۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

از پنیر تا مربای ایرانی در آمریکا

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۵۲
کد خبر: 608608
از پنیر تا مربای ایرانی در آمریکا

توسعه تجارت خارجی در تمامی کشورها عاملی برای تعاملات هر چه بیشتر سیاسی است و هر کجا که پیوندهای تجاری میان کشورها به خوبی رقم می ­خورد، معمولا عوامل تند سیاسی هم کنار زده می شوند؛ هر چند که در ارتباطات بین­ المللی برخی کشورها٬ عامل سیاسی بر اقتصادی غلبه می­ کند؛ اما به هر حال تجارت راه خود را پیدا می­ک ند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، تجارت خارجی و تعاملات بین­ المللی در حوزه اقتصادی، در دنیای امروز عامل پیوندزننده سیاسی در بسیاری از کشورها محسوب شده و بسیاری از سیاستگذاران و حاکمان کشورها، به دلیل تبادلات اقتصادی و منافع مشترکی که تجارشان با کشور مقابل ایجاد کرده‌­اند، تلاش دارند تا بر روی بسیاری از اختلاف نظرهای سیاسی هم چشم بپوشند.

نمونه آن هم ژاپن است که در مقابل اختلاف نظرهای سیاسی که در مقاطعی با دولت آمریکا داشته،اما از طریق افزایش کیفیت تولیدات الکترونیکی خود از جمله تلفن­های پاناسونیک تلاش کرده تا راه نفوذ خود را به آمریکا باز کند.

در این میان ایران و آمریکا نیز علیرغم تمامی اختلاف نظرهای سیاسی و دشمنی­های بی منطقی که آمریکا با ملت و سیاستمداران ایرانی داشته، اما تجارت خود را در سطح بسیار محدود هم که شده همواره پیش برده و تجار ایرانی همواره تلاش کرده­اند تا پای برخی از کالاهای سنتی خود را به بازار این کشور باز کنند.

نمونه آن هم، لبنیات ایرانی است که یکی از تولیدکنندگان صاحب نام ایرانی چندی پیش اعلام کرده بود که پنیر ایرانی تولید خود را حتی به کاخ سفید هم ارسال می­کند و از تحریم آمریکا هم هیچ هراسی ندارد.

البته پیش از این هم، یکی از بازارهای مهم صادراتی فرش دستباف ایرانی کشور آمریکا بود و مردم این کشور به صورت سنتی علاقه بسیار وافری به این هنر-صنعت اصیل ایرانی داشتند؛ اما سیاستمداران آمریکایی در یک نگاه تنگ­نظرانه جلوی صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا را با تحریم سد کردند؛ هر چند که تجار ایرانی راهی را برای ارسال فرش­های خود از طریق کشورهای ثالث به آمریکا پیدا کردند؛ اما به هر حال به نظر می­رسید که آمریکایی ها با این تحریم، مردم کشور خود را از یک هنر-صنعت اصیل و باظرافت محروم کرده ­اند.

حالا روابط تجاری ایران و امریکا هم به گواه آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران حکایت از رشد چشمگیری ظرف ماههای گذشته دارد؛ به نحوی که صادرات ایران به امریکا در ده ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، سه برابر شده است.

اما جالب است بدانید که تجار ایرانی چه کالاهایی را به آمریکا صادر کرده­ اند که در پاسخ باید گفت که ایرانی­ها در ده ماهه گذشته، لبنیاتی مانند دوغ، خامه و پنیر  و یا در سایر اقلام به زعفران، مربا، عرقیات سنتی، صنایع خاتم­کاری، کتاب، کف پوش، چادر و برخی آلات موسیقی را به آمریکا صادر کرده­اند.

در مقابل، تجار ایرانی از آمریکا گوشت، گوشی تلفن همراه، اقلام پزشکی و تجهیزات مربوطه، گاو نر مولد، قزل‌آلا برای پرورش و بذر سبزیجات وارد کرده­ اند؛ اما عمده این کالاها را همان گوشی تلفن همراه به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمارها، تجار ایرانی در ده ماهه گذشته، توانسته ۲۱۵ تن کالا به ارزش ۲۵۱.۱ هزار دلار به آمریکا صادر کرده و در مقابل، ۱۴.۵ هزار تن کالا به ارزش ۸۲.۶ میلیون دلار از این کشور وارد کند.

به هرحال تجارت خارجی و تقویت آن قدرتی دارد که حتی کشور تحریم کننده ایران هم که ظرف دو سه سال اخیر سخت­ترین تحریم­های تاریخ را بر علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده را به زانو درآورده است.