۰ نفر

حوادث ترافیکی سومین علت مرگ و میر در ایران

۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۹:۴۴
کد خبر: 158399
حوادث ترافیکی سومین علت مرگ و میر در ایران

‌مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اهمیت حوادث ترافیکی در ایران، گفت: حوادث ترافیکی نخستین علت بار بیماری‌ها و سومین علت مرگ و میر پس از سکته قلبی و سکته مغزی است.

 ‌رضا وفایی نژاد ‌24 آبان ماه در همایش روز جهانی یادبود قربانیان حوادث ترافیکی که در محل تالار ابن سینا برگزار شد، اظهار کرد: ایران از نظر مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در رتبه هشتم جهان است و در سطح منطقه مدیترانه شرقی بعد لیبی رتبه دوم را دارد.

‌به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: حدود نیمی از فوتی‌های حوادث ترافیکی را کابران آسیب‌پذیر از جمله موتورسواران، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران تشکیل می‌دهند.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: اورژانس 115 در مجموع دانشگاه‌های علوم پزشکی طی سال گذشته بالغ بر 57 هزار ماموریت در زمینه تصادف داشته و  47 هزار مصدوم را به بیمارستان‌های استان منتقل کرده است.

وفایی‌نژاد با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها و خودروهای امن زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: یکسری عوامل کیفی خطر وجود دارد که می‌توانیم روی آن ها تاثیرگذار باشیم، از منظر سازمان بهداشت جهانی سرعت اولین عامل کلیدی است که می‌شود در کوتاه مدت به نتیجه برسد.

وی سرعت، مصرف الکل، استفاده از کلاه و کمربند ایمنی، صندلی مخصوص کودک و تلفن همراه را عوامل کلیدی خطرساز از منظر سازمان بهداشت جهانی برشمرد و گفت: صندلی مخصوص کودکان 70 درصد در شیرخواران و حدود 50 تا 80 درصد در کودکان منجر به پیشگیری از مرگ می‌شود.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: براساس آمار، استفاده از تلفن همراه موجب افزایش چهار برابری تصادفات می‌شود، با استفاده از تلفن همراه فراموشی موقت از محیط پیدا می‌کنیم و در تصمیم‌گیری تاخیر ایجاد می‌شود.

وی افزود: هر یک کیلومتر افزایش سرعت، سه درصد احتمال مرگ و 4 تا 5 درصد احتمال آسیب را افزایش می‌دهد، اگر خودرویی با سرعت 30 کیلوتر به انسان برخورد کند احتمال زنده ماندن فرد 90 درصد است و اگر سرعت 80 کیلومتر باشد، احتمال زنده ماندن صفر می‌شود.

نصیر برادران رحمانیان، رئیس اداره ایمنی ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در ادامه این مراسم، با اشاره به اینکه شاهد کاهش خوب تصادفات و تلفات در 6 ماهه نخست سال جاری بوده‌ایم، گفت: در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش درون‌شهری 6 درصد، برون شهری بیش از 18 درصد، راه‌های روستایی بیش از 15 درصد و در مجموع حدود 4.5 درصد کاهش تلفات داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از نظر درصد کاهش تعداد تلفات در 6 ماهه ابتدای سال جاری رتبه نخست کشور را کسب کرده‌ایم، در خصوص کاهش تلفات نسبت به سال گذشته در راه‌های درون شهری رتبه سه، راه‌های روستایی رتبه 13 و در مجموع رتبه اول را در کشور به دست آورده‌ایم.

برادران رحمانیان با بیان اینکه حدود 60 درصد متوفیان در مجموع تصادفات به افرادی که سطح سواد بالایی ندارند مربوط می‌شود، افزود: این افراد دارای تحصیلات ابتدایی و راهنمایی یا بی‌سواد هستند، این تعداد جدا از افراد زیر سن دانش‌آموز هستند باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم، بنابراین باید در این زمینه کار کنیم و فرهنگ‌سازی خاص انجام دهیم.

رئیس اداره ایمنی ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان اینکه متاسفانه جزو استان‌هایی هستیم که کاربران آسیب‌پذیر سهم زیادی از تلفات را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: 23 درصد از تلفات 6 ماهه نخست سال جاری به موتورسواران و 11 درصد به عابران پیاده مربوط می‌شود، در این زمینه از نظر متوسط کشوری بالاتر هستیم.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی در بخش تلفات عابرین پیاده با 36 درصد کاهشی که در این زمینه داشته است رتبه ششم کشور را کسب کرده است،  افزود: در بخش عابر پیاده پنجمین استان و در بخش موتورسواران سومین استان دارای بیشترین تلفات هستیم.

برادران رحمانیان عنوان کرد: عدم توجه به جلو یا حواس‌پرتی، انحراف به چپ، سرعت غیر مجاز سه عاملی است که منجر به تصادف فوتی و جرحی می‌شود، تصادفات واژگونی خروج از جاده در خراسان رضوی پررنگ است.

رئیس اداره ایمنی ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خاطرنشان کرد: از معضلاتی که در چند سال اخیر داشته‌ایم درصد بالای تصادفات ناشی از خستگی، خواب، انحراف از مسیر و در نهایت واژگونی بوده که قسمتی از آن مربوط به زائرین و مسافرین و بخش قابل توجهی هم به افراد بومی استان مربوط می‌شود.

وی افزود: بیش از 57 هزار و 642 مورد تخلف سرعت لحظه‌ای در 6 ماهه نخست سال جاری داشته‌ایم، بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر قبل از رسیدن به دوربین‌های سرعت‌سنج سرعت خود را کم کنند، دچار تخلف نمی‌شوند، در حالی که تمام دوربین‌ها  مجهز به ثبت سرعت متوسط هستند.

رئیس اداره ایمنی ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: بیشترین سرعت ثبت شده لحظه‌ای 178 کیلومتر در ساعت بوده که عامل سوم حوادث در وقوع تصادفات است.

وی خاطرنشان کرد: اگر تنها 10 درصد کاهش سرعت داشته باشیم 65 درصد از تصادفات فوتی، 73 درصد تصادفات منجر به جراحت شدید و 81 درصد از تصادفات منجر به جراحت سطحی کاهش پیدا می‌کند باید به موضوع سرعت بیش از این بپردازیم، در این زمینه باید فرهنگ سازی انجام شود و اقدامات مهندسی ویژه‌ای که تاثیرگذار باشد انجام دهیم.

برادران رحمانیان یادآور شد: بهبود وضعیت ایمنی راه و زیرساخت، بهبود رفتار کاربران راه، مدیریت ایمنی راه، اقدامات پس از حادثه و ... از جمله ارکان برای ایمنی راه‌هاست.