۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی ایران؛

رییسی اذعان کرد که تخصصی در اقتصاد ندارد / خروجی مناظره تایید برجام و FATF بود

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲
کد خبر: 536477
رییسی اذعان کرد که تخصصی در اقتصاد ندارد / خروجی مناظره تایید برجام و FATF بود

علی شریعتی اظهار داشت: در مورد برجام و FATF همه اعلام کردند که مشکلی ندارند. گرچه بیشتر بحث‌های مطرح شده کلی‌گویی بود اما دست کم مشخص شد در کلام قبول داشتند که قهر کردن با دنیا و مذاکره نکردن به زبان دنیا سال‌ها برای ما هزینه داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، علی شریعتی در مورد مسائل مطرح شده حول موضوع FATF توسط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: وقتی که یک مساله حقوقی و تجاری وارد مناظرات ریاست جمهوری می‌شود که حالت مناظره، مچ‌گیری و گفت‌وگوی سیاسی دارد؛ نشانگر این است مساله در سال‌های گذشته سیاسی شده و در آن وقفه افتاده است. نکته مثبت موضوع این است که هیچ یک کاندیداها از هر طیفی موضوع FATF را رد نکردند حتی آقای رییسی گفتند که ما با برجام موافق هستیم، شما توافق آن را انجام دهید و ما ادامه می‌دهیم.

 وی افزود: هم در مورد برجام و هم در مورد FATF همه اعلام کردند که مشکلی ندارند. گرچه بیشتر بحث‌های مطرح شده کلی‌گویی بود اما دست کم  مشخص شد، در کلام قبول داشتند که قهر کردن با دنیا و صحبت نکردن به زبان دنیا سال‌ها برای ما هزینه داشته است که یکی از هزینه‌های آن دور زدن تحریم‌ها بوده که آقای همتی به آن اشاره کردند. ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم، اگر خروجی مناظره تنها تایید برجام و FATF باشد و غوغاگری‌ها و سیاسی‌کاری‌هایی یک سری آدم نابلد درست نباشد، خود یک نکته مثبت است.

شریعتی با اشاره به صحبت‌های سعید جلیلی بیان کرد: صحبت‌های آقای جلیلی دو فراز داشت، در ابتدا به طور کلی گفتند که  مخالف چیزی که برای مردم باشد نیستند ولی در کلیت نگاه‌شان به تجارت داخل بود. موضوع FATF را رد نکردند اما تایید هم نکردند.

وی در ادامه تصریح کرد: همه دوستان سعی کردند در حوزه صادرات مثبت ظاهر شوند که این موضوع را به فال نیک می‌گیریم ولی برخی از برنامه‌ها هیجانی بود و شاید عملی نباشد؛ برای مثال برنامه آقای جلیلی در مورد مرزنشینان که طبق آن 7 میلیون مرزنشین و کولبر را صادرکننده می‌کنیم. این کارها شعاری است و با مفهوم آکادمیک پربازده صادرات فاصله زیادی داشته و بیشتر کاربرد انتخاباتی دارد. اما تعامل با دنیا و توسعه تجارت را همه تایید کردند.

عضو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوالی پیرامون برآورد وی از میزان ارائه برنامه از سوی کاندیداها گفت: با صحبت در حد چند دقیقه و نشان دادن یک منحنی در حد یک ثانیه برنامه دقیقی ارائه نمی‌شود، البته دوستان گفتند که از 7000 صفحه تا 300 صفحه برنامه دارند اما باید اینها را در عمل دید چراکه در فضای چند دقیقه‌ای مناظره نمی‌شد توقع چندانی داشت.

وی خاطرنشان ساخت: اگر صادقانه بگویم؛ شعارهای اقتصادی مطرح شده را مثبت ارزیابی نمی‌کنم. دوستانی که منتقد وضع موجود بودند، محدودیت تحریم و کرونا را در نظر نمی‌گرفتند و سعی می‌کردند حمله تندی به وضعیت موجود داشته باشند، اساسا کسی هم از آن جناح حضور نداشت. آقای همتی سعی می‌کردند که برنامه‌هایی را به طور کلی ارائه دهند.

شریعتی در پایان متذکر شد: تکلیف آقای زاکانی و آقای رضایی مشخص بود و می‌خواستند به بحث هیجان دهند. آقای قاضی‌زاده سعی کرد برنامه ارائه دهد، نگاه آقای جلیلی به داخل بسیار افراطی بود که نگاه بهینه‌ای نیست و بیشتر شعارزده است. آقای رییسی هم که خود اذعان دارند که تخصصی در اقتصاد ندارند و دوست دارند که فضا را به طور کلان هدایت کنند. در مجموع نمی‌توان نگاه مثبتی به برنامه‌های شعاری مطرح شده در مناظرات داشت اما اینکه همه در مورد وضعیت اقتصادی کنونی صحبت می‌کردند نشانگر این است که دغدغه مردم بخش اقتصادی است.