۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

خبر خوش برای صادرکنندگانی که کارتن‌ خواب لقب گرفتند!

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۴۰
کد خبر: 607351
خبر خوش برای صادرکنندگانی که کارتن‌ خواب لقب گرفتند!

دولت به تازگی تصمیم گرفته تا فرصت دوباره‌ای به صادرکنندگانی بدهد که در دو سال گذشته به دلیل عدم ایفای تعهدات ارزی خود٬ به مراجع قضایی معرفی شده بودند. حالا آنها تا پایان سال فرصت دارند تا با انجام یکسری مراحل رفع تعهد ارزی خود را انجام داده و نامه تعلیق تعقیب قضایی دریافت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین،‌ رفع تعهد ارزی مصائب زیادی را برای برخی از صادرکنندگانی فراهم کرد که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم،‌ پای صادرات خود ایستاده بودند و ناآشنا بودن آنها با مراحل ایفای تعهد ارزی سبب شده بود تا برای آنها پرونده قضایی تشکیل شود. 

تعدادی از این صادرکنندگان که در برخی از مقاطع زمانی، حتی لقب کارتن‌خواب هم از برخی مقامات ارشد دولت سابق دریافت کرده بودند،‌ حالا فرصت دوباره‌ای یافته‌اند تا بتوانند با ایفای تعهدات ارزی خود، از فهرست دارندگان تعقیب قضایی خارج شده و به جرگه صادرکنندگانی بپیوندند که توانایی ادامه فعالیت اقتصادی و تمدید کارتهای بازرگانی خود را خواهند داشت. 

البته ناگفته نماند که به دلیل سخت‌گیری های صورت گرفته در حوزه رفع تعهد ارزی،‌ برخی از صادرکنندگان مجبور به استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف شده بودند که حساب آنها به طور قطع از سایرینی جدا است که به دلیل برخی مسائل و مشکلات تحریمی نتوانستند به موقع رفع تعهد ارزی نمایند.

حالا دولت به این صادرکنندگان فرصت دوباره ای داده است تا با مراجعه به بازپرس ذیربط و دریافت نامه تعلیق تعقیب قضایی، تا پایان سال جاری به منظور استفاده از روش واگذاری پروانه صادراتی به غیر مدارکی را تهیه کرده و به کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت ایران ارایه دهند. 

بر این اساس کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت ایران از آنها «تعهدنامه محضری واردکننده واجد ارز»، « مدرک احراز ارز واردکننده»،‌ «درخواست صادرکننده»،« فایل اکسل کوتاژهای صادراتی مصرف نشده سال ۱۳۹۷» و «نامه بازپرس پرونده» را طلب کرده است. 

مقامات ارشد سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده‌اند که رفع تعلیق کارتهای بازرگانی این گروه، مستلزم دستور قضایی و همچنین احراز ارز حاصل از صادرات در کمیته موضوع بند ۲ بسته سیاستی به منظور انجام واردات از محل صادرات خود خواهد بود.