۰ نفر

بازارساز به دنبال دلار آزاد است؛

صفر جدید در بازار سکه تمام

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۶:۵۰
کد خبر: 450750
صفر جدید در بازار سکه تمام

در اولین روز هفته، قیمت سکه و دلار ارتفاع بیشتری گرفتند و سقف‌های جدیدی در هر دو بازار به ثبت رسید. روز شنبه، سکه امامی ۵۲۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۰ میلیون تومان رسید. به این ترتیب، ‌دیروز صفری جدید برای سکه ثبت شد و قیمت این فلز گرانبها از نظر تومانی، ۸ رقمی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در بازار موازی سکه، قیمت دلار نیز از کانال ۲۱ هزار تومانی عبور کرد و با ۵۵۰ تومان افزایش به بهای ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. سکه و دلار پیش از این، نوسان در چنین سطوح قیمتی را تجربه نکرده بودند؛ رکوردشکنی پیاپی، نگرانی افراد نسبت به ارزش دارایی‌شان را بالاتر برده است. با این حال، هر زمان رکوردی تاریخی در بازار شکسته می‌شود، هم‌زمان احتمال دارد که عده‌ای از معامله‌گران به قصد سودگیری، بخشی از خریدهای پیشین خود را به فروش برسانند.

در این میان، عده‌ای باور دارند، معامله‌گران به دلیل هراس قضایی بیشتر از دلار، تمایل به خرید سکه دارند و همین مساله به رشد بیشتر این فلز گرانبها کمک می‌کند. در کنار این، برخلاف دلار که عرضه رسمی از سوی صرافی‌های منتخب دارد، در مورد سکه امامی چنین عرضه‌ای وجود ندارد و این موضوع نیز در رشد قیمت فلز گرانبهای داخلی موثر است.

اتفاق تازه‌ای که دیروز در بازار رخ داد، رفتار بازارساز ارزی بود. به گفته فعالان، بازارساز دیروز  به منظور از بین بردن امکان آربیتراژ قیمت فروش دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب را با افزایش مواجه کرد تا قیمت به بازار آزاد نزدیک‌تر شود. در ابتدای روز شنبه، قیمت فروش دلار بر تابلوی این صرافی ها۱۹ هزار و ۹۸۰ تومان بود، ولی به یکباره قیمت را در مرحله اول تا ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان بالا بردند و در مرحله دوم حتی نرخ به محدوده ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومانی وارد شد. با این قیمت‌گذاری، فاصله بین قیمت دلار صرافی‌های منتخب با بازار آزاد به حدود ۴۰۰ تومان رسید. این در حالی بود  که در انتهای هفته گذشته این اختلاف به حدود هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود. تغییر رفتار بازارساز از نوع قیمت‌گذاری صرافی‌ها مشخص بود و به نظر می‌رسد به دنبال آن بود که قیمت بازار آزاد را تحت تاثیر قرار دهد. بازارساز از طریق بالا بردن قیمت می‌توانست مانع از آن شود که دلالان به دنبال سودهای  نجومی، تقاضای کاذب را افزایش دهند. در هفته گذشته گزارش می‌شد بسیاری از دلالان، افراد زیادی را به دنبال خود به صف‌های صرافی‌های منتخب می‌برند تا از طریق کارت ملی و مدارک آنها، اقدام به خرید دلار برای خود کنند. دیروز هم صف زیادی در برابر برخی صرافی‌ها وجود داشت، ولی بیشتر به واسطه افزایش شدید قیمت‌ها و هراس از افت بیشتر ارزش پول، این صف ایجاد شده بود.

در شرایطی که قیمت دلار تغییر جهت دهد، صف ناشی از هراس رشد بیشتر قیمت‌ها به خودی خود از بازار رخت خواهد بست، ولی همچنان ممکن است صف ناشی از اختلاف قیمت‌ها در مقابل برخی صرافی‌ها وجود داشته باشد. نکته دیگر آن است که بازارساز می‌توانست از طریق بالا بردن قیمت صرافی‌ها، منابع خود را به شکل بهینه‌تری هزینه کند و این مساله توان او برای مقابله با نوسانات آینده را بالاتر می‌برد.برخی فعالان اعتقاد داشتند، با این اقدام بازارساز به مرور تقاضای کاذب از بازار رخت می‌بندد و قیمت‌ها در بازار آزاد نیز نزولی می‌شوند. با این حال، عده دیگری باور دارند، در حال حاضر تا زمان خروج تقاضای احتیاطی، ممکن است قیمت‌ها به افزایش خود ادامه دهند. باید دید بازارساز نیز از چه زمانی سعی می‌کند با قدرت بیشتری در سمت عرضه ظاهر شود.

نگاهی در میان برخی معامله‌گران وجود دارد که بازارساز قصد دارد در قیمت‌های بالا، دلار را به فروش برساند و از طریق متضررکردن معامله‌گران، مانع از نوسان‌گیری دوباره آنها در کوتاه‌مدت شود. این در حالی است که گروه دیگری باور دارند، بازارساز در سمت عرضه حواله با مشکلاتی رو‌به‌رو است و نشانه این موضوع را هم رشد نرخ حواله درهم می‌دانند که دیروز گفته می‌شد از مرز ۵ هزار و ۹۰۰ تومانی نیز عبور کرده است.