۰ نفر

ایران و ترکمنستان در مسیر توسعه تجارت

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۹
کد خبر: 585699
ایران و ترکمنستان در مسیر توسعه تجارت

رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان اظهار داشت:صادرات ما به ترکمنستان کاهش پیدا کرده که علت آن یک سری از موانع است که باید برداشته شود. میزان صادرات ما به این کشور به کمتر از 500 میلیون دلار رسیده است. دو طرف علاقه‌مند به گسترش روابط هستند و نیاز به ارتباط با یکدیگر دارند. بیشترین میزان صادرات ما 1 میلیارد دلار بود که به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، مجید محمدنژاد در مورد سفر رییس جمهور به عشق‌آباد و شرکت وی در اجلاس اکو اظهار کرد: آقای رییس جمهور برای حضور در اجلاس اکو به ترکمنستان سفر کردند ولی از آنجا که روسای جمهور سایر کشورها هم در این اجلاس شرکت کرده بودند، ارتباط دوباره‌ای بین روسای جمهور کشورهای عضو اکو برقرار شد که می‌تواند برای تجارت کشور سازنده بوده و آن را تسهیل کند. خوشبختانه با توجه به اینکه این اجلاس در ترکمنستان برگزار شد و این کشور به عنوان یکی از اعضای اکو، همسایه ما است امیدواریم که اتفاقات خوبی در حوزه صاردات، واردات و مسیر ترانزیت ایران به اوراسیا در بر داشته باشد.

وی در مورد مذاکرات انجام شده بین ایران و ترکمنستان گفت: ما با ترکمنستان مروادات دیرینه‌ای داریم. کدورت‌هایی وجود داشت که باعث کمتر شدن ارتباط دو کشور در سال‌ها اخیر شده بود با این سفر به نوعی روابط دو کشور تحکیم شده است. علاوه بر این مذاکراتی پیرامون ارتباط تجاری، ترانزیت کالا، خدمات فنی و مهندسی، خرید گاز و سوآپ گاز و ...  بین دو کشور شده امیدواریم بتوانیم نتایج آن را ببینیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: ما به عنوان بخش خصوصی و نماینده اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان که نوک پیکان ارتباط تجاری با ترکمنستان هستیم، بیشتر در مورد تجارت و تسهیل مسائل مالی و بانکی، صدور روادید و ویزا برای تجار دو کشور و هر آنچه که بتواند ارتباط ما را تسهیل کند را پیگیری می‌کنیم و برایمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. احساس ما این است که وضعیت تجاری دو کشور بهتر خواهد شد.

وی افزود: ارتباطاتی که برقرار می‌شود قطعا مثبت است، هر چه ما بتوانیم بیشتر ارتباط برقرار کنیم و روسای جمهور به عنوان بالاترین مقامات باهم دیدار داشته باشند، قطعا مسیر برای مروادات دو کشور تسهیل می‌شود. بنابراین این دست نشست‌ها قطعا مثمر ثمر خواهد بود.

محمدنژاد در پاسخ به سوالی پیرامون جایگاه بخش خصوصی در مذاکرات انجام شده بیان کرد: ساختار اقتصاد ترکمنستان تا حدودی دولتی است اما ما پیش از این سالیانه 1 میلیارد دلار به این کشور صادرات داشتیم و چشم‌انداز صادرات 3 میلیارد دلاری به عشق آباد هم وجود داشت. قطعا بخش خصوصی در تجارت با ترکمنستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌تواند جایگاه اصلی را داشته باشد.

ور در ادامه خاطرنشان ساخت: صادرات ما به ترکمنستان کاهش پیدا کرده که علت آن یک سری از موانع است که باید برداشته شود. میزان صادرات ما به این کشور به کمتر از 500 میلیون دلار رسیده است. دو طرف علاقه‌مند به گسترش روابط هستند و نیاز به ارتباط با یکدیگر دارند. بیشترین میزان صادرات ما 1 میلیارد دلار بود که به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است.