۰ نفر

تقلید از سلبریتی‌ها عامل افزایش جراحی‌های زیبایی

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۶:۴۰
کد خبر: 316463
تقلید از سلبریتی‌ها عامل افزایش جراحی‌های زیبایی

طی سال های اخیر شاهد رواج بی رویه انجام جراحی های زیبایی در میان افراد جامعه بودیم تا جایی که برخی از افراد تنها برای تایید از سوی دیگران اقدام به عمل های زیبایی متعدد می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، به‌طور کلی بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که بسیاری از افرادی که اقدام به انجام جراحی های زیبایی متعارف یا نامتعارف می کنند از نظر روحی و روانی با اختلالات متعدد مواجه هستند. از این‌رو پیشنهاد می شود، افراد قبل از انجام جراحی های زیبایی از خدمات مشاوره ای استفاده کنند.

دلایل بسیاری در انجام جراحی های زیبایی تاثیرگذار است که مهم ترین آن بنا به اظهار نظر روانشناسان کاهش اعتماد به نفس در افراد است. از این‌رو در ادامه به بررسی دیگر دلایل روانشناختی انجام جراحی های زیبایی می پردازیم. فخرفروشی یا به نمایش گذاشتن طبقه اقتصادی یکی دیگر از دلایل انجام جراحی های زیبایی شناخته شده است، چرا که طبق بررسی های به عمل آمده برخی از افراد تنها برای فخر فروشی به انجام جراحی های زیبایی روی می آورند. ارائه هویت متفاوت نیز در زمره دیگر دلایل انجام جراحی های زیبایی قرار دارد، چرا که برخی از افراد تنها برای نشان هویت متفاوتی از خود به این کار دست می زنند. رواج باورها یا فرهنگ های اشتباه را می توان از دیگر دلایل انجام جراحی های زیبایی عنوان کرد، چرا که امروزه دیگر تحصیلات یا مسائلی از این دست در شکل‌گیری ارزش ها و باورهای فرهنگی افراد هیچ نقشی ندارد و در مقابل توجه بیش از اندازه به زیبایی و انجام جراحی های متعدد برای رسیدن به معیارهای زیبایی عصر حاضر تاثیر گذار است. از این‌رو افراد برای مطرح شدن در جامعه و خانواده اقدام به انجام عمل‌های زیبایی می کنند. به عبارت ساده تر تغییر فرهنگ ها و ارزش ها خود عاملی تاثیرگذار در رواج بی‌رویه جراحی های زیبایی شناخته شده است. اختلال شخصیت از دیگر دلایل انجام جراحی های زیبایی است، چرا که روانشناسان معتقدند بیشتر افرادی که به جراحی های زیبایی روی می آورند با اختلال شخصیت مواجه هستند، به عبارت ساده‌تر افرادی که گرایش به انجام جراحی های زیبایی روی می آورند، بیشتر با اختلال شخصیتی وابسته، نمایشی و خودشیفته مواجه هستند. نرسیدن به بلوغ روانی را می توان از دیگر انجام جراحی های زیبایی است، چرا که طبق تحقیقات به عمل آمده برخی از افرادی که گرایش به انجام جراحی های زیبایی دارند، هنوز به بلوغ فکری نرسیده‌اند. بنابراین به راحتی تصمیم به انجام این گونه جراحی های زیبایی می کنند.

جای‌خالی فرهنگ‌سازی

شایان ذکر است تا به امروز هیچ اقدام فرهنگی مناسبی برای مقابله با رواج بی‌رویه انجام جراحی های زیبایی متعارف یا نامتعارف در جامعه انجام نشده است. از این‌رو شاهد افزایش آمار این نوع جراحی ها در سطح کشور هستیم. بنابراین شاید دیگر زمان آن فرا رسیده باشد تا با استفاده از برنامه های فرهنگی تا حد زیادی مانع از انجام این مهم در میان جوانان و نوجوانان شد.

بررسی تبعات جراحی های زیبایی

پر واضح است که طبق آمار موجود بسیاری از افرادی که جراحی زیبایی انجام داده اند. بنا به دلایل گوناگون سلامت جسمی خود را از دست داده اند و به اجبار و برای دستیابی به سلامت خود به جراحی های زیبایی دیگر روی آورده‌اندکه این موضوع نه تنها موجب صرف هزینه های گزاف شده است، بلکه فرد در برخی از موارد دیگر چهره طبیعی خود را نیز نمی تواند به‌دست بیاورد که این خود آثار منفی بسیاری را روی روح و روان افراد برجای می گذارد.

جراحی های زیبایی نامتعارف

امروزه دیگر عمل های زیبایی از شکل متعارف خود فراتر رفته است و افراد در پی عمل های زیبایی هستند که دیگر هیچ رنگ و بویی از زیبایی ندارد. عمل های زیبایی همچون گوش الاغی، فک سگی، چشمان گربه ای و مواردی از این دست شاید در صحبت شبیه یه شوخی به نظر برسد، اما این روزها بسیاری از افراد تنها برای جلب توجه و دیده شدن به انجام چنین عمل های روی می آورند. گفتنی است، مهمترین علت انجام این گونه عمل های زیبایی را می توان در رنگ باختن فرهنگ ها و باورهای افراد جامعه جست‌و‌جو کرد، چرا که طبق اظهار نظر کارشناسان بسیاری از افرادی که اقدام به انجام چنین عمل های می کنند، از نظر فرهنگی ضعیف و بی‌ثبات هستند. هر چند در این میان نمی توان از نقش تغییرات بیش از اندازه سبک زندگی افراد که بیشتر تحت تاثیر ماهواره یا شبکه های اجتماعی است، نیز غافل شد. انجام جراحی های زیبایی نامتعارف تنها راهی برای تمایز است، چرا که افرادی به انجام چنین عمل های زیبایی روی می آورند، بیشتر در پی کسب هویت جدید برای خود هستند که ریشه این مهم را می توان در بحران های موجود در جامعه هویت‌زدایی، تحقیرشدگی، سرکوب خواسته‌ها، محدود بودن الگو‌ها و نبودن فضا برای ارائه خود جست‌و‌جو کرد. به عنوان مثال امروزه بسیاری از جوانان و نوجوانان هیچ الگویی برای خود در داخل کشور ندارند. از این‌رو در شبکه های اجتماعی و در فیلم های غربی به دنبال الگو برای خود هستند که این خود می تواند زمینه‌ساز روی آوردن افراد به انجام عمل های زیبایی نامتعارف در سطح جامعه شود. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که وجود فاصله میان فرزندان و خانواده نیز تاثیر بسزایی در گرایش افراد به انجام جراحی های زیبایی نامتعارف شده است، چرا که همان گونه که می دانیم، امروزه خانواده در سایه ساعت کار طولانی و استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی دیگر زمان کمتری را برای در کنار هم بودن صرف می کنند. بنابراین فرزندان بیشتر زمان خود را در میان همسالان و در شبکه های اجتماعی می گذراند که این خود می تواند دلیل جدی برای گرایش افراد به انجام جراحی های زیبایی نامتعارف شود. آنچه مسلم است، امروزه انجام جراحی های زیبایی نامتعارف در کشور چندان مورد قبول عامه مردم نیست و به‌طور کلی افرادی که چنین عمل هایی را انجام می‌دهند. از سوی جامعه مورد برچسب‌زنی قرار می‌گیرند به گونه‌ای که رفتارشناسان بر این باور هستند که افرادی که دست به چنین عمل‌های زیبایی می‌زنند مبتلا به مازوخیسم و بیماری های روانی دیگر از این نوع هستند. به طور کلی باید یادآور شد که در حال حاضر میزان انجام جراحی های زیبایی نامتعارف در جامعه اندک است، اما می توان با گذشت زمان شاهد افزایش آمار این نوع جراحی های زیبایی نیز بود.

افزایش احساسات فردگرایانه

بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که یکی از دلایل رواج یافتن انجام جراحی های زیبای نامتعارف در ایران را می‌توان در رشد و رواج اندیشه فردگرایانه دانست، چرا که در این حالت تسلط و کنترل عقلانیت جمعی به ویژه کنترل بدن‌به چالش کشیده می شود. بنابراین در سایه رواج این اندیشه شاهد انجام جراحی‌های زیبایی نامتعارف هستیم. به عبارت ساده‌تر افراد پیرو اندیشه فردگرایانه بیشتر به‌دلیل اعتراض وجود اندیشه های دیکتاتوری دست به چنین اقداماتی می زنند یا اینکه به‌دلیل افزایش تسلط بر بدن خود و همچنین برای به نمایش گذاشتن هر چه بیشتر خود به این گونه عمل های زیبایی روی می آورند.

تقلید از سلبریتی ها

یکی دیگر از دلایل انجام جراحی های زیبایی غیر متعارف را می توان ناشی از تقلید افراد از سلبریتی ها دانست، چرا که امروزه سلبریتی‌ها توانسته‌اند اعتماد اجتماعی بسیاری از افراد را به‌دست آورند. از این‌رو برخی از جوانان و نوجوانان تنها به دلیل اینکه بازیگر، ورزشکار یا خواننده مورد علاقه‌شان چنین جراحی های زیبایی را انجام داده، این جراحی ها را انجام می دهند. البته در برخی از موارد افراد الگوی خود را چهره حیوانات قرار می دهند و می خواهند با انجام جراحی چهره خود را تا حد زیادی به حیوانات شبیه کنند.

عمل های زیبایی که متعارف می شوند

با نگاهی گذرا بر اولین جراحی های زیبایی صورت گرفته در کشور و واکنش های مردم می توان به این مهم دست یافت که به طور حتم می توان انتظار داشت که با گذشت زمان نیز انجام جراحی‌های زیبایی نامتعارف مانند انجام جراحی‌های زیبایی بینی حالت عادی به خود بگیرد و مردم جامعه به راحتی آن را بپذیرند، چرا که تجربه ثابت کرده است، گذشت زمان در پذیرفتن برخی از رفتارها یا باورها موثر است، اما در این مجال باید متذکر شد قبول کردن هر گونه رفتاری از سوی افراد جامعه به معنی حذف ناهنجاری های آن رفتار نمی تواند باشد.

مجازات بازدارنده نیست

چندی قبل سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، از تعیین مجازات برای انجام جراحی زیبایی نامتعارف هم برای پزشک و هم برای افراد متقاضی خبر داد که بنا به گفته او مجازات آن شامل دو ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق است.