۰ نفر

آرامستانی تاریخی در دل تهران + عکس

۲۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۳۰
کد خبر: 628213
آرامستانی تاریخی در دل تهران + عکس

آرامستان دولاب تهران، از دهه ۷۰ به عنوان مکانی تاریخی برای بازدید مردم معرفی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از آرامستان های شهر تهران، آرامستان ارامنه دولاب است که آن را با اسامی دیگری مثل گورستان مسیحیان، امیر سلیمانیه و اکبر آباد نیز می شناسند.

مساحت این قبرستان به بیش از ۷۵۰۰۰ متر مربع می رسد که با درختان بزرگ و مرتفعی که دارد، از منظره زیبایی برخوردار است. قبرها با سنگ تراشی های خاص ارمنی با نماد یک صلیب طراحی شده اند و تزئینات فلزی نیز بر روی آن ها قرار داده شده است.

در حال حاضر آرامستان ارامنه دولاب یکی از بزرگترین گورستان های غیر ایرانیان در داخل کشور است. با وجود این که نام این آرامستان ارامنه است، شاهد آن هستیم که در آن افرادی با ملیت های متفاوت نیز دفع شده اند و این مکان تنها مختص به ارامنه نیست.

آرامستان دولاب32

 در روزگاران قدیم زمین های این منطقه محل کشت و کار بود. اما از سال ۱۸۵۵ که دکتر کلوکه فرانسوی که پزشک اختصاصی محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار، در اینجا دفن شد، این مکان تبدیل به گورستانی برای دفن مسیحیان پایتخت شد. بعدها دکتر تولوزان که او نیز یک پزشک فرانسوی در دربار قاجار بود، این زمین را برای گورستان خریداری کرد و از آن زمان به بعد محل دفن کاتولیک های مقیم تهران شد.

آرامستان دولاب3

گورستان دولاب پنج بخش جداگانه دارد و خیابانی از میان آن عبور می کند که آن را به دو بخش مجزا تقسیم کرده است. هر کدام از بخش های گورستان دولاب دارای محوطه و ورودی جداگانه ای هستند.

افراد مشهور زیادی در این مکان دفن شده اند که از مهم ترین آن ها می توان به نیکلای مارکوف، آلفرد لومر، آنتوان سوروگین و… اشاره کرد.

آرامستان دولاب4

بخش های مختلف آرامستان ارامنه دولاب

بخش آرامستان ارامنه

بخش آرامستان کاتولیک

بخش آرامستان ارتودوکس ها

بخش آرامستان آشوریان و کلدانی ها

از دهه ۷۰ دیگر برای دفن اموات از این آرامستان استفاده نشده و این مکان صرفاً جنبه تاریخی دارد. 

آرامستان دولاب5

 اگر قصد دارید از این مکان بازدید کنید، باید مجوزهای لازم را دریافت کنید.

آرامستان دولاب6