۰ نفر

مسیر مونوریل قم کوتاه می‌شود

۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸
کد خبر: 182304
 مسیر مونوریل قم کوتاه می‌شود

‌ برخی مسئولان بعد از گذشت چند سال از شروع اجرای این طرح به این نتیجه رسیده‌اند که مونوریل در قم بدون مطالعات مفهومی و امکان سنجی اجرا شده و باید مسیر آن کوتاه شود.

طرح ساخت مونوریل شهر قم به‌عنوان نخستین خط مونوریلی کشور و با هدف توسعه سامانه‌های مدرن حمل و نقل شهری به طول 2.6 کیلومتر و با ۵ ایستگاه (در فاز اول) تیرماه ۸۸ به مناقصه گذاشته شد و کنسرسیومی با کسب بهترین امتیاز به‌عنوان برنده مناقصه اعلام شدند. این قرارداد میان سازمان قطار شهری قم و کنسرسیوم منتخب منعقد و ابلاغ شد. این طرح شامل مراحل مختلف طراحی ناوگان، تجهیزات ویژه و سازه؛ تأمین و تست و راه‌اندازی ناوگان همچنین تأمین، نصب، راه‌اندازی؛ تست و راه‌اندازی تجهیزات ویژه و اجرای عملیات ساختمانی بود. با وجود اینکه 7 سال از اجرای این طرح می‌گذرد، امیدواریم حداقل در دولت یازدهم به سرانجام برسد. مردم قم سال هاست که شاهد پایه‌های نیمه کاره مونوریل در بستر رودخانه قم هستند، طرحی که به‌کندی پیش می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، به تازگی اخباری در خصوص این طرح ملی به گوش می‌رسد که حاکی از آن است که برخی مسئولان بعد از گذشت چند سال از شروع اجرای این طرح به این نتیجه رسیده‌اند که مونوریل در قم بدون مطالعات مفهومی و امکان سنجی اجرا شده و باید مسیر آن کوتاه شود و... گویا مونوریل قم در نیمه راه به ایستگاه پایانی رسیده و این طرح که شاید جنجالی‌ترین طرح چند سال اخیر درسطح ملی بوده به این زودی‌ها آیین افتتاحیه‌اش را نخواهد دید.

تقلیل مسیر مونوریل از پارک سوار شمالی تا میدان مطهری

«وحید شایسته»، عضو کمیسیون زیربنایی شورای شهر قم ، از تقلیل مسیر مونوریل از پارک سوار شمالی تا میدان مطهری خبر داد و گفت: این تصمیم در شورای شهر قم گرفته شده و شخص استاندار نیز با اجرای آن موافق است. زیرا اجرای این طرح با هدف کاهش ترافیک در سطح شهر قم معنایی ندارد و کمک چندانی هم به بهتر شدن آن نمی‌کند.

جمع‌آوری مونوریل به نفع همه است

این عضو شورای اسلامی شهر قم معتقد است با وجود اینکه تاکنون مبالغ زیادی صرف ساخت مونوریل شده، اما هر چه زود‌تر جمع‌آوری شود به نفع همه است. این بودجه اگر صرف توسعه بخش دوم مترو(که به خاطر طرح مونوریل حذف ‌شده بود)، شود، بهتر است. شایسته با تأکید براینکه ازهمان ابتدا ساخت مونوریل درنقطه‌ای (رودخانه قم) که هیچ بار ترافیکی در آن وجود ندارد، درست نبود، تصریح کرد: اگر هدف جابه‌جایی زوار بود، این کار با گذاشتن چند دستگاه اتوبوس در این مسیر قابل انجام بود و نیاز به ساخت مونوریل نبود. به هرحال اکنون ادامه ساخت مونوریل با هدف استفاده زائران و با حداقل ناوگان انجام می‌شود و این خط تنها از مسیر پارک سوار شمالی تا میدان مطهری که نرسیده به حرم مطهر است، خدمات‌رسانی خواهد کرد. در واقع این مسیر تبدیل به یک مسیر توریستی می‌شود به این معنا که تنها زائران از آن استفاده می‌کنند.

20 میلیارد تومان اعتبار دیگر  نیاز است

وی یادآور شد: از ابتدای عملیات ساخت مونوریل تاکنون 200 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و تنها برای راه‌اندازی مسیر پارک سوار شمالی تا میدان مطهری، 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تا این اعتبار تأمین نشود نمی‌توان آن را راه‌اندازی کرد. عضو کمیسیون زیربنایی شورای شهر قم درباره اینکه تولیت حرم حضرت معصومه(س) از همان ابتدا به خاطرعبور از حریم حرم مخالف بود، خاطرنشان کرد: مشکل این است که سیمای حرم با عبور مونوریل از مقابل آن مخدوش می‌شود و به نوعی منظره زیبای حرم را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به همین منظور تولیت حرم مطهر تاکنون نسبت به عبور مونوریل از حریم حرم موافقت نکرده اما موافق راه‌اندازی مسیر پارک سوار شمالی تا میدان مطهری است.همان طور که گفته شد این مسیر قبل از رسیدن به حرم به پایان می‌رسد. تا مشکلات حل و فصل نشود

این مسیر کوتاه راه‌اندازی نخواهد شد

شایسته یادآور شد: هم‌اکنون با پیمانکار طرح بر سر مسائل مالی اختلاف نظرهایی داریم و از طرفی با کسری بودجه نیز مواجهیم و تا زمانی که این مشکلات حل و فصل نشود این مسیر کوتاه مونوریلی راه‌اندازی نخواهد شد. عضو شورای اسلامی شهر قم درباره اینکه پایه‌های دیگری که بلاتکلیف می‌مانند، چه می‌شوند یادآور شد: هنوز برای آنها تصمیمی گرفته نشده اما به طور حتم از آنها استفاده خواهد شد. به گفته وی از ابتدای اجرای این طرح، قرار بود مسیر مونوریل قم پارک سوار شمالی - میدان مطهری - حرم مطهر- مصلی- شهرک پردیسان باشد که هم‌اکنون اجرای این طرح با هدف کاهش مسیر تنها با یک خط ادامه می‌یابد.

و اما...

با توجه به هزینه‌های میلیاردی که طرح مونوریل قم در برابر همه مخالفت‌ها تاکنون داشته، اگر مسئولان به این نتیجه رسیده باشند که این طرح با شکست مواجه شده شاید کسی جرأت گفتن این شکست را به این سادگی‌ها نداشته باشد و اینکه روزی پایه‌های مونوریل به آثار باستانی در قم تبدیل خواهند شد.