۰ نفر

حرکت تند فیش‌های نجومی در آزاد‌راه تهران – پردیس

۲ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۴۶
کد خبر: 136778
حرکت تند فیش‌های نجومی در آزاد‌راه تهران – پردیس

آزاد‌راه تهران - پردیس اگرچه یکی از کوچک‌ترین آزاد‌راه‌های کشور به شمار می‌رود، اما پرداخت دستمزدهای نجومی در این آزاد‌راه مرسوم است که نمود آن را در گرانی قابل ملاحظه عوارض در این آزاد‌راه می‌توان مشاهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جوان ،  این روزنامه  اسنادی در دست دارد که بیانگر پرداخت دستمزدهای نجومی در شرکت آزاد‌راه تهران - پردیس است، این در حالی است که عمده سهام این آزاد‌راه متعلق به دولت است بانک مسکن و وزارت راه و شهر‌سازی و شرکت عمران شهر جدید پردیس آن را مدیریت می‌کنند و یک سرمایه‌گذار از بخش خصوصی نیز در این آزاد‌راه گویا سهم 18 درصدی دارد.

پرداخت دستمزدهای نجومی به مدیران شرکت آزاد‌راه تهران – پردیس، پیش از اینکه جامعه در جریان فیش‌های نجومی برخی از مدیران قرار بگیرد، مرسوم بوده است، از این رو از شرکت آزاد‌راه تهران -پردیس می‌خواهیم جهت تنویر افکار عمومی فیش حقوقی مدیران خود را منتشر کند تا مردم علت گرانی عوارض آزاد راه تهران – پردیس را دریابند.

شرکت آزادراه تهران -  پردیس یکی از کوچک‌ترین آزاد‌راه‌های کشور به شمار می‌رود که هیچ‌گاه مشخص نشد چرا ساخت این آزاد‌راه اینقدر طولانی شد و از سوی دیگر نیز چرا هزینه ساخت آزاد‌راهی که چندان طولانی نیست سر از 1598 میلیارد ریال درآورد که جا دارد قبل از اینکه سازمان بازرسی کل کشور و دیگر نهادهای نظارتی به این مقوله ورود کنند، وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک مسکن در این‌باره به مردم و افکار عمومی توضیح دهند.

آزاد‌راه تهران -  پردیس به طول ۲۳ کیلومتر از حلقه‌های ارتباطی شرق تهران به استان‌های شمالی و شمال شرق ایران است که دارای پل‌ها و تونل‌های متعددی است.

آزادراه تهران -  پردیس از بزرگراه شهید بابایی در شرق تهران آغاز و به پردیس دماوند ختم می‌شود و در مسیر خود با جاده دماوند نیز در نقاط متعددی تلاقی دارد.

این آزادراه همراه با 5 کیلومتر بزرگراه دارای 18 پل بزرگ با 58 دهانه و 66 پل کوچک و همچنین چهار تونل به طول 5 هزار و 477 متر (5/5 کیلومتر) است که طول بزرگ‌ترین آن به 1650 متر می‌رسد.

در اجرای این پروژه 32 درصد سرمایه‌گذاری از طرف بانک مسکن، 18 درصد از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس، 30 درصد از طرف وزارت راه و شهرسازی و 20 درصد توسط شرکت توسعه راه‌های ایران که هم اکنون در اختیار بخش خصوصی است، انجام شده است.

افرادی که در شهر جدید پردیس، رودهن و بومهن زندگی می‌کنند از سال 89 و 90 که پروژه آزاد‌راه تهران - پردیس در چند نوبت به افتتاح نمایشی رسید، نسبت به عوارض گرانقیمت آزاد‌راه کوچک تهران – پردیس معترض بودند، اما سهامداران دولتی و تنها سهامدار خصوصی این آزاد‌راه با بیان این مطلب که از محل اخذ عوارض باید سرمایه‌گذاری انجام گرفته شده برای ساخت، پرداخت شود، مدعی بودند که عوارض فعلی و  بالا هم برای سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی ندارد.

سهامداران اصلی آزاد‌راه تهران - پردیس هیچ‌گاه به مردم نگفتند که چرا اینقدر هزینه تمام شده طرح بالا بوده و متأسفانه هیچ یک از نهادهای نظارتی نیز برای بررسی هزینه تمام شده طرح ورود نکرد. این در حالی است که شائبه اختلاس در ساخت پروژه آزاد‌راه تهران - پردیس همچنان روی هزینه تمام شده طرح سنگینی می‌کند.

 دستمزد مدیران آزادراه از ابتدا تاکنون منتشر شود

حال از سهامداران اصلی پروژه تهران - پردیس که عمدتاً دولتی هستند، درخواست می‌شود جهت تنویر افکار عمومی دستمزد مدیران شرکت آزاد‌راه تهران - پردیس را از ابتدا تا کنون منتشر کنند و از سوی دیگر از نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود تا هزینه تمام شده آزاد‌راه تهران - پردیس را توسط تیم کارشناسی مورد راستی‌آزمایی قرار دهند زیرا اگر اثبات شود که هزینه تمام شده طرح به دلیل های دیگری افزایش یافته است، دلیلی ندارد پرداخت عوارض گران آزاد‌راه تهران – پردیس را مردم پرداخت کنند !