۰ نفر

رییس جمهور مطرح کرد؛

شرایط کشور رو به بهبود است / سازمان مهاجران تشکیل می شود

۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۲۱:۵۴
کد خبر: 590771
شرایط کشور رو به بهبود است / سازمان مهاجران تشکیل می شود

رییس جمهور گفت:صندوق عدالت و پیشرفت در همه استان‌ها ایجاد می شود تا پشتوانه ای برای اجرای طرح‌های نیمه تمام، اشتغالزایی و طرح‌های مهم و کلیدی باشد و دولت نیز تنخواه به آن پرداخت می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، جمعه شب در جلسه شورای اداری استان یزد با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: بشریت مدیون تحمل، صبر و بردباری حضرت فاطمه (س) است که او اولین شهیده راه دین است و باید از ایشان برای دفاع از حریم ولایت درس بزرگی بگیریم.

وی بیان کرد: حضرت زهرا (س)، بسیاری از علما، افراد مختلف در برهه‌های مختلف و اکنون شهید سلیمانی انسان‌های باظرفیتی بودند که تاریخ ساز شدند.

رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هزار دانش آموز شهید استان یزد عنوان کرد: این تعداد دانش آموز شهید بسیار نکته قابل توجهی است و آمار آن باورکردنی نیست ضمن اینکه این امر نشان از ولایت مداری و اراده پولادین نوجوانان و جوانان این خطه دارد.

رییس جمهور ادامه داد: این شکل از جلسه را در ادوار گذشته نداشته ایم که وزرا برنامه‌های خود را مطرح کنند و اغلب مدیران مشکلات خود را مطرح می‌کردند، اما امروز به شکل دیگری اجرا شد تا مدیران حس جدیت برای اجرا پیدا کنند.

‌‬ نیاز به کارگروه ویژه برای احیای واحدهای تولیدی غیر فعال

وی عنوان کرد: انتظار این است که تمامی مدیران با گزارشهایی که از سفر د اده شد، کار اجرا را آغاز کنند البته مشکلات بسیار است اما باید به سراغ اولویت‌ها برویم یکی از اولویت‌ها پروژه‌های نیمه تمام است و امیدواریم اعتبارات به نحوی باشد که تمام پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شود اما به اندازه ده‌ها سال پروژه نیمه تمام در کشور دا ریم.

رییسی ادامه داد: نسبت به ظرفیت‌های نیمه فعال یا راکد در حوزه صنعت که آمار راکدها ۲۰۰ مورد و آمار غیرفعال ها ۴۰۰ مورد بود را اولویت قرار دهند و به هر دلیلی فعالیت آن سلب شده، باید فعال شود و فعال شدن آن به رفع مشکلات تولیدی در استان می‌انجامد.

وی تاکید کرد: یک کارگروه ویژه برای خارج کردن واحدهای غیرفعال و راکد از این حالت نیاز است.

توسعه نامتوازن باید اصلاح شود

رییس جمهور با اشاره به توسعه نامتوازن به عنوان دغدغه مسئولان استان یادآور شد: حرف ما عدالت محوری است و اینکه توسعه نامتوازن اتفاق افتاده، باید اصلاح شود و باید به یک توسعه در پرتور عدالت تبدیل شود.

رییسی بیان کرد: تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت در هر استان می‌تواند به اشتغال، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اشتغال کمک کند و دولت نیز تنخواه می‌دهد که بخشی از اعتبار آن از مازاد درآمد مالیاتی، عوارض معادن و … تأمین می‌شود و این صندوق پشتوانه استان خواهد بود.

دستور رییس جمهور برای تشکیل سازمان مهاجران

وی اظهار داشت: مسئله مهاجران نیز که در یزد آمار بالایی دارند، مسئله ساز شده و آمارها نیز قابل توجه است، وزیر کشور سازمان مهاجران تشکیل دهد و در این سازمان مسائل حقوقی، فرهنگی و مسائل مختلف مهاجران طرح و بررسی شود زیرا مسئله مهاجرت به یک مسئله ملی تبدیل شده و می‌طلبد که یک سازمان و ساز و کاری وجود داشته باشد که همه مسائل مهاجران را بررسی کند و با همسو با سیاست‌های کشور پیش ببرد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد گردشگری استان یزد بسیار حائز اهمیت است، افزود: در بسیاری از شهرهای استان ظرفیت بسیار است و به گردشگر داخلی و خارجی باید معرفی شود و زمینه ایجاد شود برای اینکه مسیر گردشگری فعال شود و باید در این حوزه سرمایه گذاری کنیم.

وی بیان کرد: خیران و بخش خصوصی در یزد بسیار فعال هستند و در حوزه‌های مختلف از کلان تا جز اقدامات بزرگی انجام داده اند و مشارکت بسیار خوبی دارند و به مسئولان نیز می گویم که زمینه این همکاری را ارج بنهند و به آنها میدان بدهند و حمایت کنند.

هزار هکتار بافت تاریخی یزد احیا شود

رییسی تاکید کرد: هزار هکتار بافت تاریخی یزد حتماً باید احیا شود که این مهم با پرداخت تسهیلات مناسب امکان پذیر است و وزیر میراث فرهنگی و وزیر راه و شهرسازی در این زمینه ورود کنند.

رییس جمهور در مورد فعالیت شوراها نیز بیان کرد: فعال شدن شوراهای شهر، روستا و شهرستان مورد تاکید ماست اما خداوکیلی به دنبال مسائل شهر و گره باز کردن از مسائل شهر باشند.

لزوم بازنگری طرح هادی روستایی

وی همچنین بر لزوم بازنگری در طرح‌های هادی روستایی تاکید کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان مجری در این زمینه نقش دارد و این بازنگری را انجام دهد.

رییسی با اشاره به گزارشهایی که از مراکز مختلف در مورد مسائل استان دریافت کرده است، گفت: مسائل فرهنگی در یزد بسیار حائز اهمیت است و همین سه واژه قنات، قنوت و قناعت، ریشه در اعتقادات و باورهای مردم دارد و باید از آن پاسداری شود و این تربیت مردمانی است که در این خطه صدها سال در پرتو نورانیت معارف دینی زندگی کردند بنابراین هر توسعه یافتگی در استان باید با توجه و با محور این فرهنگ اصیل باشد و این فرهنگ اصیل نباید دچار آسیب شود و حفظ آن با حرف امکان پذیر نیست و باید برای آن سرمایه گذاری شود و باید آثار و میراث گرانقدری که وجود دارد باید زنده بماند تا به تمام عالم معرفی شود.

وی اظهار داشت: با پیگیری مصوبات سفر و همت شما مدیران کارها دنبال شود و مردم احساس کنند که نسبت به رفع مشکلات آنها جدیت قابل توجهی وجود دارد و این با عمل اتفاق می‌افتد و با شعار محقق نمی‌شود.

خنثی سازی تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها در دستور کار

رییسی تاکید کرد: ما کار خنثی سازی تحریم و رفع تحریم‌ها را موازی با هم پیش می بریم و هر دو به موازات هم در دستور کار دولت است و تمام تاکید دولت بر این است که تورم کاهش پیدا کند و کنترل‌های لازم صورت بگیرد و آثار تورمی امروز جامعه محصول سیاست‌های نادرست اقتصادی بوده است اما اکنون برنامه دولت این است که نقدینگی را مدیریت و تورم را کنترل کند.

وی عنوان کرد: تاکید می‌کنم که مدیران استان یزد نسبت به دغدغه‌های مردم حساس باشند و پیگیرانه به دنبال رفع مشکلات باشند تا با توکل به خداوند متعال بتوانیم شرایط را پیش ببریم و به رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، به آینده روشن کشور امیدوار هستیم.

رییسی تصریح کرد: این تهدیدها ما را خسته نمی‌کند بلکه مصمم‌تر می‌شویم کما اینکه منابع ارزی و ریالی ما نسبت به قبل بهتر شده و هر چه پیش می‌رود، گشایش‌های بیشتری انجام می‌شود، فروش نفت بهتر می‌شود، پروژه‌ها دارد تکمیل می‌شود و منتظر اتفاقات خوب هستیم.