903
قولی که رئیسی برای حل موضوع مهریه به مکارم شیرازی داد

رئیس قوه قضائیه در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی، گفت: تلاش می‌کنیم در موضوع مهریه، بتوانیم این مسئله را کاملا حل نماییم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه به منظور دیدار با مراجع عظام تقلید به قم سفر کرد و در جریان این سفر، پس از زیارت حرم حضرت معصومه (س) به بیت چند تن از مراجع عظام تقلید رفت و با آنان دیدار و گفتگو کرد.

رئیس قوه قضائیه در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: انتظار مردم عزیز در این دوران بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، انتظار فوق العاده‌ای است و انتظار دارند که دستگاه قضائی پیشانی عدالت و ملجا و پناهگاه باشد.

وی با بیان اینکه شرایط موجود شرایط خاصی است، هم نگاه نخبگان به دستگاه قضائی نگاهی است که قابل توجه است و هم نگاه مردم و انتظاراتی که از این دستگاه دارند، قابل توجه می‌باشد، بیان داشت: به دلیل حضورم در دستگاه قضائی، تجربیاتی داشتم و در حال حاضر در آستانه گام دوم انقلاب انتظار از دستگاه قضائی، انتظار بالایی است.

تلاش می‌کنیم مسئله مهریه را کاملاً حل نمائیم

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه ضمن بهره مندی دستگاه قضائی از راهنمایی‌های حضرتعالی، امیدواریم همواره از رهنمودهایتان بتوانیم استفاده کنیم، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم به خصوص در موضوع مهریه که چندبار مورد تاکید شما بوده است بتوانیم این مسئله را کاملاً حل نمائیم که دغدغه خاطر حضرتعالی و برزرگانی که بر مبنای فقه و مبانی فقهی نظر دارند، رفع شود.

وی با اشاره به این مطلب که رسیدگی سریع که دقت را هم از بین نبرد از نکات محوری برنامه این دوره ما است، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم دقت و سرعت را کنار هم حفظ کنیم.

آرا با حذف نام افراد، بیشتر در مرعا و منظر حقوقدانان و طلاب قرار خواهد گرفت

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در نظر داریم آرا را با حذف نام افراد، بیشتر در مرعا و منظر حقوقدانان و طلاب قرار دهیم و این موضوع به اتقان آرا کمک می‌کند و علاوه بر این در فرآیند دادرسی هم مراحلی برای اینکه حق اصحاب دعوا تضییع نشود، وجود دارد که از این جنبه نیز کمک زیادی در جهت اتقان آرا می‌شود، ولی این اقدامات نباید از سرعت کار بکاهد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه وضع اطاله دادرسی در استان‌های مختلف یکسان نیست، بیان داشت: بعضی از مراکز از جمله تهران که کثرت پرونده را داریم وضعیت خاص دارند وگرنه همه استان‌ها به این بلیه مبتلا نیست.

توجه به استان‌هایی که کثرت و تراکم پرونده دارند

وی با یادآوری این نکته که به دنبال این هستم که به استان‌هایی که کثرت و تراکم پرونده دارند بیشتر توجه شود تا پرونده‌های مسن و معوقه نداشته باشند، به بیان نکاتی پیرامون موضوع مهریه پرداخت.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: نسبت به موضوع مهریه آماری در رابطه با پرونده‌ها اخذ کرده‌ام و موضوع دنبال و به زودی اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود.

وی افزود: حتماً در مورد کسانی که معسر هستند و اعسار آن‌ها ثابت شده و یا در عسر و یسر آن‌ها تردید وجود دارد، نگاه مجددی خواهد شد تا بتوانیم مسئله زندان را نه فقط در مورد مهریه بلکه در مورد اینکه راهکار هر مسئله‌ای باشد، کاهش دهیم.

موضوع حبس را در موارد ممکن به مجازات‌های جایگزین تبدیل می‌کنیم

آیت الله رئیسی با اشاره به دیدار با اعضای کمیسیون قضائی مجلس اظهار کرد: در دیدار با کمیسیون قضائی مجلس تاکید کردم که در قوانین راهکار همه موارد حبس عنوان شده و قاضی نیز مطابق قانون باید رأی دهد لذا باید موضوع حبس را در موارد ممکن به مجازات‌های جایگزین تبدیل کنیم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: برای افرادی که بازداشت هستند تاکید شده که در مورد کسی که تحقیقات از وی به اتمام رسیده و بازداشت او ضرورتی ندارد، حبس را به موارد نادر کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: دنبال این هستیم در سازوکاری هم نسبت به کاهش جمعیت کیفری و هم نسبت به رفع اطاله دادرسی اقداماتی را انجام دهیم و جز اولویت‌ها است که در مدت کوتاه به جایی برسانیم.