۰ نفر

فاضل میبدی:

اجبار یک حکم شرعی، غیر شرعی است / گشت ارشاد با این شیوه مشکلاتی برای نظام ایجاد می‎ کند

۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۴۶
کد خبر: 670217
اجبار یک حکم شرعی، غیر شرعی است / گشت ارشاد با این شیوه مشکلاتی برای نظام ایجاد می‎ کند

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: روشی که الان به عنوان امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود با قوانین عقلی و شرعی سازگار نیست. اگر در شرع و فقه کاری مثل گشت ارشاد باشد، گفتند که این احکام باید در ظرف زمان خودش انجام شود.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص امر به معروف و نهی از منکر در مورد موضوع حجاب گفت: یکی از فرق‌هایی که مسئله امر به معروف و نهی از منکر با دیگر دستورات اسلام دارد، این است که شما مثلاً نماز را چه تاثیر داشته و چه نداشته باشد، می‎خوانید؛ اما اگر بدانید امر به معروف و نهی از منکر تاثیر ندارد نباید انجام دهید و زمانی هم که انجام می‌دهید ضررش باید بسیار ناچیز یا اصلاً نداشته باشد. 

میبدی در ادامه توضیح داد: امر به معروف و نهی از منکر شرایط بسیار زیادی دارد. ۲۵ شرط دارد که بتوانیم آن را اجرا کنیم. امر به معروف و نهی از منکر شرایط بسیار زیادی دارد که به نظر بنده آنچه الان در جامعه ما رواج دارد، اصلاً آن شرایط را ندارد. ثانیاً اجبار کردن یک حکم شرعی، کار غیر شرعی است و از منکرات محسوب می‌شود.

فاضل میبدی در جایی از این مصاحبه اشاره کرد: چرا ما طالبان را زیر سوال می‌بریم؟ چرا ما شیوه حکومت طالبان را قبول نداریم؟ چون می‌خواهد با شلاق حکم خدا را اجرا کند. حکم خدا اگر قرار باشد با شلاق اجرا شود، فسادش بسیار بیشتر خواهد بود. روزگار امروز ما با روزگار قدیم فرق کرده است. در دنیای امروز امر به معروف و نهی از منکر در قالب احزاب و رسانه‌ها باید به این صورت باشد که از پایین به بالا صورت گیرد و کنترل کنند. امر به معروف و نهی از منکر به دلیل این است که مردم حاکمیت را کنترل کنند. 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: این روشی که الان به عنوان امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود با قوانین عقلی و شرعی سازگار نیست. اگر در شرع و فقه کاری مثل گشت ارشاد باشد، گفتند که این احکام باید در ظرف زمان خودش انجام شود. شما اگر الان از فقها بپرسید دختر نه ساله می‌تواند ازدواج کند؟ این در شرع و فقه اشکال ندارد. حتی دختر نه ساله می‌تواند عروس شود و با شوهرش همبستر بشود. ولی آیا این حکم در جامعه امروز ما قابل اجرا است؟ چه کسی حاضر است دختر نه ساله را شوهر دهد؟ احکام باید در ظرف زمان خودش انجام شود

میبدی تصریح کرد: باید به گونه‌ای امر به معروف و نهی از منکر بکنید که جامعه شما دچار حافظه بد نشود. احکام باید در ظرف زمان خودش بررسی شود. در حال حاضر این روش‌ها نامعقول است.