۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از سومین مناظره انتخاباتی؛

رییسی: تصمیم بنزین با دولت بود / همتی: لیست ابر بدهکاران را داده بودم، اما برخی پرونده‌ها پیش نرفت

۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۲
کد خبر: 535646
رییسی: تصمیم بنزین با دولت بود /  همتی: لیست ابر بدهکاران را داده بودم، اما برخی پرونده‌ها پیش نرفت

مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «دغدغه‌های مردم» برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سومین و آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امروز شنبه ساعت ۱۷ با موضوع «دغدغه‌های مردم» برگزار شد

مناظره اول نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شنبه ۱۵ خرداد با موضوع «اقتصادی» و مناظره دوم سه‌شنبه ۱۸ خرداد با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد و هر کدام بیش از سه ساعت طول کشید.

ترتیب صندلی نامزد‌ها  مشخص شد

ترتیب صندلی نامزدها در سومین مناظره انتخاباتی به شرح زیر است:

 علیرضا زاکانی صندلی شماره ۲

 محسن رضایی صندلی شماره ۷

 محسن مهرعلیزاده صندلی شماره ۵

 سیدابراهیم رییسی صندلی شماره ۴

  عبدالناصر همتی صندلی شماره ۳

 سیدامیرحسین قاضی‌زاده صندلی شماره ۶

 سعید جلیلی صندلی شماره ۱

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود. سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییس‌الساداتی (رییسی)، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی، هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.

در سومین مناظره هم ترتیب صندلی نامزدها (همانند دو مناظره قبلی) بر اساس قرعه‌کشی مشخص شد. انتخاب سؤالات نیز به قید قرعه انجام می‌شود. مناظره سوم هم در دو قسمت برگزار می‌شود و زمان تقریبی هر قسمت از مناظره حدود ۹۰ دقیقه خواهد بود. در پایان مناظره هر ۷ نامزد فرصت جمع‌بندی مطالب بیان شده را خواهند داشت.

هر کدام از نامزدها ۷ دقیقه فرصت دارند تا تصویری کلی از دولت خود و دغدغه هایشان ارائه کنند.

طرح جامع و ۷ دغدغه مردم که در مناظره سوم به آن‌ها پرداخته می‌شود به این شرح است:

۱ - گرانی و نرخ بالای تورم

۲- عدالت و کاهش فاصله طبقاتی

۳- رکود اقتصادی و کسادی کسب و کار

۴- شفافیت مقابله با فساد اقتصادی و رانت خواری

۵- ساماندهی یارانه های پنهان و آشکار

۶- بیکاری به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان

۷ - تامین مسکن

****

بخش اول مناظره سوم

مردم بین نان و جان مانده‌اند/ آقای روحانی با شما مناظره می‌کنم

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، از نامزدهای ریاست جمهوری در پاسخ به اولین سوال گفت: این دغدغه‌هایی که شما اشاره فرمودید، دغدغه‌های عموم مردم است اما لازم است ریشه یابی بشود و روش اصلاحش بیان شود.

وی افزود: من قبلا چندین عکس در خصوص نحوه توزیع منابع و درآمد در کشور خدمت عزیزان نشان داده بودم که در آن یک عدم توازن سراسری در کشور را مشاهده کردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد: روند بیکاری و وضعیت اشتغال در حوزه‌های مختلف بر اساس شاخص‌های موجود از  سال ۴۵ در حال تکرار است. در خصوص وضعیت اشتغال در بخش تولید در حال کاهش و در بخش خدمات در حال افزایش است.

وی با اشاره به افزایش تولید مسکن در کشور تصریح کرد: با این حال که تولید مسکن در کشور افزایش یافته است اما آن هم محصور در چند استان مشخص است. این موضوع موجب مهاجرت سراسری جمعیت و تغییر ترکیب جمعیت کشور شده است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: مهاجرت سراسری جمعیت عوارضی چون طلاق، از بین رفتن هویت اجتماعی و از بین رفتن سرمایه اجتماعی دارد. دلایل این عوارض کاملا مشخص است و به این دلیل است که منابع کشور به صورت نادرست در حال توریع است و متاسفانه ساختارها استضعاف‌گر هستند.

این کاندیدای انتخاباتی توضیح داد:‌مردم این مشکلات را ناشی از ناکارآمدی و نابلد بودن مدیریت مسئولین می‌دانند و موضوعی که موجب دلزدگی مردم شده این است که ما در پنجره طلایی هستیم اما متاسفانه وضعیت کشور دچار قفل و انسداد شده است.

در خصوص کارنامه دولت‌ها در این بخش افزود: کارنامه همه دولت‌ها کاملا روشن است و همه دولت‌ها نقاط مثبت و ضعفی داشته‌اند. اما کلان روندها و موضوعات اساسی حل و فصل نشده است. اگر دقت کنیم مشکلاتی که در گذشته ذکر می شد در مناظرات امروز نیز ذکر می‌شود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: چه بسا افت هم کردیم مفاهیم متعالی مثل آزادی و امثال اینها در گذشته ذکر می‌شده ولی الان مساله ما حداقل معیشت است. این اختلالات اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی را مردم ناشی از نحوه مدیریت مسئولین می‌بینند.

وی در خصوص نحوه مدیریت پاندمی کرونا افزود: مردم به شدت گرفتار شدند و به نوعی اختلال رفتار دچار شده‌اند. مردم یک سال است از کار و زندگی افتاده‌اند و بین نان و جان مانده‌اند و ۶۰درصد مشاغل ما روزمزد هستند و ما به آنها می‌گوییم کار نکنید. این گروه از مردم مجبور هستند برای اینکه از گرسنگی نمیرند فعالیت کنند.

کاندیدای انتخاباتی افزود: بعد هم که صحبت می‌شود مورد عتاب و خطاب قرار می‌گیریم من اینجا خطاب به مسئولین مربوطه به خصوص جناب آقای روحانی عرض می‌کنم که مناظرات را مورد تفقد قرار دادند، در این جمع حاضر کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد. بنده اعلام آمادگی می‌کنم شما از دفترتان خارج شوید و تشریف بیاورید صدا و سیما، بنده حاضرم هم در مورد کرونا و هم در مورد موضوعات مختلف با شما مناظره کنم.

وی در خصوص ماجرای گرانی بنزین افزود: در مورد گرانی بنزین معلوم نشد که چه کسی مسئول است. یک سری ساختار و ستادهایی درست کرده‌ایم که همه پشت آن پنهان می‌شوند و نهایتا مقام معظم رهبری مجبور است بیایند وسط کار بخاطر اینکه از مسئولین مربوطه کسی حاضر نشد اظهار تاسف و پشیمانی بکند یا استفعا بدهد.

وی ادامه داد: عزیزان من مساله ما در داستان دولت، مساله گرانی، مسکن و برنامه اصلاحی که برای بخش‌های مختلف آماده کرده‌ایم هست اما مساله اصلی نظام دیوان سالار کشور است که حدود ۷۰ ،۸۰ سال است تغییر پیدا نکرده و باعث شده است مردم روز به روز مستضعف‌تر بشوند و به جزء یک عده خاصی از مردم که به رانت دولت، سیاست و قدرت متصلند اینها برخوردار بشوند و مردم ضعیف‌تر.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد:‌موضوع این است که سازوکارهای کشور باید تغییر کند. باید طرز تفکر مدیران و نوع نگاه آنها به مردم تغییر پیدا کند.

وی با استناد به اصل ۵۶ قانون اساسی تصریح کرد: این اصل نحوه حاکمیت را اعمال حاکمیت مردم ذکر کرده است اما ما مردم را روز به روز از میدان خارج کرده‌ایم.

وی با اشاره به سخن حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج قاسم عزیز می‌گفت هرجا مردم در عرصه بودند آنجا عرصه موفقیت بود و هرجا ما مردم را خارج کردیم با شکست مواجه شدیم.

قاضی زاده هاشمی توضیح داد: ما پیش بینی کرده‌ایم که دولت را به مردم واگذار کنیم و منظومه‌ای به نام دولت مردم تشکیل داده‌ایم. این واگذاری اختیارات اجرایی طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی به فرمانداران، بودجه ها تجمیع شده، سرانه به فرمانداری و شورای برنامه ریزی شهرستان و همچنین اختیار عزل و نصب مدیران به مردم داده شده است.

وی افزود:‌اگر یک سوم مردم شهرستانی یا مجموعه ای از مدیری ناراحت باشند و او را استیضاح کنند دولت موظف است او را عزل کند. ما نظام هرمی‌ای که تمام اختیارات را از مردم گرفته و فقط و فقط در اختیار دولت مرکزی قرار گرفته در سراسر کشور توزیع می‌کنیم و همه شهرستان‌ها از نظر ما پایتخت هستند و اختیارات هیات وزیران را دارند. یک ماموریت ملی به عنوان پایتخت موضوعی به او واگذار کرده‌ایم که او مسئول توسعه کل سرزمین ایران باشد.

 

دولت درگیر جنگ زرگری است و به مشکلات رسیدگی نمی‌کند/اگر دزدی نشود و رانت‌ها قطع شود، می‌توان به مردم یارانه ۴۵۰ هزار تومان داد

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و روز دختر اظهار کرد: این دغدغه‌ای که دوستان صدا و سیما تهیه کرده‌اند را قبول دارم، ولی دغدغه‌های مردم بسیار بیشتر از اینها است. ضمن اینکه این دغدغه‌ها باهم یک منظومه به هم پیوسته‌ای تشکیل می‌دهند که ما باید ببینیم چرا اینها حل نشده است.

رضایی افزود: ۵۰سال است که ما گرانی داریم، ۵۰سال است که ما بیکاری داریم، ۵۰سال است که ما کاهش ارزش پول ملی داریم، ۵۰سال است که رشد اقتصادی کشور معیوب است؛ هم نوسانی و هم رو به پایین است.

وی در ادامه اذعان داشت: خب، چرا این مسائل حل نمی‌شود؟ در همین مدت ما می‌بینیم که ایران اقتدار از دست رفته خود را بعد از ۳۰۰سال به دست آورده و در بعضی از زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای کرده است. وقتی مردم این دو مورد را می‌بینند و مقایسه می‌کنند، احساس می‌کنند که یک جایی از کار گیر است.

رضایی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند راه‌حل‌ها مشخص است، نمی‌دانیم چرا نمی‌شود. من می‌خواهم در این جلسه رونمایی کنم که چرا نمی‌شود. وقتی در ابتدا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم چادر مشکی در اختیار یک عده است، ذرت در اختیار یک عده است، گوشت در اختیار یک عده است. آن طرف‌تر که می‌رویم، آقازاده‌ها را می‌بینیم، آن طرف‌تر که می‌رویم مافیاها را می‌بینیم. خب چرا این درست شده است؟ پس دولت‌ها چه می‌کنند؟ مدیران کشور چه کاری می‌کنند؟ مدیران کشور جای دیگری مشغول هستند.

کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تاکید کرد: در جنگ زرگری که بین جناح‌های سیاسی در ایران اتفاق افتاده، همه آنجا درگیر هستند. یک مرتبه حجاب مطرح می‌شود. یک عده فیلترینگ را مطرح می‌کنند، ایران چرا در سوریه است، موشک، دیوارکشی، کنسرت... هر چند مدتی یک موضوع درست می‌شود و یک عده با آن موافق و عده‌ای مخالف هستند. یک جنگ زرگری پیدا می‌شود، همه انرژی‌ها و همه افکار به آن سمت می‌رود.

وی تصریح کرد: امام جامعه، رهبر جامعه به این موضوع پایان می‌دهد و بعد از یک مدتی دوباره این قائله راه می‌افتد. در حقیقت این تاخت و تازی که در سیاست راه افتاده، این میدان‌های انحرافی که به وجود آمده، اصلا اجازه نمی‌دهد انرژی ملت ایران و دولت‌ها روی گرانی، عدالت، رکود اقتصادی، یارانه‌های پنهان متمرکز شود. پس باید اول این مسائل را حل کرد. یعنی قرار است رییس‌جمهوری بعدی دوباره مثل رییس‌جمهورهای گذشته شود؟ یعنی می‌خواهیم دوباره قصه همان دولت‌ها تکرار شود؟ باید پایان دهیم.

رضایی بیان کرد: اینجا نیاز به دو جراحی بزرگ در کشور وجود دارد؛ اولین جراحی اصلاح از درون قدرت است. این باید اصلاح شود. حمکرانی، مدیرت، ساختارها، قوانین، قواعد، رفتارها. یک جراحی اساسی از درون قدرت باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: مساله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است. اقتصاد ایران باید معماری شود؛ وگرنه شما برای گرانی و نرخ بالای تورم پیشنهاد دهید. وقتی این زمین اقتصادی زمین گرمی است که هر چه برف در آن می‌ریزد بخار می‌شود و هوا می‌رود، همه این برنامه‌ها خنثی می‌شود. بنابراین، برنامه دولت ما این است که اولا با به کارگیری همه اقوام ایرانی، همه شایستگان؛ از اصولگرا، اصلاح‌طلب، به کارگیری همه بانوان کشور، به کارگیری تمام ظرفیت‌هایی مثل اهل تسنن، اقلیت‌ها، دوباره یک حرکتی شبیه انقلاب، دوباره یک حرکتی شبیه بسیج در دفاع مقدس درست کنیم، همه با هم بیاییم یک دولت قوی و کارآمد، پاسخگو و مسئولیت‌پذیر ایجاد کنیم. بعد این دولت شروع کند.

وی افزود: اولا از درون قدرت اصلاحاتی را انجام دهد، وضعیت نهادهای درون قدرت، از خود نهادهایی که منتسب به رهبر معظم انقلاب هستند و همه آنها برای دولت کار می‌کنند تا خود دولت، رابطه سه قوه با همدیگر، که معمولا در نزاع و درگیری دست به یقه می‌شوند و مشکل مردم را فراموش می‌کنند، دنبال مسائل دیگری می‌روند تا خود دیوان‌سالاری، تا خود وزارت‌خانه‌ها، برای اینها ما برنامه داریم، از بالا تا پایین را انشالله اصلاح خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با اقتصاد گفت: در سه سطح برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ اقتصاد زندگی، اقتصاد استانی و اقتصاد ملی. من اسم اقتصاد زندگی را طرح کفایت زندگی گذاشته‌ام. یارانه ۴۵۰هزار تومان را می‌دهم. مدام نگران نشوند که این منابع از کجا می‌آید. اگر شما دزدی نکرده‌اید ناراحت نشوید. آنقدر دزدی بوده که درست می‌کنیم. آنقدر رانت‌هایی است که مافیا می‌خورند، آنها را حل و فصل می‌کنیم.

محسن رضایی در مورد یارانه‌ها اظهار کرد: ما مشکلی در تهیه منابع ۴۵۰هزار تومان نداریم. به خانم‌های خانه‌دار حقوق می‌دهیم. مساله مسکن سهل و ارزان را با قسط‌های ۴۰-۵۰ساله درست می‌کنیم.

وی ادامه داد: کسب و کارهای خانگی و ۳۰درصد سهام صنعت ملی نفت را به مردم می‌دهیم. بعد در تمام استان‌ها ما برنامه‌ریزی کردیم. اجازه ندادند من همه اسناد استان‌ها را بیاورم. در حال حاضر استان آذربایجان غربی، استان بوشهر، استان خوزستان، استان اصفهان، برای تک تک استان‌ها ما برنامه‌ریزی کردیم و در سطح ملی، اقتصاد ملی، ۱۴مگاپروژه، ۴پروژه بسیار بزرگ، که یکی از آنها مساله مسکن و انرژی‌های نو بوده، اینها را برنامه‌ریزی کردیم که هم در سطح اقتصاد ملی، اقتصاد استان، اقتصاد زندگی، اقتصاد ملی ایران را ما بازمعماری کنیم تا اینکه بتوانیم، این نوع مشکلاتی که ۵۰سال است ادامه پیدا کرده، ۵۰سال بیکاری، ۵۰سال کاهش ارزش پول ملی... اینها را بتوانیم در یک بسته اساسی حل و فصل کنیم.

 

بانک‌ها را مانع تولید می‌دانم / تورم باید تک رقمی ‌شود

ابراهیم رییسی، نامزد سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که راهکار شما در مقابله با تورم، عدالت، رکورد، مقابله با فساد، یارانه‌ها و اشتغال چیست؟ گفت: دغدغه‌هایی که اعلام شد بخشی از دغدغه‌های مردم است و دغدغه‌های مردم بسیار است.

سید ابراهیم رییسی، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع دغدغه مردم، ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س)، روز دختر و دهه کرامت اظهار داشت: نشست‌های کارشناسی و نشست‌های زیادی با مردم داشتیم. در دورانی که در دستگاه قضایی و به خصوص در دورانی که در آستان مقدس رضوی (ع) بودم، ارتباط زیادی با مردم داشتم و از نزدیک در جریان بسیاری از خواسته‌ها و مشکلات مردم قرار گرفته‌ام و به دلیل ارتباط با مردم، برای مهم‌ترین دغدغه‌ها در وضعیتی که برای دولت آتی پیش‌بینی کرده‌ایم، اگر رای مردم به بنده تعلق گرفت، راهکار پیدا کرده‌ام.

وی افزود: به نظر من باید مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی را در سه بخش اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض، حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و جهش تولید و تقویت کسب و کار خلاصه کنیم. البته ابر موضوعاتی وجود دارد که در وقت دیگر به آنها اشاره خواهم کرد.

رییسی اضافه کرد: به نظر من یکی از مشکلاتی که امروز، مردم آن را مطرح می‌کنند، موضوع فساد است. ما در دستگاه قضایی، با مفسدان برخورد کردیم. اما جای برخورد با فساد در دولت است. به طور حتم جای افرادی که آلوده هستند یا زمینه رانت و فساد دارند، در دولت نیست.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: به طور حتم باید سامانه اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد که تمام داده‌های اقتصادی را رصد کند.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های ما در دولت، موضوع شفافیت است که تمام قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی در سامانه‌ای پشت ویترین برای مردم قرار گیرد. ما این عمل را در خصوص شرکت‌های اقتصادی در آستان قدس انجام دادیم و ۳۵ تا ۴۰ شرکت را پشت ویترین قرار دادیم تا همه مردم مشاهده کنند. این موضوع، موجب اعتماد مردم می‌شود.

وی اظهار داشت: شفافیت، یکی از مسائل مهمی است که موجب افزایش اعتماد عمومی خواهد شد. زمانی که من وارد قوه قضاییه شدم، یکی از مسائلی که مردم، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس مطرح می‌کردند، حساب خاص در اختیار رییس قوه قضاییه بود. به دوستان اعلام کردیم که تمام تلاش خود را برای گزارش به مردم به کار گیرند و منبع درآمد و هزینه‌ها را مشخص کنیم. ما به مردم، هر سال گزارش دادیم و این موضوع، بحث‌ها را تمام کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شفافیت، موضوع بسیار مهمی است. یقین داشته باشید که اگر شفافیت اجرا شود، اجرای کامل مقررات، زمین‌خواری، قاچاق کالا، فرارهای مالیاتی و بسیاری از فسادها، کنترل خواهد شد.

رییسی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، تحول ساختاری است. موضوع مهم در تحول ساختاری، تحول در نظام بانکی است. دولت‌های مختلفی بر سر کار آمدند و اذعان کردند که قصد تحول در نظام بانکی را دارند. اما امروز، بانک‌ها را به عنوان یکی از موانع تولید می‌دانیم و این موضوع باید با قدرت حل شود.

وی افزود: اصلاح سوم، اصلاح نظام مالیاتی است که به طور حتم باید صورت گیرد. باید دموکراسی زائد و فسادزا در سازمان مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند حل شود و این سامانه، جزء برنامه‌های جدی است. مالیات نیز باید واقعی و عادلانه شود. مالیات واحدهای تولیدی باید با یک شیب ملایم از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد برسد.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: فساد اداری قبول نیست. بسیاری از ادارات و سازمان‌های ما، تراز انقلاب اسلامی نیستند و باید فسادزدایی شود. من به همه کارکنان دولت در همه بخش‌ها احترام می‌گذارم، اما نظام اداری باید اصلاح شود. ضابطه‌هایی که دست و پاگیر هستند، باید برداشته و مجوزهایی که حال تولیدکننده را می‌گیرند، کم شوند. بسیاری از نظارت‌های پیشینی باید به نظارت‌های پسینی تبدیل شوند. برای انواع کارها باید مجوز دریافت شود و این موضوع، تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری تصریح کرد: معوقات بانکی می‌تواند صورت نگیرد و با پیگیری ما، بخش مهمی از معوقات بانکی دنبال شد. اصلاح نظام بانکی، یکی از ضرورت‌های دولت و کشور است.

رییسی اضافه کرد: کنترل گرانی و گران‌سازی، اولین مساله از بخش دوم، یعنی حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم است. تورم ۳۲۰درصدی در هشت سال گذشته، قابل قبول نیست. قیمت گوشت، خودرو، مسکن و... به ترتیب پنج، هشت، هفت برابر شده است. مردم چگونه این وضع را تحمل کنند؟

وی با بیان اینکه اقدامات ما باید در راستای رسیدن تورم به نیم و پس از آن، یک رقمی کردن حرکت کند و قابل انجام است، توضیح داد: یکی از راهکارهای آن، مدیریت بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی است و مدیریت باید صورت گیرد. نکته دوم، رفع وابستگی کالاهای اساسی و سفره مردم به نرخ ارز و خودکفایی در سفره مردم است که امکانات و زمینه‌های آن در کشور ما قابل انجام است. افزایش نظارت و مقابله با انحرافات بازار، تامین حداقل معاش مردم به ویژه اقشار ضعیف، ارائه کارت اعتباری خرید برای سه دهک پایین، از دیگر راهکارها است که می‌تواند صورت گیرد.

وی ادامه داد: نکته سوم، جهش در تولید و اشتغال و تقویت کسب و کار است. ما بیش از پنج میلیون بیکار و شبه بیکار داریم. یعنی اشخاصی که از کار ناامید شده‌اند. ایجاد چهار میلیون شغل در چهار سال اول، یک امر دست‌یافتنی و امکان‌پذیر است. به طور حتم باید در این راه، حرکت و از فعالیت‌های غیرمولد، جذابیت‌زدایی کرد.

 

ام المسائل کشور تورم است /  همتی پاسخگوی رشد پایه‌پولی باشد

علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات دوره سیزدهم، در اولین فرصت زمانی خود برای بیان نقطه نظرات خود در رابطه دغدغه های مردم گفت:

میلاد حضرت معصومه و روز دختر را به ویژه به دختران مدافعان حرم تبریک عرض می‌کنم. من سعی می‌کنم ناظر به همین هفت نکته‌ای که مطرح شد بحث کنم. ام المسائل کشور گرانی و تورم است به ویژه که با تشدید در حوزه خوراک و پوشاک مردم را بیچاره کرده است. تورم سال ۹۰ ، برابر با ۱۹ درصد بود و در سال ۹۹ یرابر با ۳۹ درصد بود که به صورت مستمر و نقطه‌ای برابر با ۵۲ درصد بود. این فاجعه‌ای است که دولت آقای روحانی ایجاد کرده است. همچنین نقدینگی از ۶۰۰ هزار میلیارد به ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی تقریباً شش برابر شده است و پایه پولی هم از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان قریب ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که باید آقای همتی پاسخگو باشند.

وی افزود: اساس این است که دولت توجه کرده که از جیب مردم خودش را اداره کند یا یه عبارت دیگر از تورم ارتزاق کند.

زاکانی در رابطه با راهکار خود برای کنترل تورم گفت: بنده حتماً در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز، مدیریت مناسب بهره بانکی و در میان مدت با اصلاح ساختار بودجه و شفاف سازی، و اصلاح ناترازی بانک‌ها که بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و سوق دادن نقدینگی به سمت تولید، حتماً در سال اول تورم را به نصف تورم موجود می‌رسانم.

زاکانی با تاکید عزم جدی خود در مقابله با فساد خاطر نشان کرد: ناظر به عدالت و کاهش فاصله طبقاتی، امروز رقابت بین غارتگران و غارت شدگان است. بنده تلاشم این بوده که در این ۴۲ سال صدای مظلومین وخفتگان و غارت شدگان باشم. اینجا موضوع مفاسد و بی عدالتی فوق العاده بالاست. سعی‌ام بوده که با گردن کلفت‌ها درگیر شوم. با دادستان اسبق تهران، با وزیر ۲۰ سال پیش اطلاعات، وزیر نفت با معاون رییس جمهور، با برادر رییس جمهور طرف شده‌ام و غیر از مقابله با گردن کلفت‌ها هم راه چاره‌ای برای مبارزه با فساد وجود ندارد. بنده معتقد هستم که باید ریشه فساد را خشک کرد.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: به مردم عزیز وعده می‌دهم که در دولت اقدام و اصلاح، ریشه فساد را خشک کنم. من با دستان خالی امروز مقابل مفسدین ایستاده ام. راه را بلدم و ریشه فساد را خشک خواهم کرد. شبکه‌هایی که در دولت، مجلس و دستگاه قضایی قبلاً شکل گرفته بود را می شناسم و امیدوار هستم این ریشه را با کمک مردم ریشه کن کنم.

وی با اشاره به خصوصی سازی‌های دهه‌های اخیر گفت: برخی از واگذاری‌ها در دهه ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ صورت گرفته که یک قلم آن فقط ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است که به سه برادر داده شده است. من این را از حلقوم اینها به همت مردم بیرون می‌کشم و این پول را در خدمت مردم قرار خواهیم داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با برنامه خود برای جهش تولید افزود: رکود اقتصادی به رویکرد دولت برمی‌گردد که به خارج از کشور برای رفع مشکلات تکیه کرده بود. بنده اینجا جهش تولید را ملاک و میزان قرار خواهم داد و در جهش تولید بحث مجوز ها مقررات زدایی‌ها، ثبات سیاست‌ها، تامین مالی و تامین نیازها و بحث مالیات و بیمه که هر دو بلای جان تولید هستند را و بحث صادرات و بحث توزیع را سامان خواهم داد و در واقع این ۹ خوشه‌ای را که ناظر به این ۹ پیشران هست تامین خواهم کرد.

زاکانی با تاکید دوباره بر لزوم فساد زدایی گفت: ناظر به شفافیت، مقابله با فساد اقتصادی و رانت خواری، بنده تمرکز زدایی و هویت دهی به شهرستان‌ها را موضوع کار خودم قرار دادم و برنامه استان‌ها را نوشتم و برنامه نظام مسائل همه ۴۵۱ شهرستان را در تمرکز زدایی به دست آوردم.

زاکانی دولت الکترونیک را لازمه ایجاد شفافیت عنوان کرد و افزود: نکته بعد هم دولت الکترونیک با حکمرانی داده‌ها و دولت الکترونیک شفافیت و کار جدی را به فضل الهی انجام خواهیم داد و قول داده‌ام تا پایان سال اول دولت الکترونیک را مستقر کنم. ناظر به مبارزه با مفاسد اقتصادی همان طور که عرض کردم در دولت اقدام و اصلاح، به هیچ وجه رانت وجود ندارد و آنچه که هست برای مردم و شفاف هست.

وی همچنین با ناعادلانه خواندن نظام یارانه‌ای فعلی گفت: ساماندهی یارانه پنهان و آشکار هم در سال ۹۷ سازمان برنامه اعلام کرد که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان است. سال ۹۸ هم آژانس بین المللی انرژی هم اعلام کرد ۸۶ میلیارد دلار یارانه پنهان در کشور وجود دارد. یارانه پنهان هم چنانچه هفته قبل سوال کردم چیزی نیست که به سادگی بتوان آن را مهار کرد. شدت انرژی ما خیلی بالاست که باید به نفع مردم مهار شود. الان بخشی از جامعه ۱۵ برابر سطح پایین جامعه در حال استفاده از این یارانه هستند. حتماً این یارانه را ما ساماندهی خواهیم کرد. یارانه آشکار هم ۲۵۵ هزار میلیارد تومان از ۳۳۴ هزار میلیارد تومان که ۷۹ هزارمیلیارد تومان آن برای هزینه است. این را ما مستقیماً به سمت مردم می‌بریم.

زاکانی با پرده برداری از طرح‌های حمایتی خود در این مناظره گفت:  در دولت اقدام و اصلاح مردم غیر از درد بیماری درد بی پولی نخواهند کشید. ۷۰ میلیون بن کالای ۴۰ هزار تومانی ماهانه دریافت خواهند کرد. سه دهک پول نقد دریافت می‌کنند. یک دهک ۲۵۰ هزار تومان، یک دهک ۲۰۰ هزار تومان، یک دهک ۱۵۰ هزار تومان در یافت می‌کنند که همه این پول داخل بودجه امسال هست و من حواله به غیب نمی‌دهم.

وی نرخ بیکاری اعلامی دولت را غیر دقیق خواند و افزود: با تمهیدی که خواهیم کرد شش میلیون و ۷۰۰ هزار شغل را طی زمان بندی مشخص به فضل الهی ایجاد خواهم کرد. سال اول ۵۰۰ هزار تا الی آخر.

در پایان زاکانی برنامه مسکن دولت خود را این چنین بیان کرد: ناظر به تامین مسکن هم عرض کنم که یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس است که بنده علاوه بر این، ۳۰۰ هزار مسکن حمایتی در سال می سازم که در پایان دوره ۴ ساله مجموعاً ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ساخته خواهد شد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد آن حمایتی خواهد بود که از این تعداد ۶۰۰ هزار واحد برای زوج‌های جوان و ۶۰۰ هزار واحد برای خانواده‌های کم درآمد است.

 

رییس جمهور باید بر نقش هر وزارتخانه مشرف باشد/ نیازمند یک برنامه جدی هستیم

سعید جلیلی با اشاره به هفت مسئله مطرح شده در مناظره سوم گفت: این موضوعات مطرح شده موضوعات درستی هستند اما دغدغه مردم چیز دیگری است. دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شود. دوستان درباره این موضوعات پاسخ‌هایی را بیان فرمودند و حتما من هم در این باره پاسخ‌هایی دارم. نه مسائل و نه پاسخ این موضوعات مثل کرونا نیست که ناشناخته باشد. سوال این است که چرا تا بحال این موضوعاتی که هم مسئله و هم پاسخ آن‌ها شناخته شده اند، حل نشده است. این دغدغه مردم است.  جلیلی در ادامه درباره تورم گفت: امروز متوسط نرخ تورم کشورهای دنیا ۲.۵درصد است. بیش از ۱۰۰ کشور تورم خود را زیر ۵ درصد آورده‌اند. سوال این است که چرا این مسئله حل نشده و پاسخ آن هم مشخص است.

وی در مورد مسئله مسکن تاکید کرد: می‌گویند ما زمین داریم، مصالح داریم، نیروی انسانی هم داریم. پس امکان ساخت مسکن هم داریم. پس چرا این مسئله حل نشده است. دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند. ما صحبت از مقام رییس جمهور می‌کنیم. آن هم رییس ایران. یعنی کشور با این همه ظرفیت‌هایی که دارد و می‌تواند موفق باشد و جهش پیدا کند. با این وجود سوال امروز ما این است که چطور ابتدایی‌ترین موضوعات را حل کنیم. به نظر من دغدغه مردم این‌طور چیزها است. خود مسائل که مشخص است. مردم در کوچه و بازار این‌ها را می‌گویند و با زندگیشان لمس می‌کنند.

وی افزود: دغدغه این است که چرا این راه حل‌ها پایدار نیست. برای مثال دولت می‌گوید دو سال تورم را کنترل کردیم. اما تورم مثل باران نیست که بگوییم آیا سال دیگه باران می‌بارد یا نمی‌بارد. اما مردم نگرنی دارند که آیا سال آینده هم تورم پایین خواهد بود یا نخواهد بود؟ این یک روند ثابت خواهد بود یا نخواهد بود؟ سوال مردم این است که اگر این هفت موضوعی که می‌گویید مسئله مردم هستند و درست هم است، مسائل اصلی‌اند، پس چرا مسائلی دیگر به عنوان مسائل اصلی و با قدرت بیشتر مطرح می‌شوند.

جلیلی درباره رویکرد دولت خود تصریح کرد: رویکرد دولت ما این است که اگر شما می‌خواهید این مسائل را حل کنید، به برنامه‌ای جدی نیاز است. برای بافت یک قالی ایرانی هم به یک نقشه نیاز است. اصلا مگر می‌شود بدون یک نقشه جامع کار کرد؟ کار رییس جمهوردقیقا همین است. رییس جمهور باید به این نقشه و به نقشی که هر یک از وزارت‌خانه‌ها باید ایفا کند تا تورم، مسکن و... حل شوند، اشراف داشته باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: برنامه یک شبه نوشته نمی‌شود. با سفارش به اندیشکده که برنامه نوشته نمی‌شود. رییس جمهور باید به برنامه اشراف داشته باشد تا در بزنگاه‌ها و در جاهایی که ظرافت لازم است، بتواند تصمیم بگیرد و نگذارد که کار متوقف شود. بحث مهمی که درباره نقش رییس جمهور وجود دارد این است که از روزی که مسئولیت را عهده‌دار می‌شود، زمان را چقدر مغتنم می‌شمارد؟ یکی از دغدغه‌های مردم این است که ناگهان چهار سال یا هشت سال می‌گذرد و می‌بینند چیزی انجام نشده است. بعد یا یک نفر اگر منصف باشد معذرت خواهی می‌کند و اگر نباشد تازه از مردم طلبکار می‌شود. بنابراین دغدغه مردم این است که برنامه باید مشخص باشد و بدانند بعد از رای دادن قرار است بعد از ۶ماه یا ۹ماه به چه نقطه‌ای برسند؟ این نقطه حداقلی است یا حداکثری؟

وی در ادامه توضیحات خود گفت: رییس جمهور، رییس جمهور ایران با همه ظرفیت‌هایش است. این که بگوید تعداد کمی مسئله را حل کردم خیلی حداقلی است. یا ایران و ظرفیت‌هایش را نشناخته و یا اشرافی روی موضوعات ندارد. برنامه ما باید خیلی فراتر از این موضوع باشد.

دغدغه مردم این است که آیا رییس جمهور تعارفات را کنار خواهد گذاشت یا نخواهد گذاشت؟ آیا دوباره مشغول کارهای نمایشی خواهد شد یا کار واقعی خواهد کرد؟

مردم می‌خواهند یک آینده‌ای حداقل در چهار سال آینده داشته باشند که مطمئن باشند کارها جدی پیگیری می‌شوند، نمایشی نخواهند بود و نتیجه مند خواهند بود.

 

آقای رییسی، گرانی‌سازی وجود ندارد/ ترامپ و کاسبان تحریم با هم زیر میز مذاکره زدند

عبدالناصرهمتی در سومین دور مناظره انتخاباتی۱۴۰۰ گفت: بدون اعاده رشد اقتصادی در حد حداقل ۵درصد، نه بیکاری حل می‌شود و نه می‌توان رفاه را به کشور آورد. ظرف یک دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی‌ کشورنیم درصد بیشتر نبود و در طول یک دهه گذشته تقریبا سرمایه‌گذاری شیب منفی نزولی داشته است، چراکه بدون سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی معنایی ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت وجود محیطی امن برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: دوستان راجع به یکسری روبناها صحبت می‌کنند، اقتصاد مفاهیم ومعادلات خودش را دارد، علم اقتصاد به ما می‌گوید که محیط سرمایه‌گذاری باید امن باشد و بر مبنای یک محیط سرمایه‌گذاری امن بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم و این رشد اقتصادی را بتوانیم بین مردم عادلانه تقسیم کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ضمن اشاره به معضل تورم، تاکید کرد: آقای رییسی می‌گویند باید جلوی گرانی‌سازی را بگیریم درحالی‌که گرانی وجود ندارد، تورم عامل گرانی است. در دنیایی که تورم دو تا سه درصد شده، گرانی وجود ندارد، آیا شما در اروپا می‌بینید که مبارزه با گرانی وجود داشته باشد؟

همتی اضافه کرد: چرا قیمت ارز و مسکن بالا رفت؟ آقای رییسی خودمان را به راه دیگری نزنیم. خواهشا به این نکته توجه کنید تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی با دنیا را به هم زده است. چرا این اتفاق افتاده است؟ شما یک کشور در دنیا نشان دهید که بدون مبادلات اقتصادی جهانی بتواند رشد کرده باشد.

وی توجه به مسئله تحریم و تاثیر آن بر مشکلات کشور را ضروری دانست و بیان کرد: آقای جلیلی می‌فرماید اگر هفت مورد از مشکلات گفته شده، مشکل است پس چرا درمورد مسائل دیگر صحبت می‌کنیم. چیزهای دیگر مثل تحریم خیلی مهم است، البته برنامه‌های من برای همین هفت مشکل گفته و تدوین شده و من برای اشتغال جوانان، مسکن جوانان، کنترل تورم، اعاده رشد اقتصادی حداقل ۵درصدی و برگرداندن تورم به دامنه ۸ تا ۱۲درصد برنامه دارم اما چون در هفت دقیقه فرصت نمی‌شود من چند نکته را عرض می‌کنم.

عبدالناصرهمتی در ادامه با تاکید بر ضرورت ارتباط با دیگر کشورها تصریح کرد: همین جریانی که دوستان می‌گویند چرا از علت‌های دیگر صحبت نمی‌کنید، می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم، بدون دنیا زندگی یعنی چی؟ اولا شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید، اگرهم بلد باشید نتیجه‌اش این است که رشد هشت درصدی که داشتیم به رشد صفر درصدی یا منفی تبدیل می‌شود.

همتی به مشکلاتی که تحریم‌ها ایجاد کرده، اشاره کرد و گفت: من می‌گویم هزینه این مشکلات را چه کسی می‌دهد؟ از جیب مردم برمی‌دارند. این هزینه را مردم عزیز می‌‌دهند؛ به مردم بگویید ما الان یک کشتی با پرچم ایران نمی‌توانیم به دریا بفرستیم، پرسپولیس و استقلال بعد از برد نمی‌توانند پولشان را از ای‌اف‌سی بگیرند، بگویید به خاطر مبادلات محدود برای تجارت خارجی ما هر سال ۲۰درصد هزینه می‌دهیم و بخاطر تحریم‌ها سالی ۱۶میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل می‌کنیم. پس چرا می‌گویید درمورد عوامل دیگر صحبت نکنیم.

کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خطاب به رییسی گفت: آقای رییسی سوال من این است، حضرتعالی که به عنوان سرگروه این پنج نفر هستید و در مقابل من ایستاده‌اید بفرمایید که اگر قدرت دست تندروها بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر قدرت دست شما بیفتد چه خواهد شد؟ من راحت می‌گویم تحریم‌های جدید با اجماع جهانی بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

به گفته همتی، برجام راه حلی بود که آقای ظریف با راهنمایی و حمایت مقام معظم رهبری جلوی پای کشور گذاشت اما شما مردم حق دارید بگویید که چرا هیچ نفعی برایشان نداشت، به این دلیل که اگر تحریم نبود کاسبان تحریم سالی ۳۵۰هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند، این ۳۵۰هزار میلیارد تومان شش برابر حقوق پرستاران و معلمان کشور است. پس راحت از کنار آن نگذریم. فکر می‌کنیم همین طور وضع اقتصاد خراب شده است؟ تورم چرا ایجاد شده چون دولت کسری بودجه پیدا کردهاست. حالا چرا کسری بودجه دارد، زیرا سالی ۴۰ تا ۵۰میلیارد تومان درآمد کشور به خاطر تحریم کم شده است.

وی کاسبان تحریم را دلیل نبود سرمایه‌گذاری خارجی دانست و تصریح کرد: این کاسبان تحریم برای اینکه پول از دستشان نرود، اجازه ندادند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شود، ترامپ و کاسبان تحریم با هم به زیر مذاکره برجام زدند. من مطمئنم یک دولت عاقل با پشتیبانی و حمایت رهبری می‌تواند به زودی تحریم‌ها را بردارد.

همتی اذعان کرد: آیا می‌خواهید فردای برداشته شدن تحریم‌ها، ایران از منفعت اقتصادی برجام بی‌بهره بماند؟ من فکر می‌کنم شما اصلا نمی‌خواهید سرمایه وارد کشور شود؛ چند سال است که نتوانسته‌ایم سرمایه جذب کنیم. نمی‌خواهید برای جوانان شغل ایجاد شود؟ مردم که می‌خواهند اما من فکر می‌کنم آقای رییسی و آن‌هایی که در ستاد شما شبانه‌روز فعالیت می‌کنند، مخالف برجام هستند مخالف تصویب اف‌ای‌تی‌اف هستند.

رییس سابق بانک مرکزی با بیان اینکه جمعی که در مقابل من نشسته‌اند آقای رییسی، جلیلی، زاکانی، رضایی و قاضی‌زاده هاشمی دو سال است که اف‌ای‌تی‌اف را معطل گذاشته‌اند، افزود: این افراد می‌گویند رابطه با خارج را می‌خواهیم چه کار؟ بانک‌هایمان برای چه باید با خارج ارتباط برقرار کند؟ خب معلوم است که وضع کشور اینطور می‌شود، نرخ ارز بالا می‌رود، می‌گویند گرانی‌سازی کالا‌ها، خب وقتی نرخ ارز بالا برود گرانی‌سازی هم طبیعی است.

همتی صراحتا بیان کرد: من هم اقتصاد خوانده‌ام و هم در سه دهه گذشته مسئولیت اقتصادی داشته‌ام، دنیا را دیده‌ام و حتی برای کشورهای همسایه و منطقه که حاج قاسم توانست امنیتش را تامین کند برنامه گسترش روابط اقتصادی دارم؛ در سیاست خارجی من عربستان و امارات دشمن نیست، خودروساز داخلی می‌تواند پیشرفت کند اما باید بتواند با خودروساز خارجی رقابت کند اینطور نیست که ما پراید را با قیمت فورد آمریکایی تحمیل کنیم.

کاندیدای ریاست جمهوری۱۴۰۰ در پایان گفت: خاک‌ریز‌های این جنگ تحمیلی در خانه مردم است، الان روزی چند نفر به خاطر داروهای خاص از بین می‌روند، مشکل مدافعان تیم خودمان است. آقای رییسی شماهایی که با همه دوستانتان مخالف اف‌ای‌تی‌اف هستید گل به خودی زده‌اید، شما در این مدت با تندروی در زمین ترامپ بازی کرده‌اید، خواهشا به این نکته توجه کنید که تعامل با خارج و دفاع از منافع اقتصادی اصل اساسی برای پیشرفت اقتصادی است.

 

می‌ترسم رییسی جای سید محرومان سید مرحومان شود/ مرجعیت رسانه از تهران به لندن منتقل شده است

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  ۱۴۰۰  در بخش ابتدایی نیمه اول مناظرات انتخاباتی اظهار داشت: من فکر می‌کنم با توجه به محدودیت زمان یک اشاره کلان داشته باشم به این هفت مورد ذکر شده و بپردازم به مسائلی که دغدغه‌های اساسی هستند و به آن‌ها در این هفت دغدغه مورد نظر شما اشاره‌ای نشده است.

وی تصریح کرد: برنامه دولت زندگی برنامه اقتصاد محور است که تنظیم شده و برنامه اقتصاد اجتماعی که هم به توسعه اقتصادی و هم به تامین اجتماعی و معیشت مردم می‌پردازد، شامل مسائلی از جمله افزایش تولید، کلان تولید، سرمایه گذاری، از بین بردن موانع سرمایه گذاری، افزایش جی دی پی، معلمان ،کارگران، جوانان، ایجاد صندوق درآمد پایدار، ایجاد صندوق بیمه تکمیلی رایگان، توسعه امر گردشگری، تنش‌زدایی در سطح دنیا، ورود به عرصه رقابت‌های جهانی، پنج برابر کردن یارانه‌های نقدی، واکسیناسیون کرونا تا قبل از اتمام سال، اجرای سه جانبه‌گرایی در تامین اجتماعی، افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است که من سی و چند مورد از آن را یادداشت کردم که از مردم عزیز خواهش می‌کنم به این برنامه‌ که  در سایت خودم در روز نخست مناظرات گذاشتم توجه کنند.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ درباره سایر دغدغه‌ها اظهار کرد: من یکی از دغدغه‌های اصلی را در حال حاضر مساله از بین رفتن اعتماد مردم به مدیران و به دولت می‌دانم. احساس می‌کنم که مردم عدم صداقت را در رفتار و کردار و گفتار مدیران احساس می‌کنند و این بی‌اعتمادی به عملکرد دولت‌ها باعث می‌شود مردم همکاری نکنند و حتی کار خوب را هم نبینند و به دنبال همکاری با دولت نباشند.

وی ضمن انتقاد از صدا و سیما گفت: شما در نظر بگیرید کاری شده که  مرجعیت رسانه از تهران به لندن انتقال پیدا کرده است. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد مردم اخبارشان را از رسانه ملی دریافت می‌کنند. فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کردند برای اینکه در آن تصویر حضرت امام، رهبری، سخنان طالقانی و شهید بهشتی بود. امروز صدا و سیما متاسفانه نماینده اقلیت هم نیست.

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه ریشه مشکلات امروز عمدتا در سیاست‌زدگی است، گفت: بینش‌ها و روش‌ها باید عوض شود. نگاه ارباب و رعیتی باید از بین برود. بعضی‌ها می‌خواهند همه جا باشند. بعضی‌ها می‌خواهند همه کاره باشند. بعضی‌ها می‌خواهند همه جا دخالت کنند. آنجا که باید باشند نیستند و آنجا که نباید باشند هستند. امروز اقتصاد و معیشت مردم هم متاسفانه دچار این فضای سیاست‌زدگی سنگین است. بعضی‌ها هیچ التزامی به قانون و برنامه ندارند. برنامه‌های زیادی در این برنامه گفته شد اما افسوس هیچ التزامی به اجرای قانون نیست. مشکل از عملکرد مدیران و ساختارها است. مردم از چه ناراضی هستند؟ چرا کوچکترین مشکل اجتماعی در اسرع وقت به یک بحران تبدیل می‌شود. مردم راه حل این بحران‌ها را می‌دانند، اما بعضی‌ها راه حل‌هایی ارائه می‌دهند که آن‌ها راه حل‌های مورد نظر و واقعی نیستند.

مهرعلیزاده تصریح کرد: ما می‌توانیم بحران‌ها را کنار بزنیم و بر مشکلات فائق آییم. می‌توانیم بر اساس برنامه‌هایی که من ارائه کردم مشکلات را حل کنیم. به شرطی که با هم باشیم. جوانان ما امروز در پروژه‌های سنگین در سطح بین المللی در ناسا کار می‌کنند و اگر ما آن جوان را اینجا می‌داشتیم و اگر جوان را برابری نمی‌دادیم مشکلات کمتری داشتیم.

وی یکی دیگر از دغدغه‌ها را مساله شفافیت دانست و تصریح کرد: در کنار مسائل معیشت، اشتغال، امنیت شغلی، آزادی‌های اجتماعی مردم شفافیت و صداقت می‌خواهند. اگر شفافیت بود این همه رانت‌خواری و اختلاس که موجب بی‌اعتمادی مردم به مدیریت در کشور شده نبود. اگر تکلیف پرونده‌هایی مثل پرونده عیسی شریفی که وصل بود به شهردار وقت، پرونده بابک زنجانی‌ها و تبری‌ها مشخخص می‌شد مردم اعتماد می‌کردند.

مهرعلیزاده در پایان این بخش گفت: مردم می‌خواهند بپرسند که آیا واقعا کرونا خطرناک است؟ باید در خانه‌ها بمانیم؟ کسب و کارمان باید تعطیل شود؟ اگر کرونا خطرناک است چرا در خوزستانی که وضعیت آن قرمز است، آقای رییسی شوآف و تبلیغات می‌کنند و هزاران نفر را جمع می‌کنند. مردم می‌پرسند ما باید به چه اعتماد کنیم؟ کرونا هست یا نیست؟ خطر هست یا نیست؟ من می‌ترسم به این ترتیب جناب آقای رییسی می‌خواستند سید محرومان بشوند این دفعه بشوند سید مرحومان. ده نفر از مدیران سیستم قضایی واکسن زدند، می‌پرسم، آیا این واکسن زدن‌ها قانونی و شفاف بوده است؟

 

نقد اظهارات مطرح شده از سوی هر کاندیدا در بخش اول

دولت فرصت مذاکره را خراب کرد/ لزوم تغییر نسل سیاست‌گذاران

قاضی زاده هاشمی، از نامزدهای ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: مردم عزیز ایران سپردن درمان و سپردن حل مسائل امروز به بانیان وضع موجودمثل سپردن درمان مالاریا به پشه آنوفل یا سپردن درمان ویروس کرونا به ویروس کرونا است. دوستان ما طوری حرف می‌زنند که انگار در مجموعه مدیریتی کشور نبوده‌اند، از بیرون آمده‌اند و خودشان از یک  طرف سابقه ۳۰ساله و ۴۰ساله ذکر می‌کنند.

وی افزود: کمترین فرد در نقش آفرینی حوزه‌های اجرایی موجود در کشور را، بنده دارم و بعد هم به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی منتخب مردم بوده‌ام. بعد از یک موضعی که چرا چنین شده است؟ چرا چنان شده است؟ حرف‌هایی هم می‌زنند که هشت سال پیش نیز زده شده و با یک لفظ و لسان قوی‌تری که تحریم شده است و جملاتی از این دست ... شد آنچه که امروز می‌بینیم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: بهتر است برگردیم و این اختیار فوق العاده‌ای که مقام معظم رهبری در این هشت سال به دولت داد  ولی دولت فرصت مذاکره را از بین برد و بد مذاکره کرد.

وی همچنین از اختیار فوق العاده این دولت در خصوص مذاکره مستقیم با آمریکا یاد کرد که هیچ یک از دولت‌های قبلی آن را نداشتند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: روندها ۴۰ - ۵۰ ساله است و مشکلات ساختاری و نهادی است. او با خطاب قرار دادن دولت فعلی گفت: اگر بلد نبودید کشور را اداره کنید، اگر ساختارها استضعاف‌گر بود، اگر همه موضوعات در تهران جمع شده است، اگر اینکه جوانان، نوآوران، فنآوران و زنان کنار گذاشته شده‌اند؛ اینها تقصیر کس دیگری است؟

وی گفت: راه حل امروز تغییر نسل سیاست مداران است. امروز ما جوانان و زنان قوی داریم نه اینکه آنها به ما محتاج باشند ما به آنها احتیاج داریم تا بتوانیم از توانایی‌های آنها استفاده کنیم برای اینکه آنها ما را از وضع موجود، از این مشکلات نهادی تکرار شده خارج کنند.

وی ادامه داد: دغدغه مردم این است که چرا مسائل حل نمی‌شود؟ چرا مسائل مزمن می‌ماند؟ برای اینکه یک عده‌ای با شوآف و شومن بازی و پرت کردن حواس ها به جای اینکه بروند جراحی کنند و تومورهای بدخیم را بردارند و پایشان را از روی گلوی مردم بردارند، دولت‌های ضدمردمی و ریاستی شده‌اند و متعلق به طبقه خاصی هستند.

وی افزود: فامیل‌ها رفته‌اند فامیل‌های جدید آمده‌اند. تبار گرایی، قومیت گرایی و حزب بازی آمده است. مردم اینها را می‌بینند و ناراحتند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد:‌ بنده ۲۰برنامه و پروژه دارم که در بخش بعدی توضیح خواهم داد. اما به عنوان راه حل می‌گویم جوانان باید بیایند، تغییر نحوه حمکرانی باید به سمت مردم اتفاق بیفتد درست همانند اوایل انقلاب که جوانان انقلابی رفتند در پهنای این سرزمین و در کنار مردم قرار گرفتند و دغدغه مند دست آنها را گرفتند و با انقلاب حرکت دادند.

وی تصریح کرد: همچنان آن جوانان هستند دانش آموختند سواد آموختند تجربه آموختند.

 

آقای همتی چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ / اسرار مملکت را به IMF دادید و این خیانت به مردم است

زاکانی در زمان دوم سومین مناظره انتخاباتی در مورد ارائه نقطه نظرات خود به انتقاد از دولت در مورد نحوه گرانی بنزین پرداخت و گفت: مردم عزیز مشکل ما سه « ن» که نان را از سفره شما برداشته؛ ندانستن، نخواستن، نتوانستن است که مظهر تام و تمام آن دولت آقای روحانی است و بعضا کسانی که در آن کار کردند. مشکل ما دروغ گویی است. اگر واقعا پینوکیویی در عالم واقع پیدا می‌شد دماغش چند دور دور زمین می‌چرخید، اگر در کسوت برخی از این آقایان قرار می‌گرفت. چرا با مردم صادق نیستیم و دروغ می گوییم این خیلی زشت است. باید صداقت داشته باشیم.

وی ادامه داد: آقای همتی در آبان ۹۸ گفت نرخ بنزین ۰.۴ درصد بر روی تورم تاثیر دارد. اینجا تمام موارد و نوشته‌های خود آقای همتی هست که گفته‌اند؛ اثر قیمت بنزین بر تورم در حدود ۰.۴ درصد در سال خواهد بود. البته خود آقای همتی بعدا اعلام کردند که من با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم و این را بدترین اقدام می‌دانستم. آقای همتی چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ این نامه رسمی شما و امضای شماست. شما در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۸ درخواست کردید که قیمت بنزین پنج هزار تومان و قیمت نفت، گاز هزار تومان شود تا دولت بتواند کسری بودجه اش را جبران کند. با مردم صادق باشید. بنده اینجا آمدم تا نگذارم کلاه سرتان بگذارند. گذشت آن دوره‌ای که کلاه سر مردم می‌گذاشتید. بعد هم می‌گویید، کی بود کی بود من نبودم. این نامه رسمی شماست.

کاندید ریاست جمهوری ۱۴۰۰  با انتقاد از مواجهه همتی با صندوق بین المللی پول افزود: نکته بعد در مواجهه با صندوق بین المللی پول است که باید بگویم شما با دادن اسرار مملکت به صندوق بین المللی پول که شامل میزان ذخایر ارزی در دسترس و غیر قابل دسترس است، بزرگترین خیانت را به مردم کردید. همین باعث شد که کشور دچار چالش‌های جدی شود. راست بگویید به مردم که به مردم دروغ گفتن خیلی زشت است و دوره آن گذشته است. شامورتی بازی هم نمی توان درآورد. بعد هم با آن بی کفایتی موضوع بنزین را دنبال کردید و بعد هم آقای رییس جمهور گفت من صبحش تازه فهمیدم. بی کفایتی از این بالاتر؟ به هر حال ما در این ۳۰ سال در مملکت خسارت‌های نجومی خوردیم.

زاکانی با خطاب قراردادن مهرعلیزاده گفت: جناب آقای مهرعلیزاده بحث دولت اصلاحات می‌کنند. جناب مهرعلیزاده، کرسنت ۵۴ میلیارد دلار عدم النفع داشته است. چند ده میلیارد دلار خسارت داشته است. یا اطلاع ندارید و می‌گویید و یا نمی‌دانم کجای این کره زمین زندگی کردید؟ به هر حال کارت سوخت را برداشتند و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان با این کار به کشور ضرر زدند که سه برابر مسکن مهر است. حرف سیاسی که مشکل را حل نمی‌کند. اگر حرف سیاسی خواستید بزنید بیایید ما که در این زمینه استاد هستیم به شما یاد بدهیم که چه بگویید که گرفتار نشوید.

زاکانی تاکید کرد: در واقع ما الان با بانیان وضع موجود مواجهیم. ما کسی را از مجلس بیرون کردیم که در حال حاضر از بیمه سرمد ۸۵ میلیون تومان حقوق گرفته است. آقای همتی پاسخ این را چه کسی باید بدهد؟ ما دلار نجومی، سکه نجومی، حقوق نجومی، اختلاص نجومی و پررویی نجومی داریم. مگر اینجا کهکشان راه شیری است؟

 

دولت از فرصت مذاکرات استفاده نکرد/ کشور اینگونه اداره نمی‌شود

رضایی در ادامه اذعان داشت: این نزاع سیاسی که ابتدا داخلی و درونی بود، بعد نفوذی‌ها سوار این شدند و امروز عملا دارند فضای سیاسی کشور را مدیریت می‌کنند. بازیگران این صحنه یا ناآگاه هستند، یا آگاهانه دارند وقت کشور را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند انرژی ملت ایران و توانایی دولت روی مسائل اصلی متمرکز شود. رهبر بزرگوار انقلاب بارها وارد شده‌اند که این مشکل را حل کنند. سیاست‌های اصل ۴۴ اقتصاد مقاومتی را تعیین کرده‌اند، ابلاغ شده، ولی حتی در مجلس بسیاری از این سیاست‌ها تبدیل به قانون نشده است. خب چرا نشده؟ اگر برنامه‌ریزی و اجرا می‌شد، ریل اقتصاد خود به خود راه پیدا می‌کرد.

وی در ادامه در خصوص مساله مذاکرات گفت: رهبر انقلاب با خط مشی نرمش قهرمانانه، یک امکان فوق‌العاده به دولت داد و جانانه هم حمایت کردند. قرار بود اقدامات دولت، به یک شاهکار بزرگ در رفع تحریم‌ها تبدیل شود. ولیکن اتفاقی که افتاد این بود که نه تنها تحریم‌ها برطرف نشد، بلکه تحریم‌های سنگینی به وجود آمد.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تصریح کرد: ملت عزیز ایران، این نشان می‌دهد که مساله اینگونه حل نمی‌شود. به قول آن دوست عزیزمان که جایش خالی است، در حقیقت باید زیر میز زد. حالا بالاخره روی میز بزنیم. اینگونه نمی‌شود کشور را اداره کرد. کشور نیاز به جراحی بزرگ دارد. دولت ما با اقتدار، قانون و نظم و آرامش را در جامعه مستقر می‌کند. سیاست‌های نظام را عملیاتی می‌کند. حق شما را از گردن‌کلفت‌ها می‌گیرد و به شما می‌دهد.

وی افزود: خواسته‌های شما را با برنامه‌ریزی دقیق و با دست خود شما عملیاتی می‌کند.

وی همچنین گفت: این نفوذی‌ها و آلودگی‌های امنیتی را که پشت صحنه با ایجاد نمایش و دعواهای زرگری، وقت، انرژی، نگاه شما و همچنین توانایی‌های دولت را به انحراف می‌کشانند، از این پستوها بیرون می‌آوریم. اجازه نمی‌دهیم این آلودگی امنیتی با انتشار یک نواری، یک مرتبه کسی کنار رود و کسی جای آن قرار گیرد. مگر می‌شود این کار را انجام داد؟ مگر می‌شود اجازه دهیم با سرنوشت یک ملت بزرگ هر کاری انجام شود. ما برای اجرای برنامه به اقتدار نیاز داریم.

رضایی در ادامه افزود: من عرض کردم، برنامه من جراحی‌های بزرگ است، اما همان را هم روی کاغذ نمی‌شود نوشت و رها کرد. یک اقتداری نیاز است که این تحقق پیدا کند. اما اقتدار هم کافی نیست؛ ما باید عقلانیت را برگردانیم. اینکه عقلانیت فردی و جناحی، جای عقلانیت جمعی نشسته، از بزرگترین خسارت‌های ما است. ما باید گفت و گو را با مردم و نخبگان راه بیاندازیم. اینکه تا یک هواپیما تعطیل می‌شود می‌گویند همین است که هست، می‌گوییم مرغ چرا اینطور شد می‌گویند همین است که هست، می‌گوییم چرا وام‌های میلیاردی بدون وثیقه است می‌گویند همین است که هست، این بی‌احترامی به مردم است. مردم باید در گفت و گو و تعامل شرکت کنند. اگر تعامل داخلی را راه نیندازیم، تعامل خارجی بی‌نتیجه خواهد بود. لذا دولت ما، دولت همه شایستگان است.

 

برنامه‌‌مان برای تحریم چیست؟ / نباید معطل سه کشور بمانیم

سعید جلیلی در بخش دوم مناظره در توضیحات خود برای نقد دیگر کاندیداها به مذاکرات خارجی و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که برای اقتصاد کشور و حکمرانی بسیار اهمیت دارد، وجود ثبات در سیاست‌ها و محیط اقتصادی کشور است. نمی‌شود که تحریم را انکار کرد و واقعیتی است که وجود دارد. مهم‌تر از خود تحریم، بهانه تحریم است که به این بهانه بسیاری از ناکارآمدی‌ها را به گردن آن می‌اندازند.

جلیلی ادامه داد: کسی که رییس جمهور می‌شود، باید فهم صحیح از صحنه جهانی و مناسبات جهانی داشته باشد. همچنین فهم صحیح از ظرفیت‌های داخلی و پیوند این دو با هم داشته باشد. مشکل این است که کسانی که حداقل فهم را از مناسبات جهانی ندارند، می‌خواهند بر این مبنا نسخه بپیچند. لزوم جهش تولید و جهش صادرات، جهش تعاملات اقتصادی خارجی است. دوستان کارنامه بسیاری ضعیفی دارند. زیرا تعاملات خارجی را در مذاکره با دو یا سه کشور خلاصه کردند. معلوم است که این جواب نمی‌دهد. در همین مذاکراتی که الان انجام می‌شود، طرف با پررویی تمام می‌گوید ما موضوعات فراوان دیگری داریم و اهرم تحریم را هم خواهیم داشت. سوال من این است که برای تحریم چه برنامه‌ای داریم؟ این بدون فهم مناسبات جهانی ممکن نیست. اگر طرف مقابل اهرم را در دست گرفته، شما باید این اهرم را از دست آن خارج کنید و این برنامه می‌خواهد. نه اینکه بگوییم یک عده در داخل نگذاشته‌اند. این نفهمیدن مساله است.

وی در ادامه افزود: من با برنا‌مه‌ای که دارم در پایان چهار سال نه تنها تحریم را بی اثر می‌کنم، بلکه دشمن را پشیمان می‌کنم تا محیطی امن ایجاد شود. من تعامل سازنده و گستره با جهان را به گونه‌ای شکل می‌دهم که اقتصاد ما معطل سه کشور نماند.

جلیلی خطاب به دولت فعلی بیان کرد: در آن زمان که به اصطلاح خودتان در گفت‌و‌گو‌ها موفق بودید، ۸۰۲ تحریم به ۱۵۰۰ تحریم رسید. دلار از سه هزار تومان شد ۳۰هزار تومان. شما حتی نتوانستید مذاکره کنید و نتوانستید در مذاکرات نتیجه بگیرید. در روابط خارجی باید تهدید و فرصت را با هم دید. باید همانطور که از فرصت‌ها حداکثری استفاده کرد، تهدیدها را به حداقل رساند. نمی‌شود که همه این‌ها را کنار گذاشت و تنها با سه کشور مذاکره کرد. تعاملات خارجی بسیار خوب است اما شما بگویید چقدر توانسته‌اید از هزار میلیارد دلار واردات کشورهای اطراف را به خود اختصاص دهید؟ در همین تبادلات بانکی ما ۱۱ طرح داریم که با آن‌ها تحریم را بی اثر کرد. بانک مرکزی بیاید یک طرح را نشان بدهد که کار کرده‌است. رییس جمهور باید فهم داشته باشد و بداند صحنه چیست.

 

در نامه خصوصی راجع به بورس به رهبری هشدار دادم و ایشان تایید کردند / قاضی‌زاده هاشمی که دنبال حل سه روزه بورس هست، لیست خصوصی فرستاد

عبدالناصرهمتی در بخش دوم گفت‌وگوی مناظره انتخاباتی۱۴۰۰ خطاب به سعید جلیلی، گفت: آقای جلیلی می‌فرمایند که چرا ما فقط با دو یا سه کشور مذاکره می‌کنیم؟ آقای جلیلی شما یک دهه کشور را با یک بیانیه‌خوانی در مذاکرات معطل کرده‌اید؛ از آن موقع تا حالا GDP کشور ۸۰درصد عقب مانده است، من فکر می‌کنم شما اصلا از مسائل بین‌المللی اطلاعی ندارید.

وی تصریح کرد: مگر بهترین دوستان ما چین و عراق نیستند، این‌ها پول ما را نمی‌دهند شما چه چیزی را می‌گویید حل کنیم؟ حالا چرا پول ما را نمی‌دهند؟برای اینکه می‌گویند تا مذاکرات به نتیجه نرسد پولتان را نمی‌دهیم و با شما ارتباط برقرار نمی‌کنیم.

همتی ادامه داد: شما می‌گویید با افتخار می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم، بله این بیکاری، این معیشت مردم همه نتیجه کار‌های شماست. چرا این‌ها را نمی‌گویید؟ بی‌خودی می‌گویید که تعامل خوب است، خب تعامل با چه کسی؟ دنیا بدون حل مشکل تحریم با شما کار نمی‌کند و هزینه اضافی ۲۰درصدی هم که سالانه پرداخت می‌کنیم به همین دلیل است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ خطاب به زاکانی هم گفت: آقای زاکانی باز هم به عنوان پلیس بد می‌خواهند پوششی چند جمله را بگویند، بخشی از مطالب را تحریف شده مطرح کردند که قبلا هم گفته‌ام به ایشان جواب نخواهم داد.

همتی به مشکلات ایجاد شده در بورس و ارتباط آن با بانک ‌مرکزی اشاره کرد و افزود: اما در ارتباط با بورس نکته‌هایی به من گفته‌اند که باید آن را توضیح دهد؛ با این که رییس کل بانک مرکزی در هیات دولت رای ندارد و این دولت من را از ریاست بانک‌ مرکزی برکنار کرد، برای رد گم کنی درباره نقش بانک ‌مرکزی در بورس صحبت می‌کنند؛ من توضیحی بدهم که تا به حال نگفته‌ام آن هم به این دلیل که هم وزیر اقتصاد و هم برخی رقبا در جامعه بی‌اخلاقی کرده‌اند و باید آن‌ها را پاسخ دهم و برای اولین بار می‌خواهم واقعیت‌هایی راجع ‌به بورس بگویم.

رییس سابق بانک‌ مرکزی با بیان اینکه مدت‌ها قبل از ریزش بورس به رییس جمهور و دفتر مقام معظم رهبری نامه خصوصی نوشتم و هشدار دادم که مردم را به بورس دعوت نکنید، گفت: ایشان فرمودند که آقای رییس جمهور، این هشدار رییس کل مهم است، کسان دیگری هم شبیه به آن را مطرح کرده‌اند، مقتضی است که در این مورد فکر جدی شود. اما چه شد؟ بعد از آن همه مجددا مردم را به بورس دعوت کردند و وزیر اقتصاد گفت مشکلی نیست و حبابی وجود ندارد و باید بورس بالا برود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ اظهار کرد: عده‌ای چند هزار میلیارد در بورس سود برده‌اند، این‌ها چه کسانی هستند؟ شما در طول یکسال سه بار رییس بورس را عوض کردید، مقررات را مدام بالا و پایین کردید، دامنه نوسان را عوض کردید، حجم مبنا و معاملات روزانه را عوض کردید؛ افراد سیاسی در بورس دخالت کردند، در این خصوص نایب رییس آن زمان مجلس به قوه قضاییه لیست فرستاد و بعد گفت من سه روزه مسائل را حل می‌کنم، خب چرا نمی‌توانید حل کنید؟

به گفته همتی، مشکل بورس ربطی به بانک مرکزی ندارد، بالا و پایین شدن نرخ بهره بین بانکی هم بخاطر تعلل وزارت اقتصاد در فروش به موقع اوراق بوده است.

وی در پایان با اشاره به ماجرای ۱۱نفری که منابع بانک‌ها را برده‌اند، توضیح داد: اولا این ۱۱نفر بیش از ۱۰سال پیش این منابع را گرفته‌اند، من در دو سال گذشته در بانک مرکزی محکم ایستاده‌ام و ۲۵هزار میلیارد از ۹۰هزار میلیارد را کم کرده‌ام. حالا چون آقای رییسی اعلام کرده بودند که من این پول‌ها را داده‌ام، لیست ۱۱نفر را همین الان به آقای رییسی می‌دهم و اگر ایشان صلاح دانستند آن را به مردم اعلام کنند.

 

نخبگان مجبورند جای صندلی مدیریت بر صندلی هواپیما بنشینند و فرار کنند / منظور من نقش مریم میرزاخانی‌ها و بی‌بی مریم بختیاری‌ هاست

محسن مهرعلیزاده در ادامه مناظره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مردم ایران سلام. بحران معیشت، بحران محیط زیست، بحران بنیان خانواده، بحران رفاه اجتماعی، بحران کارآمدی و حکمرانی خوب و مهم‌تر از همه بحران امروز، بحران اعتماد و فقدان امید اجتماعی است. اگر امروز علیرغم توصیه‌های مکرر مسئولین، تبلیغات شبانه روزی صداو سیما و بنرها و پوسترهای رنگارنگ هنوز فضای انتخابات سرد و بی‌روح است به دلیل بی اعتمادی مردم به میزان تاثیرگذاری آنان و ناامیدی از رویاهایی است که داشتند و برآورده نشده است.

مهرعلیزاده اذعان کرد: در طی این سال‌ها موضوعاتی مثل زنان، جوانان، اقوام، مذاهب، مستضعفین و حتی انتخابات مفاهیم اصلی خود را از دست داده‌اند. جوانان نخبه‌ای که آنقدر عرصه بر آنان تنگ شده است که به جای نشستن بر روی صندلی مدیریت کشور باید روی صندلی هواپیما بشینند و از کشور فرار کنند یا جوانانی که هزاران دلیل برای رفتن دارند و یک دلیل برای ماندن ندارند. آیا فرصت برابر برای کسب دانش، اشتغال و سهیم کردن زنان در عرصه‌های مدیریت کشور فراهم شده است؟ آیا برای اقوام و مذاهب مختلف کشور در تمامی شئون فرصت برابر ایجاد شده است؟ برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و استفاده از زبان محلی در مطبوعات، رسانه‌ها و تدریس ادبیات آن‌ها اقدام جدی به عمل آمده است؟

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: امروز علیرغم توصیه‌های زیبای حفظ وحدت، اهل سنت را بی دلیل از حضور در عرصه‌های مهم مدیریتی باز داشته‌ایم و حتی در داشتن مراکز فرهنگی و عبادتگاه‌شان هم دچار محدودیت هستند. امروز با تبلیغ زندگی اشرافی مسئولان و با اخبار فساد و اختلاس‌های چند هزار میلیاردی نهال امید در دل محرومان و مستضعفان خشکانده شده است.

وی افزود: اما برنامه من، دولت زندگی، بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم و دمیدن روح امید در کالبد جامعه است. منظور من از توجه به زنان و جوانان فراهم کردن شرایط برای نقش موثر و عادلانه ایشان در مدیریت کشور است. منظور من از توجه به اقوام توجه به نقش همه هموطنان و اهل سنت است که در طی سالیان سال مرزهای کشور را عاشقانه و خالصانه و بی چشم داشت حفظ کرده‌اند و در دوران انقلاب، جنگ و سازندگی در کنار سایر هم وطن‌شان بوده‌اند اما در داشتن فرصت برابر با دیگران گرفتار تبعیض شده‌اند.

این کاندیدای انتخاباتی ادامه داد: در دولت زندگی من خود را موظف به جبران تبعیض‌های گذشته به ایشان و بهره‌گیری از ظرفیت و توان نخبگان اهل سنت در سطوح عالی اداره کشور اعم از وزارت، استانداری، سفارت و ریاست سازمان‌های دولتی بزرگ می‌دانم. منظور من از توجه به محرومین و مستضعفین توجه اصولی و زیربنایی جهت توانمند سازی ایشان است و رفع محرومیت را در تولید ثروت و نه توزیع فقر می‌دانم.

مهرعلیزاده در جواب رقیب انتخاباتی خود، علیرضا زاکانی نیز گفت: توجه به کرسنت خوب است اما فکر می‌کنم به FATF هم توجه کنند، به دیوارنوردی‌های مختلف و آب در آسیاب ترامپ ریختن در تحریم‌ها هم اشاره کنند. به تورم یک رقمی، نرخ ارز ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومانی، نرخ رشد ۶.۷ درصدی در دولت اصلاحات نیز اشاره کنند.

 

به پرونده لیست ابربدهکاران رسیدگی شده است / دولت روحانی نمی‌تواند‌ برجام را اجرا کند

ابراهیم رییسی در رابطه با سفر خوزستان که در مناظره به آن اشاره شد، گفت: مرجع قانونی در ارتباط با سفر، ستاد ملی مبارزه با کرونا است. از این ستاد، اجازه گرفته و اجازه داده شد. از ستاد مبارزه با کرونا در استان خوزستان نیز، اجازه کسب شد.

سید ابراهیم رییسی، نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی در اهواز، پروتکلی برای اجتماع صورت گرفته نوشت. یعنی همه مقدمات لازم انجام شد. مرجع قانونی، اجازه این کار را داد. ما به حرف کارشناسان گوش کردیم. چون بنده پنج ماهی است که قصد سفر به اهواز را داشتم. اهواز، یکی از استان‌هایی بود که من به آنها بدهکار بودم. چون از سمت قوه قضاییه به برخی از استان‌ها سفر کرده بودم، اما به این استان نرفته بودم.

وی اضافه کرد: ما به حرف کارشناسان گوش کردیم. پس دلیل این ناراحتی چیست؟ چرا نسبت به اشخاصی که به صحبت‌های کارشناسی وزارت بهداشت گوش نکردند، حساس نشدید؟ در عید ۹۹ در جلسات کارشناسی، مسئولان بهداشت و درمان اذعان کردند که محدودیت‌ها باید اجرا شود، اما آقای روحانی گوش نکرد و موجب خسارت‌های بسیار به کشور شد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: مشابه این عمل در عید سال ۱۴۰۰ نیز انجام شد. صدای کارشناسان بلند و کار به رسانه‌ها کشیده شد. از ۲۵ فروردین، محدودیت‌ها آغاز شد و آقای روحانی به صحبت‌های کارشناسی توجهی نکرد. خسارت‌های زیادی، وارد و گزارشات عدیده‌ای از سوی مجلس، مردم و سازمان‌های مردم نهاد منتشر شد. عجیب است که روی این مساله حساس نشدید.

رییسی تصریح کرد: من دریک سال اول به استان‌ها سفر می‌کردم، اما دلیل اینکه این سفرها در قوه قضاییه دو سال به طول انجامید، توجه به نظرات کارشناسی بود. می‌توانید از وزارت بهداشت سوال کنید. بخشی که بیشترین همکاری را با بخش‌های کارشناسی وزارت بهداشت دارد، ما هستیم.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: اسامی را که آقای همتی نام بردند، من به مردم می‌گویم. مردم، شما رسانه‌ها را دیده‌اید و از گزارشات اطلاع دارید. شما اعلام کنید که آیا ما نسبت به اسامی که آقای همتی به عنوان متهم نام بردند، رسیدگی کردیم؟ آیا نتیجه را اعلام کردیم؟ تمام اسامی که اعلام کردند در رسانه‌ها وجود دارد. نگاهی به رسانه‌ها بیندازید.

وی گفت: در مورد مساله FATF، چگونه ذهن‌خوانی انجام دادید و متوجه شدید که نظر من در این رابطه چیست؟ FATF، یک قراردادی است که موارد عدیده آن اجرا شده و یک یا دو مورد آن در مجمع تشخیص مطرح است. اگر منافع ملت در هر قراردادی تامین شد، ما هم موافق هستیم. اگر تامین نشد، نمی‌توانیم از منافع ملت بگذریم.

رییسی درخصوص رفع تحریم‌ها اظهار داشت: چرا تبلیغ می‌کنید؟ در حال صحبت با مردم هستیم و در جریان موضوعات قرار دارند. قرار بر این بود که این مسائل، مشکلات مردم را حل کند. حداقل به اظهارات رییس قبلی خود در بانک مرکزی نگاه کنید. از ایشان سوال شد، اما هیچ پاسخی ندادند. من صریح اعلام می‌کنم که برجام به عنوان قراردادی که با ۹ بند مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته، قراردادی است که مثل یک تعهد به آن نگاه می‌کنم و به آن پایبند هستم، اما شما نمی‌توانید آن‌ را اجرا کنید. اجرای برجام یک دولت مقتدر می‌خواهد. اقتدار خارجی، امتداد اقتدار داخلی است.

 

بخش دوم مناظره؛ پاسخ به سوالی دیگر

همانطور که مردم یک شبه در بورس بدبخت شدند،یک شبه مشکل را حل میکنیم/ تورم زیر ۵درصد در ۴سال

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: برای اصلاح امور باید نگاه منظومه‌ای داشت ما از مهار تورم به عنوان ام المسائل کشور یاد می‌کنیم، تورم باعث از بین بردن تولید موجب بیکاری شده است، تورم باعث فقر و نابرابری شده است به همین خاطر مهاجرت اتفاق افتاده است، تورم موجب عدم تشکیل خانواده شده است و سن ازدواج را بالا برده است و هزار مساله دیگری که تورم باعث آن است. ولی وقتی به ساختار ایجاد تورم در کشور نگاه می‌کنیم تمامی نهادها در ایجاد تورم نقش داشته‌اند. وی افزود: نظام کسر بودجه حوزه مالی کشور مساله بانک مرکزی بانک‌های دولتی و خصوصی موضوع خلق پول و نقدینگی و همچنین نطام توزیع و زیرساخت‌های نادرست حوزه تولید کشور، موانع زیادی از رسیدن کالای ارزان قیمت به دست مصرف کننده است. با اینکه ما سال‌ها ارز یارانه‌ای در اختیار قرار دادیم و این ارز یارانه‌ای به نام مردم داده شده ولی فقط در یک فقره ۳۰میلیارد دلار به عنوان ارز یارانه‌ای مداخله‌ای داده شده که تکلیف آن مشخص نشد. مجموعه مبدا تا مقصد باید مدیریت شود. دولت سلام مجموعه فرآیندها را در قالب مدیریت زنجیره تامین می بیند. یعنی از زمان واردات یا زمان استحصال مواد اولیه تا سفره مردم یا صادرات در یک زنجیره کلان پیش بینی می‌کند و به جای اینکه دولت متصدی باشد، دولت مشارکت جو است.

وی تصریح کرد: این دولت مشارکت جو کارها را به مردم واگذار می‌کند و نهاد مدنی درست می‌کند. این نهاد که به عنوان شرکت عمومی قرار است عمل کند بخش‌های مختلف تولید را مدیریت می‌کند. دولت در اینجا فقط در سه بخش دخالت می‌کند: خرید تضمینی محصولات به خصوص اساسی، دادن یارانه به مصرف کننده نهایی و دادن قیمت تعرفه برای حمایت از مصرف کننده داخلی.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: ما اگر به سمت خود اتحادیه‌ها برویم، توانایی اتحادیه‌های موجود در کشور آنقدر هست که مجموعه فرآیند را مدیریت کنند.

تورم را در طی ۴سال به زیر پنج درصد برسانیم.

وی افزود: چهار و نیم میلیون مسکن تولید کنیم به طوری که سه دهک اولیه بدون پرداخت پول اولیه صاحب مسکن شوند و ۳۰ساله برگردانند، کاری کنیم که هیچ کس در ایران به سوء تغذیه مبتلا نباشد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد:‌وزارت خانواده برای ازدواج، پایداری و فرزندآوری تشکیل می‌دهیم، صندوق اعتبار خانواده قرار خواهیم داد تا به هر جوان برای سه موضوع ازدواج، مسکن و همچنین  اشتغال ۵۰۰میلیون تومان اعتبار پیش بینی می‌کند.

وی ادامه داد: نظام یکپارچه مالیاتی، بیمه‌ای و حمایتی خواهیم داشت تا چند دستگاه با اطلاعات مختلف  فعالیت نداشته باشند، توزیع منابع بر اساس سرانه خانوار خواهد بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد:‌مدل شهر کشوری که تمام اختیارات دولت و بودجه را به شهرستان‌ها واگذار می‌کنیم.

وی افزود: مدل نظام شایستگی داریم بر اساس استاندارهای مشخص، شفاف و اعلام شده مدیران با نظر مردم منصوب می‌شوند.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: طرح قنات ملی ایران را داریم تا مشکل آب فلات مرکزی و لوپ آبی ایران حل شود، سهمی از سهام شستا و صندوق ذخیره فرهنگیان را به کارگران، بازنشستگان و معلمان واگذار می‌کنیم که قابل عرضه در بورس باشد،‌ مساله بورس را حل خواهیم کرد.

 

تعارض منافع و انحصار، دو مشکل اساسی نظام سلامت/چرا آقای همتی لیست را قبلا ندادند؟

رییسی اظهار داشت: من در ابتدا باید به خدمات پزشکان، پرستاران، کادر درمان، وزارت بهداشت و... تشکر کنم. زحمت زیادی کشیدند و در خط مقدم بودند.

سید ابراهیم رییسی، کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه‌های پساکرونای خود در عرصه‌های فرهنگ و هنر، کسب و کار، آموزش و سبک زندگی و روابط اجتماعی که دچار اختلالات جدی شده است، گفت: علیرغم زحمات بسیاری که کشیده شده، مردم و کسب و کارهای بسیاری در دوران کرونا، آسیب دیدند و مشکلات اقتصادی زیادی ایجاد شد.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اضافه کرد: ما در نظام سلامت دو مشکل داریم. یکی تعارض منافع و دیگری انحصار است. البته ما در بسیاری از سطوح، تعارض منافع داریم. برای مثال، شخصی در رابطه با مسکن به عنوان مسئول انتخاب می‌شود و خود نیز، پیمانکار است. این شخص نمی‌تواند برای مردم به درستی تصمیم بگیرد.

وی افزود: در سلامت نیز به همین شکل است. برای برخی از تصمیمات در نظام سلامت، باید منافع را کنار گذاشت و لذا یکی از موضوعاتی که باید به صورت ساختاری حل شود، به حداقل رساندن تعارض منافع یا منتفی کردن آن است.

رییسی تصریح کرد: نکته دوم، موضوع انحصار است. دسترسی پزشک باید برای همه مردم کشور فراهم شود. ما باید در تمام کشور، دسترسی آسان ایجاد کنیم و نکته مهمی است.

کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: عزیزان بسیاری از این موضوع، آسیب دیدند. در حوزه‌های مختلف مانند گردشگری و مستاجران نیز، آسیب زیادی وارد شده است. با گذشت ۱۶ ماهی که کشور با کرونا درگیر است، باید به مساله پساکرونا فکر کنیم به طوری که مردم احساس کنند که دولت فقط در یک مقطع اقدامی انجام نداده، بلکه فکر اساسی برای آسیب دیدگان کسب و کارها شده است.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: در ارتباط با کرونا معتقد هستم که هم در حوزه جلوگیری از خسارات و زیان مردم و هم در حوزه مسائل درمانی، جای بررسی جدی وجود دارد. سازمان بازرسی ما، بررسی‌های جدی هم در حوزه بهداشت و درمان و هم در حوزه آسیب‌های واردشده به بخش‌های مختلف انجام داده است. یعنی نشان می‌دهد که در بخش‌هایی با بی‌تدبیری‌های جدی مواجه هستیم که اگر این بی‌تدبیری‌ها نبود، خسارت مردم هم در حوزه درمان و هم در حوزه خسارت‌های واردشده به کسب و کار کمتر بود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص لیستی که آقای همتی گفتند، جوانان و اشخاصی که در حال تماشای برنامه هستند، این سوال را مطرح نمی‌کنند که چرا ایشان که مسئولیت ارائه لیست را داشت، در این مناظره قصد ارائه لیست را دارد و پیش از این ارائه نداده بود؟ درمورد لیستی که در رابطه با عدم بازگشت ۲۷میلیارد دلار بازگشت ارز حاصل از صادرات بود هم همین اتفاق افتاد. تنها ۷ میلیارد دلار را اعلام کردند. وقتی بقیه را خواستم، هرچی بدهکار بود، دادند. از ۱۰۰دلار گرفته تا بالا. اصلا چه کسی گفته باید این‌ها را قضایی کرد؟ دولت باید این مشکل را با تهاتر حل کند.

 

دولت تنها در زمان شکست بازار در بورس دخالت کند / صاحبان عمده سهام پول مردم را جمع کردند

محسن مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "سهام‌داران به ویژه در ماه‌های اخیر دچار ضرر و زیان‌هایی در بازار بورس شدند. جنابعالی برای ثبات و برگشت اعتماد و بهبود شاخص‌های این بازار چه برنامه‌ای دارید؟" گفت: بورس یکی از بهترین بازارهای ممکن برای جذب سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: وقتی پول جایی جمع می‌شود به سمت تولید می‌رود و الان یکی از مشکلات اساسی کشور ما مساله تولید، مساله افزایش و رونق تولید و گرایش دادن نقدینگی در جامعه به سمت و سوی تولید است. اما آنچه که در فروردین ماه سال گذشته اتفاق افتاد این بود که به هر دلیلی که به نظر من دلیل غیر کارشناسی بود، دولت در مساله بورس و بازار بورس دخالت کرد، صاحبان سهام عمده که معمولا نقش تعیین کننده‌ای در قیمت سهام خودشان دارند در یک هماهنگی با یکدیگر و دولت وارد معرکه شدند و با تشویق مردم به سرمایه گذاری و آوردن پول در بورس، پول آن‌ها را جمع کردند.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: اما این موجب نشد که پول به سمت تولید برود بلکه موجب شد به شکل حبابی قیمت سهام چندین برابر بشود و این چندین برابر شدن هم اصولا به منتفع شدن سهام داران عمده منتهی شد. بعد هم وقتی آن حباب‌ها ترکید و قیمت‌ها واقعی شد دیدیم که مردم متضرر شدند و بحران درست شد. تا اینجا که من اطلاع دارم دولت هم مجبور شد از صندوق توسعه ملی دویست میلیون دلار برای جبران خسارت مردم اختصاص دهد که تبدیل به ریال بکنند که هر سه امر کار غلطی بود.

وی افزود: به نظر من بایستی کار بورس را به خود بورس بسپارند. دخالت دولت‌ها در بورس همواره در زمانی است که معروف است به شکست بازار. شکست بازار زمانی است که اتفاق خاصی مانند بحرانی که چند سال پیش در آمریکا اتفاق افتاد که در آن از منابع مالی دولت به بانک‌ها کمک شد برای اینکه از ورشکستگی بانک‌ها جلوگیری شود.

مهرعلیزاده در توضیح راه‌حل خود برای مشکل بورس گفت: باید بورس را بسپارند دست خود بورس و نقش سهامداران عمده را در آنجا به حداقل برسانند و از آن طرف هم اگر این ۷۰ تا ۷۵ درصد اقتصاد که در دست دولت است را کاهش دهیم و سهامداران عمده وابسته به دستگاهای بزرگ و نهادها و دستگاه‌های مختلف نظامی و غیر نظامی در اینجا دخالت نکنند قطعا بورس یک وضعیت مطلوبی خواهد داشت که تنها راه استقلال بورس است در چارچوب بازارهای بورس بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

وی درباره افزایش سرمایه و تولید نیز توضیح داد: در حال حاضر GDP یا تولید ناخالص داخلی کشور ما ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است. این رقم در آمریکا ۲۲ هزار میلیارد دلار است. در چین ۱۶ هزار میلیارد دلار است. در اروپا ۱۲ هزار میلیارد است. بر اساس این آمار یعنی ۱۰۰ برابر ما GDP دارند. حال سوال این است برای رشد سرمایه گذار و تولید می‌توانیم با تلاش در منطقه برای خود بازار ایجاد کنیم، اما این‌ها مستلزم آن است که با دنیا یک رابطه خوب برقرار کنیم. اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده است و بایستی اقتصاد را نجات دهیم و سیاست خارجی خود را در اختیار اقتصاد قرار دهیم.

 

برجام سند طلبکاری دولت است نه بدهکاری / امضای FATF هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد

سعید جلیلی در بخش سوم مناظره قاطعانه با FATF مخالفت کرد و به نقد آن پرداخت و در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های خود برای غلبه بر مشکلات مربوط به امور اداری و مجوزهای کسب و کار  گفت: روز اول انتخاب آقای روحانی به او گفتم اگر می‌خواهید اهداف خود را دنبال کنید، باید ماشین دولت را راه بیاندازید. این کندی‌هایی که در ماشین دولت وجود دارد، شما را به مقصد نمی‌رساند. برنامه نباید این باشد که ساختارها را عوض کنید. باید ساز و کارها را فعال کنید. آن هم مبتنی بر این است که رویکرد شما این است که کشور را به صورت روزمره اداره کنید یا برای دستگاه‌ها ماموریت تعریف کنید و بعد از آن‌که به نتیجه رسیدند، ماشین، خود را به آن می‌رساند.

جلیلی در ادامه اضافه کرد: به عنوان کسی که ۳۳ سال کار سیاست خارجی انجام داده‌ام، می‌گویم امکان تعامل گسترده و سازنده در جهان، به ویژه در مسائل اقتصادی وجود دارد اما آن‌ها نمی‌توانند. در حال حاضر ما با عراق ۱۲میلیارد دلار روابط اقتصادی داریم. ۱۰میلیارد از آن که مربوط به بخش خصوصی ‌است، انجام می‌شود اما دو میلیارد که مربوط به بخش دولتی است نمی‌تواند انجام شود. اگر دولت و رییس جمهور اشراف داشته باشد، می‌فهمد که مشکل در کجاست.

وی ادامه داد: اتحادیه‌ تعاونی‌های سراسر کشور در جلسه‌ای بیان می‌کردند که اگر داخلی‌ها مزاحمشان نباشند، مشکلی در روابط خارجی ندارند. آن‌ها بیان می‌کردند که به ۱۱ کشور صادرات انجام می‌دهند.

سعید جلیلی درباره موضوع FATF گفت: من با قاطعیت می‌گویم امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد و حاضرم با هر کسی در این‌باره مناظره کنم. زیرا خود بیانیه FATF می‌گوید اگر این بیانیه امضا شود، برای گام بعدی را مشخص کند. چرا دارید مسئله را غلط به مردم می‌گویید؟

جلیلی ادامه داد: برجام سند طلبکاری ملت ایران است؛ نه سند بدهکاری. ما هزینه برجام را دادیم و امروز باید طلبکار باشیم. نباید هر روز از سرمایه ملت هزینه کنیم. کسی می‌تواند این مسیرها را درست پیش ببرد که هم به مسائل جهانی و هم به مسائل داخلی آگاه باشد.

وی افزود: من به عنوان کسی که از پایین‌ترین سطح وارد دستگاه دولتی شدم و در این مسیر رشد کردم، می‌دانم در این مسیر چه جریانی وجود دارد و وقتی یک دستور رییس جمهور به پایین می‌رسد چه فرجامی پیدا می‌کند، چگونه یک کارشناس می‌تواند آن کار را معطل کند و چگونه ناهماهنگی باعث می‌شود کارها پیش نرود.

جلیلی در ادامه توضیحاتش بیان کرد: اگر مردم ایران می‌خواهند امروز رییس جمهور انتخاب کنند، رییس جمهور باید به مسائل خارجی واقف باشد و بداند سیاست خارجی چهار سال آینده باید اقتصاد محور باشد و در صادرات کشور نقش داشته باشد. اگرنه، یک بهانه برای کار نکردن کافی است. شما باید بهانه‌ها را بردارید. من به ملت ایران می‌گویم که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مانع پیشرفت اقتصاد کشور شود. به هیچ بهانه‌ای در داخل نباید اجازه داد که کسانی نگذارند تصمیم‌ها اجرایی شوند. این شناخت کافی از ظرفیت داخل و یک رویکرد درست نیاز دارد.

 

فرشتگان نجات ما خود نیازمند نجات هستند/آمریکا التماس می‌کند که مذاکره کنیم

رضایی در پاسخ به سوال مجری که در خصوص ازدواج جوانان و ایجاد شرایط ازدواج آسان بود، اظهار کرد: مساله جوانان در کشور ما، که من به آنها می‌گویم فرشتگان نجات ایران، مهم‌ترین سرمایه ملی ما است. در انقلاب، دفاع مقدس تا کنون، هر جا ما به جوانان اهمیت دادیم و مشکلات آنها را حل کردیم و به آنها میدان دادیم، کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌اند.

وی تاکید کرد: امروز جوانان ما به شدت با مشکلات عظیمی روبروهستند. اولا شغل ندارند، ثانیا نمی‌دانند آینده آنها چطور می‌شود. می‌خواهند ازدواج کنند، مسکن و شغل ندارند. لذا در یک سردرگمی به سر می‌برند. بنابراین بزرگترین سرمایه که امکان نجات کشور است، خود امروز نیازمند نجات است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: اولا ما از دولت شروع می‌کنیم. دولت ما ترکیبی از جوان‌گرایی و تجربه‌گرایی است. یعنی دولت اقدام و تحول، تجارب نسل اول و دوم را با انرژی و بالندگی و استعدادهای جوانان نسل سوم و چهارم ترکیب می‌کند. ما با این اقدام با یک تیر، دو نشان را می‌زنیم. اولا با آزاد کردن یک انرژی عظیم، هم مشکلات خود جوانان و هم مشکلات کشور را حل می‌کنیم، ولی مهم‌تر از آن، جوان‌های نسل سوم و چهارمی که تجارب به آنها منتقل می‌شود، از میان آنها ده‌ها زمامدار تربیت می‌کنیم.

رضایی تصریح کرد: به همین دلیل در سراسر کشور، در تمام استان‌ها و مراکز استان، من مدرسه تربیت زمامداران آینده را درست می‌کنم. بنابراین، توجه جدی من، مساله جوانان است؛ از اداره کشور تا حل مشکلات خود آنها. اما جوانان برای اینکه ازدواج کنند، اول شغل و مسکن می‌خواهند. ما مسکن جوانان را در نهضت خانه‌سازی ایرانیان حل می‌کنیم؛ به این صورت است که خانه‌سازی دو بعد دارد: یکی تولید و تولیدکنندگان مثل پیمانکاران ساختمانی، و یکی تقاضا و در واقع خریداران مسکن است.

وی همچنین در ادامه گفت: ما تولیدکنندگان را به بازار سرمایه، خریداران مسکن و جوانانی که می‌خواهند ازدواج کنند را به بانک‌ها وصل می‌کنیم. همه بانک‌های کشور را موظف می‌کنم که هر زوج جوانی ۱۰درصد آورده بیاورد، بانک ۹۰درصد به مدت ۴۰ تا ۵۰سال به آنها وام دهد، از طرفی دیگر زمین مجانی از طرف دولت به آنها می‌دهیم و با طولانی کردن قسط هم، آنها می‌توانند اقساط خود را درست کنند.

رضایی با اشاره به مشکلات جوانان خاطرنشان کرد: اکنون ما ۱۶۵هزار فوق لیسانس و دکترا داریم که بیکار هستند، همه اینها را ما در یک سامانه جمع سپاری که در مجمع هم آن را امتحان کردیم و الحمدلله تست خوبی داد، عضو می‌کنیم. از همان فردایی که دولت من مستقر شود، به اینها خواهم گفت گروه‌ بندی شوند، مثلا در اقتصاد، مهندسی، فناوری، و می‌گویم نیازهای وزارت‌خانه را به آنها بدهند و آنها کارهای پژوهشی انجام دهند، پژوهش‌های خود را به وزارت‌خانه‌ها تحویل دهند و ما ماهانه به آنها حقوق می‌دهیم تا کم کم آنها را بیشتر استعدادشناسی کردیم، در همان گروه‌بندی، آنها را وارد کسب و کارها خواهیم کرد و کسب و کارهایی را برای آنها درست خواهیم کرد.

وی در ادامه بحث قبلی تصریح کرد: دولت ما حتما مساله برجام را جدی خواهد گرفت، و ما آمریکا را وادار می‌کنیم با یک دیپلماسی واقعی و نه دیپلماسی کاغذی یا التماسی، به این سمت می‌کشانیم که به تعهدات خود عمل کند. اما نکته مهم این است که من کشور را معطل مذاکرات نخواهم کرد. کشور را روی تولید، درآمد و اشتغال می‌اندازیم. زمانی که آمریکایی‌ها احساس کنند که ما فرمول پیشرفت را در دوران تحریم یاد گرفته‌ایم، همانطور که در تحریم‌های شدید توانستیم روی پای خود بایستیم و با کمک مردم سرزمین‌های خود را آزاد کنیم، آنها دنبال ما خواهند بود که التماس کنند که مذاکرات را انجام دهیم. بنابراین، مذاکرات مساله‌ای مهم بوده، اما میدان را فعال کردن هم مهم است. برجام یک تعهد بین‌المللی است که مقام معظم رهبری آن را تصویب کرده و ما حتما دنبال می‌کنیم که تعهدات دولت‌های اروپایی و آمریکایی عمل شود.

 

سوالات همتی از رییسی راجع به گشت ارشاد و پرونده طبری/ لیست ابربدهکاران را داده بودم، اما برخی پرونده‌ها پیش نرفت

همتی در بخش پایانی آخرین مناظره انتخاباتی۱۴۰۰ با ارائه روش و دیدگاه خود "درخصوص تعادل میان فعالیت اقتصادی زنان و ارزش‌های خانواده" بیان کرد: بحث فعالیت زنان بسیار مهم است و ما حتما باید به آن توجه کنیم، ۵۰درصد جمعیت کشور زنان هستند اما آن حدی که باید در جامعه شان و جایگاه داشته باشند، متاسفانه توجه نمی‌شود.

او اضافه کرد: خیلی از آن‌ها تحصیلکرده هستند و نیاز به کار دارند. من فکر می‌کنم اولا باید محیط و امنیت اجتماعی لازم را برای زنان فراهم کنیم و دوم فرصت برابر برای مشارکت در اجتماع چه در پیدا کردن شغل و چه در فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی به آن‌ها دهیم؛ الان مشکل ما این است که تعداد اشتغال یا فرصت شغلی که برای زنان ایجاد می‌کنیم برابر نیست، حتی ۳۰درصد هم نیست، یکی از سیاست‌های من این است که فرصت برابر ایجاد کنم.

همتی درباره وضعیت زنان تحصیلکرده و سرپرست خانوار در دولت خود، اظهار کرد: زنان تحصیلکرده‌ای که می‌خواهند کارآفرینی کنند در این بخش مشکل جدی دارند؛ حتما ماکروفاینانز یا وام‌های خرد راه‌ می‌اندازیم برای اینکه بانوان کارآفرین بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین زنان سرپرست خانواده مشکلات بسیاری دارند و بخشی از آن‌ها جزو دهک پایین‌تر از سه هستند، طرحی که من دارم حتما باید یک میلیون تومان به هر خانوار دهک پایین داده شود از طریق هدفمند کردن یارانه نه چاپ پول که به بودجه دولت اضافه شود؛ بنابراین برنامه‌های وسیعی برای زنان دارم، زنان باید خط مقدم فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در کشورمان باشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مجددا خطاب به رییسی درباره ۱۱نفری که وام گرفته‌اند، تصریح کرد: درمورد اینکه آقای رییسی گفتند چرا لیست ۱۱نفر را به من دادید؟ باید بگویم این پرونده را قبلا به قوه‌ قضاییه داده‌ایم و حتما بعضی از پروند‌ها به دلایلی که خودتان می‌دانید فعلا پیش نمی‌رود، چون قبلا گفته‌اید که چرا لیست این افراد را اعلام نمی‌کنید و همچنین گفته‌اید که این اتفاق در زمان من افتاده، باید بگویم که خیر این پرونده در زمان من رخ نداده و مربوط به گذشته است و اگر شما صلاح می‌دانید اسامی آن‌ها را اعلام کنید چون از من می‌خواهند که آن را اعلام کنم.

وی همچنین خطاب به جلیلی پیرامون موضوع اف‌ای‌تی‌اف گفت: فکر می‌کنم که آقای جلیلی شوخی می‌کنند که می‌گویند ۲۰۰کشور نمی‌داند و من می‌دانم که اف‌ای‌تی‌اف آنطور که شما می‌گویید نیست؛ آقای جلیلی فقط شما و کره‌شمالی می‌گویید که اف‌ای‌تی‌اف به در نمی‌خورد، یعنی مردم شما فکر می‌کنید ۲۰۰کشور نمی‌فهمند، عقل ندارند که این اقدام برای جلوگیری با پولشویی و فعالیت‌های تروریستی است؛ چرا کاری می‌کنید که تاجران ما را در دنیا به عنوان تروریسم و پولشوی معرفی کنند؟ خواهش می‌کنم از این موضع پایین بیایید و اجازه دهید کشور نفس بکشد.

وی در ادامه به بحث فیلترینگ هم اشاره کرد و افزود: فرصت کم است و من یک هفته‌ای است که کار تبلیغاتی می‌کنم اما آقای رییسی دو سالی می‌شود که تبلیغ می‌کنند و من چند نکته را از ایشان سوال می‌کنم. آقای رییسی شما یک حرف رمزی در جلسه قبل هم زدید و گفتید "اینترنت امن". سوالی که من از مردم عزیز می‌کنم، آیا شما می‌دانید اینترنت امن یعنی چه؟ به نظر یعنی اینستاگرام بسته شود و شما به جای اینستاگرام نیاز داشته باشید برای هر کسب‌وکاری دنبال مجوز از آقایان باشید و چند میلیون شغل از بین برود.

همتی خاطرنشان کرد: تعارف را کنار گذاشته‌اند و می‌گویند اینترنت را باید طبقه‌بندی کنیم، خب این یعنی چی؟ آیا اینترنت را می‌خواهند جیره‌بندی کنند و به یکی اینترنت کمتر و به یکی بیشتر بدهند؟ ما نباید مردم را صغیر فرض کنیم، آقای رییسی اینجا کره‌شمالی نیست. فکر کردید چرا هر روز آقای آذری جهرمی وزیر شجاع ما را به دادگاه احضار می‌کنند؟ چرا نماینده‌های شما در کمیته فیلترینگ رای به بسته شدن اینستاگرام دادند؟ وقتی شما می‌گویید با فیلترینگ مخالف هستید مثل این است که طبری بگوید زمین‌ها و ویلای لواسان را دوستانش داده‌اند. الان سوال من این است که دوستان طبری کجا و چرا آزاد هستند؟

این نامزد انتخاباتی در پایان این بخش از مناظره گفت: جوری از زنان و حقوقشان صحبت می‌کنید که انگار مردم نمی‌دانند سوابق شما چیست. در کمیسیون انتصابات قضات، به ترفیع قضات زن ترتیب اثر داده نشده است.نسبت شما با افکار جناب آقای علم‌الهدی امام جمعه مشهد چیست؟ دقیق بفرمایید مخالف افکار ایشان درمورد زنان هستید یا خیر.الان زنان در دادگاه‌ها چقدر زیر فشار هستند؟ شما حتی در مناظره قبل نگفتید مخالف گشت‌ارشاد هستید، الان صریح بفرمایید مخالف هستید یا موافق.

 

نورچشمی‌ها واردات می‌کنند / کشور را می‌توان به بهترین نحو اداره کرد اما این‌ها نمی‌توانند

مجری در سوالی در رابطه با سیاست خارجی از زاکانی پرسید: از آنجایی که کار دشمن دشمنی کردن است و عملکرد آمریکایی‌ها نیز نشان داده اراده‌ای برای رفع تحریم‌ها ندارند، ضمن اینکه برای رفع تحریم‌های ظالمانه تلاش خواهید کرد، برای بی اثر کردن آنها چه تدابیری دارید به طوری که امورات کشور به تحریم گره نخورد؟

زاکانی در جواب سوال اینگونه پاسخ داد: اولین کاری که ما انجام می‌دهیم این است که رویکرد دولت کنونی را به یک رویکرد درست تغییر می‌دهیم. رویکرد درست این است که تکیه به پتانسیل‌های داخلی می‌کنیم وتوانمندی‌های داخلی را مد نظر قرار می‌دهیم و از همه فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی هم استفاده می‌کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد:‌ در داخل کشور توانمندی‌هایی که در خصوص تولید وجود دارد بی‌نظیر است که این امکان را برای ما فراهم می‌کند که مثلاً در حوزه مسکن با ۱۳۰ هزار هکتار و سکونت‌های غیر رسمی و نیاز به مسکن، در حوزه زیرساخت‌ها به ویژه ریلی با توجه به کریدور جنوب شمال که سالانه ۳۰ میلیارد دلار برای ما آورده دارد و در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی که در صورت فعال کردن صنایع پایین دستی آن، برای ما یک آورده بیش از ۴۰ میلیارد دلاری دارد.

وی ادامه داد: فعال کردن صنایع پایین دستی تنها نیاز به فعال کردن کارخانه‌های راکد و ظرفیت‌های خالی است که در حدود ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری و ۱۰ میلیون تن هم در حوزه مواد شیمیایی ظرفیت خالی وجود دارد. در این صورت هم موضوع اشتغال ما حل خواهد شد و هم موضوع منابع ما حل می‌شود.

زاکانی افزود: ما از رتبه ۷ دنیا در حوزه معدن به رتبه ۲۰ دنیا در معدن رسیده‌ایم و دلیل آن این بوده است که کار در دست کسانی بوده است که کاردان نبودند و یا نخواستند یا نتوانستند. لذا توجه من به تولید داخل خواهد بود و مبتنی بر آن کشور را اداره می‌کنیم که تحریم بی اثر شود. از این جهت هر چیز که در راستای تولید است مورد توجه قرار می‌گیرد به عنوان نمونه حوزه کشاورزی و روستایی یک محور اصلی برای ماست. پس رویکرد عوض می شود و بر توانایی‌های داخلی تکیه می‌شود و بعد هم نسبت منطقه و جهان نهایت استفاده صورت می‌گیرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تاکید کرد:‌در ۱۵ کشور از منطقه ما در سال ۹۸ برابر با ۱۱۴۳ میلیارد دلار واردات انجام شده که سهم ما از آن تنها ۲۳ میلیارد دلار بوده است. در منطقه اوراسیا یعنی روسیه، بلاروس، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان ۳۷۰ میلیارد دلار واردات داشتند که سهم ایران ۶۰۰ میلیون دلار بوده که این یک فاجعه است.

زاکانی خطاب به همتی و در صحبت‌های انتقادی گفت: اگر دوست عزیز ما که دوست ندارد با من بحث کند - چون به او یاد داده‌اند که با من بحث نکند- چرا که یک بار هم گفته بود من در کلاس دوم فلان درس را می‌دهم که من گفتم حاضرم جلوی شاگردانت ثابت کنم.

وی ادامه داد: حرف درست را ایشان در دور اول زد که گفت آقای روحانی در همه چیز خوب است اما اقتصاد بلد نیست. بنده هم این را قبول دارم. چون ایشان اقتصاد بلد نبود شما را رییس بانک مرکزی کرد و فاجعه آفرید. پس ما می‌توانیم با تبادل مالی دوطرفه کار انجام دهیم.

وی با اشاره به بی نتیجه بودن FATF ادامه داد: FATF  روی گلوگاه ما می‌نشیند اگر ما بخواهیم با دلار تبادل مالی کنیم. اما اگر ما با پول دوطرفه کشورها تبادل بکنیم این FATF  که ایشان می‌فرماید بی اثر می شود و ما تحت فشار قرار نمی‌گیریم. من خیلی رک بگویم به مردم که این دوستان نمی‌خواهند کار کنند. کشور را می‌توان به بهترین نحو اداره کرد اما این آقایان نمی‌خواهند کار کنند.

زاکانی با خطاب دوباره همتی گفت: من مانده بودم که چگونه با این دولت برخورد کنیم، این دولتی که به همه اطرافیانش توهین می‌کند و آنها را بی‌سواد و... می‌خواند. من فهمیدم که این مسری است و به ایشان هم سرایت کرده و ایشان اسم پلیس بد را روی من گذاشته است و من این را به لیست توهین‌ها اضافه کردم. اینها کسانی هستند که جز با توهین کار خودشان را پیش نمی‌برند.

وی تاکید کرد: بنده آمدم تا مردم درصف سبد کالا تحقیر نشوند. بنده آمدم تا صدای اعتراض مردم قرار بگیرم تا در قرارگاه مرغ مردم را اینطور خراب نکنند. بنده آمدم فریاد اعتراض مردمی باشم که گرانی را تحمل می‌کنند تا عده‌ای نور چشمی با ارز ۴۲۰۰ تومانی که ایشان به آنها داده واردات کنند. بنده آمده‌ام صدای مردم سیستان و بلوچستان باشم چرا که سه بار در آنجا افتتاح گاز صورت گرفته است.

 

نقد بخش دوم اظهارات کاندیداها از سوی یکدیگر

آقای رییسی حال که مهربان شدید دستور رفع فیلتر بدهید/ از رهبری برای عفو دستگیر شدگان آبان درخواست کنید

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در خصوص دیپلماسی گفت: اگر سیطره سیاست زدگی را در کشور از مساله اقتصادی حذف کنیم کل مسائل حل می‌شود، تمام صحبت‌های مطرح شده در رابطه با عدم اجرای FATF واقعیت در جامعه امروز این است که با دیوارنوردی‌ها، معطل کردن مساله FATF و در مسیر مذاکرات هزار مشکل ایجاد کردن، کشور ما به نقطه‌ای رسیده است آنچه را که درمی‌آوریم همان را خواهیم خورد.

وی توضیح داد: در کشور ما حداکثر میزان درآمدی که در سال داریم ۶ هزار دلار برای هر ایرانی است که بر اساس میانگین‌ها همان را می‌خوریم و ریالی برای سرمایه‌گذاری نداریم. ایرانی‌ها در ایران و خارج از کشور سرمایه دارند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم،‌ عنوان کرد: از این تعداد حداقل ۵ میلیون نفر افراد متخصص و دارا هستند که ما هم بایستی فضای امن ایجاد کنیم تا آنها بتوانند در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند و با خود سرمایه‌گذار همراه بیاورند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه ما قصد داریم تکنولوژی را از کشورهای اطراف بگیریم در حالی که از نظر تکنولوژی از کشورهای اطراف برتر هستیم، تصریح کرد: سرمایه را از کجا می‌آوریم؟ از کشورهای اطراف در حالی که سرمایه‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه این کشورها سرمایه‌ای ندارند که در اختیار ما قرار دهند، سرمایه در غرب، چین،‌ ژاپن، کره و هند است افزود: تکنولوژی هم در همین کشورهاست و تا زمانی که ما بخواهیم دنبال تنش و ماجراجویی در دنیا باشیم وضعیت همین باقی می‌ماند. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با تاکید بر اینکه با محکومیت دولت قبلی چه هدفی دنبال می‌شود، اضافه کرد: همین آقایان هم بوده‌اند،‌ آقای رییسی شما هم تشریف داشته‌اید، درست است که در سیستم قضایی مشغول به فعالیت بوده‌اید ولی همچنان از سران سه قوه هستید.

وی ادامه داد: مگر در مساله بنزین تصمیمی به غلط گرفته و اجرا نشد؟ مگر در مورد فیلترینگ که صحبت می‌شود و آقای رییسی هم فرموده بودند که تلگرام و اینستاگرام و... دارند، لطف کنید الان که مهربان شده‌اید با مردم همین الان دستور بفرمایید که فیلترینگ برداشته شود. 

مهرعلیزاده در ادامه تاکید کرد: لطف کنید دستور بفرمایید در خصوص افرادی که آبان ۹۸ دستگیر شده و تعداد آنها مشخص نیست و کشته شدگانی که تعدادشان مشخص نیست و خانواده‌های آنها نگران هستند، درخواست عفو از مقام معظم رهبری برای خانواده‌های داغدار و نگران آنها داشته باشید، نگرانی‌ها را کاهش بدهیم و تنها به گفتن اکتفا نکنیم.

 

هشت سال آینده مهم‌ترین دوران جمهوری اسلامی است/ روزمرگی ویژگی اصلی دولت گذشته بود

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: من نقدی که به دوستان کاندیدا دارم این است که برنامه جزیی از مدیریت است. اصلا نمی‌شود برنامه را افراد دیگری بنویسند و به مدیر سنجاق کنند. مدیر خود باید برنامه داشته باشد، با این وجود برنامه را با ستاد خود نهایی می‌کند؛ یعنی برنامه را مدیر می‌دهد و با کمک ستاد آن را نهایی می‌کند. وگرنه همین اوضاعی می‌شود که ما در همین دولت‌ها داشتیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهم در برنامه این است هر کسی که می‌خواهد یک مجموعه را مدیریت کند، چه در سطح کوچکتر و چه در سطح بزرگ، هم باید مشکلات فعلی را ببیند و هم تصویری از چشم‌انداز آینده داشته باشد. دوستان ما باید بگویند که در هشت سال آینده اوضاع را چگونه می‌بینند و برای مشکلات آینده و فعلی چه راهکارهایی را در پیش می‌گیرند.

رضایی در خصوص عملکرد خود تصریح کرد: من هشت سال آینده را جزو مهم‌ترین دوران جمهوری اسلامی می‌دانم؛ یعنی نام هشت سال آینده را سرنوشت گذاشته‌ام. از یک طرف با تهدیدات بزرگ، و از طرف دیگر با فرصت‌های خیلی بزرگ مواجه هستیم. اگر دولت‌های گذشته تکرار شود، ایران با خطرات بزرگی مواجه می‌شود. ولی اگر از فرصت‌های هشت سال آینده استفاده کنیم، ما روی بلندترین قله منطقه قرار خواهیم گرفت و پیشرفت بزرگی خواهیم کرد.

وی همچنین افزود: اگر آینده پژوهی و آینده‌نگری در کار نباشد، می‌شود روزمرگی. یکی از ویژگی‌های اصلی دولت‌های گذشته، روزمرگی بوده است. به همین دلیل، نتوانستند مساله جمعیت، محیط زیست و کاهش آب‌های زیرزمینی را پیش‌بینی کنند، فردا هم فناوری‌های بسیار نوینی که در دنیا در حال گسترش است را پیش‌بینی نخواهند کرد و در نتیجه برنامه‌ای که می‌نویسند همیشه با نگاه به پشت سر خود است. در حالی که برای نوشتن برنامه و مدیریت کردن کشور هم باید نگاه به پشت سر و جلو باشد و هم باید حوادث آینده را ببینند. در غیر این صورت کشور با مشکلات جدی مواجه می‌شود و نمی‌توانیم از فرصت‌های طلایی استفاده کنیم. در اسناد من هم وجود دارد که اگر فرصت شد در قسمت دوم توضیح خواهم داد که شرایط کنونی کشور، شرایطی نیست که حتی بتوانیم ثانیه‌ای را از دست دهیم.

مدافع حقوق کسانی که رای نمی‌دهند هم هستیم/مردم آرزو می‌کنند ای‌کاش این ۸سال خواب بود

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰در توضیح ادامه برنامه‌هایش گفت: در قضیه بورس همانطور که عرض کردم به لطف الهی با استقرار دولت سلام هم مساله کلاهبرداری که در سهام عدالت و هم در بورس شد به سرعت به نتیجه خواهد رسید. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ما یک برنامه برای اشتغال سریع داریم که حداقل نیمی از جوانان جویای کار ما ظرف دو سال نخست مشغول کار شوند، بحث کرونا و واکسیناسیون را هم تحت عنوان «مهر سلامت» تا ۲۲ بهمن به اتمام خواهیم رساند. 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه فرانشیز افراد بالای ۷۰ در مراکز دولتی کاملا رایگان خواهد شد، تصریح کرد: نظام جامع شفافیت با استقرار دولت الکترونیک محقق خواهد شد و در دیپلماسی عمومی، دیپلماسی اقتصادی منشا تمام برنامه‌های ما خواهد بود و وزیر خارجه‌ای که سابقه تجارت بین‌المللی دارد گماشته خواهد شد.

وی افزود: آموزش و پرورش نوین را ما جایگزین آموزش و پرورش فعلی خواهیم کرد به گونه‌ای که طول عمر فرزندان ما تلف نشود و مهارتی بیاموزند و همچنین طول دوره کوتاه و کنکور حذف شود و با کمک نیروهای مسلح، مساله سربازی حرفه‌ای را حل و فصل می‌کنیم.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ درباره فضای مجازی توضیح داد: مطالب این فضا بعضا به انحراف و حاشیه می‌رود ولی در این فضا در حال حاضر مساله حکمرانی است و اگر ما به دولت الکترونیک نیاز داریم و قصد توسعه اقتصاد دیجیتال را داریم، اگر قصد مبارزه با فساد داریم و می‌خواهیم مسائل اقتصادی روز دنیا مانند پول و بانک را کنترل و مشاغل استارتاپی را توسعه دهیم، اگر هدف ما دنبال کردن موضوع اشتغال و کسب و کارهای غیرحضوری و... است همه اینها به فضای مجازی نیازمند است.

وی ادامه داد: ما نباید فضای مجازی را محدود کنیم، در حال حاضر در بهداشت و درمان، کشاورزی و همه حوزه‌ها فضای مجازی بسیار زیاد تاثیرگذار است.

قاضی زاده هاشمی گفت: دولت سلام پاسدار حقوق همه مردم خواهد بود و حق همه کسانی را که حتی رای نمی‌دهند هم حفاظت خواهد کرد، چه به این کاندیدا یا کاندیدای دیگری رای بدهند و یا اصلا در انتخابات مشارکت نداشته باشند. 

وی بیان کرد: دولت سلام به دنبال تحقق حقوق معلمان، پرستاران، ایثارگران، کتابداران، کارگران، کشاورزان، سربازان، نظامیان، رتبه بندی معلمین، استخدام ۳۵۰ هزار معلم مورد نیاز آموزش و پرورش در طی دو سال آینده خواهد بود.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کرد: گاهی اوقات مردم به ما می‌گویند آرزو می‌کنیم روزی از خواب بیدار شویم و ببینیم همه این هشت سال فقط یک خواب بود و تمام شد، به هر حال این کابوس در حال تمام شدن است و این ماییم که باید تصمیم بگیریم این مسیر واقعا به پایان برسد و تکرار نشود.

 

 آقای رییسی اقتصاد دادگاه و زندان نیست/ اگر می‌توانستید، چرا نرخ سود را پایین نیاوردید؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روستاییان اشاره کرد و گفت: در این مناظرات می‌بینیم که جای روستاییان بی‌صدا خالی است، البته وقتی مشاور آقای رییسی، شهر به شهر برایشان تبلیغ می‌کند و آقای جلیلی ترک موتورش می‌نشیند، به روستاییان عزیز توهین می‌کند چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم. نگاه مشاور آقای جلیلی به روستاییان مثل نگاهی بود که در جلسه پیش آقای رییسی به کارمندان داشتند. انگار روستاییان و کارمندان واژه تحقیرآمیز است. مردم عزیز نگذارید این نگاه ارباب و رعیتی در ایران حاکم شود، ملت ما انقلاب کرد که این نگاه‌ها نباشد.

همتی به روستاییان وعده داد؛ مردم روستا از شما حتی گندمتان را هم خوب نمی‌خرند. چرا؟ چون بودجه‌اش را تیم دوستان مجلسی در اینجا برای امثال قیر رایگان به رانت‌خواران دادند. مردم روستا من برنامه جامعی برای روستا و اقتصاد روستا دارم، در این برنامه تضمین می‌کنم که گندم و محصول کشاورزی شما را به نرخ روز خریداری کنم نه به نرخ تحمیلی که رایج است. من انبار‌های گسترده در سراسر کشور برای نگه‌داری محصولات کشاورزی و عرضه آن در بورس کالا راه می‌اندازم تا مجبور نشوید محصول‌تان را زیر قیمت به دلالان بفروشید.

وی در این بخش خطاب به رییسی درمورد نرخ سود بانکی بیان کرد: آقای رییسی، در صحبت چند روز پیش گفتند که بانک مرکزی نمی‌تواند نرخ سود را پایین بیاورد، ولی من با ابزار قوه‌ قضاییه می‌توانم. خب اولا باید پرسید چرا تا حالا پایین نیاوردید و ثانیا آقای رییسی اقتصاد مثل دادگاه و زندان نیست، سود بانکی را اگر در شرایط تورم پایین بیاوریم، آن پیرمرد و پیرزن بازنشسته که پول‌شان را برای چرخاندن زندگی در بانک گذاشته و سود می‌گیرند، آن‌ها چگونه باید زندگی کنند؟

به گفته همتی، راجع‌به این مسائل باید فکر جدی کرد، ریشه این مشکل تورم است و باید آن را بخشکانیم، حکمرانی اقتصادی ما نامناسب است. اینگونه اقتصاد و کشور را نمی‌توان مثل زندان اداره کرد. کشور پیچیدگی‌های زیادی دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ همچنین خطاب به قاضی‌زاده هاشمی پیرامون موضوع نقش بانوان در دولت، تاکید کرد: آقای قاضی‌زاده هاشمی جلسه پیش گفتند که من به زنان بیشتر از شما احترام می‌گذارم، رییس ستادم یک خانم است. من عرض می‌کنم خانمی که در ستاد شماست همان شخصی نیست که گفته بودند بیل‌گیتس می‌خواهد با واکسن کرونا ۱۵درصد جمعیت جهان را بکشد؟ آیا واقعا با این تفکر می‌خواهید کشور را اداره کنید؟

همتی درباره برنامه خود برای ریشه‌کن کردن بیماری کرونا هم توضیح داد: من از بهترین مدیران و متخصصان کشور و تجربه‌های موفق جهان برای اداره و حل مساله کرونا دعوت خواهم کرد، واکسیناسیون همگانی و رایگان کرونا را در سراسر کشور تا آخر امسال پایان خواهم داد. همچنین سامانه شفاف کرونا در ماه اول آغاز به کار دولت راه‌اندازی خواهد شد.

 

مردم به شما اقبال ندارند، تقصیر من چیست؟/ هیچ فیلتری در دوران من نبود و هیچ روزنامه‌ای بسته نشد

سید ابراهیم رییسی، نامزد انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من نمی‌دانم که اگر من به عنوان کاندیدا در این جلسه حضور نداشتم، آقایان چه صحبتی برای گفتن در این جلسه داشتند؟ خوب شد من هستم و همگی، بنده را مورد خطاب قرار می‌دهند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در مناظره، افراد به بیان کارنامه و برنامه‌های خود می‌پردازند. مردم در حال شنیدن هستند. عملکرد من را نیز دیده‌اند. شما از من ناراحت هستید یا از مردم؟ مردم به شما اقبال ندارند. به عملکردتان نگاه کنید. ببینید به چه شکل عمل کردید که مردم، ناراضی شده‌اند.

وی افزود: به میان مردم بروید و ببینید از عملکرد چه شخصی ناراضی هستند. موضوع پیچیده‌ای نیست. من از عزیزانی که آنها را دعوت می‌کنید که به پای صندوق‌ها بیایند، سوال کرده‌ام. شما نیز علت ناراحتی آنها را سوال کنید. این دولت با جوانان، مردم و تولیدکنندگان چه کرده است؟

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: من دیدم که بانک‌ها هر کدام به یک نحو عمل می‌کنند. من پیگیری برای نرخ بهره کردم، چون تولیدی‌ها اذیت شدند. در نهایت به قضات اعلام کردیم که شما بیشتر از میزانی که شورای پول و اعتبار یا بانک مرکزی اعلام کرده است، ضامن اجرا نشوید و نرخ بهره را کنترل کنند. چون کشور مقرراتی دارد و باید بر اساس چارچوبی بچرخد. تولیدی‌ها با این دستورالعمل احیا شدند و خود دولت از من حمایت کرد.

رییسی خاطرنشان کرد: کمر تولیدکنندگان زیر بار وضعیت بانکی در حال خم شدن است. بانکی که امروز باید مشکل کشور را حل کند، به معضل کشور تبدیل شده است.

وی درخصوص فضای مجازی گفت: مردم می‌دانند که قول من، صادق بوده و در هر جایی که صحبت کرده‌ام، با صداقت بوده است. هیچ فیلتری در زمان حضور من در قوه‌قضاییه انجام نشده است. موضوعی که امروز اهمیت دارد، دسترسی رایگان مردم حتی فقرا به اینترنت است. من همیشه گفته‌ام که اینترنت رایگان باید برای مردم فراهم شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: من از روز اولی که وارد قوه قضاییه شدم، اطلاع دادم که مردم در این فضا با من صحبت کنند. اگر تصمیم گرفته‌اید دو قطبی راه بیندازید، شدنی نیست و مردم، عملکرد من را می‌دانند و من را می‌شناسند و چنین رفتارها و اظهاراتی به دور از انصاف است. هیچ روزنامه‌ای در زمان من بسته نشد و رسانه‌ها، محدود نشدند.

 

مسائل را غلط عنوان نکنید/ مشکلات با اداره روزمره حل نمی‌شود

سعید جلیلی در بخش چهارم مناظره، به انتقاد عبدالناصر همتی پاسخ داد و با نقد گفته‌های او، گفت: نگاه ما به چهار سال آینده یک نگاه فرصت محوراست و مسائلی مثل بیکاری، گرانی و مشکل مسکن حل نمی‌شود. امروزه جهش برای کشور و استفاده حداکثری از فرصت‌ها هم ممکن و هم ضروری است. لازمه فهمیدن این ضرورت این است که قبلا مطالعات و بررسی‌ها درباره مسائل مختلف مثل نظام بانکداری، نظام سلامت، موانع تولید و... انجام شده باشد.

جلیلی درباره روستاها و در پاسخ به نقد همتی گفت: روستاها هر کدام باید یک سلول جهش کشور باشند نه اینکه حداکثر خدماتی به آن‌ها رسانده شود. اینکه ما بگوییم ایجاد زمینه برای روستاییان برای جهش یافتن اهانت به روستا است، جابجا کردن مرزهای ادبیات توسط آقای همتی است.

جلیلی در ادامه گفت: برای این جهش باید برای تک تک دستگاه‌ها، ماموریتی از قبل تعریف شده باشد. برای ارزآوری، مسائل باید تعریف شده باشند که کشور معطل نماند.

وی باز هم خطاب به همتی که گفته ۲۰۰کشور عضو FATF هستند، گفت: مگر نمی‌دانید شما هم عضو هستید و از ۴۱ بند، ۳۹ بند را اجرا کردید. شما حتی این مساله‌ را هم نمی‌دانید. این‌ها انجام شده اما او گفته که قبول نیست. چرا به جای اینکه از او طلبکاری کنید از داخل طلبکاری می‌کنید؟ ما که می‌گوییم ۴۹دستگاه راجع به روستاها وظیفه دارند، اهانت به روستایی است؟

جلیلی در آخر خطاب به مردم ایران گفت: اگر کسی می‌گوید چهار فرزندم بیکار است، با اداره روزنامه حل نمی‌شود. این با برنامه‌ای که ما در اولین سال دچار تردید بشویم و بگوییم بعدا مطالعه خواهیم کرد حل نمی‌شود. باید از روز ابتدای شروع کار دولت این برنامه با قدرت آغاز شود.

 

ریشه فساد را خواهم خشکاند/ناکارآمدی مثل اختاپوس بر کشور سایه افکنده است

علیرضا زاکانی، نامزد دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری با شروع جملاتی از بزرگان گفت: امام علی(ع) فرمودند حکومت امانت است و طعمه نیست. امام خمینی هم گفتند فرق رژیم طاغوت با ما این است که باید خدمت کنیم. اگر دنبال منافع خودمان باشیم همان طاغوت هستیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد: اگر انقلاب نشده بود هیچکدام از ما اینجا نبودیم و در جایگاهی بودیم که متناسب با شرایط امروز ما نیست لذا ما حق نداریم که مثل سناتورها کنار هم بنشینیم و حرف‌های کلی بزنیم و همدیگر را متهم کنیم. ما حق نداریم بی برنامه کار کنیم، ما حق نداریم اشتباه کنیم، ماحق نداریم در استخر شنای آنها شنا کنیم و در فضای آنها تنفس کنیم. اگر این شد ما از مردم جدا شده‌ایم و امام فرمودند آن روز، روز مرگ ماست.

وی ادامه داد: اگر بنده افتخار پیدا کنم خدمت شما با شم مردم عزیز، ریشه فساد را در کشور می خشکانم. فساد مقدم بر هر چیزی بلای جان شماست. ریشه دروغ را در کشور خواهم کند.

زاکانی با اشاره به اظهارات همتی افزود: فرمودند من را از بانک مرکزی اخراج کردند، آقای واعظی گفتند که این حرف خلاف است. بنده بیان کردم که ۱۲۰۰ میلیارد تومان در انتهای سال ۹۸ در یک فرصت غیر عادی از بانک صادرات به بانک پاسارگاد منتقل شده است اما ایشان گفتند اینطور نیست در صورتی که آقای دژپسند آن را اعلام کردند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: ایشان در تاریخ سوم شهریور ۹۸ بنزین ۵ هزار تومان و نفت و گاز هزار تومان را توصیه کردند که می‌گویند خلاف است اما اینجا من امضا و نامه رسمی ایشان را دارم. من آمده‌ام که با دروغ مقابله کنم.

زاکانی با اشاره به بحث فیلترینگ خاطر نشان کرد: صحبت از فیلترینگ می‌کنند. شما کامنت‌های اینستاگرام خود را بسته بودید و تازه باز کرده‌اید و جرات ندارید با مردم روبرو شوید.

وی ادامه داد: مردم عزیز وقتی اشتباهات زیاد می شود معلوم است که کسی که همه تست‌ها را غلط می زند، معلوم است که تست‌های درست را می‌داند اما تست‌های غلط را جدا می کند. تست‌های این دولت غلط است و عامدانه این کار را می‌کند.

این نامزد انتخابات در سخنانی انتقادی که متوجه دولت بود گفت: جنگ اقتصادی را به جُنگ شادی تبدیل کرده‌اند. صبح جمعه به ریش مردم خندیدند. با کفش در چادرهای مردم زلزله زده رفتند ما هم رفتیم.

وی افزود: رئیس جمهور محترم با خودروی خارجی به بازدید از کارخانه خودرو سازی ایرانی رفتند. باید دست به دست هم دهیم و ریشه ناکارآمدی و تفکر غلطی که ۴۰ سال مثل اختاپوس در کشور خیمه زده و از انقلاب مصرف کرده و هیچ خدمتی به مردم نکرده است را بکنیم.

 

بخش آخر ؛ اظهارات جمعبندی کاندیداها

عقب‌ماندگی‌ از ترکیه مایه ننگ ماست/ رای شما نه پوشش است نه روکش و نه پیشکش

رضایی در بخش پایانی مناظره اظهار کرد: همانطور که عرض کردم هشت سال آینده، هشت سال بسیار مهم و تعیین‌کننده، برای مردم ما، ایران ما و نظام جمهوری اسلامی ایران است. عقب‌ماندگی از ترکیه برای ما یک ننگ است. وضعیت معیشتی شما مردم حقیقتا برای ما یک ننگ است. دولت ما مصمم است که با برنامه‌ریزی، زمانی که برنامه مد نبود، از آن زمان تا کنون، برنامه‌هایی را برای عبور ایران از شرایط هشت سال آینده تهیه کرده‌ایم و با اقتدارعمل می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: قول‌هایی که ما به شما می‌دهیم، صد درصد عمل می‌کنیم. منابع یارانه ۴۵۰هزار تومانی مشخص است، در مورد حقوق خانم‌های خانه‌دار که با مشقت فرزندان آینده ایران را تربیت می‌کنند، جدی هستم، کسب و کار خانگی را به طوری جدی در کل کشور گسترش می‌دهم، مساله مسکن ارزان قیمت و سهل با قسط‌های ۴۰-۵۰ساله را پیگیری می‌کنم، ۳۰درصد سهام صنعت نفت ملی ایران را به شما مردم می‌دهم و با این کار کفایت زندگی را حل می‌کنیم، ولی به این قانع نیستم و نباید هم قانع باشیم.

رضایی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ادامه داد: مرحله دوم ما، منطقه‌ای یا ایالتی کردن اقتصاد ایران است که اختیارات اجرایی را از مرکز می‌گیرم و به استان‌ها می‌دهم. طبق اصل ۱۲۷قانون اساسی که خود مردم سپرده‌ها را همان جا سرمایه‌گذاری کنند، ارزش افزوده شرکت‌هایی که آنجا هستند را در همانجا بدهند و به تهران نیاورند، و ما در حقیقت همه ایران را ایران بدانیم، نه اینکه فقط به تهران توجه کنیم.

وی همچنین اذعان داشت: دولتی که برای این کارها تشکیل می‌دهم، دولتی از همه اقوام ایرانی است؛ از اهل تسنن، اهل تشیع، اقلیت‌ها و اقوام ایرانی در آن وجود دارد، و مساله سوم پروژه‌های ملی در سراسر کشور است که انشالله ۱۴پروژه بزرگ را شروع خواهیم کرد و اکثریت آنها را در دولت خودم در طول چهار سال، اگر افتخار دادید هشت سال به نتیجه برسانم. این را هم به طور جدی عرض می‌کنم که اگر من نتوانم به وعده‌های خود عمل کنم، زودتر از آنچه که شما فکر کنید می‌آیم و اعتراف می‌کنم و در مقابل شما تعظیم می‌کنم. رای شما مهم است، رای شما نه پوشش، نه روکش و نه پیشکش است؛ رای شما رویش است، با رای خودتان به رویش آینده کشور کمک کنید. مساله دیگر، مساله پروژه‌هایی از قبیل همسان سازی حقوق بازنشستگان و ساماندهی نیروهای شرکتی، توسعه روستایی و بیمه تامین اجتماعی کشاورزان است.

 

تصمیم بنزین با دولت بود/ تمام محکومان آبان ۹۸ بجز چند مورد خاص، عفو خوردند

رییسی گفت: در جریان بنزین، تصمیم با خود دولت بود و تنها برای هماهنگی با ما مطرح شد.

سید ابراهیم رییسی، نامزد سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: در رابطه با بنزین، بخشی که نیاز به مصوبه داشت، به پولی که باید در جهت تولید، مصرف و میان مردم تقسیم می‌شد، مربوط بود که تصویب شد. در اجرای آن بسیار بی‌تدبیری شد و برای تشخیص مقصر به سراغ گزارش دبیرخانه شورا و مسئولان عالی‌رتبه مسئولان قضایی بروید. اولین پاسخگو در رابطه با این موضوع باید آقای روحانی باشد.

وی درخصوص عفو افراد اظهار داشت: ما به بسیاری عفو داده‌ایم و نیازی نیست که در این جلسه مطرح شود. از همان ابتدای امر در جریان آبان ۹۸، مقام معظم رهبری به همه عفو‌ دادند به جز اشخاصی که با خارج در ارتباط بوده‌اند یا مورد خاصی داشتند.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: اولین نکته درمورد موفقیت دولت و ریاست‌جمهوری، مسئله جهت‌گیری آن است. جهت‌گیری ما در جهت عدالت خواهد بود. ما در اجرای عدالت، عقب هستیم و دولتی که قصد اجرای عدالت دارد، باید از همه ظرفیت‌های کشور و از تمام نیروهای انسانی کارآمد در کشور استفاده کند. باید قدرت اجماع‌سازی و یک قدرت اجرایی قوی داشته باشد.

رییسی خاطرنشان کرد: برنامه برای دولت و رییس‌جمهور بسیار مهم است. کارنامه نیز مؤید آن است و برنامه بدون کارنامه، یک امر شعاری است. مردم بدانند که رییس‌جمهور، نگاهی یکسان به همه دارد و هر ایرانی، حقی تضمین‌شده به عنوان یک ایرانی دارد. همه افراد شامل اهل سنت، اهل شیعه، معلم، بازنشسته، کارگر، کشاورز، زن، مرد و... و همه مردم برای او، مردم و جمهور هستند. مردم، شما حق به گردن دولت دارید و دولت هم نسبت به شما مکلف است.

 

 همه چیز در پول و پارتی خلاصه می‌شود/ همه مردم بر سفره انقلاب بنشینند

قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: بنده به عنوان اولین جواب گام دوم در انتخابات ریاست جمهوری آمده‌ام تا نسل نو را جایگزین طبقه ویژه کنم.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد:‌اصحاب سفره و تبعیض مردم را از سر سفره انقلاب بیرون کرده‌اند، سفره انقلاب باید تکان داده شود، تبعیض نباشد، فقیر و غنی نباشد.

وی افزود: دولت سلام دولت جوانان گام دومی با همراهی مردم در مقابل آنانی که آرامش جامعه را به گروگان گرفته اند خواهد ایستاد.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: اولین ویژگی جوان نترسیدن است. ما پرونده‌هایی را که به دلیل حکمرانی بد و سیاست زدگی‌های غلط بازمانده‌اند خواهیم بست.

وی تصریح کرد:‌ بزرگترین درد مردم این است که چرا این کشور همه چیز باید در یک بند خلاصه شود آنهم بند پ، پول داشته باش، مدرسه خوب برو پول داشته باش رتبه خوب در کنکور داشته باش پول داشته باش سفر و تفریح برو پول داشته باش ماشین و خانه خوب داشته باش پول داشته باش سربازی نرو پارتی داشته باش وام میلیاردی بگیر پارتی باش اگر هم مفسد اقتصادی باشی از تو حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: پارتی داشته باش استخدام شو پارتی داشته باش مشکل اداری نداشته باش؛ اما دولت سلام دولت جوانان می‌آید تا بند غین را جایگزین بند پ کند. غین یعنی غیرت. اگر یک جو غیرت بود دختر جوان ما بی جهیزیه نمی‌ماند اگر یک جو غیرت بود از هنرمند فقط برای سیاست استفاده نمی‌شد اگر یک جو غیرت بود ورزشکار ما دست فروش نمی‌شد. اگر یک جو غیرت بود در بورس جیب مردم زده نمی‌شد.

وی بیان کرد: اگر یک جو غیرت بود اگر مسئولی فرزندش در خارج از کشور بود خودش از مسئولیتش کناره گیری می‌کرد. غیرت یعنی همه مردم ایران سر سفره انقلاب بنشینند. دولت سلام با غیرتش برای مردم ایران ثبات و آرامش می‌آورد. غیرت همان است که وقتی پیکرش که مظهر غیرت است به کشور برگشت همه ایران نه همه جهان برای او ایستاد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: غیرت یعنی جوان لر دست فروشی که دروازه‌بان جهانی می‌شود. غیرت یعنی جوان ترکی که در چند روز پیش در بازی والیبال غیر ممکن را ممکن  کرد و جوانان گام دومی با غیرتشان محال‌ها را امکان‌پذیر خواهند کرد.

وی گفت: مردم اگر یک جو غیرت ببینند مانند حاج قاسم پاسدار و دوستدار خواهند بود. اگر امروز مردم دلگیرند در مسئولین غیرت ندیدند دلسوزی ندیدند. دولت سلام دولت زنان و جوانان غیور است که با غیرتشان غیر متصورها را قابل تصور می‌کنند.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: پدران و مادران عزیز، فرزندان شما آمده‌اند یوسف‌ها بزرگ شده‌اند تا ایران را آباد کنند به آنها اعتماد کنید.

 

مردم، علیه غارتگران قیام کنید/ریشه‌کن کردن اعتیاد و بیمه زنان خانه‌دار

زاکانی نامزد انتخاباتی، با بیان برخی از وعده‌های خود گفت: مردم همه با هم بر علیه غارت گران قیام کنید. امروز وقت قیام است. سر ما را یک عده از مسئولان کلاه گذاشتند و ما با شناخت چهره آنها باید بر علیه آنها قیام کنیم. بنده چه کاری می کنم و چه کاری نمی کنم؟ بنده شایسته سالاری را در کشور مهیا خواهم کرد. بنده با شما صداقت خواهم داشت. بنده یکساله فقر مطلق را ریشه کن خواهم کرد. سلامت را به سمتی می برم که غیر از درد، مردم درد بی پولی نکشند. نظارت مردم بر مسئولان را نظام‌مند خواهم کرد. تصمیم گیری در کشور را تمرکززدایی می کنم و در شهرستان‌ها محور تحول و حرکت را قرار می دهم. روستاها را آباد می‌کنیم و مهاجرت معکوس را به روستاها مهیا می‌کنیم.

 وی با اشاره به برنامه‌ای که سال‌ها بر روی آن کارکرده است، افزود: امروز به شما قول می‌دهم با برنامه‌ای که نزدیک به ۱۰ سال است آن را آماده کرده‌ایم و در دونوبت در ۵ جلد و ۷ جلد به شورای نگهبان داده‌ایم و با تمام وجود به آن باور داریم، تمام ظرفیت‌های تعلیق شده کشور را به فعالیت وا داریم. قول می‌دهم که از اقوام و مذاهب به نحو احسن استفاده کنم نه صرفا در مقام شعار. قول می‌دهم که قانون اساسی را اجرا کنم و توجه کنم که اصل ۱۰ و ۲۱ ناظر به خانواده و زنان، اصل ۲۷ ناظر به آزادی‌های مدنی، اصل ۲۸ ناظر به اشتغال، اصل ۲۹ ناظر به تامین اجتماعی و اصل ۳۰ ناظر به آموزش است که باید آموزش کشور متحول شود.

زاکانی در مورد مقررات زدایی و اعتیاد خاطر نشان کرد: با مقررات زدایی و اقدامات مناسب مسیری را دنبال می‌کنیم که بتوانیم ریشه اعتیاد را ظرف چهار سال به طور کامل در کشور خشک کنیم. بیمه زنان سرپرست خانوار و بیمه زوج های نابارور را دنبال می کنیم.

وی در پایان از کارهایی که می خواهد در صورت پیروزی خود انجام ندهد، اینگونه گفت: به مردم دروغ نمی گوییم، از محل تورم دولتمان را اداره نمی‌کنیم، ابربدهکاران بانکی را آزاد نمی‌گذاریم، به واردکنندگان کالاهای مصرفی رانت نمی‌دهیم، گردش مدیران را جابجا نمی‌کنیم و شایستگان را به جای آنها می‌گذاریم، بستگان و فامیل خودمان را سرکار نمی‌آوریم، مردم را تحقیر نمی‌کنیم،  مشکلات داخلی را به خارج از کشور وابسته نمی‌کنیم، قدر دانشمندانمان را می‌دانیم، دیپلماسی اقتصادی را پیش می‌گیریم و قانون را در کشور پیاده می‌کنیم و آنچه که هست قانونمداری و صداقت خواهد بود.

 

سال ٧۶ هم ابر و ماه و فلک خواستند یک نفر رییس جمهور شود اما خواست شما نگذاشت/ قرار بود همه مردم در راس امور باشند

محسن مهرعلیزاده در بخش پایانی سومین و آخرین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری گفت:  به نام خداوندی که انسان را آزاد آفرید. مردم سرافراز ایران، شش روز دیگر انتخابات انجام می‌شود، انتخاباتی که می‌تواند با نتیجه‌ای از پیش تعیین شده به پایان برسد و یا با معجزه‌ای نتیجه‌ای غیر از خواست انحصارطلبان رقم بزند. 

وی افزود: قرار بود "جمهوریت" جمهوری اسلامی حفظ شود و مردم در راس امور باشند، تمام سلایق در انتخابات حضور داشته باشند، با رفع رانت و تبعیض و تحقق عدالت همه آحاد ملت ایران فرصت برابر داشته باشند. مردم در اینکه چه می‌پوشند، چه می‌خورند و چه می‌اندیشند و در یک کلام در انتخاب سبک زندگی آزاد باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ادامه داد: می‌دانم امروز با این قراربودها فاصله داریم، لیکن امروز دو راه پیش روی ماست؛ راه نخست اینکه با صندوق رای قهر کنیم و در این انتخابات شرکت نکنیم، راه دوم اینکه با امید به آینده درخشان و برای عزت ایران و ایرانیان و نیز برای خط بطلان کشیدن بر این صحنه آرایی خطرناک با امید به آینده در جلوگیری از به خطر افتادن ایران در آینده بر سر صندوق‌ها حاضر شویم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 اظهار داشت: مردم عزیز ایران در خرداد 76 نیز ابر و باد و مه و خورشید و فلک برای انتخاب یک فرد به میدان آمده بودند، لیکن قدرت خواست شما مردم عرصه دیگری را رقم زد و تشکیل دولت اصلاحات به عنوان کارآمدترین دولت پس از پیروزی انقلاب را به ارمغان آورد. 

مهرعلیزاده با بیان اینکه  قدرت در دست مردم است سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: قدرت انتخاب بین شادی و نشاط یا اندوه و ناامیدی و برقراری عدالت یا تبعیض و ظلم. مردم ایران شرکت یا عدم شرکت در انتخابات حق شماست، لیکن عدم شرکت محروم ساختن خویش از حق خویشتن است. بیایید با استفاده از این حق قانونی خود به زندگی سلامی دوباره کنیم و با رای به دولت زندگی، ایرانی بسازیم برازنده ایرانی. بیایید همه با هم و در کنار هم برای حکمرانی خوب و ساختن ایرانی آزاد و آباد و مستقل تلاش کنیم. این بار لحظه انتخابات لحظه تغییر قرن است.

 

به هیچ کس باج نداده و نخواهم داد/ من با دست خالی با ترامپ جنگیدم

همتی در بخش پایانی مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با بیان اینکه شش ماه تمام براندازان خارجی و تندرو‌های داخلی من را تخریب کردند، اظهار کرد: همین آقایان حاضر در جلسه برخی از مشکلات اقتصادی را به گردن من انداختند و من هیچی نگفتم، همه آقایان حاضر در اینجا می‌دانند من تقریبا با دست خالی در بانک‌مرکزی با ترامپ جنگیدم ولی به روی خود نمی‌آورند چون باید تخریب کنند.

این نامزد انتخاباتی دور سیزدهم ریاست جمهوری گفت: من می‌دانستم اگر وارد صحنه انتخابات شوم، تخریب‌ها صد برابر خواهد شد ولی گفتم شاید هیچ وقت نتوانم خودم را ببخشم لذا دو ساعت مانده به پایان ثبت‌نام در صحنه حاضر شدم. آقای روحانی در دوران تعامل رییس جمهور خوبی بود آن سال‌ها را یادتان بیاورید، اما هیچ کس نمی‌دانست که ایشان در دوران جنگ اقتصادی چگونه عمل خواهد کرد. هیچ کس ترامپ و کارهایش را پیش‌بینی نمی‌کرد، روحانی نتوانست در دوران جنگ اقتصادی آنطور که باید عمل کند، تیم ناهماهنگ اقتصادی اعتماد به آدم‌هایی که خیر ایشان را نمی‌خواستند، در کنار همین گروه آقایانی که اینجا نشسته‌اند تخریب‌ها و سنگ‌اندازی‌هایشان.

وی با انتقاد به واکنش روحانی نسبت به گران شدن بنزین، تصریح کرد: باید قبول کنیم وقتی مردم خشمگین هستند رییس جمهور نباید بخندد و بگوید من هم صبح جمعه خبردار شدم؛ مردم، آقایان سه سال است که دارند بذر یاس و ناامیدی را در جامعه می‌کارند و به شما القا می‌کنند که رای شما هیچ اهمیتی ندارد، دشمن خارجی و تندرو‌های داخلی هر دو از رای شما می‌ترسند چون بازی‌شان به هم می‌خورد.

همتی با تشویق مردم برای حضور در انتخابات، اذعان کرد: مردم شما برای این صندوق رای خون دادید، با جوانان ما چه کردند؟ در ۱۲سال شعارشان از رای من کو، شد رای بی رای. ما در انتخاب‌هایمان اشتباه کردیم اما این باعث نمی‌شود وقتی که زمین خوردیم دیگر بلند نشویم، بیایید با هم یار دبستانی را بخوانیم، خوشحال باشید من قول می‌دهم کشور را از این پیچ خطرناک عبور دهم، قول می‌دهم کشور را به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل کنم، نمی‌گذارم کسی به خاطر معیشت شرمنده خانواده‌اش شود، این کاری است که من بلد هستم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خاطر نشان ساخت: از تاج‌زاده و جنیدی تا صفایی فراهانی، از فردوسی‌پور و دایی تا آذری‌جهرمی، از طیب‌نیا و پزشکیان تا کرباسچی و فرجی‌دانا، از مسجدجامعی و ظفرقندی تا محمدجواد ظریف همه می‌توانند در کنار من باشند تا ما ایرانی بهتر داشته باشیم.

همتی با تاکید بر اینکه من تاکنون به هیچ کس باج نداده و نخواهم داد، بیان کرد: من هیچ ترسی ندارم، نه برادرانم فاسد هستند نه پسرم و همسرم و نه دخترانم، من به هیچ کس باج نداده و نخواهم داد. به من اعتماد کنید، روز رای‌گیری بزنید زیر میز، نگذارید ۲۸خرداد، ۲۸مرداد شود، قدرت خودتان را به همه کسانی که نمی‌خواهند خوشحالیتان را ببینند نشان دهید، به همه کسانی که می‌گویند اگر اینجا مشکل دارید جمع کنید بروید، اینجا وطن و ایران ماست.

 

رییس جمهور بداند که راس دستگاه‌ها چه خبر است تا بازی نخورد/  رییس جمهور بداند رییس جمهور همه است

جلیلی در بخش آخر مناظره به جمع‌بندی توضیحات خود پرداخت.

سعید جلیلی، در آخرین قسمت از مناظره گفت: صحبت از انتخاب رییس جمهور برای ایران می‌کنیم. ایران با همه ظرفیت‌هایش به ما می‌گوید که چهار سال آینده باید چهار سال جهش باشد و جهش یک جهاد بزرگ و یک تلاش سترگ می‌خواهد. صحبت از رییس جمهور می‌کنیم. رییسی که باید بداند رییس همه جمهور است. همه مردم و همه حقوق ‌آن‌ها را باید دربر بگیرد؛ نه بخشی از آن را.

جلیلی عنوان کرد: رییسی که باید بداند در راس دستگاهی قرار می‌گیرد که در بدنه و در راس آن چه خبر است. باید بداند که او را بازی ندهند. رییس جمهوری که بتواند محیط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را خوب بفهمد، تا به اندک موضوع و بهانه‌ای کار را تعطیل نکند.

وی ادامه داد: ما ۸ سال است که سایه به سایه و در حد توان مسائل کشور را دنبال کردیم. اگر کار خوبی بود تایید کردیم، اگر کار ناقصی بود، سعی کردیم به تکمیل آن و اگر خطا بود به تصحیح آن کمک کنیم. کارنامه ما امروز روشن است. در همه موضوعات سعی کرده‌ایم برای اداره کشور یک برنامه واقعی قابل اجرا که به ما نوید جهش را می‌دهد نوشته‌ایم. نباید مسائل را تقلیل داد. وی افزود: نباید دچار تعارفات شد. ما فکر می‌کنیم که رویکرد‌ها باید از اینکه حل آب خوردن کشور را هم دیگران نسبت بدهند و منتظر دیگران باشند، به جهش کشور ارتقا پیدا کند. مستقل از همه جناح‌ها و بازی‌های سیاسی و مستقل از هرگونه حرکت و تعارفی که خدای نکرده در این مسیر خدشه ایجاد کند.

جلیلی در بخش آخر توضیحاتش به فرمایش امیر مومنان اشاره کرد: خدایا تو خود شاهدی آن‌چه از جانب ما صورت گرفت، نه تلاشی بود برای کسب قدرت و نه زیاد کردن ثروت. بلکه می‌خواهیم نشانه‌های دین تو را برگردانیم، اصلاح واقعی را انجام بدهیم تا بندگان ستم دیده تو احساس آرامش و امنیت کنند و دین تو برپا شود.

وی افزود: امروز ما در محضر امام و شهدا و در محضر شما مردم، صادقانه آن‌چه را که در این ۸ سال به آن رسیده‌ایم و فکر می‌کنیم برای آینده کشور می‌تواند یک برنامه درست باشد، به شما تقدیم می‌کنیم.