۰ نفر

نقشه «اماکن امن» به‌روز می‌شود

۶ دی ۱۳۹۶، ۱:۴۱
کد خبر: 240444
 نقشه «اماکن امن» به‌روز می‌شود

سازمان مدیریت بحران شهر تهران درباره اشکالاتی که کارشناسان به «نقشه تخلیه اضطراری برای زلزله پایتخت» وارد کرده‌اند، توضیح داد.

شنبه شب گذشته شهرداری تهران در پایان جلسه ستاد مدیریت بحران، نقشه اماکن امن مناطق ۲۲ گانه برای اسکان اضطراری مردم در زلزله احتمالی را منتشر کرد.

چند ساعت بعد از انتشار الکترونیکی این نقشه، کارشناسان شهری و شهرسازان با بیان اینکه این نقشه سال‌ها پیش تهیه شده بود، اعلام کردند: محتوای این نقشه در حال حاضر -با لحاظ تغییرات نامطلوب در شهر ناشی از تغییر کاربری‌های عمده طی سال‌های اخیر- با وضعیت موجود شهر مغایرت دارد و ناهمخوان است. به گزارش دنیای اقتصاد، سازمان مدیریت بحران روز گذشته در توضیح مکتوب خود، درباره مهم‌ترین اشکال وارد شده به نقشه، ضمن تشریح «هدف شهرداری از طراحی نقشه اماکن امن»، عنوان کرد: طبیعی است به‌روزرسانی این نقشه‌ها به‌صورت مستمر پیش‌بینی شده است و راهنمایی شهروندان و بازخوردهای دریافت شده، در به‌روزرسانی و انجام اصلاحات، مدنظر قرار می‌گیرد. متن کامل توضیح سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درخصوص نقدهای طرح شده به انتشار نقشه‌های تخلیه امن اضطراری به شرح زیر است:

ضمن تشکر از استقبال شهروندان تهرانی از نقشه‌های تخلیه امن اضطراری محلات تهران، توضیحات لازم در این خصوص به شرح ذیل ارائه می‌شود.

۱- هدف از تهیه نقشه تخلیه امن اضطراری محلات شهر تهران، شناسایی و انتخاب مکان‌های امن و دردسترس برای تخلیه و استقرار شهروندان برای ۷۲ ساعت پس از بحران است تا شهروندان بدانند در ساعت‌های اولیه زلزله در کدام مکان عمومی مثل بوستان‌ها، مساجد، مدارس و مجموعه‌های ورزشی می‌توانند حضور یابند تا اضطراب و استرس کمتری داشته باشند. خانواده‌ها بدانند دست کم کجا یکدیگر را پیدا کرده و از سلامت هم با خبر شوند. این مراکز حتی می‌تواند مورد استفاده امدادگران رسمی برای ثبت‌نام و ارائه اقلام اضطراری در صورت استمرار وضعیت بحرانی قرار گیرد. آشنایی با این نقشه‌ها بخشی از فرآیند آموزش، اطلاع‌رسانی و مانور مردمی در محلات است. بدیهی است زمان مراحل بعدی فرآیند شامل آموزش، تمرین و مانور از طریق سرای محلات، شبکه‌های اجتماعی، رسانه ملی و پرتال رسمی سازمان به شهروندان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۲- فضاهای امن و قابل اتکا در این نقشه‌ها از قبل توسط کارشناسان شناسایی شده است. اولویت اول پارک‌ها و فضاهای روباز موجود هستند و در صورت کمبود این فضاها اولویت دوم فضاهای باز یا بسته، مجموعه‌های ورزشی، مدارس یا اماکن عمومی دیگر است.

۳- امتیاز اصلی این نقشه‌ها در واقع شناسایی و معرفی مکان‌هایی است که برای تخلیه امن در ۷۲ ساعت اول می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

۴- در این نقشه‌ها حدود ۲۴۰۰ نقطه شناسایی و معرفی شده است. بدیهی است با توجه به آنکه شهر پویا و در حال تغییر و تحول است، میان فرآیند برداشت تا مراحل تهیه نقشه، بروز تغییرات در شهر یا لحاظ نشدن بعضی از موارد محتمل و طبیعی است. اما هدف اصلی تهیه این نقشه‌های ساده صرفا آگاهی بخشی بیشتر در مورد محل سکونت شهروندان است.

۵- طبیعی است به‌روزرسانی این نقشه‌ها به‌صورت مستمر پیش‌بینی شده است و راهنمایی شهروندان و بازخوردهای دریافت‌شده در به‌روزرسانی و انجام اصلاحات مد نظر قرار می‌گیرد.

۶- شهروندان محترم می‌توانند نظرات، سوالات و پیشنهادهای خود را به مرکز سامانه مدیریت شهری (تلفن ۱۳۷) منتقل کنند.

۷- شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به آدرس پورتال TDMMO.TEHRAN.IR مراجعه کنند.

۸- از شهروندان محترم تقاضا می‌شود در گام‌های بعدی این برنامه (آموزش، تمرین و مانور محلی) مشارکت و حضور فعال داشته باشند.

۹- اشاره به ناامن بودن مدارس نقد واردی نیست؛ چراکه اکثر مدارس مشخص در این نقشه‌ها از فضای باز مناسب برای تجمع شهروندان برخوردارند.

۱۰- در مورد نقد طرح‌شده به مسیرهای تخلیه اضطراری، ذکر این نکته ضروری است که در این نقشه‌ها مسیر مشخصی تعیین نشده است و صرفا از فلش‌های راهنما برای نشان دادن جانمایی مکان‌های امن استفاده شده است.