۰ نفر

رقابت پارکبان‌ها و پارکومترها

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۷:۴۵
کد خبر: 143916
رقابت پارکبان‌ها و پارکومترها

چند سالی می‌شود که تابلوهای نارنجی که نشان می‌دهد اگر پول پرداخت کنید اجازه پارک کردن دارید، در خیابان‌ها جا خوش کرده‌اند؛

تابلوهایی که براساس آنها، افرادی با عنوان پارکبان پول ساعت‌هایی را که خودرویی در خیابان پارک می‌کند، می‌گیرند، اما حالا پلیس اعلام کرده که پرداخت پول به پارکبان‌ها قانونی نیست و خودروها باید تنها در مکان‌هایی که پارکومتر نصب است، پول پرداخت کنند. با این وجود هنوز شاهد حضور افرادی هستیم که در خیابان‌ها به‌عنوان پارکبان از مردم پول می‌گیرند و حتی در مکان‌های شلوغ و پرتردد اجازه پارک دوبل را می‌دهند و برای آن هم پول می‌گیرند. ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 8/12/1390 به شهرداری اجازه می‌دهد با تصویب شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، برای مدیریت پارک‌های مجاز حاشیه‌ای، ابزارها و وسایل لازم از قبیل ایست‌سنج (پارکومتر) یا کارت‌پارک نصب شود و برای توقف بیش از نیم ساعت در محدوده زمانی هفت صبح تا 9 شب حق توقف دریافت کند. براساس تبصره دوم این ماده، تمام این درآمد باید صرف ساخت پارکینگ در همان شهر شود.

 پول پرداخت نکنید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت می‌گوید: «پلیس بارها اعلام کرده است که پارکبان‌ها حق دریافت پول از رانندگان را ندارند و پارک کردن در حاشیه خیابان‌هایی که پارکومتر ندارند، تخلف نیست.» او با بیان اینکه باید مسئولان سرعت عملی بیشتر برای نصب پارکومترها داشته باشند،  می‌گوید: «خودروهایی که در محل‌های بدون پارکومتر پارک می‌کنند به هیچ عنوان جریمه نخواهند شد و مردم نباید با این تصور که اگر به پارکبان‌ها پول ندهند جریمه می‌شوند خلاف قانون عمل کنند.»

عابدی تاکید می‌کند: «پلیس راهور تهران سهمی از پول‌هایی که توسط پارکومتر پرداخت می‌شود، دریافت نمی‌کند و اگر در این حوزه ورود کرده به این دلیل است که افرادی با این حربه که اگر پول پرداخت نشود، پلیس جریمه می‌کند، از مردم پول دریافت می‌کنند.» او معتقد است: «تنها می‌توان با همکاری مردم بساط پارکبان‌های متخلف را جمع کرد. تا زمانی که مردم به این افراد پول دهند کار این افراد ادامه دارد.»

البته این پارکبان‌ها دو دسته هستند؛ یک دسته پارکبان‌های قانونی و دارای مجوزند که شهرداری‌ها با توجه به نصب نشدن پارکومتر، حاشیه خیابان‌ها را به شرکت‌های پارکبان اجاره می‌دهد. دسته دیگر نیز پارکبان‌هایی هستند که مجوزی از شهرداری برای این کار ندارند. محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران در مورد پارکبان‌های می‌گوید: «موضوع پارکبان‌ها مدتی است که مطرح شده است و مسئولان باید نظارت بیشتری روی آن داشته باشند.»

او می‌افزاید: «طرح مکانیزه پارک حاشیه‌ای یکی از اقداماتی است که مقرر بود تا پایان سال 94 در تهران اجرایی شود، اما به هر دلیلی این کار انجام نشده است. امسال قرار است نصب پارکومترها به شهرداری‌های مناطق سپرده شود. بعد از آن هر منطقه باید کارهای مربوط به آن را انجام دهد و پولی که از این طریق به دست می‌آید باید صرف ساخت پارکینگ عمومی در همان منطقه شود.»

 پارکومترها ناظر داشته باشد

شاید این سوال در ذهن همه نقش ببندد که زمانی که پارکومترها نصب می‌شود چطور می‌توان مطمئن بود رانندگان پول ساعت‌هایی را که پارک می‌کنند، پرداخت خواهند کرد. سعید سادات‌نیا، کارشناس شهری در این باره  می‌گوید: «قطعا وقتی پارکومترها نصب می‌شوند، باید همین افرادی را که الان از مردم پول می‌گیرند ، بر عملکرد دستگاه‌ها و پرداخت آنها نظارت کنند. نباید این‌طور فکر کرد که دستگاه‌های پارکومتر می‌آیند تا عده‌ای بیکار شوند.»

او با بیان اینکه از چند نفر از پارکبان‌ها شنیده‌ام که افرادی، خیابان‌های پرترددی را که امکان پارک ماشین در آن زیاد است، اجاره می‌دهند و پارکبان مجبور است برای اینکه اجاره خیابان را به آن فرد پرداخت کند، پول بیشتری از مردم بگیرد، می‌افزاید: «نصب پارکومترها می‌تواند جلوی چرخه فسادی را که افراد سودجو درست کرده‌اند، بگیرد. حضور پارکبان‌ها در سطح شهر با توجه به اینکه مسئولان اعلام کرده‌اند غیرقانونی است نشان از چرخه معیوب این کار داشته که ریشه در جای دیگر دارد.»