۰ نفر

موافقت شورای عالی امنیت ملی با واردات اتوبوس دست دوم خارجی

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 680867
موافقت شورای عالی امنیت ملی با واردات اتوبوس دست دوم خارجی

شهردار تهران از دریافت مجوز از شورای عالی امنیت ملی برای واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا زاکانی روز یکشنبه در حاشیه یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت تحول در حمل و نقل افزود: بر اساس نظرسنجی از شهروندان، بزرگترین مشکل پایتخت، مساله ترافیک و بعد از آن آلودگی هوا است و برای اینکه بتوانیم مشکلات حوزه کالبدی شهر را حل کنیم، ابرطرح نوسازی شهر را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به ضرورت پیشرفت و آبادانی شهر مبتنی بر نیاز شهروندان و اهتمام جدی به موضوع حمل و نقل اظهارداشت: اتوبوسرانی و تاکسیرانی مورد توجه شهرداری تهران است و در این راستا، ۲ هزار و ۲۳۵ دستگاه تحویل گرفتیم و امیدواریم جهش حدود هزار تایی که داشتیم، ادامه یابد.

زاکانی یادآور شد: بر اساس سند توسعه، شهر تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و اکنون حدود ۷۵ درصد تردد شهر با خودرو شخصی است که نتیجه‌ای جز آلودگی هوا و ترافیک در پی ندارد و باید این درصد را جبران کنیم و ۷۵ درصد تردد را به حمل و نقل عمومی سوق دهیم.

برنامه‌ریزی برای استفاده از تراموا

شهردار تهران با اشاره به استفاده از الگوهای متفاوت حمل و نقل، افزود: برنامه‌ریزی برای استفاده از تراموا داریم که هم حمل و نقل پاک است و هم با یک پنجم هزینه، دو سوم خدمات مترو را ارائه می‌دهد.

وی درباره ورود ۶۳۰ دستگاه واگن به تهران گفت: این اقدام نیاز به ۱۵ درصد پیش پرداخت به طرف خارجی داشت که مقدمات آن انجام شد و اکنون به پایان کار رسیده است.

فعالیت قرارگاه مسکن

زاکانی با اشاره به فعالیت قرارگاه مسکن افزود: به دنبال ایجاد و ساخت شهرک‌های الگویی هستیم که مردم بتوانند در آنجا به راحتی زندگی کنند.

شهردار تهران درباره افزایش تعداد اتوبوس‌های تهران و ورود اتوبوس‌های دست دوم خارجی به پایتخت هم از دریافت مجوز شورای عالی امنیت ملی خبر داد و اظهارداشت: به طور ویژه توسعه بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم و اکنون با ۱۶ شرکت همکاری داریم و درحال مذاکره هستیم تا از آنها خرید خدمت انجام دهیم و قول‌های مساعدی دریافت کردیم.

وی ادامه‌ داد: تا دو هفته دیگر بسته‌ای برای این همکاری آماده خواهد شد. در حال حاضر به بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس رسیده‌ایم و نوسازی و بازسازی حدود ۸۰۰ دستگاه را در دستور کار داریم.

زاکانی با بیان اینکه واردات اتوبوس‌ها از خارج کشور مد نظر قرار دارد، افزود: شرکت‌های سرمایه گذار باید آنها را وارد تهران کنند اما به دنبال این هستیم فراتر از اینها به بحث تراموا و مترو هم وارد شویم.

شهردار تهران با اشاره به ساختمان‌های ناایمن گفت: اینکه کدام ساختمان ناایمن است به ذهن و روان شهروندان خدشه وارد می‌کند و برای آنها دائماً خراش روحی و روانی ایجاد می‌شود اما شهرداری تهران به شدت و با قاطعیت کار را دنبال می‌کند. اکنون ۹ دستگاه؛ پنج دستگاه از داخل شهرداری و چهار دستگاه خارج از شهرداری تیم‌هایی را تشکیل داده‌اند و ایمنی ساختمان‌هایی تا ۶ طبقه را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد فراتر از ایمنی سازمان آتش نشانی است و همه تلاش ما این است شهری ایمن داشته باشیم و با کار سخت گیرانه به دنبال این هستیم تا ساختمان‌ها شناسنامه‌ دار شوند.