۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سایه تصمیمات فدرال رزرو بر بازار فلزات گرانبها/ ریزش طلا به دنبال ریزش بازارهای سهام

۲۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۱۷
کد خبر: 467853
سایه تصمیمات فدرال رزرو بر بازار فلزات گرانبها/ ریزش طلا به دنبال ریزش بازارهای سهام

طلا و نقره به عنوان پناهگاه امن سرمایه گذاری روز پنجشنبه به دلیل تنزل اشتیاق معامله گران و سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازارها و با توجه به عملکرد ضعیف بازارهای سهام تشکیل صف فروش دادند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ این سناریوی به ظاهر متناقض که غالبا در طول چند ماه گذشته جریان داشته، روند حرکت بازار فلزات گرانبها را مغشوش کرده است. در چنین شرایطی بازار فلزات گرانبها با در پیش گرفتن روند نوسانی روز گذشته بار دیگر نزولی شد. بر این اساس معاملات آتی طلای اکتبر با ۱۵ دلار و ۴۰ سنت کاهش به قیمت ۱۹۴۶.۶۰ دلار و معاملات آتی نقره دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۳۹۱ دلار کاهش به قیمت ۲۷.۰۹ دلار در اونس مورد معامله قرار گرفت.

بازارهای سهامی بزرگ جهان روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. شاخص‌های اصلی سهام در ایالات متحده هم پس از برگزاری جلسه فدرال رزرو و ارائه چشم انداز اقتصادی بسیار نامشخص روند نزولی را ادامه داد. در پایان جلسه FOMC فدرال رزرو همانطور که انتظار می‌رفت تغییری در نرخ بهره ایالات متحده مشاهده نشد، اما نتیجه جلسه بیانگر آن بود که حداقل تا سه سال آینده تغییری در نرخ بهره ایجاد نخواهد شد. 

بانک فدرال در طی این جلسات همچنین تاکید کرد که قصد دارد نرخ تورم را در سطوح بالای ۲ درصد حفظ کند، عده‌ای از تحلیل‌گران امیدوار بودند که شفافیت بیشتری در مورد برنامه ریزی بانک فدرال رزرو برای تحریک تورم در ماه‌های آینده ارائه شود. گزارش وال استریت ژورنال در این راستا بیان کرد که بیانیه FOMC و کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو از لحاظ بیان کلمات جایگاه محکمی داشتند اما در عملکرد ضعیف ظاهر شد.

بر این اساس ممکن است بازار در روزهای پایانی هفته، به جای در پیش گرفتن روند بهبود در برخی از بخش‌های اقتصادی جهان، بیشتر از پیامدهای بلندمدت آسیب اقتصادی کووید - ۱۹ تاثیرپذیر باشد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده همزمان با بازارهای روز گذشته شاخص قیمت مصرف کننده در ماه آگوست در منطقه یورو به ۰.۴ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۰.۲ درصدی داشت. انتشار این اعداد خود بیانگر مسیر سختی است که بانک‌های مرکزی برای احیای مجدد تورم در ماه‌های آینده پیش رو خواهند داشت.

بانک ژاپن در جلسه عادی روز پنجشنبه سیاست پولی خود را بدون تغییر و در ادامه موضع پول کم بهره اعلام کرد. قرار است بانک انگلیس هم به زودی سیاست‌های خود را در این باره اعلام کند.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا نسبت به روز چهارشنبه اندکی نزولی شد. قیمت نفت خام نیمکس تقریبا روند باثباتی داشت و در حدود ۴۰ دلار در بشکه معامله شد. همچنین بازده اوراق ده ساله خزانه داری ایالات متحده در حدود ۰.۶۸ درصد معامله شد. 

TLA

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

ازدیدگاه فنی، روند صعودی قیمت طلا دارای مزیت فنی کلی کوتاه مدت است، اگرچه این روند در اوایل هفته جاری شتاب بیشتری یافته بود. بر اساس نمودارها هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح معاملات آتی اکتبر یعنی ۱۹۹۲.۵۰ دلار در هر اونس است، در مقابل هم هدف نزولی قیمت‌ها حفظ سطح قیمتی ۱۹۰۰ دلار در اونس است. سطح مقاومت اول طلا بر اساس معاملات اخیر ۱۹۶۰.۵۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۷۵.۴۰ دلار در هر اونس در برابر سطح پشتیبانی اول ۱۹۳۵.۶۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۹۲۵ دلار در اونس مشاهده شده است.

d966adb4-9a0c-43e5-a181-f1b885508164

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر هم بر اساس شواهد و نمودارهای موجود دارای مزیت فنی کلی کوتاه مدت است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ نقره دستیابی به سطح قیمتی ۳۰.۱۹ دلار در اونس که بالاترین سطح قیمتی ثبت شده در ماه آگوست بوده و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ سطح قیمتی ۲۳.۸۰ دلار است که پایین‌ترین سطح معاملات نقره در ماه آگوست بوده است. سطح مقاومت اول نقره ۲۷.۵۰ و سطح مقاومت دوم ۲۷.۸۶۵ دلار در اونس، در برابر سطح پشتیبانی نخست ۲۶.۷۵ و سطح پشتیبانی دوم ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس بر اساس معاملات اخیر مشاهده شده است.