۰ نفر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

عدم استقبال شرکت‌های کارگزاری از شرایط جدید صدور هولوگرام/ فروش املاک و اراضی بزرگ مقیاس شهرداری به صلاح نیست

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲
کد خبر: 296472
عدم استقبال شرکت‌های کارگزاری از شرایط جدید صدور هولوگرام/ فروش املاک و اراضی بزرگ مقیاس شهرداری به صلاح نیست

به گفته رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از زمانی که فرآیند صدور هولوگرام و کارگزاری‌ها به شیوه قبلی متوقف شد کارگزاری‌ها حاضر به همکاری و تدوین قرارداد با روش‌های جدید نشدند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمد سالاری درباره آخرین وضعیت فروش ملک برای تامین منبع درآمدی پروژه‌ها به اقتصادآنلاین گفت: مجموعه بررسی‌های ما در شهرداری تهران نشان می‌دهد که میزان تحقق بودجه غیر نقدی در خیلی از مناطق صفر است یا رقم بسیار کمی است. بودجه در دو بخش تصویب می‌شود، بخشی از آن نقدی است که حدود 74 درصد را در برمی‌گیرد و مابقی هم غیر نقدی است.

وی ادامه داد: معمولا در دوره‌های گذشته بودجه‌های غیر نقدی نسبت به بودجه نقدی زودتر محقق می‌شدند، این خبر خوبی نیست که با گذشت حدود 6 ماه از سال هنوز بودجه نقدی محقق نشده است یا رقم بسیار کمی محقق شده، البته بخشی از آن مربوط است به رویکرد شورا در خصوص جلوگیری از روندهایی که در گذشته؛ مثل صدور هولوگرام و نحوه همکاری کارگزاری‌ها داشته است.

به گفته سالاری زمانی که شورای شهر و شهرداری تهران فرایند صدور هولوگرام و کارگزاری‌ها را به شیوه قبلی متوقف کرد و بعد از آن که مدیر جدید سازمان و املاک در آنجا مستقر شد و کارگزاری‌ها را دعوت کرد، آنها حاضر به همکاری و تدوین قرارداد با روش‌های جدید نشدند؛ چرا که در گذشته منافع بسیار سرشار و درآمدهای نجومی از محل مشارکت و همکاری با شهرداری تهران کسب می‌کردند؛ اما در مدل و الگوی جدید خبری از آن درآمدهای نجومی و منافع سرشار نیست.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با بیان اینکه درآمدی که در الگوی جدید می‌توانند کسب کنند مبتنی است بر یک درآمد منطقی و معمولی که یک سرمایه‌گذار می‌تواند کسب کند، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌هایی که ما انجام دادیم استدلال آنها این بوده است که اگر ما با شهرداری مشارکت و همکاری نداشته باشیم، شهرداری در کسب درآمد با مشکل جدی مواجه می‌شود و در پرداخت حقوق، نگهداشت شهر و پروژه‌های عمرانی دچار مشکل می‌شود و در نهایت ناچار میشود طبق روند گذشته با ما قرارداد ببندد؛ در حالی که اگر شهرداری پروژه‌های عمرانی را انجام ندهد خیلی بهتر از آن است که مال و اموال خود را نصیب افراد و کارگزاری‌ها کند.

وی ادامه داد: قطعا شهرداری چنین کاری را انجام نمی‌دهد؛ چون در دوره‌های گذشته اساسا کارگزاری‌ها برای شهرداری کاری نمی‌کردند و این شهرداری بوده است که املاک و اراضی خود را با قیمتهای بسیار پایین در قالب صدور هولوگرام در اختیار کارگزاری‌ها قرار داده است و خسارات بسیار جدی هم متحمل شده؛ بنابراین این مسئله باعث شده است که ما در تأمین درآمدهای غیر نقدی به مشکل بر بخوریم.

سالاری تاکید کرد: البته در حال حاضر سازمان املاک و مستقلات شهرداری تهران و معاونت مالی، اقتصادی شهری، در این زمینه کار کردند و تعدادی از کارگزاریها آمادگی نسبی یافته‌اند که در این زمینه همکاری کنند. همچنین ما به عنوان نمایندگان مردم باید این موضوع را برای جامعه تبیین کنیم که صرفا فلسفه صدور هولوگرام و کارگزاری‌ها مشکل ندارد، آنچه مشکل دارد ساز و کارهای گذشته است که مبتنی بر قواعد و چارچوب اصلی خود نبوده.

او با بیان اینکه نباید صدور هولوگرام تبدیل به یک تابو شود، اضافه کرد: ما نباید یک مسئله را تابو کنیم که بعدا مدیریت شهری بترسد به صدور هولوگرام ورود کند، هولوگرام همانند یک ضمانت نامه بانکی است، اگر فردی املاکی دارد که در طرح‌های توسعه‌ای شهرداری قرار گرفته است یا در شرکت‌های پیمان کاری برای شهرداری کار کرده است و از شهرداری طلب دارد، شهرداری برگ‌های در قالب هولوگرام به این افراد می‌دهد که معید میزان طلب آن فرد است؛ در این صورت هیچ مشکلی ندارد، اگر مثل گذشته طلبکار طلب واقعی نداشته باشد و یا رقم هولوگرامی که صادر می‌شود واقعی نباشد، اشکال است، اگر کارگزار نقدینگی بیاورد در کنار شهرداری تهران در پروژه‌های شهر مشارکت کند و بعد به ازای نقدینگی سود منطقی دریافت کند که اشکالی ندارد؛ اشکالی که وجود داشته است این بوده که شهرداری نقدینگی خود را هم در اختیار کار گذاری‌ها قرار می‌داده است و آنها با نقدینگی شهرداری کاسبی می‌کردند.

سالاری ادامه داد: بنابراین ما باید در خصوص کارگزاری‌ها و هولوگرام‌ها، نخست یک پیام به تمام کارگزاری‌های شهر تهران و کشور بدهیم که شهرداری تهران حتی اگر با مشکلات جدی هم مواجه شود حاضر نیست طبق روند گذشته با آنها همکاری کند. اساسا رویکرد شفافسازی که در جامعه نهادینه می‌شود و رسانه‌ها اجازه چنین انحرافی را نخواهند داد، دوم این که مجددا یک پیام مثبت به آنها بدهیم که شهرداری و مدیریت شهری تهران حاضر است به آنها سود منطقی و حتی بعضاً بیشتر از سازمان‌های دیگر بدهد که آنها با شهرداری مشارکت کنند.

او در پاسخ به این سوال که وضعیت فروش املاک و تهاتر برای پروژه‌های عمرانی چگونه است، گفت: ملک در شهر تهران به فروش می‌رود؛ اما اشکالی که وجود دارد آن است که در فرایند همین تهاترها که باید در سازمان املاک رقم بخورد، یک ساز و کار طولانی پیدا کرده است. آنچه عرض کردم ناظر بر این بود که اساسا چون در گذشته فروش املاک و اراضی در یک چارچوب درستی نبوده است و شورای جدید ورود کرده است که به هیچ عنوان در این بخش تخلفی صورت نگیرد، آنها از ترس این که در مظن اتهام قرار نگیرند، اساسا فرایند تهاترها و فروش املاک و اراضی را کند کرده‌اند.

سالاری در پایان گفت: البته این تغییراتی هم که در شهرداری تهران شکل گرفته است مؤثر بوده؛ اما این تصمیم‌ها همین که به مرحله اجرایی رسیده است با تعویض مدیران متوقف شده و واقعا شورای پنجم از محل تغییر مدیریت در یک سال گذشته آسیب بسیاری دیده است؛ در حالی که بر اساس برنامه‌ریزی‌های شورا ما باید بیش از این پیش می‌رفتیم و خدمات بهتری را به شهروندان و شهر ارائه می‌دادیم؛ اما در حال حاضر شورا به طور جدی ورود کرده است و بارها در صحن شورا مطرح کردیم که باید یک شتاب منطقی و درستی در این خصوص داشته باشیم. علی‌الرغم مشکلات مالی شهرداری، فروش املاک و اراضی بزرگ مقیاس و ارزشمند اصلاً به صلاح شهر نیست، اعتقاد من این است که این املاک باید با مشارکت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود و به عنوان درآمد پایدار برای شهر بماند.