۰ نفر

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن مطرح کرد

ارزان‌فروشی آهن و فولاد در بازار

۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۷:۵۱
کد خبر: 143290
ارزان‌فروشی آهن و فولاد در بازار

این روزها بازار آهن نیز همچون بازار دیگر اجناس با بی‌میلی خریداران برای خرید مواجه و باعث رکود شدید بازار شده است.

 کارشناسان معتقدند که مشکلات زیادی گریبان فروشندگان آهن را گرفته است؛ مشکلاتی که به گفته آنها، دارایی، مالیات بر ارزش افزوده و ... برای فروشندگان آهن ایجاد کرده و باعث نابودی کسب‌وکار بسیاری از فروشندگان آهن شده‌ است. به همین دلیل بسیاری از آهن‌فروشان از این کار خارج شده و کناره‌گیری کرده‌اند. از سوی دیگر، افت قیمت‌ جهانی و رکود در ساخت‌وساز از مهم‌ترین عوامل کاهش استقبال از خریدوفروش بوده که با توجه به افزایش عرضه نسبت به تقاضا شاهد کاهش بیشتر قیمت آهن بودیم. از نیمه اسفند‌ سال گذشته قیمت جهانی آهن جهش یافت و همزمان شاهد افزایش قیمت آهن در بازار داخلی بودیم و در ابتدای سال جاری نیز به‌دلیل افزایش تعرفه گمرکی به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی تغییراتی را در قیمت آهن داشتیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن  گفت: بزرگ‌ترین مشکل در حال حاضر رکود اقتصادی است که متاسفانه برای صنف ما بیش از سایر صنوف است زیرا این صنف بیش از همه با بخش مسکن در ارتباط است و ساخت‌و‌ساز نیز در حال حاضر راکد است که علاوه بر تاثیر مستقیم بر کار ما، موجب شده حدود80-70 صنف دیگر نیز متاثر از ما با رکود مواجه باشند.

محمد آزاد افزود: همچنان رکود شدیدی در سطح بازار ساخت‌و‌ساز وجود دارد و فقط کسانی که ناچار به نوسازی ساختمان‌های خود هستند، اقدام به خرید آهن می‌کنند. اگر تغییری در بخش مسکن ایجاد شود، موجب رونق در بازار ما و بسیاری از صنف‌های دیگر خواهد شد.

وضعیت مسکن روشن نیست

وی با بیان اینکه طرح‌های عمرانی تعطیل شده است، افزود: این در حالیست که بیش از 30 درصد تولیدات بخش آهن و فولاد در حوزه طرح‌های عمرانی استفاده می‌شد، در کنار این میزان صدور مجوز ساخت‌و‌ساز توسط شهرداری در سال گذشته کاهش پیدا کرده است که این موضوع نیز نشان از رکود شدید بازار آهن دارد.  رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تصریح کرد: وضعیت مسکن روشن نیست و انتظار داریم دولت یک سیاست روشن را برای رونق این حوزه به‌کار بگیرد.

وی گفت: باید سیاست‌های خاصی در این زمینه اتخاذ شود چون طرح‌های عمرانی و مسائل ساخت‌وسازی نیاز به تامین اینگونه مواد دارد و امیدواریم شاهد رونق خوبی باشیم.رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد همچنین در ادامه از حراج محصولات فولادی در بازارهای صادراتی خبر داد و گفت: این امر باعث شد تا رقابت ناعادلانه‌ای در بازار ایجاد شود و تعدادی از کارخانجات تولیدی تعطیل شوند.

محمد آزاد با انتقاد از اینکه متاسفانه برخی واحدهای بزرگ آهن و فولاد کشور محصولات خود را با قیمتی ارزان‌تر از بازار داخلی صادر می‌کنند، اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی متقاضی دریافت این محصولات اعلام کرده‌اند کالا‌ها را گران‌تر از قیمت صادراتی از آنها خریداری می‌کنند. وی با بیان اینکه این امر باعث شد رقابت ناعادلانه‌ای در بازار ایجاد شود و تعدادی از کارخانجات تولیدی تعطیل شوند، افزود: به‌عنوان نمونه کارخانه میلگرد نوشهر و کارخانه میلگرد قزوین به‌دلیل همین موضوع تعطیل شده‌اند. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن اظهار داشت: امروز اکثر واحدهای آهن و فولاد به‌دلیل رکود مسکن با مشکل روبه‌رو هستند، این در حالیست که در تمام کشورها وقتی صنفی با رکود مواجه است، از آنها مالیات دریافت نمی‌کنند اما در ایران هر روز مالیات‌های سنگین از فروشندگان آهن و فولاد گرفته می‌شود.

عمده آهن‌فروشان در تمام استان‌ها تغییر شغل داده‌اند

وی با اعلام اینکه در حال حاضر عمده آهن‌فروشان در تمام استان‌ها تغییر شغل داده‌اند، گفت: رکود امسال باعث شده تا بیش از ۱۰۰ واحد آهن‌فروشی تعطیل شود.

محمد آزاد، با اشاره به اینکه بازار خریدوفروش آهن در رکود بسیار بدی به‌سر می‌برد، اظهار داشت: عرضه در بازار زیاد است اما خریداری وجود ندارد، حتی برخی فروشندگان کالاهای خود را زیر قیمت بازار به فروش می‌رسانند تا از گرفتاری‌های مالی رها شوند. آزاد با بیان اینکه نه‌تنها فروشندگان بلکه تولیدکنندگان نیز به بخش‌های مختلف بدهکار هستند، افزود: در شرایط فعلی حتی امکان پرداخت حقوق کارگران نیز وجود ندارد، فروشندگان برای تامین نقدینگی خود حتی با ارزان‌فروشی نیز نتوانستند گره‌ای از کار خود را باز کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تصریح کرد: در حال حاضر ما فولاد تولید می‌کنیم اما درصد کمی از این تولیدات صادر و باقی محصولات فولادی در انبارها دپو می‌شود، چراکه در حال حاضر خریداری برای محصولات‌مان وجود ندارد و فروشندگان مجبور هستند که محصولات فولادی خود را به‌صورت قسطی یا زیر قیمت بفروشند و متقبل زیان شوند.

قیمت آهن در سطح بازار ثابت مانده است

این فعال صنفی با بیان اینکه قیمت سنگ آهن صادراتی از  ۴۵ دلار به حدود ۶۰ دلار رسیده است، گفت: افزایش قیمت سنگ آهن باعث می‌شود تا قیمت آهن در سطح بازار بیشتر از این کاهش پیدا نکند. محمد آزاد با اشاره به اینکه درحال حاضر قیمت آهن در سطح بازار ثابت مانده است، اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد فعلا دیگر شاهد کاهش بیشتر قیمت آهن نباشیم.

وی با بیان اینکه قیمت سنگ آهن صادراتی از 45 دلار به حدود 60 دلار رسیده است، افزود: همین امر باعث شده تا سنگ آهن داخلی نیز با رشد قیمت 10 تا 15 درصدی روبه‌رو شود. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با تاکید مجدد بر اینکه هنوز رکود بر بازار خرید و فروش آهن حاکم است، گفت: قیمت هر کیلو تیرآهن 1550 و هر کیلوگرم میلگرد 1520 تومان است.