۰ نفر

ثبت چهارمین بازدهی هفتگی مثبت فلز زرد؛

طلا در کمین مرز ۱۸۰۰ دلاری است

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۶:۴۴
کد خبر: 450749
طلا در کمین مرز ۱۸۰۰ دلاری است

طلا برای چهارمین هفته متوالی، به پیشروی خود ادامه داد و در هفته‌ای که گذشت افزایش قیمت ۰/۲۵ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در مجموع این چهار هفته ارزش فلز زرد، در حدود ۵/۲۶ درصد افزایش پیدا کرد تا از این طریق یکی از بهترین فصل‌های خود در سال‌های اخیر را به ثبت برساند. در حالی که طلا در هفته‌های گذشته رکورد ۸ ساله خود را نیز شکسته و چندین مرتبه به سمت قله ۱۸۰۰ دلاری یورش برده بود، تحلیلگران بر این باورند که همچنان این پناهگاه امن دارایی در مسیر صعودی به حرکت خود ادامه خواهد داد.

در حالی که افزایش تعداد بیماران کرونایی و نگرانی از به تاخیر افتادن ریکاوری اقتصادی تقاضا را برای فلز زرد افزایش داده بود، انتشار داده‌های فصلی امیدوارکننده بازار کار آمریکا، تا حدودی توانست در هفته‌ای که گذشت، سقف جهش طلا را محدود کند. اما با این وجود اقتصاددانان ادامه سرعت ریکاوری که در ماه ژوئن به تحقق پیوسته است را امری مشکل و تقریبا ناممکن تلقی می‌کنند. حتی در صورتی که در هفته‌های پیش‌رو روند تعداد مبتلایان جدید کاهشی شود، بسیاری از صنایع تا زمان کشف واکسن یا درمان قطعی قادر به از سرگیری کامل فعالیت‌های خود نخواهند بود.

تداوم ناممکن ریکاوری کنونی

در کنار نگرانی‌های به‌وجود آمده از افزایش تعداد بیماران کرونایی، انتشار خبری مبنی بر آزمایش واکسن جدید توسط شرکت Pfizer Inc تا حدودی توانست از شدت تقاضای طلا بکاهد. آزمایش‌های اولیه این واکسن نشان داده است که بدن بیماران توانسته است به کمک واکسن جدید پادتن ضدکرونا تولید کند. خبر دیگری که هفته گذشته توانست تا حد زیادی مانع از رسیدن طلا به مرز ۱۸۰۰ دلاری شود، انتشار گزارش بازار کار آمریکا بود که داده‌های آن بسیار بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. طبق این گزارش در ماه ژوئن ۴/۸ میلیون نفر به بازار کار آمریکا بازگشتند و نرخ بیکاری نیز به ۱۱/۱ درصد رسید. اما این تمام ماجرا نیست و تحلیلگران بر این باورند که ادامه مسیر ریکاوری اقتصاد دیگر با این سرعت و به این راحتی نخواهد بود. اندرو گرانتام اقتصاددان ارشد در CIBC Capital Markets درباره ادامه مسیر ریکاوری اقتصاد بر این باور است که حرکت از نقطه کنونی به سمت بهبودی اقتصادی بسیار آرام‌تر و سخت‌تر خواهد بود. با توجه به افزایش تعداد بیماران کووید-۱۹ که منجر به تعویق در بازگشایی برخی از کسب‌وکارها و اعمال محدودیت مجدد در برخی دیگر از شرکت‌ها خواهد شد، احتمال پیشروی اقتصاد با سرعتی که در ماه ژوئن داشت را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر با توجه به اینکه برخی از صنایع تا زمانی که واکسن در دست کشورها نباشد، نمی‌توانند تمامی فعالیت‌های خود را ادامه دهند، ادامه پیشروی اقتصاد حتی در صورت کاهش مجدد مبتلایان، کند خواهد بود.

اکثرتحلیلگران اکنون بر این باورند که طلا پتانسیل گذر از مرز ۱۸۰۰ دلاری و محکم کردن جایگاه خود در محدوده قیمتی بالای این مرز را دارد. افشین نبوی تحلیلگر ارشد موسسه MKS SA در این باره گفت که هر روز اخبار بد جدیدی به بازارها مخابره می‌شود که بخشی از این اخبار مرتبط با پاندمی کرونا و بخشی از آن در مورد مسائل ژئوپلیتیک و دیگر نااطمینانی‌های اقتصادی است. در صورتی که طلا بتواند مرز ۱۷۹۰ دلاری را بشکند، در ادامه مسیر صعودی خود می‌تواند به قله ۱۸۰۰ دلاری برسد. طلای آتی ماه آگوست در هفته گذشته توانست مرز ۱۸۰۰ دلاری را لمس کند، اما به دلیل اینکه قیمت آنی طلا نتوانسته بود به بالای مرز ۱۷۹۰ دلاری برسد، نهایتا به زیر مرز این قیمتی بازگشت. اکنون طلا در بازه معاملاتی ۱۷۵۵ دلار به عنوان خط حمایتی و ۱۷۸۵ دلار به عنوان مرز مقاومتی قرار دارد.

عامل تورم

با توجه به اینکه سیاست‌های انبساطی فدرال‌رزرو همچنان ادامه خواهد داشت و میزان نرخ بهره نیز در آینده میان‌مدت پایین خواهد ماند، احتمال زیادی وجود دارد که طلا مجددا به سمت قله‌های قیمتی بالاتر حرکت کند. ادامه پایین نگه‌داشتن نرخ بهره از سویی در آینده سبب افزایش نرخ تورم خواهد شد که این عامل نیز به صف عوامل حمایت کننده قیمت طلا افزوده خواهد شد.