۰ نفر

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

طرح تعادل بخشی آب زیرزمینی از برنامه عقب است

۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 296885
طرح تعادل بخشی آب زیرزمینی از برنامه عقب است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی از برنامه بسیار عقب است، گفت: طی یک برنامه توسعه‌ای ۵ ساله باید ۵.۷ میلیارد متر مکعب آب کاهش مصرف داشته باشیم که الان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در این طرح کاهش مصرف داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمد حاج رسولی‌ها در پاسخ به این سئوال که آیا رئیس جمهوری همچنان نظر مثبتی بر کارگروه سازگاری با کم‌آبی دارد، گفت: رئیس جمهوری نظر مثبتی بر کارگروه سازگاری با کم‌آبی دارد، البته باید اذعان شود که وظیفه کارگروه سازگاری با کم‌آبی جذب بودجه نیست، اما این کارگروه در سیاست‌گذاری‌های موازی دستگاه‌ها و بعضاً جلوگیری از سیاست‌گذاری‌هایی که با هم متناقض است، ورود و از آن جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: برای همین نیز مسئولیت کمیته تخصصی این کارگروه با سازمان برنامه و بودجه است و سایر وزارتخانه‌های حاضر در کارگروه سازگاری با کم‌آبی باید با سازمان برنامه و بودجه همسو باشند.

هیات وزیران در اسفند ماه سال گذشته به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور، با تشکیل کارگروه ملی «سازگاری با کم آبی» به منظور فراهم آوردن شرایط لازم برای سازگاری با کم آبی در مناطق مختلف کشور و اتخاذ تصمیمات مناسب، موافقت کرد.

این کارگروه با مسئولیت وزیر نیرو و با عضویت رؤسای سازمان‌های برنامه و بودجه، حفاظت محیط زیست و وزرای جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد.

*طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از برنامه عقب است

حاج رسولی‌ها در پاسخ به این سوال که چرا طرح تعادل بخش منابع آب زیرزمینی از برنامه عقب است، گفت: طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بیش از یک مقدار از برنامه عقب است، چرا که قرار بود طی یک برنامه توسعه‌ای ۵ تا ۶ ساله بتوانیم ۵.۷ میلیارد متر مکعب آب کاهش مصرف داشته باشیم که الان تقریباً که سال سوم طرح تعادل‌بخشی هستیم، حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در قالب این طرح کاهش مصرف داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: این عقب ماندگی طرح تعادل بخشی آب تا حدودی به خاطر کمبود بودجه و خشکسالی شدیدی بوده که در منطقه حاکم بوده است، اما امیدواریم از این شرایط عبور کنیم.

به گفته وی، در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افت و کسری مخزن حادث شده در آبخوان‌ها، وزارت نیرو با تعریف طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در سال 84 برنامه‌های خود درزمینه بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی را آغاز کرد، ولی با توجه به عدم حمایت دستگاه‌های دیگر که همکاری آنها در این زمینه الزامی است و همچنین نبود عزم جدی میان مقامات عالی کشور در سالهای قبل و عدم تأمین اعتبار کافی، نتایج مطلوبی از طرح حاصل نشد.

وی گفت: مجدداً با فعال شدن شورای عالی آب در دولت یازدهم، وزارت نیرو برنامه‌های خود را در جلسه هشتم شورای عالی آب در سال 92 ارائه و ابتدا مصوبه‌ای تحت عنوان برخورد قانونی با برداشت‌های غیر مجاز و نهایتا تبدیل به طرحی شد تحت عنوان طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور مشتمل بر 15 پروژه که در جلسه پانزدهم شورای عالی آب کشور در تاریخ 25 شهریور 93 تصویب شد و در کنار این طرح تکالیفی نیز برای برای وزارت خانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و کشور مشخص شد.