۰ نفر

آغاز چانه زنی برای برقراری روابط تجاری ایران و ژاپن

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۴۰
کد خبر: 603964
آغاز چانه زنی برای برقراری روابط تجاری ایران و ژاپن

اگرچه روابط تجاری ایران و ژاپن سالها متوقف مانده است، اما به گفته مقامات تجاری دو کشور، رایزنی ها برای افزایش سطح روابط تجاری آغاز شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) در دیدار با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران گفت: جترو یک بسته همکاری با ایران آماده کرده است و می‌‌‌خواهد مناسبات تجاری خود را با ایران افزایش دهد. ژاپن می‌‌‌خواهد ارتباط تجاری خود را با ایران برقرار کند. در این دیدار، تاکایوکی سوزوکی و محمدرضا کرباسی با اشاره به کاهش چشمگیر روابط تجاری بین ایران و ژاپن، به بحث و بررسی راه‌‌‌های افزایش حجم روابط دوجانبه پرداختند.

این موضوع نشان می‌دهد که ژاپنی‌‌‌ها آینده را مثبت می‌‌‌بینند و به دنبال این هستند که در چند مرحله بتوانند جلسات مذاکره رودررو برگزار کنند و بین فعالان حوزه‌‌‌های تجهیزات پزشکی، تولید محتوای فرهنگی، لوازم‌‌‌آرایشی و استارت‌آپ‌‌‌ها ارتباط به وجود آورند.

سوزوکی ادامه داد: درصدد هستیم در چند ماه آینده وبینارهای متعددی با حضور شرکت‌های ژاپنی و ایرانی به‌‌‌صورت مجازی برگزار کنیم. بنابراین از اتاق ایران می‌‌‌خواهیم مانند گذشته در جهت برگزاری این رویدادها با جترو همکاری کند و لیست افراد و شرکت‌های موردنظر را در اختیار ما قرار دهد.

در ادامه این نشست، معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: نظر به مذاکرات وین و احتمال ثمربخشی این مذاکرات، به نظر می‌رسد ژاپنی‌‌‌ها در مسائل اقتصادی بسیار مطلع و زیرک هستند؛ چراکه به دنبال تغییر شرایط و از سرگیری روابط متوقف‌‌‌شده با تجار ایرانی هستند. ما نیز با پیشنهاد برگزاری جلسات میان طرفین به‌‌‌صورت مجازی و حتی حضوری با رعایت کامل پروتکل‌‌‌های بهداشتی موافق هستیم.

کرباسی افزود: تاکنون جلسات کارشناسی و B۲B زیادی را به‌‌‌صورت مجازی بین تجار ایرانی و خارجی برگزار کرده‌‌‌ایم. نظر به اینکه تجار ایرانی نیز به همکاری با تجار ژاپنی تمایل دارند، آمادگی اتاق ایران را در این خصوص اعلام می‌‌‌کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۰ اتحادیه و تشکل فعال زیرمجموعه اتاق هستند که می‌‌‌توان با آنها در زمینه‌‌‌های پیشنهادی طرف ژاپنی همکاری کرد. به‌‌‌گفته کرباسی، ژاپن می‌‌‌تواند شریک تجاری خوبی برای ایران باشد؛ چراکه از نظر تکنولوژی و نوآوری پیشرفته است و می‌‌‌توانیم بخش زیادی از نیازهای اقتصادی طرفین را تامین کنیم.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تصریح کرد: ما در انتظار فصل جدیدی از روابط بین ایران و ژاپن هستیم و همواره در تلاشیم تا روابط خود را گسترش دهیم.

رئیس سازمان جترو ژاپن در ادامه گفت: متاسفانه شیوع گونه جدید کرونا در ژاپن افزایش ‌‌‌یافته و از اوایل ژانویه میلادی تعداد مبتلایان افزایش صعودی داشته که همین موضوع مساله اعزام هیات از ایران به ژاپن و برعکس را دچار مشکل می‌کند. پیشنهاد می‌شود با مساعدت اتاق ایران، جلسات به‌‌‌صورت مجازی در حوزه‌‌‌های پیشنهادی جترو صورت گیرد.

او تاکید کرد: نظر به متوقف شدن روابط تجاری بین ایران و ژاپن، امیدواریم با برگزاری سمینارها و وبینارهای پیش‌رو بتوانیم همکاری‌‌‌ها را از سربگیریم؛ چراکه تجار ژاپنی هم علاقه‌‌‌مند به همکاری با تجار ایرانی هستند.