۰ نفر

مشاور معاون حمل و نقل شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

فقط 40درصد خودروهای زیر 4سال تولید داخل معاینه فنی را پاس کردند/ تاثیر پُررنگ وضعیت جوی بر کاهش آلودگی تهران

۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 333337
فقط 40درصد خودروهای زیر 4سال تولید داخل معاینه فنی را پاس کردند/ تاثیر پُررنگ وضعیت جوی بر کاهش آلودگی تهران

مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران قدرت اثرگذاری بر روی کیفیت خودروها را ندارد اما جالب اینجاست که فقط 40درصد خودروهای زیر 4سال تولید داخلی توانسته‌اند برگه معاینه فنی مورد تایید محیط‌زیست را دریافت کنند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ علی پیرحسینلو درباره اثرات طرح ترافیک جدید بر کاهش آلودگی و تردد به خبرنگار  اقتصادآنلاین گفت: 70درصد آلودگی ناشی از وسایل نقلیه متحرک و 30درصد مابقی ناشی از آلاینده‌های ساکن است. بخشی از این آلودگی را شهرداری تهران با برنامه‌هایش می‌تواند کنترل کند که در حال حاضر و با اجرای طرح ترافیک جدید، تردد و به تبع آن آلودگی نسبت به دو سال گذشته حدود 20درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل کاهش آلودگی، کنترل سختگیرانه معاینه فنی اتومبیل‌ها بوده که باعث کاهش تولید ذرات معلق شده است. البته به طور تمام عیار در این راه جلو نرفته‌ایم، اما حداقل استارت اقداماتی را زدیم. برای مثال طی زمستان امسال دیگر آلودگی هوای صبحگاهی نداشتیم و دلیل آن هم این بود که معاینه فنی کامیون‌ها کنترل می‌شد.

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: همچنین بنا بر الزاماتی، جلوی دودزا بودن اتوبوس‌های شرکت واحد گرفته شد و از آنجایی که اتوبوس‌ها به جی پی اس متصل هستند، اگر بنا بر شناسایی خودمان یا تماس‌های مردمی، دودزا بودند یا برگه معاینه فنی نداشتند، جلویشان گرفته می‌شد. در نتیجه امسال آلودگی، اغلب از اواسط روز شروع شده است.

پیرحسینلو با بیان اینکه  بخشی از اقدامات کوتاه مدت که حیطه وظایف شهرداری بوده و می‌توانسته روی آلودگی تاثیر بگذارد اجرایی شده است، گفت: سازمان محیط زیست، صنایع و پلیس نیز باید با شهرداری تهران همراه شوند که بتوانیم موفق‌تر عمل کنیم.

مشاور پورسیدآقایی با اشاره به تاثیرات جوی بر روی کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: قطعا بخش مهمی از کاهش آلودگی هوا تحت تاثیر بارندگی و وزش باد بوده است و نباید آن را نادیده گرفت. اما در عین حال تعداد روزهایی که هوا پاک بوده، نسبت به روزهایی که باد و باران داشتیم، بیشتر بوده است.

امسال شاخص آلودگی هوا به مرز هشدار نرسید

پیرحسینلو با بیان اینکه یکی دیگر از شاخص‌های سنجش وضعیت آلودگی هوا میزان پایداری آن است،گفت: یعنی از روزی که هوا پاک می شود، به فرض اینکه هیچ بادی نوزد چند روز طول می‌کشد تا تولید ذرات معلق، هوا را به سمت آلودگی ببرد. سال گذشته این میزان بین یک تا سه روز بوده، اما امسال بین 6تا 9روز بوده است.  این نشان می‌دهد اگر بادی هم در کار نباشد بازهم تعداد روزهای بیشتری طول می‌کشد تا هوا آلوده شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه هیچ روزی در سال جاری شاخص هوا بالای 150 و یا به اصطلاح ناسالم برای همه گروه‌های جامعه نبوده است و  اگر تا پایان زمستان همین روند پیش برود، بعد از ده سال، تهران پاییز و زمستانی به خود دیده که هوا تا مرز هشدار آلوده نشده است. در سال گذشته 10روز به دلیل آلودگی هوا، تهران تعطیل شد.

کاهش 15تا 20درصد تردد خودورها در محدوده طرح ترافیک با اجرای طرح جدید

او با اشاره به تاثیر اجرای طرح ترافیک جدید بر روی آلودگی هوا گفت: اجرای طرح ترافیک، تردد در محدوده مرکز شهر را به صورت کاملا محسوس بین 15تا 20درصد و بخشی از طرح که مربوط به کل شهر می‌شود، بین 3تا 5درصد کاهش داده است. اجرای طرح خوب بوده، اما کافی نبوده است. اگر در زمستانی باد نداشته باشیم، این سیاست‌های کوچک نمی‌تواند مشکل بزرگ آلودگی هوای تهران را حل کند.

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: این سیاست‌ها وقتی جواب می‌دهد که همه گیر کنیم، یعنی همه خودروها، کامیون‌ها و  اتوبوس‌ها ملزم به انجام معاینه فنی شوند و  قواعد سخت‌تری را در تردد قبول کنند. درعین حال کیفیت خودروها افزایش پیدا کند و  شماره گذاری آن‌ها محدود به تهران شود.مجموعه این سیاست‌ها اگر عملیاتی شود ما دیگر آلودگی هوا نخواهیم داشت و نمی‌شود به چند اقدام شهرداری دلمان را خوش کنیم.

 او درواکنش به اظهار نظر پورسیدآقایی درباره اینکه محدوده طرح ترافیک در میزان تردد تاثیری نداشته است، گفت: دو بحث است؛ یکی اینکه آیا تغییر حداقلی در محدوده بسیار کوچک طرح ترافیک تاثیر خاصی بر روی آلودگی هوا دارد؟قطعا نه! تاثیر یک باد به مراتب از این تغییربیشتر است. اما اصل این است که مردم را به استفاده کم‎‌تر از خودرو تشویق کرده و به طور غیر مستقیم بر فرهنگ تردد آن‌ها تاثیر بگذاریم.

نظام تردد زوج و فرد در همه جای دنیا به صورت موقت اجرایی شده است

مشاور معاون شهردار تهران ادامه داد: بحث مهم، ناکرایی نظام تردد در محدوده زوج و فرد است. این نظام در همه جای دنیا، سیاست موقتی بوده و هرجایی اجرایی شدن این نظام بیش از 10سال طول کشیده، بر روی آلودگی هوا مخرب عمل کرده است. اینکه چه چیزی جایگزین شود محل بحث است.

وی ادامه داد: اما مساحتی که طرح زوج و فرد در برمی‌گیرد بیشتر از 10درصد است و در نتیجه تاثیر آن روی آلودگی هوا بیشتر است. بیش از 30درصد ترددها در محدوده زوج و فرد است  و اگر کاهش پیدا کند آلودگی هوا هم کم می‌شود. اگر محدوده زوج و فرد، مشابه طرح ترافیک فعلی کنترل شود، تعداد روزهای مشخصی پلاکی می‌تواند وارد محدوده زوج و فرد به صورت رایگان شود و بیش از آن اگر کسی تردد کند باید مجوز خریداری کند.

پیرحسینلو با اشاره به کیفیت پایین خودروها و تاثیر آن بر روی آلودگی هوا گفت: متاسفانه شهرداری تهران قدرت سیاستگذاری درباره کیفیت خودروها ندارد، البته اگرچه اختیار ندارد اما از جنبه کنترل معاینه فنی این خودروها بسیار سختگیرانه عمل می‌کند. اما جالب اینجاست که فقط 40درصد خودروهای زیر 4سال تولید داخلی توانستند معاینه فنی مورد تایید محیط‌زیست کشور را پاس کنند.