۰ نفر

بانک مرکزی چین قدرت یوان در برابر دلار را تقویت کرد

۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۱
کد خبر: 473611
بانک مرکزی چین قدرت یوان در برابر دلار را تقویت کرد

بانک مرکزی چین در اطلاعیه ای اعلام کرد که الزامات ذخیره ریسک برای موسسات مالی به منظور تسویه حساب ارزی یوانی ( ارز ملی چین ) را با نظرداشت افزایش فروش یوان پول ملی این کشور دربرابر دلار آمریکا، لغو می کند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این اقدام بانک مرکزی چین باعث می شود تا تقاضای کوتاه مدت برای دلار آمریکا تغییر کند و نرخ ارز یوان برای مبادله دربرابر دلار آمریکا به ۶/۸ تا ۷/۲ یوان دربرابر هر دلار محدود شود. 

بانک مرکزی چین (PBC) طی بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود آورده است که این اقدام تازه از روز دوشنبه عملیاتی می شود و مبادلات با یوان با نرخ انعطاف پذیرتر شده و با ثبات تر ادامه می یابد و ثبات بازار ارزی را نیز به دنبال خواهد داشت.

این یکی از تازه ترین اقدامات چین برای مقابله با تلاش های آمریکا برای تحریم های مالی چین است و باعث خواهد شد تا دامنه فروش و معاملات تجاری چین با کشورهای دیگر با استفاده از ارز یوان افزایش یابد. 

این الزام سال ۲۰۱۵ مطرح شد، زمانی که بانک مرکزی چین به موسسات مالی دستور داد هنگام خرید ارز برای مشتری از پول نقد استفاده نکنند. اوت سال ۲۰۱۸ این بانک اعلام کرد که بانک ها باید یک ریسک ذخیره برابر با ۲۰ درصد از موقعیت های ارزی برای مشتریان خود داشته باشند. این اقدامی برای تثبیت نوسانات نرخ یوان پول ملی چین بود.

همین باعث شد تا ارزش تسعیر یوان در برابر دلار آمریکا به سرعت افزایش یابد. به دنبال بیانیه اخیر بانک مرکزی معاملات یوانی افزایش یافت و ارزش یوان دربرابر دلار آمریکا تقویت شد و به بالاترین سطح طی ۱۷ ماه گذشته رسید. 

«تیان یون» معاون مدیرعامل انجمن عملیات اقتصادی پکن گفت: از میان برداشتن این ساختار مخاطراتی ذخیره ارزی، هزینه شرکت ها برای خرید دلار در طولانی مدت را کاهش می دهد، نقدینگی دلار آمریکا را تقویت می کند و نرخ ارز یوان را ثابت نگه می دارد.

تیان گفت: نرخ یوان در برابر دلار با تسهیل دربرنامه های مالی و پولی بخش ذخیره ارزی فدرالی آمریکا و با نظرداشت ریسک گریزی در بازار جهانی، باعث شده است که تقاضا برای یوان چین افزایش یابد. 

در بیانیه منتشر شده بانک مرکزی چین آمده است که این اقدام انعطاف پذیری نرخ یوان را حفظ می کند، انتظارات بازار را تثبیت و ثبات اساسی ارز را در یک سطح منطقی و متعادل نگه می دارد.