۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از بازارهای سهام روز گذشته جهان؛

کاهش قیمت جهانی طلا همزمان با روند افزایشی بازارهای جهانی سهام

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳
کد خبر: 414943
کاهش قیمت جهانی طلا همزمان با روند افزایشی بازارهای جهانی سهام

عملکرد قوی بازارهای جهانی سهام منجر به فروش عمده طلا شد. رالی جهانی بازارهای سهام از روز دوشنبه در چین آغاز شد و عامل اصلی آن بانک مرکزی چین بود. بانک خلق چین (PBC) دوشنبه شب با اجرای عملیات بازار آزاد که در واقع تلاشی برای جبران خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا بود، سرمایه عظیمی به بازار تزریق کرد.

اقتصاد آنلاین اکرم شعبانی؛ بر اساس گزارش یاهو فایننس "این خبر پس از تزریق 1.7 هزار میلیارد یوآن (242.74 میلیارد دلار) از طریق بازپرداخت‌های معکوس در روزهای دوشنبه و سه شنبه در حساب کاربری رسمی بانک خلق چین در ویچت (PBOC) منتشر شد."

ترس از اپیدمی ویروس کرونا باعث شد تا سهام و کامودیتی‌های چینی روز دوشنبه با فروش تهاجمی روبرو شوند. در همین دوره زمانی کوتاه، ترس از شیوع ویروس نزدیک به 393 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بازار چین را تحت تاثیر قرار داد و از بین برد.

02

نتیجه این برخورد در بازار سهام چین موجب شد تا بازار سهام اروپا و ایالات متحده نیز از آن تاثیر بپذیرند و بر همین اساس میانگین صنعتی داوجونز در بازار روز گذشته بیش از 400 واحد افزایش یافت.

بدیهی است این تجمع جهانی در بازارهای سهام باعث ایجاد ریسک شدید در بازار شد که به سهم خود فشار فروش قابل توجهی به طبقه بندی دارایی‌های ایمن وارد کرد و در نهایت طلا بیشترین کاهش قیمت را روز گذشته در مجموعه فلزات گرانبها داشت.

بر این اساس در معاملات آتی طلا روز گذشته در فعال‌ترین قراردادهای ماه آوریل با رقم 1557.60 دلار بسته شد که حاکی از کاهش 24.70 دلاری قیمت طلا معادل 1.57 درصد بود. اگرچه قیمت دلار در معاملات روز گذشته کمی بالا رفت اما درصد کمی از افت کل بازار روز گذشته به دلار اختصاص داشت. در پایان روز گذشته شاخص دلار با افزایش 0.17 درصدی در 97.7 ثابت ماند.

طلای اسپات Spot gold نیز روز گذشته با استقبال خریداران روبرو و قیمت آن پس از کاهش 22.40 دلاری به 1554.10 دلار رسید.

بر خلاف قیمت پایین طلا در روز دوشنبه، معاملات روز گذشته و افت شدید قیمت‌ها نمودار تکنیکال را با مشکل روبرو کرد. روند حمایتی که به دنبال آن بوده‌ایم در پایین‌ترین قیمت خود در اواسط ماه ژانویه به 1536 دلار رسید اما قیمت‌های روز گذشته طلا به پایین‌تر از این نقطه رسید که این خود نشان دهنده پتانسیل کاهشی‌تر روند طلاست.