۰ نفر

راه طولانی ورود دانش بنیان ها به صنایع بزرگ؛

نفت و گاز و خودرو روی خوش به دانش بنیان ها نشان نمی دهند

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۲
کد خبر: 636569
نفت و گاز و خودرو روی خوش به دانش بنیان ها نشان نمی دهند

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره علت ضعف در ارتباط میان صنایع و شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت های دانش بنیان در کشور ما هنوز به خوبی جا نیفتاده اند و تاکنون تبلیغ و تولید خوبی نداشته و در واقع این شرکت ها هنوز امتحان خود را به خوبی پس نداده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ انور حبیب زاده بوکانی عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: بنگاه‌های بزرگ اقتصادی اعم از نفت و گاز، خودرو و … روی خوشی به شرکت‌های دانش بینان نشان نداده‌اند. کماکان قوانین نانوشته‌ای در کشور وجود دارد که جلو دانش بنیان شدن اقتصاد کشور را می‌گیرد. باید دستگاه‌های دولتی وزارتخانه‌های ذیربط و مسئولین با توجه به نامگذاری سال توسط رهبری و توجه به شرکت‌های دانش بنیان برنامه ریزی بیشتری در توجه به رشد این شرکت‌ها داشته باشند.

نماینده مردم بوکان در مجلس با بیان اینکه علت تمایل صنایع به واردات کالاهای خارجی عدم اعتماد به محصول شرکت دانش بنیان است، افزود: همچنین این صنایع پیش از این و در دهه های گذشته از کشورهای خارجی خریدهای خود را انجام داده‌اند و به دلیل رضایت از کالای آنها تمایل به ادامه خرید از این شرکت ها دارند. با توجه به قوانینی که برای حمایت از تولیدات بومی وجود دارد، باید صنایع برای استفاده از محصولات داخل تشویق شوند، در عین حال با همین قوانین باید برای استفاده از محصولات وارداتی نیز بازخواست شوند، که این اتفاق نمی‌افتد.

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید بیشتر بر روی توانمندی خود کار کنند، توضیح داد: اگرچه در یک دهه گذشته شرکت‌های دانش بنیان رشد بیشتری داشته‌اند اما متاسفانه در بخش‌های کوچک صنایع فعالیت کرده‌اند و نتوانسته‌اند در صنایع بزرگ ورود پیدا کنند. راه اصلی رشد شرکت‌های دانش بنیان و تبدیل شدن آنها از شرکت‌های کوچک و متوسط به شرکت‌های بزرگ، تنها و تنها ایجاد بازار برای آنها و خرید از آنهاست تا بتوانند کسب و کار خودشان را گسترش دهند، توان رقابت با شرکت‌های بزرگ جهانی را پیدا کنند.

بوکانی خاطر نشان کرد: بیمه‌ها باید محصولات داخلی را بیمه کنند تا نگرانی برای استفاده از این کالا‌ها کاهش پیدا کند. این اقدامات سبب تقسیم ریسک می‌شود. به طور کلی شکل گیری نهاد صدور گواهینامه کیفیت و حمایت شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند سبب امیدواری برای استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این مثال که در زمینه محصولات مربوط به صنعت خودرو، شرکت‌های دانش بنیان زیادی ایجاد شد که می توانستند کیفیت محصولات این صنعت را ارتقاء دهند عنوان کرد: این شرکت‌ها به هر دری زدند بسته بود، چرا که بازاری انحصاری داشته و دغدغه‌ای برای ارتقای خود ندارند. به این دلیل که بازاری انحصاری داشته و دغدغه‌ای برای ارتقای خود ندارند، بسیاری از صنایع دیگر نیز به همین شکل هستند.

وی ادامه داد: در صنعت نفت کشور وضعیت حساس‌تر است چرا که تأمین عمده بودجه کشور از این مسیر است. چه بسیار قطعاتی وجود دارند که به دلیل تحریم، امکان واردات آنها وجود ندارد و در گذشته متأسفانه به دلیل فرهنگ وابستگی در این صنعت، تولیدکننده‌ای در این زمینه‌ها وجود نداشته است.

نماینده مردم بوکان در مجلس افزود: کشور ما دارای دانش آموخته‌های زیادی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان است که بر لبه فناوری حرکت می‌کنند و می‌توان با اتکای به دانش این شرکت‌ها رشد و رونق اقتصادی فراوانی را در کشور به وجود آورد. دولت باید با اعطای تسهیلات و سوق دادن صنایع به سمت این شرکت‌ها و نیز پیش خرید محصولات آنها مشکل سرمایه در گردش را حل کند چرا که این شرکت‌ها با دست خالی نمی‌توانند اقدام به تولید محصولات دانش بنیان مشابه کالاهای خارجی در کشور کنند.