۰ نفر

چه کسانی علی جنتی را به ورطه استعفاء کشاندند

وزیر ارشاد برای مشورت درباره استعفا به دیدار پدر رفت

۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۸:۴۸
کد خبر: 151233
وزیر ارشاد برای مشورت درباره استعفا به دیدار پدر رفت

امروز در وبسایت انتخاب خبری منتشر شد که مؤید شایعه مهم این چند روز است؛ استعفاء علی جنتی از تصدی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی که وقتی این خبر را در کنار دیدار چندشب پیش وزیر با پدرش آیت الله جنتی که به گفته برخی منابع آگاه با هدف مشورت انجام شده بود قرار می دهیم موید این نکته است که خبر استعفای علی جنتی بیش از یک شایعه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اصلاحات نیوز، این روزها و در حالیکه هنوز وزیر ارشاد تصمیمش را عملی نکرده، نام چند نفر به گوش می رسد که اغلب ازطرف تحلیلگران به‌عنوان گزینه‌های احتمالی جایگزین جنتی مطرح می‌شوند؛ کسانی که در شورای معاونان و نزدیکان وزیر قرار دارند از جمله حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علی مرادخانی معاون امور هنری، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و البته حسام‌الدین آشنا معاون رییس‌جمهور در امور فرهنگی.

کمی دقت در گزینه های جایگزین جنتی این سوال را پررنگ می کند که چه کسانی باعث شدند وزیر در موقعیت فعلی به تنگ آید و احیانا چه صاحب منصبانی از استعفای او بالاترین سود را خواهند برند!

گزاره هایی که در ادامه می آید شاید نوری بر این ماجرا بتاباند:

١-در ماجرای فیلم‌های “رستاخیز” از احمدرضا درویش و “۵۰کیلو آلبالو” از مانی حقیقی که هر دو با مشکل اکران مواجه بودند، آیا حجت‌الله ایوبی که ریاست سازمان سینمایی را بر عهده دارد به اندازه کافی تحرک داشت که وزیر شخصا اعلام موضع نکند؟ آن‌قدر از جانب ایوبی سکوت و انفعال دیده شد که سرانجام جنتی به رغم درنظر گرفتن شأن سازمانی خود در مسأله ورود و نقشِ بر زمین مانده‌ی رییس سازمان سینمایی اش را ایفا کرد.

٢- مسأله کنسرت‌ها و استاد شجریان را نیز نمی‌توان فراموش کرد. در تمام مدتی که مخالفین دولت از هر سو و با هر حربه‌ای سعی در تلقین شکاف میان وزیر و رییس‌جمهور داشتند، علی مرادخانی معاون هنری وزارتخانه آن‌قدر سکوت اختیار کرد تا درنهایت این خود وزیر بود که مجبور به موضع‌گیری و ایستادن در مسیر پیکان‌های تخریب شد و موضع ضعیفش در این مورد، سرانجام مخاطب تذکر رییس‌جمهور هم قرار گرفت که چرا مقابل احمد علم‌الهدی عقب‌نشینی کرد.

٣- دیگر معاون وزیر، سید عباس صالحی هم در حوزه فرهنگی نه تنها فکری به حال ممیزی های بی حساب و کتاب نکرد بلکه پست های مختلف معاونت فرهنگی را محلی برای باج دادن به نیروهای نزدیک به پایداری کرد و انتقادهای فراوانی را به جان وزیر و وزارتخانه خرید.

۴- البته نباید سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد حسین نوش‌آبادی را فراموش کرد! او هم درست مثل دیگر نزدیکان وزیر اگر در طول تصدی پست خود به وظیفه سازمانی‌اش به نحو احسن عمل می‌کرد، شاید حالا علی جنتی در موقعیتی این‌چنین آسیب‌پذیر قرار نمی‌گرفت که مجبور به تسلیم استعفانامه به رییس‌جمهور باشد. نوش آبادی اما نه با سکوت که با مواضع عمدتا مخالفش با سیاست های کلان دولت هزینه زیادی برای جنتی ایجاد کرد و بخش مهمی از فاصله ای که میان جنتی و بدنه دولت ایجاد شده محصول خرابکاری های نوش آبادی است. او همان کسی است که گفته بود شجریان باید رفتارهای گذشته خود را جبران(توبه) کند و به موسیقی ایرانی و اسلامی برگردد، می‌شود دراین‌باره به استعفاء دربیکی رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارت هم اشاره کرد که دراعتراض به ناهماهنگی سخنگو با سیاست‌های وزارتخانه انجام گرفت.

۵- چالش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دولت بسیار زیاد بوده‌اند. تمام کسانی که می‌بایست سپربلای وزیر باشند تا او بتواند با آسودگی به امر مدیریت کلان اجرایی بپردازد، تنهایش گذاشتند و حالا که هوا برای علی جنتی ابری شده است، نام خیلی‌هاشان را می‌توان در فهرست گزینه‌های احتمالی نیز دید. صحبت از حجت‌الله ایوبی می‌شود و صالحی و مرادخانی. صحبت از حسام‌الدین آشنا هم می‌شود که به‌عنوان مشاور فرهنگی رییس‌جمهور، می‌توان گفت که هیچ کمکی به علی جنتی وزیر ارشاد نکرد و با سکوتش الان یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. با وجود تمام نقدهایی که به علی جنتی وارد است اما با جرأت می‌توان مدعی شد بسیار اشتباه است اگر جنتی قربانیِ کم‌کاریِ کسانی شود که منصوب خود او اما بی تعهد به دولت تدبیر و امید بوده‌اند.

٧- روزی که قرار بود برای رأی اعتماد به جنتی به‌عنوان وزیر ارشاد در مجلس سخنرانی شود، جواد کریمی قدوسی و حمید رسایی -تندترین مخالفان دولت- علیه‌اش پشت تریبون صحبت کردند اما جنتی با ۲۳۴ رأی موافق و تنها ۳۶ رأی مخالف پذیرفته شد تا یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌های حسن روحانی متصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شود. کسی که بسیاری از تحلیلگران حسن روحانی را به‌خاطر انتخاب او تحسین کردند، چون می‌دانستند وجود یک وزیر بین‌جناحی چه‌قدر سازنده است. اما حالا شواهد و قرائن خبر از رفتن علی جنتی می‌دهند؛ وزیری که از مهم‌ترین برنامه‌های دولت مطلع است و نبودنش در میان دولتمردان، جریان محافظه‌کار را خوشحال می‌کند از این‌که امکان بیشتری برای استفاده از ظرفیت‌های یک عضوِ منفک از کابینه حسن روحانی را دارند، آنهم در روزهایی که رییس‌جمهور به تایلند می رود و علی جنتی در ایران می ماند. طبق اطلاعاتی که به خبرنگار ما رسیده است، با این‌که حضور وزیر در تایلند برای امضا تفاهمنامه ای معمول بود، جنتی تمایل چندانی به سفر نداشت و از جانب کاروان دولت هم اصراری به همراهی او صورت نپذیرفت… اتفاقی که شاید در کنار شایعه استعفای او، مشورت با پدرش آیت الله جنتی و انتشار اخباری مبنی بر گزینه های جایگزینی اش پازل کنار رفتن جنتی را کامل کند.