۰ نفر

پلمب یک بیمارستان‌خصوصی در پایتخت

۶ مرداد ۱۳۹۵، ۷:۵۰
کد خبر: 137325
 پلمب یک بیمارستان‌خصوصی در پایتخت

‌برخورد با تخلفات پزشکی با پلمب یک بیمارستان و اعمال جریمه‌های میلیاردی به اوج رسیده است.

روز گذشته منابع خبری در حالی از قول رئیس مجتمع رسیدگی به تخلفات پزشکی عنوان کردند که یک بیمارستان خصوصی در تهران پلمب شده است که تخلفات در بیمارستان‌ها در سال‌های اخیر همواره حاشیه‌ساز بوده است. گران‌فروشی، استفاده از افراد غیرمتخصص و ... مواردی است که می‌تواند به پلمب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بینجامد. این مساله به ویژه در مورد عمل‌های جراحی زیبایی که در سال‌های اخیر در مواردی توسط افراد غیرمتخصص انجام شده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت قابل توجه علم پزشکی در ابعاد گسترده به ویژه در حوزه جراحی زیبایی، برخی از عمل‌های جراحی‌ با استقبال زیادی مواجه شده است. اما در این حین کم نیستند پزشکان عمومی یا بعضا پزشک‌نماهایی که از این آشفته بازار سوء‌استفاده کرده و جان مردم را بازیچه زیاده خواهی‌های خود قرار می‌دهند. بر اساس قانون اگر پزشک یا جراح و یا سایر متصدیان امور پزشکی در جریان انجام امور پزشکی مرتکب بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی شوند یا بدون مهارت در قسمتی از امور به انجام آن مبادرت ورزند و در نتیجه قتل یا صدمه بدنی حادث شود، عمل وی با توجه به مفهوم مخالف ماده ۵۹ قانون مجازات اسلامی و همچنین تبصره سه ماده ۲۹۵ همین قانون جرم بوده و در حکم شبه‌عمد خواهد بود. با بررسی پرونده‌های قضائی در دادسرای جرایم پزشکی می‌توان به این نکته اذعان داشت که بیشترین شکایاتی که از کادر پزشکی انجام شده مربوط به جراحی‌های زیبایی، زنان، ارتوپدی و دندانپزشکی می‌شود.

پلمب یک بیمارستان و یک مرکز جراحی

روز گذشته رئیس مجتمع رسیدگی به تخلفات پزشکی از پلمب یک بیمارستان و یک مرکز جراحی خبر داد و گفت:‌ برخورد جدی با تخلفات حوزه درمان در راس برنامه‌های سازمان تعزیرات قرار دارد.رضا خدایی اظهار کرد: امسال برخورد جدی با تخلفات حوزه درمان در راس برنامه‌های سازمان تعزیرات قرار دارد، چرا که این حوزه باید از وضعیتی که دارد و از کسانی که می‌خواهند سوء‌استفاده کنند، سالم‌سازی شود.او از پلمب یک مرکز جراحی و یک بیمارستان در روز گذشته خبر داد و گفت: روز گذشته صرفا این مراکز پلمب شد و اسامی آنها اعلام نمی‌شود تا خود را با وضعیت مناسب وفق دهند.خدایی تاکید کرد: یکی از بیمارستان‌هایی که پلمپ می‌شود در شمال تهران قرار دارد و در طول ماه‌های گذشته مرتکب تخلفاتی شده است که با وجود تذکرات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این تخلفات را ادامه داده و همچنین در بازدیدهایی که انجام شده، وضعیت نامطلوبی در بخش درمان اتاق عمل و بخش بستری داشته است.

او ادامه داد: علیرغم میل باطنی به دلیل اینکه این بیمارستان نتوانسته است خود را با شرایط مناسب تغییر دهد، مجبور به تعطیلی آن هستیم تا پروتکل‌ها و نظامات وزارت بهداشت را انجام دهد. رئیس مجتمع رسیدگی به تخلفات پزشکی اظهار کرد: یکی از بیمارستان‌های بزرگ تهران که زیر نظر نهادهای عمومی فعالیت داشته، از کاتتر‌ها و ای‌پی‌اس‌ها چند مرتبه استفاده می کرده که شرکت پیمانکار و شرکت بزرگ بیمه‌ای نیز در جریان این مساله بوده‌اند و در این موضوع دخالت داشته‌اند. او افزود: شرکت و افرادی که در این موضوع تخلفاتی را انجام داده‌اند، ۱۸میلیارد تومان جریمه شده‌اند و پرونده بیمه به دلیل قراردادی که با بیمارستان بسته بود و این قرارداد خلاف مقررات است، در حال رسیدگی است.

او ادامه داد: بیمه متاسفانه با بیمارستان‌ها قراردادهایی را منعقد می‌کند که در این قراردادها برای ای‌پی‌اس‌هایی که یک بار باید مصرف شود، مصرف چند باره مدنظر قرار می‌گیرد که این به هیچ وجه قابل قبول نیست و اگر بیمه‌گذار بداند که از یک کاتتر یک‌بارمصرف، دو بار استفاده شده، جرم است. خدایی تاکید کرد: یکی از شرکت‌های پیمانکار داروخانه‌های دولتی نیز به دلیل گرانفروشی، ۵۰ میلیارد تومان جریمه شده است و همچنین در ماه‌های گذشته پنج موسسه غیرمجاز پزشکی فعال در زمینه پوست، مو، لاغری و دندانپزشکی تعطیل شده و پرونده افرادی که فعالیت غیرمجاز داشتند، به مراجع مربوطه ارسال شده است. خدایی با تاکید بر لزوم تناسب مجازات‌ها با جرایم انجام‌شده در زمینه درمانی اظهار کرد: باید مراجع مربوطه بازنگری‌هایی را روی مواد قانونی انجام دهند که تناسب جرم و مجازات رعایت شود. او از وجود تخلفات گسترده در بیمارستان بزرگی در تهران وابسته به نهادهای کشوری خبر داد و گفت: در این بیمارستان پزشک جراحی که جراحی شانه انجام می‌داده، از پروتزهای خریداری‌شده توسط بیماران در جراحی استفاده نمی‌کرده یا بخشی از آن را استفاده می‌کرده است که با این کار هزینه‌های مربوطه را به بیمار تحمیل می‌کردند که این یک عمل غیراخلاقی و غیرانسانی است و قطعا باید با برخوردهای جدی روبه‌رو شود.

خدایی افزود:‌ دستور غربالگری اشخاصی را که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند داده‌ایم تا اگر فردی در جریان موضوع نبوده، بتواند شکایت کند و احقاق حق شود. به گزارش ایلنا، رئیس مجتمع رسیدگی به تخلفات پزشکی اظهار کرد: مراکز درمانی که پلمب می‌شوند، برای همیشه پلمپ نخواهند شد و این فرصت به آنها داده می‌شود که با رعایت نظامات و پروتکل‌ها به بخش درمان برگردند و هزینه‌های گزاف بر کشور تحمیل نشود.

قصور پزشکی در کشور زیاد نیست

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره می گوید: میزان قصور پزشکی در کشور از لحاظ آماری در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا اندک است. جالب است بدانید که در کشور آمریکا سومین علت مرگ‌ومیر قصور پزشکی است. در اصل با ارتقای پیشرفت در علم پزشکی به نسبت، امکان خطا نیز افزایش می‌یابد. سیامک مره‌صدق، میزان قابل توجهی از قصور پزشکی را به دلیل نارسایی‌ها در سیستم آموزشی می‌داند و می‌افزاید: برای مثال میزان تجویز آنتی‌بیوتیک در کشور ما از سطح مورد انتظار بیشتر است و یا تعداد تجویز نسخه‌ها در مقایسه با استانداردهای علم پزشکی از فراوانی قابل توجهی برخوردار است. همچنین تعداد نسخی که بیمار بدون دارو تحت درمان قرار گرفته می‌شود، در کشور ما از سطح علمی پایین‌تر است. با بررسی هر یک از این آمارها باید گفت که در کشور ما توجه چندانی به مهارت‌های بالینی اعمال نشده است و مشکلات در این حوزه به دلیل عدم مهارت در آموزش بروز کرده است . به گفته او برخی افراد بدون داشتن مجوز و مهارت‌های پزشکی به شغل پزشکی ورود پیدا کرده‌اند.