۰ نفر

آزمون دشوار مدیریت شهری در روزهای پر التهاب پایتخت

۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۳۵
کد خبر: 425680
آزمون دشوار مدیریت شهری در روزهای پر التهاب پایتخت

«با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته و بسیج امکانات، تجهیزات و امکانات شهرداری تهران به خاطر تحریم‌ها در حدی نیست که بتوان، پایتخت را قرنطینه کرد.» اینها بخش‌هایی از سخنان شهردار تهران در جلسه روز یکشنبه شورای شهر است که ضمن ارایه گزارشی از اقدامات شهرداری در مسیر مبارزه با کرونا بیان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، پیروز حناچی که در طول این یک ماه، به خاطر شیوع کرونا یکی از سخت‌ترین ماه‌های دوره مدیریت خود در شهرداری را پشت سر می‌گذارد، از بسیج تمامی امکانات شهرداری و بخش‌های مختلف آن برای همراهی با شهروندان و ریشه کن کردن کرونا در پایتخت خبر داد؛ از ایجاد بیش از هزار تخت در سوله‌های بحران تا افزایش ساعت‌های کاری فروشگاه‌های شهروند و سازمان‌های میوه و تره‌بار و ضدعفونی کردن تمامی وسایل حمل و نقل عمومی. با این وجود تلاش برای مبارزه با ویروسی کشنده در شهری 8 میلیونی به نظر می‌رسد کار سختی باشد. اقداماتی که شاید شهروندان تنها آن را در قالب ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها یا فروشگاه‌ها و تاکسی‌ها دیده باشند. اما گستردگی انتشار این ویروس در حدی است که شهردار تهران را به عنوان مدیریت مجموعه‌ای با 65 هزار پرسنل، برآن داشته تا برای ادامه راه دست به دامان شهرهای بزرگ جهان برای کمک به مدیریت شهری تهران شود. وی در نامه‌ای که خطاب به شهرداران کلان‌شهرهای جهان نوشته آورده است: شهرداری تهران دست یاری به سوی همه شهرداران کلان‌شهرهای جهان دراز می‌کند و به نوبه خود آمادگی دارد هر نوع همکاری لازم برای حرکت در چنین مسیری را در برنامه خود قرار دهد شاید کرونا، زمینه‌ای برای تغییری تاریخی در مدیریت جهانی در جهانی باشد که بحران‌ها در آن جهانی ‌شده‌اند، نامه‌ای که می‌تواند نشان از درک اوج تمامی کمبودها در بحران کنونی باشد. با این حال و حتی در همین شرایط هم شهرداری تهران تمامی بخش‌های خود را بسیج کرده تا آخرین لحظه، درخط مقدم مبارزه با کرونا در پایتخت باشند. از سازمان بهشت زهرا گرفته تا مترو و اتوبوس‌رانی و سازمان میادین و تره‌بار واداره سلامت وسازمان خدمات اجتماعی و....

باز هم اقشار آسیب‌پذیر

در بین مراکز تحت پوشش شهرداری شاید گرمخانه‌ها و کودکان کار بیشترین آسیب‌پذیری را نسبت به ابتلا به کرونا دارند. برای همین از همان نخستین روزها شهرداری از طریق سازمان اجتماعی خود برنامه ویژه‌ای را برای گندزدایی و تامین بهداشت گرمخانه‌ها و آموزش کودکان کار در نظر گرفته است. مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری با بیان اینکه با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه آموزش و ارایه لوازم بهداشتی به کودکان کار که در گودهای زباله اطراف تهران هستند توانستیم اقدامات موثری داشته باشیم، می‌گوید: با توجه به توقف فعالیت تعدادی از زباله‌گردان، قطعا این افراد با مشکل معیشتی روبه‌رو می‌شوند که ما در این میان دغدغه امنیت غذایی آنها را داشتیم که در همین راستا اقدام به طبخ روزانه 200 پرس غذا ویژه این افراد می‌کنیم که البته آماده هستیم با استفاده از ظرفیت خیرین این تعداد را به 1000 پرس غذا در روز افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی در گرمخانه‌های تهران و در آستانه سال نو برپا می‌شد که حالا با توجه به شیوع کرونا تعدادی از این برنامه‌ها  متوقف شده است، گفت: در پی شیوع کرونا نمی‌توانیم برنامه‌های جمعی برگزار کنیم اما قطعا نسبت به پهن کردن سفره هفت سین و توزیع سبزی پلو با ماهی میان کارتن‌خواب‌ها اقدام خواهیم کرد.

حسینی به مشکل تامین ماسک برای مراجعان به گرمخانه‌ها اشاره کرده و می‌گوید: در روزهای ابتدایی با مشکل تامین ماسک برای مددجویان‌مان مواجه بودیم که خوشبختانه خط تولید ماسک توسط این افراد کارتن‌خواب و معتاد که آشنا به خیاطی بودند راه‌اندازی شد و حالا نه تنها برای تمامی گرمخانه‌ها ماسک تولید می‌کنیم حتی به هلال احمر نیز این ماسک‌ها را تحویل دادیم و روزانه 3000 ماسک توزیع می‌کنیم.

وی با گلایه از کمبود اعتبارات، شهرداری را تنها نهاد حاضردرصحنه کمک به کودکان کار واقشار آسیب‌پذیر مراجعه‌کننده به گرمخانه‌ها دانسته و می‌گوید: در حالی ما در حوزه کودکان کار و گرمخانه‌ها حتی یک ریال هم دریافت نکردیم که با توجه به تعطیل شدن جذب معتادان ماده 16 و ندامتگاه‌ها و تشدید پدیده افراد بی‌سرپناه در تهران که توان خروج از پایتخت را ندارند، پذیرش گرمخانه‌های پایتخت افزایش یافته است. به گونه‌ای که در پی شیوع کرونا تعداد مراجعین به گرمخانه‌های پایتخت حتی از شب‌های برفی تهران نیز بیشتر بوده است و شهرداری به تنهایی بار این مساله را به دوش می‌کشد.

اما اقدامات شهرداری تنها محدود به گرمخانه‌ها نمی‌شود. مالک حسینی در مورد اقدامات سازمان اجتماعی نیز به اقداماتی که توسط کارشناسان این سازمان و سازمان‌های مردم نهاد برای آموزش زباله‌گردها و کودکان کار صورت می‌گیرد اشاره می‌کند و می‌گوید: در حوزه کودکان کار اقدام خوبی با حضور فعالان مدنی و سمن‌ها آغاز شد و از چند روز پیش در محل تجمع زباله‌گرد‌ها حضور داریم و خدمات پزشکی و آموزش آنها را در دستور کار خود قرار دادیم.  مالک حسینی همچنین به اجرای طرح ویژه‌ای برای گودهای زباله‌گردی و مراکز تجمعی کودکان اشاره کرد و گفت: در این طرح ضمن غربالگری اولیه و دادن یک وعده غذای گرم به آنها تا پایان بحران کرونا، یک خط ویژه ارتباطی به آنها می‌دهیم تا در صورت بروز مشکل با ما تماس گیرند چرا که بعضا این افراد خانواده‌ای ندارند و در صورت بروز مشکل نمی‌دانند که باید با چه کسانی تماس بگیرند. سازمان اجتماعی شهرداری این روزها به صورت شبانه‌روزی تلاش مضاعفی را برای حفظ سلامت شهروندان مراجعه‌کننده به گرمخانه‌ها و کودکان کار و زباله‌گردها انجام می‌دهد که بسیار متنوع‌تر از این حرف‌هاست. از توزیع روزانه نزدیک به ۲۰۰ پرس غذای گرم در بین زباله گرد‌ها که می‌تواند تا هزار پرس غذا افزایش پیدا کند تا تولید و توزیع بیش از 3هزار ماسک و توزیع آنها در گرمخانه‌ها و ضدعفونی کردن هرروزه این گرمخانه‌ها.

شهروند در خدمت شهروندان

در این روزهای کرونایی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان تامین کالاهای اساسی است. شهرداری با وجود دو سازمان میوه و تره‌بار و همچنین شبکه فروشگاه‌های شهروند در این بخش هم به‌طور طبیعی با کرونا درگیر است. شهردار تهران در جلسه شورای شهر از افزایش کار میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند خبر داد و تاکید کرد که شهرداری تلاش خواهد کرد تا درتامین نیازهای اولیه شهروندان از هیچ کاری فروگذار نکند. علاوه بر اینها شهروند اقدامات دیگری را هم در روزهای التهاب‌آور کرونایی انجام داده که اساس آن برپایه خرید‌های اینترنتی و تامین سلامت شهروندان در فروشگاه‌هاست. مهدی امراللهی مدیرعامل شرکت شهروند درخصوص تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه خریدهای اینترتی از شهروند می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا، سفارش مجازی در شهروند افزایش پیدا کرده است. در همین خصوص در جلسه اخیر ستاد کرونا، با سازمان تاکسیرانی توافقی کردیم که یک سری تاکسی در اختیار ما قرار بدهند تا شهروند بتواند کالاهای سفارش شده را برای مردم ارسال کند و هم‌اکنون این همکاری ایجاد شده است؛ اما تعداد درخواست‌های مجاز بیش از حد انتظار است. مشکل در بخش فروش مجازی بحث ارسال کالاهاست و غیر از این مساله در تمامی فروشگاه‌های شهروند کالا به میزان کافی وجود دارد و مشکل تنها ارسال کالاهاست که این مساله در چند روز آینده رفع خواهد شد.

وی افزود: همچنین با پیک بادپا مدت‌هاست در حال مذاکره هستیم که البته در بحث هزینه‌ها با این مجموعه به توافق نرسیده‌ایم و مساله‌ای که وجود دارد این است که ارسال کالا با ارزش 300هزار تومان از سوی شهروند باید به صورت رایگان انجام شود و سر این مساله هنوز با پیک بادپا به توافق نرسیده‌ایم که مجددا فردا جلسه‌ای را با مسوولان این مجموعه داریم.

وی با ذکر اینکه فروشگاه شهروند از ابتدای شیوع ویروس کرونا در پایتخت اقدامات بسیاری را برای پیشگیری از ابتلای کارکنان شهروند تمهیداتی را انجام داده و آنها را ملزم به استفاده از ماسک و دستکش کرده است در خصوص اقدامات صورت گرفته برای تامین سلامت مراجعه‌کنندگان به شعب شهروند نیز می‌گوید: برای تامین سلامت شهروندان تمام چرخ‌های دستی که در فروشگاه شهروند مورد استفاده مشتریان قرار می‌گیرد حداقل سه تا چهار بار ضدعفونی می‌شوند. در مجموع ضمن صیانت از کارکنان شهروند به مشتریان هم این توجه انجام می‌شود همچنین با استفاده از دستگاه تب‌سنج ورود افراد مشکوک به ویروس کرونا به فروشگاه کنترل می‌شوند.

اما آیا قرار است تمامی شعب شهروند شبانه‌روزی شوند. مدیرعامل این شرکت در این خصوص می‌گوید: برای ارایه خدمات مناسب به شهروندان تعداد فروشگاه‌های شبانه‌روزی شهروند افزایش یافته است که این مساله با استقبال مردم مواجه شده است.البته معمولا از ساعت 2 بامداد تعداد مراجعه‌کنندگان به فروشگاه‌های شهروند 90 درصد کاهش می‌یابد.  به گفته وی حتی مصوب شده تا در تمامی فروشگاه‌ها، پزشک مستقر شود .یکی از مشکلات این روزهای شهروندان تهیه مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده و بعد از آن دستکش و ماسک است که این تب با آغاز خانه تکانی‌ها شدت گرفته است.

امراللهی در مورد چگونگی عرضه این کالاها در شهروند می‌گوید: در تلاشیم با تأمین این تجهیزات آنها را در اختیار شهروندان قرار دهیم که این مساله را از طریق وزارت بهداشت پیگیری کردیم تا چنانچه امکان داشته باشد سهمیه‌ای در اختیار شرکت شهروند قرار دهند و مسوولان وزارت بهداشت قول دادند که آن را تامین کنند.

مدیرعامل شرکت شهروند همچنین در رابطه با عرضه شوینده در فروشگاه‌های شهروند خاطرنشان کرد: عرضه شوینده‌ها در فروشگاه‌های شهروند به اندازه کافی انجام می‌شود؛ ولی در مورد ژل‌های آنتی باکتریال یک سری محدودیت‌هایی هست و در حال مذاکره با وزارت بهداشت هستیم و ان‌شاءالله بتوانیم تأمین کنیم.

اما شاید جالب‌ترین بخش ماجرا آنجا باشد که با وجود چند برابر شدن مشتریان شهروند این فروشگاه همچنان به رسم سال‌های قبل تخفیف‌های 10 تا 20 درصدی را برای کالاهای خود در نظر گرفته است.

زباله‌های خطرناک

پسماند وزباله‌ها نیز از جمله مواردی هستند که اگر در بحران‌های بیولوژیکی فکری برای آنها نشود، می‌تواند عاملی برای گسترش بیشتر بحران شود. اهمیت این موضوع به حدی است که نماینده سازمان بهداشت جهانی در این خصوص می‌گوید: در خصوص دفن و بازیافت پسماندهایی که در زمان شروع بیماری‌ها تولید می‌شود حفاظت از مردم در مقابل این پسماندها اهمیت پیدا می‌کند چرا که پسماندهای بیمارستان‌ها در این زمان می‌توانند به واقع خطرناک باشند. برای همین به دستور شهردار تهران، در همان روزهای نخست آغاز توفان کرونا، سازمان پسماند طرح ویژه‌ای را برای جمع‌آوری و دفن پسماندهای تهران آغاز کرد. اولین اقدام در این زمینه هم، تعیین محلی در آراد‌کوه برای دفن بهداشتی زباله‌های بیمارستانی بود. صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با این وجود مدعی است که شهرداری از همان روزهای اول اعلام انتشار این ویروس تدابیر ویژه‌ای را برای جمع‌آوری و دفن زباله‌های بهداشتی اتخاذ کرده که موثر نیز بوده است. وی در این زمینه می‌گوید: اقدامات ویژه سازمان پسماند از دو هفته پیش و همزمان با اقدامات سایر کشورها آغاز شد. در ابتدا تلاش کردیم کارگرانی که در مراکز دفع و دفن زباله فعال هستند و کارگران خدمات شهری که در سطح شهر مشغول هستند را به امکانات محافظتی و مراقبتی مانند دستکش و ماسک تجهیز کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در گام دوم، همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، به‌دلیل احتمال وجود پسماندهای آلوده مانند دستکش و پد در پسماندهای خانگی، در اتفاقی هماهنگ مراکز تفکیک پسماند را در مناطق و مرکز آرادکوه تعطیل کردیم. این تعطیلی با پرداخت حقوق کارگران تا ۱۵ فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه همزمان با شیوع ویروس کرونا، یکی از مشکلات موجود رهاسازی دستکش و ماسک در معابر و ترکیب آنها با پسماندهای عادی در مخازن است، گفت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در افراد زباله‌گرد و انتقال آن به سایر شهروندان، با دادستانی مکاتبه کردیم و خواستار ممنوعیت کامل زباله‌گردی و تفکیک پسماند از سطح مخازن شدیم. در نهایت با دستور دادستان محترم به نیروی انتظامی، در این روزها به‌طور جدی با پدیده زباله‌گردی برخورد می‌شود که همین امر موجب شده تا کمتر شاهد حضور زباله‌گردها باشیم. البته امیدواریم با اجرای موفق طرح کاپ (کاهش پسماند) در آینده شاهد کم‌رنگ شدن هر چه بیشتر این پدیده مذموم در شهر باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع پسماندهای پزشکی پرداخته و عنوان می‌کند: در این خصوص، تلاش کردیم تا تعداد ناوگان‌های جمع‌آوری و حمل پسماند را افزایش دهیم که البته این مورد شامل پسماندهای عادی هم می‌شود. تحت این شرایط دفعات جمع‌آوری بیشتر شده تا پسماندها در زمان کمتری به ویژه از بیمارستان جمع‌آوری شوند.

علیپور ادامه داد: در مورد بیمارستان‌هایی که ایزوله هستند و بیماران مبتلا به کرونا را به‌طور ویژه پذیرش می‌کنند نیز ناوگان جداگانه‌ای پیش‌بینی کردیم و تمهیدات حفاظتی خاصی برای کارگران در نظر گرفتیم. سایت ویژه‌ای هم برای دفن این نوع پسماند در نظر گرفتیم و عمق دفن و آهک‌پاشی را بیشتر کردیم تا اثرات آن برای محل دفن و کارگران به حداقل برسد.

 با این وجود به نظر می‌رسد شبکه خانواده بزرگ رفتگران و پیمانکاران سازمان پسماند و کارگران و پرسنل آن درکنار زباله‌گردها شاید بیشترین ضریب احتمال خطر ابتلا به کرونا را داشته باشند. برای همین مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از تقویت گشت‌های ویژه نظارت بر رفت و روب مناطق و جمع‌آوری و انتقال پسماندهای خانگی، پزشکی و ساختمانی پایتخت خبرمی‌دهد و می‌گوید: البته حضور شبانه گشت‌های سازمان پسماند در شهر امری معمول است که در سال‌های گذشته نیز انجام می‌شده ولی در این روزها این کار با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

«صدرالدین علیپور» اما در عین حال خبر از اضافه شدن 25 خودروی گشت در این روزهای کرونایی پایتخت برای نظارت هر چه بیشتر بر روند جمع‌آوری و امحای زباله‌ها می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه ۲۵ خودروی وانت مزدای دو‌کابین جدید خریداری شده تا اقدامات مربوط به نظارت واحدها در مناطقی همچون آبعلی و آرادکوه و نقاط مختلف تهران با سهولت بیشتری صورت بگیرد. به گفته وی این ۲۵ خودروکه در قالب تیم‌های گشت در معابر پایتخت مستقر می‌شوند، موظفند تا نظارت دقیقی بر رفت و روب مناطق و جمع‌آوری و انتقال پسماندهای خانگی، پزشکی و ساختمانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه حضور ویژه این گشت‌ها در شرایطی که کشور و به‌طور خاص تهران، با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند ضروری است، گفت: یکی از ماموریت‌های تیم گشت جلوگیری از هر نوع زباله‌گردی در پایتخت است؛ از آن جا که همزمان با شیوع ویروس کرونا با حکم دادستانی پدیده زباله‌گردی کاملا ممنوع اعلام شد، نیروهای ما با حضور شبانه در خیابان‌ها و محلات در صورت مشاهده زباله گردها، این موضوع را به نیروی انتظامی گزارش داده و اخطارهای لازم را به منطقه می‌دهند.

علیپور خاطر نشان کرد: نیروهای سازمان پسماند هیچ گونه حق قانونی برای برخورد قهری با این گروه را ندارند و این امر به‌طور تام و تمام بر عهده نیروی انتظامی است.

ابلاغ دستورالعمل داخلی توسط واحد HSE سازمان به کلیه بخش‌های وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی؛ ا‌نجام واکسیناسیون هپاتیت پرسنل؛ ارسال دستورالعمل وزارت بهداشت برای ایستگاه‌ها و مراکز دفع،  الزام پیمانکاران به تأمین و به کارگیری تجهیزات حفاظت فردی شامل ماسک، لباس کار و دستکش توسط پرسنل و نظارت سختگیرانه بر انجام آن از جمله دیگر اقداماتی است که علیپور از آنها به عنوان راهکارهای این سازمان برای مقابله با کرونا و جمع‌آوری ایمن زباله‌ها یاد می‌کند.

میوه‌های کرونایی

در این روزها بنا بر توصیه پزشکان مصرف مرکبات چندین برابر شده است. با این وجود مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار با تایید این مطلب مدعی است که هیچ مشکلی برای تامین مایحتاج شهروندان در بازارهای میوه و تره بار وجود ندارد.

سعید راد ضمن ضمن اعلام افزایش دو الی سه برابری مصرف مرکبات و میوه در پی شیوع کرونا در تهران با بیان اینکه از آنجایی که قیمت مرکبات، مواد پروتئینی و میوه در این میادین نسبت به بازار آزاد کمتر است اظهار کرد: میزان مراجعه مردم افزایش یافت که در همین راستا سنجش تب کلیه همکاران در دستور کار قرار گرفت.

پیش از این گفته شده بود که قرار است سازمان میوه و تره‌بار هم به سامانه عرضه آنلاین مجهز شود. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در این خصوص گفت: باید بگویم سازمان فناوری شهرداری تهران چند سامانه فروش اینترنتی را معرفی کرده که در حال حاضر کارشناسان ما در حال اتخاذ راهکارهای اجرایی هستند. البته باید بگویم ما تاکید کردیم حتما باید قیمتی که در میادین اعلام می‌شود بر روی این سامانه‌ها نیز بارگذاری شود.

همچنین به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری شعب میوه و تره بار به صورت شبانه‌روزی پاک‌سازی و ضد عفونی می‌شود و این در حالی  است که خدمات‌رسانی به شهروندان از طریق تأمین و عرضه ارزاق عمومی و مایحتاج مورد نیاز آنها نیز بدون وقفه ادامه دارد.

 وی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش تقاضای شهروندان و لزوم پاسخگویی به این تقاضای روزافزون، ساعت کار روزانه میادین میوه و تره بار را در هفته آخر ۴ ساعت افزایش داده‌ایم، می‌گوید: ۲ ساعت تعطیلی بین روز میادین را حذف کرده و زمان پایان کار این مراکز را نیز از ۷ عصر به ۹ شب افزایش داده‌ایم.

عزاداری ویروسی

چه بخواهیم و چه نخواهیم ویروس کرونا قاتلی خاموش است که هر روز ده‌ها نفر از هموطنان‌مان را به کام مرگ می‌کشاند. از سویی دفن این فوت‌شدگان به خاطر مسری بودن ویروس کرونا باید تحت شرایط خاصی صورت گیرد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی پروتکل ویژه‌ای را برای دفن فوت‌شدگان تدوین و ابلاغ کرده است که در تهران، وظیفه اجرای آن برعهده سازمان بهشت‌زهراست. این سازمان از جمله دستگاه‌هایی است که در این روزها به دور از هر گونه جنجالی، مطابق با پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با کرونای کشور، وظیفه دفن بهداشتی فوت‌شدگان را دارد. گرچه در چند روز گذشته در مورد نحوه دفن فوت‌شدگان و لزوم خواندن نماز میت و غسل آنها حاشیه‌هایی را موجب شده بود.

با این حال سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرای تهران با تاکید بر رعایت کلیه موارد بهداشتی مورد نیاز و مسائل شرعی در بهشت زهرا می‌گوید: برای کلیه متوفیان موارد شرعی با نظارت کامل انجام می‌شود و همچنین تمام اماکن و امکانات بهشت‌زهرا به صورت روزانه و در چندین نوبت ضدعفونی می‌شود.

وی تاکید می‌کند: ناوگان حمل و نقل ما، پرسنل و کلیه لوازم مصرفی هر روز و پس از هر ماموریت مورد گندزدایی و ضدعفونی قرار می‌گیرد. در کنار این موضوع لوازم و تجهیزات فردی مورد نیاز پرسنل سازمان بهشت‌زهرا در اختیارشان قرار گرفته تا بتوانند از خود در برابر بیماری‌های احتمالی محافظت دقیقی داشته باشند.

این روزها اما مدیران بهشت‌زهرا با دغدغه دیگری هم مواجه هستند. اینکه نکند مردم در آخرین پنجشنبه سال به بهشت‌زهرا هجوم آوردند. گرچه تجربه پنجشنبه و جمعه گذشته و ممانعت مردم از حضور در بهشت‌زهرا باعث شد تا مسیرهای منتهی به این محل کاملا خلوت باشد. با این وجود شهردار و مدیران شهری امیدوارند مانند هفته گذشته در این پنجشنبه هم شهروندان در خانه‌ها بمانند و برای زیارت اهل قبور راهی بهشت‌زهرا نشوند تا به تشدید انتشار این ویروس کمک نکنند. خال در این خصوص می‌گوید: ما امسال هیچ برنامه‌ای نداریم. برای همین از تمامی هموطنان استدعا می‌کنیم تا در خانه‌های خود باقی بمانند و پنجشنبه به بهشت‌زهرا نیایند چون در آن صورت شاید مجبور به بستن درهای این سازمان شویم.

با این حال بهشت‌زهرا همچنان باید به خدمات عادی خود برای دفن‌شدگان روزمره خود ادامه دهد. مدیرعامل بهشت‌زهرا در این خصوص می‌گوید: ما همچنان به کار خود برای پذیرش و دفن فوت‌شدگان عادی ادامه می‌دهیم. البته با لحاظ نکات کامل بهداشتی.  وی البته از همه همراهان فوت‌شدگان درخواست می‌کند تا از حضور در بهشت‌زهرا و برگزاری مراسم‌های پرتعداد خودداری کنند، چرا که این سازمان جلوی اینگونه ترددها را نیز خواهد گرفت تا در راستای تامین سلامت شهروندان مانع از ابتلای عزاداران به ویروس کرونا شود.