۰ نفر

کشف دی ان ای جدید در انسان

۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۳:۰۹
کد خبر: 312751
کشف دی ان ای جدید در انسان

محققان موسسه تحقیقاتی «گاروان» استرالیا یک ساختار غیرمعمول دی ان ای را شناسایی کردند که به شکل یک گره پیچ خورده بوده و پیش از این هرگز در سلول های زنده دیده نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این ساختار جدید نوعی ساختار i-motif است که اولین بار دهه 1990 میلادی کشف شد و تاکنون تنها در محیط های کشت آزمایشگاهی دیده شده است. اما اکنون مشخص شد این ساختار درون سلول های زنده انسان نیز وجود دارد و در بقای سلول ها موثر است. هنگامی که از دی ان ای صحبت می شود، معمولا یک ساختار دورشته ای پیچ خورده در ذهن مجسم می شود که متشکل از 4 نوع نوکلئوتید است.

این نوکلئوتیدها شامل آدنین (A)، گوانین (G)، سیتوسین (C) و تیمین (T) هستند و فقط به صورت جفت های (A-T)، (T-A)، (C-G) و (G-C) به هم متصل می شوند. اما ساختار i-motif یک گره شامل 4 رشته دی ان ای است. در این ساختار بر خلاف ساختار دورشته ای، نوکلئوتیدهای C موجود در یک رشته به یکدیگر متصل می شوند.

محققان به منظور شناسایی این ساختار، بخشی از یک آنتی بادی موسوم به iMab را توسعه دادند که قادر است ساختارهای i-motif را شناسایی کرده و به آن ها بچسبد. این آنتی بادی توانست موقعیت ساختارهای موردنظر را در سلول ها یافته و آن را با استفاده از ایمونوفلوروسنت مشخص کنند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Chemistry منتشر شده است.