۰ نفر

اگر کودک شما تب دارد بخوانید

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۸:۲۶
کد خبر: 679397
اگر کودک شما تب دارد بخوانید

یک متخصص کودکان گفت: تب در نوزادان می‌تواند نشانه‌های زیادی داشته باشد که باید مورد مطالعه قرار بگیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی زاکانی با اشاره به این‌که تب یک بیماری نیست، بلکه یکی‌از علائم بیماری محسوب می‌شود، اظهار کرد: تب معمولاً به این معناست که بدن در حال مبارزه با بیماری بوده و سیستم ایمنی بدن در حال انجام کار است.

وی ادامه داد: اگر کودک شما تب دارد، در بیشتر موارد به این معناست که او احتمالاً به سرماخوردگی و یا عفونت ویروسی دیگری مبتلا شده است، ذات‌الریه، عفونت ادراری، گوش و یا عفونتی جدی‌تر مانند عفونت باکتریایی خون یا مننژیت نیز ممکن است باعث تب شوند، هرچند این موارد در نوزادان کمتر دیده می‌شوند.

زاکانی افزود: ازجمله دلایل دیگر تب در نوزادان می‌توان به واکنش به واکسیناسیون، گرم شدن بیش از حد بدن به علت پوشیدن لباس زیاد و گذراندن زمان زیاد خارج از خانه در محیط باز در هوای گرم اشاره کرد.

این متخصص کودکان در رابطه با علائم تب در نوزادان، عنوان کرد: ممکن است رفتار کودک شما تغییر کند و بدخلق‌تر از حد معمول شود، علائم دیگر تب در نوزادان می‌توان به کم‌خوابی، کم غذاخوردن، علاقه نداشتن به بازی و تحرک، فعالیت کمتر و حتی بی‌حالی و تشنج اشاره کرد.

وی تصریح کرد: دمای طبیعی بدن کودک می‌تواند از حدود ۳۶ درجه تا ۳۷,۹ درجه سانتی‌گراد باشد.

زاکانی افزود: ممکن است تشخیص اینکه نوزاد تازه‌ متولد شده ویروس ساده‌ای مانند سرماخوردگی دارد و یا عفونت جدی‌تری مانند عفونت ادراری، ذات‌الریه و یا مننژیت، برای پزشکان دشوار باشد، به همین دلیل است که پزشکان برای مشخص کردن علت تب نوزاد، گاهی اوقات آزمایش‌های خاصی مانند آزمایش خون و یا ادرار، و یا عکس‌برداری از قفسه سینه را انجام می‌دهند.

این متخصص کودکان با بیان این‌که اگر سن کودک شما زیر یک ماه است و تب دارد، بلافاصله با پزشک کودک خود تماس بگیرید، بیان کرد: برای نوزادان بزرگ‌تر مواردی وجود دارد مانند این‌که کودک خود را با آب ولرم حمام کنید، کودک خود را تنها با یک لایه لباس بپوشانید، به کودک خود مایعات کافی بدهید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اگر کودک شما بیش از ۶ ماه سن دارد و پزشک می‌گوید موردی ندارد، می‌توانید به کودک خود استامینوفن و یا ایبوپروفن کودکان بدهید، به دلیل خطر ابتلا به بیماری نادر اما خطرناک به نام سندرم ری، هرگز به نوزادان آسپرین ندهید.

زاکانی افزود: به کودک زیر ۶ ماه خود هیچ دارویی که حاوی ایبوپروفن باشد، ندهید، قبل‌از دادن هرگونه دارو به نوزاد خود با پزشک او مشورت و دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را مطالعه کنید.