۰ نفر

انتقال پایتخت چقدر هزینه دارد؟

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۱۴
کد خبر: 348552
انتقال پایتخت چقدر هزینه دارد؟

عضو شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران از آخرین تصمیمات این شورا در زمینه انتقال پایتخت خبر داد و گفت: انتقال پایتخت با احتساب گرانی‌های اخیر حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  ابوالفضل ابوترابی، گفت: شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و تاکنون ۴ جلسه با محوریت انتقال پایتخت برگزار شده است.

وی ادامه داد: در تصمیمات اخیر قرار شده است شهری متوسط که زیرساخت‌های نسبی و خوبی داشته باشد و در کنار آن امکان توسعه نیز فراهم باشد برای انتقال پایتخت انتخاب شود.

عضو شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران، گفت: در پایان سال یکی از شرکت‌های بزرگ و خوشنام کشور در این زمینه جلسه‌ای با شورا داشتند و یک مدل اقتصادی با عنوان «کلید در دست» طراحی شده است، به این صورت که این شرکت، به ساخت‌وساز خواهد پرداخت بدون اینکه ریالی از دولت بگیرد و در مقابل فضا‌هایی که در تهران خالی می‌شود با حضور کارشناسی تحویل خواهد گرفت.

وی گفت: برای انتقال پایتخت اعلام آمادگی شده است چرا که اگر از حوادث پیش‌رو پیشگیری نکنیم بلایی که در بحث سیل بر سر خوزستان آمد بر سر ما هم می‌آید؛ این در حالی است که می‌دانیم تمرکز بیش از حد در تهران داریم و این یک بحران و تهدید برای کل کشور است.

ابوترابی گفت: پایتخت‌ها کارکردی فراتر از یک شهر معمولی دارند و از حالا باید به فکر باشیم، پیشگیری کنیم چرا که پیشگیری کم‌هزینه‌تر است.

وی افزود: تمام تجربه‌های موفق کشور‌ها نشان داده است که چنانچه پایتخت سیاسی و اداری‌شان منتقل شود و از پایتخت اقتصادی جدا شود، بهتر خواهد بود.

عضو شورای عالی ساماندهی تهران و انتقال مرکز سیاسی و اداری گفت: جدا کردن پایتخت اقتصادی از سیاسی و اداری به لحاظ رعایت پدافند غیرعامل نیز تجربه موفقی در سایر کشور‌های همسایه مانند ترکیه، قزاقستان و پاکستان است و ما نیز باید این کار را انجام دهیم.

ابوترابی ادامه داد: تهران در حال حاضر از نظر خطرات انسان‌ساز و طبیعی در تهدید است و باید از این تهدیدات پیشگیری کنیم این در حالی است که با مدل جدید لازم نیست که دولت ریالی هم بپردازد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ساختمان‌های مازاد موجود زیادتر از ساختمان‌های انتقال پایتخت سیاسی و اداری است و در نتیجه دولت از بابت این جابه‌جایی درآمد زیادی کسب می‌کند.

رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به نرخ سال گذشته و گرانی‌های اخیر، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه انتقال پایتخت با احتساب قیمت زمین به شرطی دولتی بودن آن باشد.

ابوترابی گفت: در طرح انتقال پایتخت ۶۰ هزار کارمند باید منتقل شوند که با احتساب خانوار‌های آن‌ها جمعیت ۲۴۰ هزار نفری می‌شود.

وی گفت: همچنین تجربه سایر کشور‌ها نشان داده است، انتقال پایتخت آهنگ رشد مهاجرت را کم می‌کند چرا که هم اکنون این آهنگ مهاجرت در تهران ۱۱ درصد است و در سال ۲۵۰ هزار نفر به تهران مهاجرت می‌کنند؛ بنابراین با انتقال پایتخت سیاسی و اداری در کشور از این بابت نیز وضعیت مناسب خواهد شد.