۰ نفر

آثار حذف واژه «طلاق» از شناسنامه زنان مطلقه

۲۱ مرداد ۱۳۹۶، ۶:۰۷
کد خبر: 211528
آثار حذف واژه «طلاق» از شناسنامه زنان مطلقه

ارائه لایحه «حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه» خبری بود که کمتر از 5 روز پیش از سوی سازمان ثبت احوال کشور اعلام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ،  «حمید درخشان‌نیا»، رئیس سازمان ثبت احوال با اعلام این خبر گفت: «در حال حاضر فقط واژه طلاق از شناسنامه خانم‌هایی که عقد کرده‌اند اما دوشیزه هستند حذف می‌شود اما هم‌اکنون پیش‌نویس حذف واژه طلاق برای همه زنان مطلقه را تهیه کرده‌ایم.»

البته تلاش برای حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه از سوی نمایندگان مجلس در گذشته هم مطرح شده بود اما نتوانسته بود نظر اغلب نمایندگان را به خود جلب کند. بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه زنان و خانواده نیز معتقدند با اینکه حذف واژه طلاق می‌تواند حضور فعال زنان در جامعه را افزایش دهد اما ترویج کتمان کاری پیامد منفی ای است که نباید آن را فراموش کرد. بر اساس آنچه «فریده غیرت»-حقوقدان- می‌گوید: «حذف واژه طلاق در شناسنامه اقدامی اصولی محسوب نمی‌شود و باید برای کاهش آسیب‌های این موضوع به مسأله آسیب شناسی معضل طلاق پرداخت.»

وی می‌افزاید: اگر واژه طلاق از شناسنامه فرد حذف شود و او این موضوع را با همسر جدیدش در میان نگذارد ما در واقع راه پنهان کاری را برای افراد ترویج کرده‌ایم. غیرت با اشاره به اینکه اغلب زنان مطلقه برای حضور در جامعه دچار مشکلاتی هستند، می‌گوید: شاید این اقدام بتواند راه دسترسی زنان مطلقه به مطالبات خود یعنی داشتن شغل و حضور فعال در جامعه را بهبود بخشد.

این حقوقدان با بیان اینکه تربیت، شناخت و فرهنگ جامعه نسبت به زنان مطلقه باید تغییر کند، بیان می‌کند: برخی اعلام می‌کنند که لازم نیست دیگر اسم شوهر سابق در شناسنامه ذکر شود چراکه زندگی زناشویی آنها به پایان رسیده است اما این نگاه درست نیست.

کاهش اثرات روحی و روانی طلاق

«سلمان خدادادی»، رئیس کمیسیون مجلس نیز دیروز با حمایت از این لایحه می‌گوید: «یکی از اثرات روانی و منفی در ذهن و وجود زنان واژه کلمه طلاق در شناسنامه است که البته واقعیت را کتمان نمی‌کند و در ازدواج‌های مجدد اثر منفی ندارد. البته این امکان وجود دارد تا در صورت لزوم از ثبت احوال استعلام صورت گیرد.»

آثار منفی لایحه را فراموش نکنیم

«روح‌الله بابایی صالح» دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز  می‌گوید: حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان دارای آثار مثبت و منفی زیادی است. این کار می‌تواند از نظر روحی و روانی زنان در جامعه بسیار مؤثر باشد چراکه قید کردن واژه طلاق و اسم همسر سابق فرد تأثیر منفی بسیاری در روح زنان می‌گذارد.

او با بیان اینکه این مسأله هنوز در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح نشده است، بیان می‌کند: اثرات منفی حذف واژه طلاق را هم نباید نادیده گرفت چراکه ممکن است تعدادی از زنان ازدواج سابق خود را پنهان کنند و بعد از ازدواج با آشکار شدن موضوع اختلافات جدی‌تری در خانواده‌ها ایجاد شود. البته تعداد زیادی هم ممکن است در بیان موضوع صادقانه عمل کنند.

بابایی صالح با اشاره به افزایش جدی روند طلاق در کشور، می‌گوید: متأسفانه در حال حاضر معضل طلاق در جامعه بسیار افزایش یافته و شیوع آن به روستا‌ها هم کشیده شده است. به‌طوری که هم‌اکنون ما شاهد طلاق‌های توافقی زیادی در روستا‌ها هستیم. تشکیل لایحه حذف واژه طلاق در شناسنامه ممکن است به علت کاهش اثرات طلاق در جامعه باشد.