۰ نفر

شاخص کل قیمت تولیدکننده نهاده های ساختمانی شهر تهران در تابستان بالا رفت

۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۰۷
کد خبر: 155607
شاخص کل قیمت تولیدکننده نهاده های ساختمانی شهر تهران در تابستان بالا رفت

مرکز آمار ایران از افزایش شاخص کل قیمت تولیدکننده نهاده های ساختمانی شهر تهران در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به میزان 4.41 درصد و دستیابی به رقم 178.66 خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شاخص قیمت تولیدکننده نهاده های ساختمان های مسکونی شهر تهران نشان می دهد این شاخص در همسنجی به فصل بهار به 183.93 رسید که 1.41 افزایش یافت.

این شاخص نسبت به چهار فصل منتهی به تابستان نیز 0.80 درصد افزایش نشان داد.

شاخص گروه سیمان، بتن، شن و ماسه در فصل تابستان 183.15 بود که نسبت به فصل پیشین 3.08 درصد افزایش یافت.

شاخص گروه گچ و گچ کاری در این دوره 195.43 بود که 0.71 درصد افزایش را نسبت به فصل پیشین تجربه کرد.

در این دوره شاخص گروه انواع بلوک سفالی و آجر، رقم 169.37 را ثبت کرد که نسبت به فصل بهار 0.59 درصد رشد داشت.

شاخص بهای تولیدکننده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت ها محاسبه و منتشر می شود. از این رو، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و حتی سیاستمداران دارد.

هدف از محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه گیری تغییر قیمت هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می کنند. به عبارت دیگر می توان گفت این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می گیرد.

این شاخص به صورت یک شاخص وزنی از قیمت عمده فروشی کالاها یا قیمت های تولیدکننده محاسبه می شود؛ به همین دلیل برخی شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی می دانند که روندهای قیمتی در بازارهای عمده فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالاها را منعکس می کند.

نتایج این طرح در تارنمای مرکز آمار ایران به نشانی www.amar.org.ir موجود است.