۰ نفر

عضو شورای شهر ملارد در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

تخریب گسترده باغات ملارد/ متروی ملارد به تهران؛ رویایی که هیچ‌گاه محقق نخواهد شد

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۰
کد خبر: 291063
تخریب گسترده باغات ملارد/ متروی ملارد به تهران؛ رویایی که هیچ‌گاه محقق نخواهد شد

عضو شورای شهر ملارد از تخریب گسترده باغات در این شهرستان و دلالی بر سر چهاردیواری کردن آن‌ها خبر داد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ فخرالدین آئینه وند در تشریح چالش‌های شهرستان ملارد به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: ملارد یا باغ شهر همیشه به دلیل خوشی آب و هوا یکی از مکان‌های مورد توجه متمولان و یکی از منابع تولید میوه بوده است. از ده سال پیش نهضت چهاردیواری کشیدن اطراف باغات در ملارد آغاز شد و همین موضوع باغات زیادی را در معرض تخریب قرار داد.

وی ادامه داد: یکی از مناطق ییلاقی ملارد، منطقه خوشنام، پوشیده از باغات است و اکثر تخلفات در اینجا رخ می‌دهد. ما با افرادی که از طرق قانونی چهاردیواری می‌کشند، مشکلی نداریم، چالش ما با دلال‌هایی است که با تبدیل باغات به چهاردیواری (تکه تکه کردن یک باغ بزرگ به چند باغ کوچک) سودهای هنگفت غیرقانونی به جیب می‌زنند و در عین حال باغات را نابود می‌کنند. البته با پیگیری شورای پنجم، وزارت جهادکشاورزی و صدور احکام تخریب، میزان تخلفات به یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

رییس شورای شهرستان ملارد با اشاره به دیگر مشکلات این شهرستان، اضافه کرد: ملارد سی و دومین شهر بزرگ ایران از لحاظ جمعیتی است اما ساختار شهری ندارد. از سراسر ایران افرادی به نمایندگی در آن سکونت دارند و بسیار مهاجرنشین است. مردم در منطقه سرآسیاب این شهرستان با نظر خودشان ساخت وساز  کردند و بیشتر خانه‌ها جنبه خوابگاهی دارد. در سرآسیاب بحران پارکینگ داریم و مردم در کوچه و نزدیک محل زندگی‌شان نمی‌توانند ماشینن خود را پارک کنند.

او با بیان اینکه زلزله سال گذشته ملارد میزان آسیب‌پذیری خانه‌های مردم را مشخص کرد، گفت: بسیاری از ساختمان‌ها در ملارد بدون نظارت ساخته شده‌اند. زلزله سال گذشته ملارد  مشخص کرد که خانه‌ها به شدت آسیب‌پذیرند و در صورت وقوع زلزله شدید  ممکن است اتصالات ساختمان به خودی خود رها خواهند شد.

آئینه‌وند درباره وضعیت پسماند و فاضلاب ملارد نیز اظهار کرد: کار احداث کانال فاضلاب ملارد یکی دوسال است که آغاز شده و روند تکمیل آن ادامه دارد. پسماندهای ملارد نیز جزو پسماندهای غرب تهران محسوب می‌شوند و دفع آن‌ها در اخترآباد صورت می‌گیرد.

این عضو شورای شهرملارد از کمبود نیروی راهور در ملارد انتقاد کرد و گفت: غروب‌های برخی خیابان‌های ملارد به دلیل ترافیک شدید قفل می‌شوند اما تعداد پلیس راهور برای ساماندهی ترافیک بسیار کم است. جمعیت تنها مولفه شهری ملارد است و این شهرستان هیچ استاندارد دیگری ندارد.

آئینه‌وند به نبود حمل و نقل ریلی در این شهرستان اشاره کرده و ادامه داد: خیلی از مشکلات ترافیکی ما به دلیل نبود مترو از ملارد به تهران است. باوجود قول‌های فراوانی که برای تحول عظیم در این حوزه داده شد اما عملا هیچ اقدامی صورت نگرفت.

او به وضعیت پروژه‌های عمرانی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: فعلا که وضعیت اقتصادی بر روی پروژه‌های عمرانی شهر تاثیری نگذاشته و هیچکدام متوقف نشده‌اند اما قطعا در آینده وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

آئینه‌وند با بیان اینکه ملارد با وجود جمعیت جوان حتی یک سینما هم ندارد، اضافه کرد: یکی از پروژه‌هایی که در شورای پنجم پیگیری کرده‌ایم ساخت یک فرهنگسرا بزرگ و چند خانه فرهنگ در سطح ملارد است تا جوانان بتوانند اوقات خود را در این مکان‌ها سپری کنند.

عضو شورای شهر ملارد از دیگر مشکلات این شهرستان پرجمعیت را بیکاری عنوان کرد و گفت: در این شهرستان، کارخانه یا شرکتی وجود ندارد که نیروی کار موجود را پوشش بدهد و همین موضوع علاوه بر افزایش بیکاری و به تبع معضلات اجتماعی و فرهنگی، زمینه مهاجرت بیش از اندازه ساکنان آن را به تهران فراهم کرده است.

او به وجود معتادان متجاهر در این منطقه به عنوان یک آسیب اجتماعی اشاره کرد وگفت: البته کمپ اخوان واقع در ملارد بسیار جایگاه خوبی برای درمان معتادان هست اما مشکل وجود چنین آسیبی بیکاری است که باید برای آن فکری شود.

رییس شورای شهرستان آینه‌وند از فقر درمانی دراین شهرستان گلایه کرده و گفت: روحانی در سفر انتخاباتی خود به ملارد از اینکه شهری با جمعیت نزدیک به 300هزار نفر حتی یک بیمارستان هم ندارد اظهار تعجب کرد و قول مساعد داد، اما فکر می‌کنم روند تکمیل آن به نسل ما کفاف ندهد!