۰ نفر

صنعت با تحریم سازگار می‌شود

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 412739
صنعت با تحریم سازگار می‌شود

طی چند ماه اخیر، خبرهایی منتشر شده که نشان از کاهش تولید و بحرانی شدن صنایع را داشته است، اما بررسی عملکرد 9 ماهه برخی از صنایع خبرهای جدیدی را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، خیلی از واحدهای صنعتی که در کاهش تولید رکورد زده بودند، در حال جبران اعداد کاهش تولید هستند و مجموعه‌هایی که تولید خود را حفظ کرده بودند، رشد‌هایی را داشته‌اند. البته در برخی از محصولات صنعتی همچنان کاهش تولید ادامه دارد و به معضل جدی تبدیل شده است، ریشه این کاهش آن است که در هیچ دوره‌ای به سمت داخلی‌سازی اصولی حرکت نشده و همواره وابستگی‌ها بالا بوده است.

جبران کاهش، پیش به سوی افزایش

بازیگران اصلی صنعت دلیل جبران کاهش‌ها و افزایش تولید را ممنوعیت واردات کالاهایی می‌دانند که تولیدکنندگان داخلی امکان ساخت آن را دارند. علت دیگری که از سوی فعالان صنعتی مطرح می‌شود این است که تولیدکنندگان به این باور و یقین رسیدند که دولت درصدد حمایت است و می‌خواهد مانع زدایی کند. کارشناسان اقتصادی هم تمام اتفاق‌های مثبت حوزه تولید را به تحریم گره می‌زنند و عنوان می‌کنند: اگر فشارهای تحریم نبود، تولیدات داخلی رشد نمی‌کرد و صنعت همچنان مونتاژ کار بود.

در این میان مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت می‌گوید: زمانی که واردات قطعه صورت نمی‌گیرد، فشار کار تولیدکنندگان داخلی زیاد می‌شود، از این‌رو باید قبول کرد که در یک برهه و تا به تولید داخلی رسیدن، شاهد کاهش تولید باشیم.

تغییر مسیر تولید از برج 9

چند روز پیش گزارش 8 ماهه تولید کالاهای منتخب را روزنامه ایران منتشر کرد، حال این گزارش در قیاس با 9 ماه تغییراتی داشته است. در 8 ماهه سال‌جاری تولید انواع سواری در مجموع 4 هزار و 457 دستگاه بود که این رقم کاهش 33.2 درصدی را نشان می‌داد، اما در گزارش جدید تولید خودروهای سواری میزان کاهش تولید به 25.7 درصد رسیده یعنی در طول نه ماهه سال‌جاری 5 هزار و 242 دستگاه خودرو تولید شده است. آنگونه که فعالان صنعت خودرو پیش‌بینی کردند تا پایان سال‌جاری بخش قابل توجهی از کاهش‌ها جبران خواهد شد و این امر به منزله آن است که خیلی از ثبت‌نام‌کنندگان خودرو با تأخیرهای کمتر می‌توانند خودروهای ثبت‌نام شده خود را دریافت کنند. اتوبوس، مینی بوس و ون هم از دیگر محصولاتی است که کاهش آن در شرایط جبران است. در 9 ماهه سال‌جاری میزان تولید محصولات یاد شده 52 درصد کاهش یافته، این در حالی است که گزارش ماه پیش کاهش 55.5 درصدی را در قیاس با سال گذشته داشته است. در سال‌جاری هزار و 456 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون تولید شده که سال گذشته در همین مدت رقم 3 هزار و 48 دستگاه ثبت شده است. سال97، میزان تولید اتوبوس، مینی بوس و ون 2 هزار و 781 دستگاه بود. ماه گذشته مجموعه‌های خودروسازی تنها هزار و 238 دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون تولید داشته‌اند. به این لیست و مجموعه‌هایی که در حال جبران کاهش‌های خود هستند می‌توان کامیون، کامیونت، کشنده و کمباین را هم اضافه کرد.

رونق روغن سازی

روغن ساخته شده نباتی هم از دیگر کالاهایی است که تولید آن افزایش داشته است و این نشان می‌دهد که بازار با ذخیره مناسب تری روبه‌رو خواهد شد. طی هفته‌های گذشته گمانه زنی‌ها اینگونه بود که کشور با کاهش تولید روغن مواجه شده و بزودی شاهد افزایش قیمت و کاهش عرضه این محصول خواهیم بود، ولی آمار تولید نشان می‌دهد که در 9 ماهه سال‌جاری میزان تولید روغن نسبت به سال گذشته سیر صعودی بیشتری گرفته است. یک ماه پیش میزان تولید روغن ساخته شده نباتی، در قیاس با سال گذشته (8 ماهه 97) رشد 8.5 درصدی داشته، ولی آمار فعلی رشد 9.4 درصدی داشته است.

چرخ لاستیک‌سازی با سرعت می‌گردد

کاهش تولید لاستیک خودرو تا پایان آذرماه تا حدودی جبران شده است. گزارش عملکرد 8 ماه در قیاس با سال 97، تولید لاستیک را با کاهش 5.2 درصد اطلاع‌رسانی کرده بود ولی اکنون میزان کاهش به 2.1 درصد رسیده است.

پودر شوینده هم تا حدودی کاهش تولید را جبران کرده است. پودر شوینده ماه پیش کاهش 8.5 درصدی داشت اما در نه ماه میزان کاهش به 7.3 درصد رسیده است.

اشباع تولید لوازم خانگی همراه با افت تقاضا

با توجه به گزارش‌های داده شده در مورد کالاهای منتخب صنعتی، برخی از کالاها رشد‌شان در قیاس با ماه گذشته کمتر شده است. بیشترین کالاهایی که چنین امری را تجربه کردند، حوزه لوازم خانگی است. لوازم خانگی جزو صنایعی بود که پس از تحریم، کمترین آسیب را دیدند. فعالان این حوزه علت کاهش در تولید را در افت تقاضای بازار می‌دانند و می‌گویند بازار از لوازم خانگی اشباع است و مردم با هیچ کمبودی روبه‌رو نیستند. البته گزارش‌های میدانی ما هم نشان می‌دهد که لوازم خانگی داخلی در بازار زیاد است و برندهای خارجی هم فضای مغازه‌ای خود را به برندهای داخلی داده‌اند. میزان تولید یخچال و فریزر در 9 ماهه سال‌جاری 8 هزار و 483 دستگاه بوده است که در قیاس با سال گذشته  3.9 درصد افزایش داشته است، این در شرایطی است که 8 ماه پیش رشد تولید 4.5 درصد بوده است.

پیشتازی داروسازان

 در این میان داروی انسانی از جمله کالاهایی بود که در 9 ماه سال‌جاری کاهش رشد داشته است. سال گذشته در همین مدت میزان تولید دارو 28 میلیارد عدد بود و امسال این رقم به 36.3 میلیارد عدد رسیده است، رقم عنوان شده رشد 29.6 درصدی را نشان می‌دهد اما آمار 8 ماه سال‌جاری گویای آن است که میزان رشد در قیاس با سال گذشته 31.9 درصد بوده است.