۰ نفر

چمبره قاچاق بر صنعت پوشاک کشور

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 267831
چمبره قاچاق بر صنعت پوشاک کشور

حجم قاچاق پوشاک به کشور به حدی زیاد است که صنعت پوشاک و نساجی کشور را به سمت نابودی کامل سوق می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، صنعت پوشاک و نساجی کشور در دهه‌های گذشته جزو صنایع پیشرو در کشور بوده است که علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی نقش زیادی نیز در ایجاد اشتغال در کشور ایفا می‌کرد.

اما، طی سالیان گذشته این صنعت به دلیل وجود سوءمدیریت‌ها و همچنین واردات و قاچاق گسترده به قهقرا رفته ونه تنها توفیقات دهه‌های گذشته را نداشته بلکه بسیاری از کارخانجات این صنعت تعطیل شده و بسیاری از فعالان این صنعت را کنار گذاشته و کار‌های دیگر مشغول شدند.

قاچاق پوشاک به حدی زیاد شده است که در هر گوشه و کنار شهر که چشم می‌چرخانیم انبوهی از پوشاک خارجی به چشم می‌خورد که از کشور‌های در حالی که واردات قانونی آن در کشور ۵۹ میلیون دلار است و مابقی آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود البته آمار دقیقی از میزان قاچاق پوشاک به کشور وجود ندارد به طوری که خسرو تاج معاون وزیر صنعت آن را یک میلیارد دلار اعلام کرده اما، فعالان این حوزه نظری دیگری دارند.

سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه رتبه اول قاچاق در کشور به پوشاک اختصاص دارد، اظهار کرد: قاچاق پوشاک به کشور ۲.۶ تا ۲.۸ میلیون دلار در سال است و در مقابل تنها حدود ۶۰ میلیون دلار به صورت رسمی وارد می‌شود اما، اقدام موثری از سوی دولت صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ که موضوع قاچاق در نساجی و پوشاک در حال پیگیری است نه تنها قاچاق کم نشده بلکه بیشتر هم شده است، تصریح کرد: زمانی که یک دستورالعملی برای ساماندهی موضوعی صادر و جدی با آن برخورد نمی‌شود متخلفان ابعاد و گستره تخلف را بیشتر می‌کنند.

قدیری با بیان اینکه از سال ۹۵ که موضوع قاچاق در نساجی و پوشاک در حال پیگیری است نه تنها قاچاق کم نشده بلکه بیشتر هم شده است، تصریح کرد: زمانی که یک دستورالعملی برای ساماندهی موضوعی صادر و جدی با آن برخورد نمی‌شود متخلفان ابعاد و گستره تخلف را بیشتر می‌کنند.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: حمایت از کالای ایرانی دو وجه دارد یکی حمایت و وجه دیگر مقابله با تهدید کالای داخلی است که باید هر دو وجه دیده شود و با تهدیدات مقابله کرد.

همچنین امیر قدیمی نژاد رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه اظهار کرد: بازاری که باید در اختیار مردم و کارگران ایرانی باشد، قرق پوشاک وارداتی و قاچاق از ترکیه و چین شده است.

رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه با بیان اینکه این صنف در آستانه ورشکستگی است، گفت: واحد‌های صنفی یکی یکی در حال تعطیل شدن هستند.

به گزارش میزان با توجه به نامگذاری امسال به نام حمایت از کالای ایرانی، مسئولان اقتصادی کشور باید تصمیمات قاطع تری برای حمایت از صنعت پوشاک و نساجی کشور بگیرند تا این صنعت از چنبره قاچاق رها شده و مجددا به دوران شکوفایی گذشته خود برگردد.