۰ نفر

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی؛

ایران باید اقتدار غذایی در خاورمیانه را داشته باشد / تدوین ۲۵راهبرد برای رفع چالش های بخش کشاورزی

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۵۰
کد خبر: 555748
ایران باید اقتدار غذایی در خاورمیانه را داشته باشد / تدوین ۲۵راهبرد برای رفع چالش های بخش کشاورزی

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در دولت‌ها هیچ اولویتی بالاتر از تامین غذای مردم نیست. کشاورزی با نگاه تجاری و اقتصادی و سود و زیان می‌تواند امنیت غذایی کشور را تامین کند. نباید با قیمت دستوری کشاورزی را اداره کرد. ما باید به بخش کشاورزی و دامداری و روستاییان یارانه بدهیم. ما به بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی باور داریم. باید سرمایه به روستاها برود تا مهاجرت معکوس شکل بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، سید جواد ساداتی‌نژاد در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۱ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود، در ابتدا از اعتماد رییس جمهور و رییس و نمایندگان مجلس به دلیل حمایت یک سال و نیم خود از بخش کشاورزی تقدیر و عنوان کرد: مجلس یازدهم نشان داد که مجلس حامی کشاورزان کشور بوده و امیدوارم این نگاه تا پایان مجلس یازدهم ادامه پیدا کند.  

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: کاری که نمایندگان مجلس در تعیین شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی انجام دادند، برای رفع درد ۴۰ ساله کشاورزان بود. قانون امنیت غذایی نیز که در دستور کار مجلس بوده، برای رفع دغدغه‌های کشاورزان است و بسترساز یک تحول در این حوزه به شمار می آید.

ساداتی‌نژاد همچنین از مخالفت مهرداد ویس کرمی تشکر و اظهار کرد: کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است و تأمین امنیت غذایی به عهده دولت‌ها است و این مسئله در قانون  اساسی کشورها و حتی کشور ما نیز آمده است. امنیت غذایی امروز اولویت اول ما بوده و در دولت‌ها هیچ اولویتی بالاتر از اولویت تأمین غذای مردم نیست.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا امنیت غذایی ارتقاء پیدا کرده است، گفت: امروز کشورها به دنبال رسیدن به اقتدار غذایی هستند و این اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی، دو مولفه از اقتدار ملی تعریف می‌شود لذا برای رسیدن به اقتدار غذایی در دنیا رقابت وجود دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای اینکه اقتدار غذایی ایجاد شود، ما به اقتدار کشاورزی نیاز داریم. محصولات کشاورزی تولیدکننده امنیت غذا بوده اما در شرایط فعلی ما در چه جایگاهی قرار داریم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه ما در وضعیت خوبی در حوزه منابع انسانی و منابع طبیعی به سر می‌بریم به آماری از حوزه کشاورزی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر کشورمان دارای ۸۴ میلیون هکتار مرتع، ۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۱۲۰ میلیون واحد دامی، ۳۸ میلیون هکتار اراضی دارای شرایط کشت، ۱۸ میلیون هکتار زمین در حال کشت، دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ظرفیت فوق العاده شیلاتی است.

وی افزود: همچنین ۱۱.۶ درصد تولید ناخالص داخلی از کشاورزی و ۱۹ درصد تولید ناخالص داخلی ما از بخش کشاورزی و ۱۹ درصد اشتغال کشور نیز از حوزه کشاورزی بوده و ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی نیز از همین حوزه نشأت می‌گیرد ضمن اینکه از همین حوزه ۴.۵ میلیون نفر بهره‌بردار در حوزه کشاورزی وجود دارد و ۱۰ هزار محقق و هیأت علمی نیز در کنار جمع کثیری دانش‌آموخته در این حوزه حضور دارند و این ظرفیت حوزه کشاورزی ما است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه ما در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا می‌توانیم دارای اقتدار غذایی باشیم، تأکید کرد: متأسفانه امروز با وجود این ظرفیت‌های بی نظیر اقتدار منطقه را در دست نداریم و باید به جایگاه خودمان در حوزه جنوب غرب آسیا بازگردیم.

ساداتی‌نژاد افزود: برای اقتدار کشاورزی ما به تحول در حوزه کشاورزی نیاز داریم. برنامه‌ای که در دولت سیزدهم برای وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نگاشته شده لذا طرح تحول کشاورزی با رویکرد تحولی با استفاده از تمام ظرفیت‌ها تدوین شده است.

وی ادامه داد: در برنامه پیشنهادی ۱۶ چالش بخش کشاورزی شناسایی شده و بر اساس آن و بر مبنای تفکر سیستمی ۲۵ راهبرد ارائه شده است که البته پذیرای نقد همه کارشناسان در این حوزه هستیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۴ اصل در این برنامه حاکم است که اصل نخست آن شعار همه با هم که شعار جهاد کشاورزی است، نامگذاری شده، گفت: تلاش داریم با همین شعار شرایط را برای توزیع عادلانه امکانات و توسعه کشاورزی پیش ببریم.