۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برنامه‌های اقتصادی حناچی برای تهران چیست؟/ توسعه اقتصاد شهری مبتنی بر بهبود فضای کسب و کارهای جدید

۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۲
کد خبر: 318536
برنامه‌های اقتصادی حناچی برای تهران چیست؟/ توسعه اقتصاد شهری مبتنی بر بهبود فضای کسب و کارهای جدید

شهردار جدید تهران معتقد است تمرکز درآمدی فعلی شهرداری بر عوارض ساخت وساز و بی‌توجهی به توسعه و گسترش منابع درآمدی پایدار،بزرگترین مشکل مدیریت شهری پایتخت است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛  اگر بگوییم مشکل اقتصادی ابر چالش شهرداری تهران است، بیراه نگفته‌ایم. پروژه‌های معطل منبع مالی و از آن طرف پیمانکاران طلب‌کار در تهران کم نیستند. مردم از اتوبوس‌های فرسوده و شلوغی‌شان گلایه می‌کنند و شهرداری می‌گوید پول برای خرید اتوبوس نو ندارد. آلودگی هوا چاره‌اش توسعه حمل و نقل ریلی است و شهرداری بودجه کافی برای تکمیل خطوط مترو را ندارد. البته این مشکلات در دوره جدید مدیریت شهری بیشتر خودش را نشان داد. یعنی زمانی که نقاب شهرداری بعد از رفتن قالیباف برداشته شد و بدهی‌ها رخ نشان داد و درآمدهای بادآورده تراکم‌فروشی نیز ته کشید.

 حالا پیروز حناچی، بعد از حاشیه‌های فراوانی که برای تایید حکمش ایجاد شده بود، شهردار تهران شد. او در تشریح برنامه‌های اقتصادی‌اش برای تهران ایجاد درآمدهای پایدار را جزو اولویت‌های برنامه اقتصادی خود برای شهرداری می‌داند و می‌گوید؛ در حال حاضر سهم درآمدهای پایدار از کل درآمدهای حاصل تنها 25درصد و میزان وصول عوارض و بهای خدمات مستمر تنها 30درصد است. تمرکز درآمدزایی فعلی از محل فروش عوارض مازاد تراکم بوده و عدم تخصیص بهای مناسب (عوارض) ارائه کلیه خدمات شهری و عدم وجود قوانین مناسب تامین درآمد برای شهرداری از دیگر مشکلات فعلی اقتصادی مدیریت شهری است.

او کاهش سهم درآمد حاصل از عوارض صدور پروانه را به عنوان اولین برنامه‌اش عنوان کرده وتبیین سازوکار مناسب جهت اخذ عوارض عمومی و اختصاصی و خدمات مستمر شهری، افزایش سهم شهرداری از درآمدهای بخش دولتی در حوزه های شهری (از قبیل اخذ عوارض از وسایط نقلیه، نقل و انتقال خودرو، تخلفات رانندگی) و متناسب کردن دریافت عوارض شهری بنابر میزان بهره مندی از فرصت های شهر جز راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی می‌داند.

توسعه گردشگری شهری و بازآفرینی شهری فرهنگ-گرا

فقدان سازو کار قانونی (حقوقی و مالی) جهت حمایت از بافت های تاریخی مرکز شهر،عدم وجود مدیریت هماهنگ در ساماندهی بافت تاریخی مرکز تهران،عدم بهره برداری مناسب از ظرفیت های طبیعی، اکولوژیک و تاریخی شهر تهران از جمله چالش های توسعه گردشگری شهری و بازآفرینی شهری فرهنگ-گرا محسوب شده و تدوین سازوکار و ارائه تسهیلات در فرآیند صدور جواز، بهره برداری و مرمت،ارائه بسته تشویقی حذف عوارض ناشی از تغییر کاربرد، پذیره، حق بهره برداری،ارائه سازو کار مناسب اعطاء پروانه مرمت،ساماندهی روددره های تهران، ارتقای کیفیت محیطی در هسته های روستایی(کن و فرحزاد) با هدف جذب گردشگر،ارتقاء کیفیت زندگی در محلات بافت تاریخی تهران و احیای محدوده تاریخی ری و میراث صنعتی کارخانه سیمان ریر راه‌حل‌های این چالش عنوان می‌کند.

توسعه اقتصاد شهری مبتنی بر بهبود فضای کسب و کارهای جدید

شهردار جدید تهران معتقد است که ضعف در تبیین نقش کسب و کارهای دانش بنیان و نوین در راستای توسعه اقتصادی شهر تهران، فقدان سازوکار مناسب جهت بهره گیری از ظرفیت این شرکت ها به منظور ایجاد رونق اقتصادی شهر، عدم مشارکت بخش خصوصی در هزینه و منفعت پروژه‌های عمومی از دلایل رکود اقتصادی شهر تهران هستند و باید با جریان سازی و بهره‌برداری از اثرات توسعه‌های و ارزش افزوده (اقتصادی اجتماعی و اشتغال آفرینی) استقرار استارت آپها و کسب و کارهای دانش بنیان در راستای بازآفرینی عرصه‌های ناکارآمد شهری با مشارکت دولت، استفاده از قابلیت‌های کلانشهر تهران با تأکید بر توانمندسازی ساکنان و ایجاد اشتغال و توسعه شراکت عمومی-خصوصی و جلب مشارکت بخش خصوصی در اقدامات عمرانی شهرداری، آن را از رکود فعلی خارج کنیم.