۰ نفر

مصوبات مهم شورای شهر تهران در سال98

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۴
کد خبر: 435079
مصوبات مهم شورای شهر تهران در سال98

پارلمان شهری پایتخت، دوره‌ای پرافت‌وخیز را در سال98 گذراند. وقوع 2حادثه طبیعی در استان‌های کشور از یک‌سو و رسیدن ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال، به مصوباتی حساس نیاز داشت که بتواند برای پوشش خسارت‌دیدگان مفید و مؤثر باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ از طرف دیگر سقوط هواپیمای اوکراینی نیز واکنش‌ها و مصوبات مورد نیاز خود را می‌طلبید. در چنین سال پر فراز و نشیبی شورای شهر تهران که دومین سال حضور خود را سپری می‌کرد، سنگین‌ترین بودجه تاریخ بلدیه یعنی رقمی بیش از 30هزار میلیارد تومان را برای اداره تهران در سال99 تصویب کرد که راستی‌آزمایی تحقق آن، در شورای شهر انجام شد. اما بی‌شک مهم‌ترین مصوبه سال98 شورای شهر تعیین شرط سنی برای پست‌های مدیریتی و جوان‌سازی‌ پست‌های مدیریتی پایتخت بود که طی سال‌های پیش رو به افزایش انتصاب جوانان در تصدی پست‌های مدیریتی و ارتقای سهم و نقش آنان در مدیریت شهرداری تهران می‌انجامد. گزارش پیش رو نگاهی به 20مصوبه از 225مصوبه سال98 تهران است.

 کاهش ترافیک و آلودگی هوا در محدوده‌های مرکزی شهر

  14بهمن97

 موضوع این مصوبه وصول عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های ترافیکی تهران بود که در نواحی مرکزی شهر اعمال می‌شود. اعمال مدیریت هوشمند بر تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر تهران از مهم‌ترین دستاوردهای این مصوبه بود که موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا در سال 98 می‌شد.

برنامه عملیاتی ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزان

21 اسفند97

 این مصوبه با هدف تحقق «تردد امن» و «رفت‌وآمد بی‌خطر» دانش‌آموزان به مدرسه و پیشگیری از وقوع سوانح رانندگی و ارتقای ایمنی تردد دانش‌آموزان تصویب شد. طبق آن، گذرگاه‌های محل وقوع مدارس باید به‌منظور ترویج فرهنگ استفاده از حمل‌و‌نقل فعال، پیاده‌رو و استفاده از دوچرخه در سال 98 طراحی و تجهیز شود.

کمک100میلیاردی به سیل‌زدگان غرب کشور

25فروردین 98

 درپی وقوع سیل در استان‌های غربی کشور، اعضای شورای شهر تهران دوفوریت لایحه مجوز به شهرداری تهران برای کمک به سیل‌زدگان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان را با حدکثر آرا به تصویب رساندند. براساس ماده واحده این لایحه به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود نسبت به کمک به سیل‌زدگان تا سقف ۱۰۰میلیارد ریال هزینه کند.

تأمین منابع مالی پروژه‌های تأسیسات آب و فاضلاب شهری

10 اردیبهشت98

 براساس این مصوبه، منابع مالی طرح‌های دارای اولویت آب و فاضلاب شهر تهران تأمین و بر اجرای سریع آن تأکید شد. همچنین به شرکت آب و فاضلاب استان تهران اجازه داده شد پس از طی مراحل قانونی نسبت به وصول مبالغ قید شده از مشترکان تحت پوشش مناطق شهر تهران اقدام کند.

شناسایی و ساماندهی کاربردی در مراکز تاریخی و گردشگری

7خرداد98

 شهرداری تهران طبق این مصوبه به شناسایی، ساماندهی، تهیه شیوه‌نامه و اصلاح تابلوهای راهنمای مراکز تاریخی و گردشگری ملزم شد. شهرداری پس از این مصوبه با همکاری میراث فرهنگی استان تهران نسبت به شناسایی، ساماندهی، تهیه شیوه‌نامه و اصلاح تابلوهای معرفی مراکز تاریخی و گردشگری در معابر شهر تهران و ورودی‌های آن اقدام می‌کند.

ایجاد سامانه هوشمند و انتشار عمومی  اطلاعات فضای سبز و درختان تهران

5شهریور98

 شهرداری تهران طبق این مصوبه به ایجاد سامانه هوشمند و انتشار عمومی اطلاعات فضای سبز و درختان شهر تهران ملزم شد. اطلاعات مندرج در این سامانه شامل کلیه قرارداد‌های نگهداشت و توسعه فضای سبز شهری تهران از نیمسال دوم سال1399 می‌شود. همچنین شهرداری باید سامانه را در دسترس عموم شهروندان قرار دهد.

ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط‌های کارگاهی

24شهریور98

 موتورهای دیزلی ازجمله مهم‌ترین منابع آلودگی هوای تهران هستند که سهم بسیاری از آنها در محیط‌های کارگاهی نادیده گرفته می‌شود. طی این مصوبه، شهرداری تهران ملزم به ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی، ماشین‌آلات عمرانی و ناوگان خدمات و حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری با رعایت اصول محیط‌زیستی و اخذ معاینه فنی شد.

افزایش انتصاب جوانان در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران

24شهریور98

  طبق این مصوبه، شهرداری تهران موظف است به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت زنان و جوانان توانمند، در انتصابات آتی خود حداقل 50درصد از عناوین پست‌های مدیریت خود را به نیروهای جوان اختصاص دهد. این نیروها در سطوح ارشد تا سن 45سال، میانی تا40سال، پایه تا 35سال و عملیاتی تا زیر30سال خواهند بود.

اعطای نشان‌های شهروندی

15دی98

  طبق این مصوبه، شهرداری تهران موظف است به شهروندان نمونه‌ای که خدمات شایان، برجسته و ثمربخشی را در شهر، مناطق و محلات شهری تهران در ابعاد دینی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی و دارای اثرات قابل توجه در حوزه کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، حل مسئله پسماند و ارتقای کارایی حمل‌ونقل پاک دارند، نشان شهروند نمونه تهرانی اعطا کند.

الزام شهرداری تهران به لایحه دریافت عوارض ساختمانی  مبتنی بر مرغوبیت مکان

22دی98

  طبق این مصوبه مهم شهرسازی، شهرداری تهران ملزم شد لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی را برای نخستین‌بار مبتنی بر مرغوبیت مکان املاک در شهر تهران ارائه کند. تا پیش از این الگوی دریافت عوارض براساس متراژ و سن بنا بود اما مرغوبیت مکان ملاکی نو و مفید برای عوارض است.

ایجاد یادمان جان‌باختگان هواپیمای مسافربری اوکراین

22دی98    

  درپی سقوط غمبار پرواز752 هواپیمایی اوکراین، شهرداری تهران موظف شد به منظور همدردی با شهروندان و خانواده‌های داغدیده، مکان مناسبی را برای نامگذاری یادمان جانباختگان این پرواز جهت تصویب در صحن شورا پیشنهاد کند و کار حجمی شایسته‌ای به یادبود جانباختگان پرواز مذکور انجام دهد.

مساعدت به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان

24دی98

  درپی وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان به شهرداری تهران اجازه داده شد از محل صرفه‌جویی در هزینه‌کرد ردیف‌های بودجه مصوب نسبت به کمک به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان علاوه بر خدمات لجستیک تا سقف 100میلیارد ریال اقدام کند و مشارکت در ساماندهی‌کمک‌های مردمی داشته باشد.

سند جامع سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری تهران

24دی98

  پس از گذشت ده‌ها سال از تشکیل شهرداری تهران سرانجام سندی جامع برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در شهرداری تهران تصویب شد. این سند قرار است بسترسازی مهم برای بهره‌گیری مؤثر از قابلیت‌های شهر و شهرداری تهران از طریق تسهیل جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و مشارکت‌های عمومی- خصوصی طی سال‌های پیش رو باشد.

متمم بودجه1398 شهرداری تهران

6بهمن98

  متمم بودجه سال1398 شهرداری تهران با توجه به درآمدها و منابع تأمین اعتبار از یک طرف و هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها از طرف دیگر، با رقمی حدود 5هزار میلیارد تومان به تصویب رسید. این متمم رقم واقعی بودجه سال98 تهران را به 24هزار میلیارد تومان رساند.

دریافت عوارض از محل آنتن‌های مخابراتی تهران

6بهمن98

  به موجب این مصوبه، شهرداری تهران موظف شد از ابتدای سال99، از کلیه بهره‌برداران حقیقی و حقوقی دکل و آنتن‌های مخابراتی شهر تهران عوارض دوره‌ای دریافت کند. این عوارض قرار است در الزامات شهری، زیباسازی و مسائل زیست‌محیطی از یک سو و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تهرانی از سوی دیگر هزینه شود.

تعیین عوارض تردد برای مدیریت ترافیک و کاهش تقاضای سفر

13بهمن98

  طبق این مصوبه، به منظور مدیریت ترافیک و کاهش تقاضای سفر با اعمال مدیریت هوشمند بر ورود یا تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های ممنوعه‌ تردد، شهرداری تهران مکلف شد از ابتدای سال1399 نسبت به وصول عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های ترافیکی تهران اقدام کند.

تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای سال1399

13بهمن98

  این مصوبه به اصلاح مصوبات تعیین نرخ ورودیه و حق توقف پارکینگ‌های عمومی شهر تهران که سال95 تصویب شده بود، اختصاص یافت. طی این مصوبه، شهرداری تهران مکلف شد از ابتدای سال1399 نسبت به واگذاری بهره‌برداری و مدیریت پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران به بخش خصوصی و نظارت بر اعمال نرخ‌های مصوب اقدام کند.

اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز

13بهمن98

  در این مصوبه، طبقه‌بندی درختان و ضریب ارزش اکولوژیک آنان براساس معیارهای زیستی، گونه‌بندی و رفع آلاینده‌ها ارائه شد. طبق این مصوبه شهرداری تهران مکلف شد از ابتدای سال1399 نسبت به اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در شهر تهران اقدام کند.

لایحه بودجه سال۹۹ شهرداری تهران

13 اسفند98

  لایحه بودجه سال۹۹ شهرداری تهران در نخستین روزهای قرنطینه کرونایی تهران به تصویب نهایی رسید. این مصوبه برای امسال تهران ۳۰هزارو۵۷۴ میلیارد تومان بودجه درنظر گرفت که نسبت به سال98، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

مصوبات کرونایی

اسفند98

  در روزهای پایانی سال شیوع ویروس کرونا در پایتخت موجب شد مصوبات شورا به این سمت جهت پیدا کند. طرح دو فوریت «الزام شهرداری تهران برای انجام اقدامات لازم جهت تاب‌آوری شهر برای پیشگیری و کاهش آلودگی ناشی از کرونا ویروس» از سوی اعضای شورای شهر به تصویب رسید و بودجه‌ای ١٠میلیاردی برای مقابله با کرونا از سوی شهرداری تهران به این موضوع اختصاص یافت. همچنین در راستای ارائه تسهیلاتی به شهروندان تهرانی در شرایط شیوع کرونا لایحه «مساعدت و حمایت از مؤدیان و شهروندان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا» به تصویب رسید که با تصویب این لایحه مهلت پرداخت عوارض شهرداری تا پایان اردیبهشت‌ماه سال۹۹ تمدید شد. در ادامه مصوبات کرونایی شورای شهر تهران، طرح «اعطای مجوز به شهرداری تهران برای اخذ تعهد از مالکان پروژه‌های ساختمانی برای ارائه تأییدیه نمای ساختمان به‌منظور کاهش ترددهای غیرضروری متقاضیان حوزه شهرسازی در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا» به تصویب رسید که براساس این طرح برای پرونده‌های شهرسازی که تمامی اسناد و مدارک صدور پروانه ساختمانی را ارائه کرده‌اند و صرفا در انتظار تأییدیه نمای ساختمان هستند با اخذ تعهدات قانونی سه‌ماهه پروانه ساختمانی صادر می‌شود.