۰ نفر

طلای معدن به تولید نمی‌رسد، قاچاق می‌شود

۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 401299
طلای معدن به تولید نمی‌رسد، قاچاق می‌شود

برخی از رسانه‌ها خبر از قاچاق طلای کشور دادند، اما اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید طلا از کشور خارج نمی‌شود، اگر می‌شد بسرعت در بازار طلا نمایان می‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خروج طلا از کشور را تأیید می‌کند و می‌گوید این خروج در سه قالب در حال رخ دادن است، یک؛ شمش استحصال شده که توسط برخی از معدنکاران و قبل از آنکه به مرحله تولید برسد، قاچاق می‌شود. دوم؛ قاچاق طلای آب شده که بیشتر برای افرادی است که می‌خواهند سرمایه‌های خود را از کشور خارج کنند و گروه آخر؛ قاچاق طلای آب شده است و از آنجا که این نوع طلا اجرت ساخت ندارد قاچاق آن صرفه اقتصادی دارد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که خروج طلا از یک کشور به منزله از دست دادن سرمایه‌های ملی است از این‌رو هر عاملی را که باعث قاچاق طلا از کشور می‌شود باید حذف کرد.

طبق قانون یعنی از سال 1305، ممنوعیت خروج طلا از کشور در مجلس تصویب شده بود و این امر تاکنون هم ادامه دارد و در شرایطی امکان محدود صادرات طلا وجود دارد که بانک مرکزی مهر تأیید بر آن بزند. از این‌رو دولت تحت هیچ شرایطی با خروح طلا از کشور موافق نیست.

با توجه به ممنوعیت خروج طلا از کشور، کسانی که با هدف خروج سرمایه‌هایشان از کشور به سمت طلا می‌روند باید بدانند که اگر طلای آنها کشف شود، کالای قاچاق محسوب می‌شود و این موضوع در مورد طلاهای ساخته شده در حجم انبوه هم صدق می‌کند.

خروج طلا از معدن

امیرمحمد پرهام فر، مدیرکل مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق طلا  می‌گوید: یکی از دلایلی که باعث شده قاچاق طلا اتفاق بیفتد، ارزش افزوده است. زمانی که طلا از معادن برداشت می‌شود، برخی از معدنکاران ترجیح می‌دهند شمش استحصال شده را قاچاق کنند و به تولیدکنندگان طلا نفروشند. وی ادامه می‌دهد: از زمانی که 9 درصد ارزش افزوده برای شمش استحصال شده در نظر گرفته شد، قاچاق طلای خام افزایش پیدا کرد.

ارزش افزوده را بردارید

مدیرکل مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید: اگر ارزش افزوده از روی طلای استحصال شده در معادن برداشته شود، قاچاق طلا اتفاق نخواهد افتاد. وی یادآور شد که شمش استحصال شده، بدون هیچ ارزش افزوده‌ای (بدون اینکه روی آن فرآوری صورت گیرد با قیمت پایین) از کشور خارج می‌شود و این گویای آن است که دولت باید سازوکار دریافت ارزش افزوده را از معدنکاران تغییر دهد.

خروج سرمایه

پرهام فر می‌گوید: شکل دیگری که طلا از کشور خارج می‌شود، مربوط به طلاهای آب شده است، برخی از افراد برای اینکه سرمایه خود را از کشور خارج کنند، سراغ طلای آب شده می‌روند و سرمایه خود را خارج می‌کنند. البته برخی دیگر هم طلای آب شده را با هدف کسب سود قاچاق می‌کنند. وی درباره اینکه چرا برخی از افراد برای خروج سرمایه‌های خود به سمت طلای آب شده می‌روند، ادامه می‌دهد: در داخل کشور محدودیت برای خرید ارز وجود دارد، از این‌رو اخیراً افراد برای خروج سرمایه هایشان به‌سمت طلای آب شده می‌روند. خروج طلای آب شده به جهت آنکه اجرت ندارد، برای فرد سود دارد.

طلای آب شده؛ قاچاق

مدیرکل مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید: خروج طلای آب شده از کشور برای ما حکم قاچاق دارد، طبق قانون طلاهای ساخته شده و آن هم به‌صورت محدود امکان خروج از کشور را دارد.

چه کاری باید صورت گیرد؟

وی ادامه می‌دهد: برای اینکه قاچاق طلا کاهش پیدا کند، مهم‌ترین کاری که باید صورت گیرد، این است که قیمت جهانی طلا و داخلی بهم نزدیک شود، در این صورت تا حد زیادی قاچاق طلا بخصوص طلای آب شده صرفه اقتصادی ندارد.

12 معدن فعال

طبق آمارهای وزارت صمت ایران رتبه ۵۷ تولید طلا را در رده جهانی به خود اختصاص داده است. در این میان حدود ۱۵ معدن طلا در ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۲ معدن فعال و ۳ معدن غیرفعال است. با این توضیح با آنکه میزان تولید طلا در کشور پایین است، اما ارزش افزوده بالا مانع از ورود طلای ایرانی به دست تولیدکنندگان شده است. بدین جهت توصیه شده که دولت به سمت کاهش نرخ افزوده شمش استحصال شده برود.

 قاچاق طلا نداریم

محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف درباره قاچاق طلا از کشور می‌گوید: در حال حاضر قاچاق طلا از کشور نداریم، دو ماه پیش وقتی قیمت طلا و سکه از قیمت‌های جهانی پایین‌تر بود، هشدار دادیم که ادامه این روند منجر به افزایش قاچاق طلا به کشورهای همسایه خواهد شد. وی عنوان می‌کند: از وقتی ماه صفر پایان یافت، قیمت طلا و سکه داخلی افزایش پیدا کرد و به قیمت‌های جهانی نزدیک شد لذا این روند باعث می‌شود که قاچاق طلا، توجیه اقتصادی نداشته باشد.

قیمت جهانی مانع از قاچاق

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ادامه می‌دهد: طی چند وقت اخیر قاچاق طلا از کشور بشدت کاهش یافته است، برای اینکه این روند ادامه داشته باشد باید سعی کنیم که قیمت داخلی به قیمت جهانی نزدیک باشد.

کسبه متوجه می‌شوند

وی در مورد اینکه نشانه‌های قاچاق طلا در بازار چیست، اظهار می‌کند: اگر قاچاق طلا در کشور رخ دهد بسرعت مشکلات آن در بازار نمایان می‌شود و کسبه متوجه می‌شوند که طلا از بازار در حال خروج است.