۰ نفر

تغییر در بسته ممنوعیت واردات؛

حجم عظیمی از کالاهای ممنوعه همچنان در گمرکات

۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۰۵
کد خبر: 621488
حجم عظیمی از کالاهای ممنوعه همچنان در گمرکات

با توجه به شرایط کشور و همکاری با کشورهای همسایه، محدودیت منابع ارزی کمتر شده است. لذا می‌توان در موضوع واردات بازنگری‌هایی داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  روزنامه ایران، ۲۶ اسفند در گزارشی آورد: سال ۹۷ بود که واردات ۲۲۰۰ قلم کالا ممنوع شد. طی سه سال گذشته، با هدف حفظ تراز ارزی کشور واردات خیلی از کالاها متوقف و قرار شد تولیدکنندگان داخلی در تأمین کالاهای ممنوعه اقدام کنند، اما بخشی از کالاهایی که ممنوع شد تولیدکنندگان داخلی نتوانستند نسبت به تأمین آن اقدام کنند و کشور با کسری‌هایی مواجه شد. این امر باعث شد در این سال‌ها دوباره قاچاق کالا به کشور افزایش پیدا کند. حال دولت سیزدهم در پی آن است که بخشی از ممنوعیت‌ها را بردارد.

اولین بخشی که قرعه به نام آن افتاد، خودرو است. قرار است از اردیبهشت ماه مصوبه دولت روحانی در مورد ممنوعیت واردات خودرو باطل شود و واردکنندگان خودرو که طی این سه سال انتظار رفع ممنوعیت‌ها را داشتند، دوباره با قانون‌های گذشته فعال شوند. یعنی مانند گذشته واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع خواهد بود و خودرویی امکان ورود به کشور را خواهد داشت که خدمات پس از فروش آن کامل انجام شود. سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت می‌گوید با توجه به شرایط کشور و همکاری با کشورهای همسایه، محدودیت منابع ارزی کمتر شده است. لذا می‌توان در موضوع واردات بازنگری‌هایی داشت. در این میان قرار است ترکیب صادرات و واردات کشور تغییر کند تا بتوان به درآمدهای ارزی بیشتری دست یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ممنوعیت واردات بسته‌ای است که در اردیبهشت‌ماه سال آینده بازنگری می‌شود. قطعاً خودرو ممنوعیت واردات ندارد، اما درباره سایر اقلام به تصمیم‌گیری نهایی نرسیدیم. او همچنین درباره تعیین تکلیف کالاهایی که در زمان ممنوعیت وارد و در گمرک دپو شده‌اند، اظهارداشت: به‌زودی برای حل این چالش بازنگری‌های اساسی صورت می‌گیرد تا مشکل دپوی کالاها در بنادر و گمرک‌ها حل شود و بتوان از ظرفیت بنادر به‌خوبی استفاده کرد.

با اعلام ممنوعیت ۲۲۰۰ قلم کالا، حجم زیادی از کالاهای گروه چهار در گمرک و بنادر دپو شد که اغلب دارای ثبت سفارش تأیید شده بود، اما با این ممنوعیت ناگهانی دیگر امکان ترخیص وجود نداشت. خودرو، لوازم خانگی و ‌آلات موسیقی بخشی از کالاهای دپو شده بودند که دپو یا امکان ترخیص آنها بارها خبرساز شد.

طبق اعلام گمرک در اواخر سال ۱۳۹۸ ارزش کالاهای گروه چهار (بجز خودرو) حدود ۷۰ میلیون یورو بود. گمرک همچنین معتقد بود اقلامی که قبل از ممنوعیت وارد بنادر و گمرکات شده، با توجه به حقوق مکتسبه‌ای که برای صاحب کالا ایجاد شده، باید طبق ضوابط تعیین تکلیف شود. بر این اساس با مصوبه هیأت دولت در پایان بهمن‌ماه ۱۳۹۸ مهلتی سه ماهه تعیین شد که صاحبان کالاهای گروه چهار بتوانند طبق ضوابط برای تعیین تکلیف کالا اقدام کنند، اما به‌دلیل ایرادات این مصوبه از جمله تأکید بر اظهار کالا و همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا اقدام مؤثری برای تعیین تکلیف این کالاها انجام نشد. در ادامه بار دیگر مهلت سه‌ماهه مشخص شد که در شهریورماه سال گذشته به پایان رسید، اما باز هم بر اساس گزارش‌های گمرک ترخیص قابل توجهی انجام نشد و با توجه به تمدید نشدن زمان مصوبه، کالاها بلاتکلیف باقی ماندند.

البته در بهمن‌ماه سال گذشته نیز مصوبه‌ای برای تعیین وضعیت کالاهای گروه چهار صادر شد که در مورد اقلام دارای ثبت سفارش بانکی، راه ترخیص را تحت شرایطی باز کرد. بر این اساس مقرر شد فرایند تجاری و ترخیص این کالا که قبل و یا بعد از ممنوعیت وارد شده‌اند با تأیید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی طی شود، اما در مورد کالاهای بدون ثبت سفارش بانکی (بدون انتقال ارز) تصمیمی گرفته نشده و تعیین تکلیف آنها مشروط به صدور مجوز و مصوبه هیأت وزیران برای تمدید مهلت شد. این مصوبه از فروردین امسال اجرایی شد، اما کالاهای بدون ثبت سفارش بانکی همچنان دپو ماندند و درباره میزان کالاهای دارای ثبت سفارش بانکی که ترخیص شده‌اند توضیحی ارائه نشده است.

بنابراین همچنان حجمی از کالاهای گروه چهار در گمرک دپو مانده و امکان ترخیص ندارند که باید دید سال آینده، با تغییر بسته ممنوعیت واردات چه تصمیمی برای آنها گرفته می‌شود. با ممنوعیت یک شبه واردات کالاها در سال ۹۷، خیلی از فعالان اقتصادی و تجاری آسیب دیدند، به گونه‌ای که برخی حتی به مرحله ورشکستگی رسیدند. در دولت گذشته بارها نسبت به کالاهای دپو شده هشدار داده شد اما هیچ توجهی صورت نگرفت و هر روز کالاها خاک می‌خوردند. اما نگاه دولت سیزدهم اینگونه نیست و اعتقاد دارند که دپوی کالاها تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست و باید برای این معضل فکری شود. لذا به نظر می‌رسد که سال آینده از لیست ۲۲۰۰ قلم کالا، تعداد زیادی مجوز واردات بگیرند. حال باید دید که دولت سیزدهم چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.