۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی ساختار طرح‌های توسعه شهری و بلند مرتبه سازی در کلانشهرها/ ساختار طرح های توسعه شهری اصلاح می‌شود

۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۲
کد خبر: 322017
بررسی ساختار طرح‌های توسعه شهری و بلند مرتبه سازی در کلانشهرها/ ساختار طرح های توسعه شهری اصلاح می‌شود

ساختار جدید طرح های توسعه شهری و سند راهبردی بلند مرتبه سازی به عنوان یک چارچوب برای تهیه طرح‌های بلند مرتبه‌سازی از سوی وزارت راه و شهرسازی در اختیار شهرداری های کلانشهرها قرار می گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، معاون و مدیران وزارت راه و شهرسازی با معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرهای ایران، در نشستی مشترک برای تغییرساختاری در نظام تهیه طرحهای توسعه شهری و ایجاد کارگروه‌های مشترک به توافق رسیدند.

دکتر محمد عزتی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری دبیرخانه مجمع کلانشهرهای کشور ضمن اعلام این خبر به مشکلات موجود در ساختار طرح های توسعه شهری اشاره کرد و افزود: فرایند انعقاد قرارداد، تهیه و تصویب طرح‌ها بسیار طولانی بوده و نقش شهرداری‌ها به عنوان اصلی ترین سازمان  مربوطه  در آن نادیده گرفته می‌شود .

دکتر عزتی  مغایرت‌های موجود در ضوابط و مقررات شهرسازی مصوب طرح های توسعه با طرح های مصوب و ملاک عمل قبل ، فقدان تراز مالی و توجیح اقتصادی و به تبع آن تحقق‌پذیری بسیار پایین طرح‌ها ، بلاتکلیفی ناشی از عدم تعیین تکلیف نهایی برخی از بافتهای شهری مانند بافت تاریخی و یا بعضی موضوعات مانند بلند مرتبه‌سازی و منوط کردن  آنها به طرح‌های آتی را از جمله دغدغه های معاونین شهرسازی و معماری کلان شهرها اعلام کرد .

وی با بیان اینکه معاونین شهرسازی در این نشست همچنین بر ضرورت تعیین تکلیف سریع‌تر قانون جامع شهرسازی و معماری کشور تاکید کردند افزود: مشکلات ناشی از مکان کاربری‌های عمومی و اختصاص اراضی دارای مالکیت خصوصی  و همچنین  مشکلات ناشی از عدم انطباق محدوده و حریم شهرها با تقسیمات کشوری و تداخل حریم کلان‌شهرها با شهرهای کوچک  از دیگر معضلات موجود است که افزایش هماهنگی فیمابین وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور در این خصوص را ضروری می سازد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری کلانشهرها با بیان اینکه در این نشست نتایج و توافقات خوبی حاصل شده است، خاطر نشان کرد : مقرر شد به منظور همفکری و تبادل نظر نشستی با حضور معاونان معماری و شهرسازی کلان‌شهرهای کشور، مدیران حوزه وزارت و مدیران کل شهرسازی و معماری استان‌ها در خصوص بررسی موضوعات مطرح شده  برگزار و در خصوص تشکیل کارگروه‌های مشترک هماهنگی و تصمیم گیری شود .

وی در ادامه یاد آور شد: از سوی دیگر توافق شد  ساختار جدید طرح‌های توسعه شهری جهت تبادل نظر و هماهنگی و همچنین سند راهبردی بلند مرتبه سازی به عنوان یک چارچوب برای تهیه طرح‌های بلند مرتبه‌سازی در اختیار معاونان شهرسازی و معماری کلان‌شهرها قرار گیرد.  

شایان ذکر است این نشست با حضور دکتر محمدسعید ایزدی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ، مهندس کمال مرادی مدیر دبیرخانه مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران، مدیرکل دفتر طرح ریزی شهری  وزارت راه و شهرسازی و معاونان شهرسازی و معماری شهرداری کلان‌شهرها، در محل سالن جلسات وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد .