۰ نفر

روش صحیح پانسمان زخم دیابتی و جلوگیری از پیشروی آن

۲۷ شهریور ۱۴۰۱، ۲۱:۰۲
کد خبر: 668925
روش صحیح پانسمان زخم دیابتی و جلوگیری از پیشروی آن

زخم ناشی از دیابت، جزو زخم‌های بسیار دردآور و زجرآور است. برای درمان این زخم‌ها پروسه درمانی مختلفی وجود دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار در روند بهبود زخم‌های ناشی از دیابت، پانسمان است.

مراقبت از زخم افراد دیابتی با روش های طب سنتی

به گزارش اقتصاد آنلاین، پانسمان زخم دیابتی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های مختلفی می‌باشند. ما در این بخش تصمیم داریم تا شما را با انواع پانسمان‌های مخصوص بیماران دیابتی آشنا کنیم و ویژگی هر یک را نیز برایتان عنوان کنیم. به همین علت بهتر است تا ما را در ادامه این بخش همراهی کنید.

پانسمان زخم دیابتی چیست؟

پانسمان زخم دیابتی یکی از ابتدایی‌ترین اقداماتی است که برای حفاظت از زخم‌های ناشی از دیابت انجام می‌شود. امروزه شاهد این موضوع هستیم که با استفاده از مرغوب‌ترین مواد اولیه، این پانسمان انجام می‌شود. با کمک پانسمان این زخم‌ها می‌توان کمک زیادی به بهبود جراحات ناشی از دیابت کرد. به همین علت پانسمان زخم در بیماران دیابتی اهمیت بسیار زیادی دارد. برای آشنایی با دیگر انواع زخم پا و نحوه درمان آن‌ها می‌توانید به مقاله “را‌ه‌های درمان زخم پا” در همین سایت مراجعه کنید.

مراقبت از زخم افراد دیابتی با روش های طب سنتی

به طور کلی پانسمان زخم دیابتی به کاهش جراحات و درمان آن کمک زیادی می‌کند. معمولا زخم‌های دیابتی عوارض بسیار زیادی دارند و بیمار را به شدت اذیت می‌کنند. به همین علت باید پانسمان با استفاده از مواد اولیه مرغوب و درجه یک انجام شود.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که شدت زخم‌های دیابتی در انتخاب نوع پانسمان نیز تاثیر زیادی می‌گذارد. به همین علت پانسمان زخم در بیماران دیابتی انواع مختلفی دارد. پانسمان‌ها کاملا متناسب با شرایط جسمی بیمار برای آنها در نظر گرفته می‌شوند و ویژگی‌های آنها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه این بخش تصمیم داریم تا به طور کامل شما را با انواع زخم و انواع پانسمان در بیماران دیابتی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

پانسمان زخم بیماران دیابتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

معمولا پانسمان زخم دیابتی باید دارای یک سری ویژگی‌های خاص باشند تا روند بهبود و کاهش عوارض را مختل نکنند. این ویژگی‌ها را در قالب موارد زیر برای شما عنوان می‌کنیم.

قدرت جذب بالا

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های پانسمان زخم دیابتی این است که قدرت جذب بالایی داشته باشد. این نوع پانسمان‌ها باید به خوبی خون و ترشحات ناشی از زخم را جذب کنند تا به بیرون از پانسمان نفوذ پیدا نکنند.

حفظ رطوبت زخم

معمولا خشکی بیش از حد زخم‌های ناشی از دیابت، بسیار آزاردهنده است. پانسمان زخم دیابتی باید قابلیت رطوبت رسانی به پوست را داشته باشد. خشکی زخم می‌تواند درمان را به تعویق بیندازد و پروسه درمان را طولانی‌تر کند. به همین علت پانسمان باید دارای ویژگی حفظ رطوبت باشد.

نفوذ ناپذیری در برابر آب و میکروب‌ها

از دیگر ویژگی‌های مهم پانسمان برای زخم دیابتی این است که نفوذ ناپذیر باشد. البته منظور از این نفوذناپذیری، نسبت به آب و باکتری است. زیرا نفوذ باکتری و میکروب می‌تواند وضعیت زخم را بدتر کند.

نفوذپذیری نسبت به گازها و اکسیژن

در مقابل اینکه پانسمان زخم دیابتی باید در برابر آب و میکروب‌ها نفوذناپذیر باشد، باید در برابر گازها و اکسیژن نفوذپذیری داشته باشد. این موضوع می‌تواند به روند درمان و بهبود زخم کمک زیادی کند.

عدم آسیب رسانی به زخم در حین برداشتن پانسمان

بسیاری از پانسمان‌ها در هنگام تعویض به زخم می‌چسبند و درد و ناراحتی زیادی را برای بیمار به وجود می‌آورند. در خصوص پانسمان مخصوص برای زخم‌های دیابتی باید بگوییم این پانسمان نباید به زخم آسیب برساند و در حین برداشتن از روی زخم، نباید به آن بچسبد.

در دسترس بودن

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پانسمان برای زخم دیابتی این است که در دسترس باشد. معمولا بیماران دیابتی نیاز زیادی به این نوع پانسمان‌ها دارند. به همین علت باید گفت در دسترس بودن آن اهمیت زیادی دارد.

آشنایی با انواع پانسمان زخم دیابتی

به طور کلی پانسمان زخم دیابتی بر اساس نوع زخم، انواع مختلفی دارد. به خاطر داشته باشید از هر پانسمانی نمی‌توان برای زخم‌های دیابتی استفاده کرد. با توجه به نوع زخم، نوع پانسمان نیز متفاوت خواهد بود.

پانسمان مخصوص زخم دیابتی با چسبندگی کم

این نوع پانسمان از جنس کتان است و مستقیما روی زخم قرار می‌گیرد. پانسمان کتان، دو نوع است. نوع اول پانسمان فاقد هر گونه مواد دارویی مثل گاز پارافینه و… و نوع دوم پانسمان کتان، حاوی مواد دارویی مثل پوویدون

پانسمان جاذب

از این نوع پانسمان برای زخم‌هایی استفاده می‌شود که ترشح مایع در آنها زیاد است. معمولا این پانسمان به جهت کنترل خونریزی و به عنوان لایه دوم پانسمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پانسمان پیشرفته

نوع دیگری از پانسمان زخم دیابتی، نوع پیشرفته است. این نوع پانسمان دارای ترکیباتی است که باعث کمک به بهبود زخم می‌شود. همچنین این نوع پانسمان‌ها روند بهبود زخم را افزایش می‌دهند.

پانسمان بی‌شکل

این نوع پانسمان‌ها به صورت ورقه‌ای و کاملا مسطح قابل تهیه هستند. کاربرد اصلی این نوع پانسمان‌ها، رطوبت رسانی و جذب ترشحات زخم است.

پانسمان غشایی

پانسمان زخم دیابتی از نوع غشایی، نسبت به نفوذ آب و اکسیژن مقاوم است و از زخم در برابر فاکتورهای نفوذپذیر محافظت می‌کند.

پانسمان پلیمری و نرم

نوع دیگر پانسمان برای زخم دیابت، پلیمری و نرم است. این نوع پانسمان‌ها دارای لایه غیر چسبنده هستند و کاملا نرم و راحت می‌باشند.

پانسمان هیدروکلوئیدی

پانسمان هیدروکلوئیدی نوع دیگری است که به رطوبت رسانی زخم کمک می‌کند. همچنین پوشش آنها ضد چسبندگی است و روی زخم یک لایه ژلاتینی به وجود می‌آورند.

پانسمان فومی

این نوع پانسمان برای زخم‌های دیابتی، باعث جذب ترشحات می‌شود. قدرت جذب این پانسمان‌ها بسیار بالا است و هنگام تعویض به زخم آسیبی نمی‌رسانند.

پانسمان آلژینات

پانسمان آلژینات یا جلبک دریایی قدرت یکی از انواع پانسمان‌هایی است که قدرت جذب بالایی دارد و با رطوبت رسانی مطلوب، باعث کمک به بهبود ترمیم زخم در بیماران دیابتی می‌شود.

برای انتخاب نوع پانسمان زخم دیابتی به این نکات توجه کنید

در خصوص انتخاب نوع پانسمان باید به یک سری نکات و موارد مهم توجه داشته باشید. قبل از عنوان کردن این نکات باید بگوییم، بیماران دیابتی بیش از حد تحملشان، درد ناشی از این زخم‌ها را متحمل می‌شوند. بنابراین سعی کنید در انتخاب نوع پانسمان دقت کنید تا این دردها افزایش پیدا نکنند.

انتخاب نوع پانسمان زخم دیابتی در درمان آن بسیار موثر است

به طور کلی، رطوبت روند درمان زخم را بهبود می‌بخشد. به همین علت سعی کنید در انتخاب نوع پانسمان این مورد را در نظر بگیرید.

در صورتی که وضعیت زخم به گونه‌ای باشد که ترشحات آن زیاد و یا خونریزی شدت داشته باشد، باید از پانسمان‌هایی استفاده کنید که قابلیت جذب ترشحات را داشته باشد. این نوع پانسمان‌ها به خوبی ترشحات را به خود جذب می‌کنند و سپس رطوبت لازم را به زخم بازمی‌گردانند.

در هنگام خرید پانسمان زخم دیابتی حتما به نوع بافت و الیاف آن توجه کنید. در صورتی که زخم بسیار عمیق است، باید از پانسمان‌هایی که الیاف و بافت نرم‌تری دارند استفاده کنید.

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در انتخاب پانسمان برای زخم دیابتی باید به آن توجه کنید این است که اگر زخم باز است و عمق دارد، هرگز از پانسمان‌های بتادینه یا دارای ترکیبات هیدروژن پراکسیدی استفاده نکنید.

توجه به این نکات در هنگام خرید و تهیه پانسمان زخم دیابتی اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین حتما به این موارد توجه داشته باشید.

پانسمان مخصوص زخم دیابتی چه تاثیری در بهبود زخم دارد؟

شاید گمان کنید پانسمان زخم دیابتی، فقط برای پوشاندن زخم است. اما در واقع این پانسمان بخش مهمی از مراحل درمان است. با توجه به اینکه ما در بخش قبلی به معرفی انواع پانسمان مخصوص زخم دیابتی پرداختیم، متوجه شدید که هر کدام از این پانسمان‌ها چه تاثیری در بهبود زخم ناشی از دیابت دارند. بنابراین پانسمان کردن زخم‌های دیابتی تاثیر زیادی در بهبود زخم دارد.

بهتر است تا نوع پانسمان را متناسب با نوع زخم و عمق آن انتخاب کنید. البته در خصوص انتخاب نوع پانسمان مخصوص زخم دیابتی، باید به نظر پزشک توجه کنید و طبق تجویز پزشک از پانسمان مناسب استفاده کنید. اما به طور کلی از آنجایی که نوع پانسمان تاثیر مستقیمی بر روند بهبود زخم دارد، باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، حتما مقاله “درمان زخم پای دیابتی و دلایل ایجاد آن” را در همین سایت مطالعه کنید.

خوب است تا بدانید، هم تشخیص نوع زخم و هم تعیین نوع پانسمان، به عهده پزشک معالج است. شما باید بدانید که زخم دیابتی از چه نوعی است و به چه درمانی نیاز دارد. گاهی اوقات ممکن است برای درمان فقط به پانسمان نیاز نباشد. در بعضی مواقع، پزشک یک سری بافت‌های مُرده پوست را برش می‌زند تا روند ترمیم بافت‌های دیگر پوست با موفقیت انجام شود. اصلی‌ترین عامل از بین رفتن بافت‌های پوست، عفونت است. زمانی که زخم دیابتی عفونتی شود، قطعا این عفونت باعث آسیب‌های بیشتر به پوست می‌شود. به همین علت استفاده از پانسمان زخم دیابتی بسیار اهمیت دارد. در واقع بهترین کار برای دوری از این آسیب کنترل تغذیه و پیشگیری از دیابت است. توصیه می‌کنیم حتما مقاله “دیابت، عوارض و درمان” را در همین سایت مطالعه کنید تا با خطرات ناشی از دیابت آشنا شوید.

سوالات رایج

۱. آیا برای پانسمان زخم دیابتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بله! پانسمان زخم‌های دیابتی به مراقبت و درمان تخصصی نیاز دارند. به همین علت برای پانسمان و تعویض آن باید به پزشک مراجعه کرد.

۲. پانسمان از چه نوعی باشد بهتر است؟

در خصوص انتخاب نوع پانسمان، باید پزشک تصمیم بگیرد. اما به طور کلی نوع پانسمان به نوع زخم بستگی دارد.

۳. آیا پانسمان به تنهایی برای درمان زخم‌های دیابتی کفایت می‌کند؟

خیر! در این مورد باید بگوییم در کنار پانسمان، استفاده از دیگر روش‌های پزشکی برای درمان زخم دیابتی لازم است. به همین علت پانسمان زخم دیابتی به تنهایی باعث درمان زخم نمی‌شود.

۴. چرا باید از پانسمان‌های مختلف برای درمان زخم استفاده کرد؟

شرایط و عمق زخم‌های دیابتی با یکدیگر متفاوت هستند. به همین علت ممکن است بعضی پانسمان‌ها برای بعضی زخم‌ها مناسب نباشند. این موضوع ممکن است اوضاع زخم را تشدید کند. به همین علت باید از پانسمان مناسب برای زخم استفاده کرد.

۵. پانسمان باید نفوذ پذیر باشد یا نفوذ ناپذیر؟

در خصوص این موضوع باید بگوییم پانسمان باید برای اکسیژن و سایر گازها نفوذ پذیر باشد و برای آب و میکروب‌ها نفوذ ناپذیر. این موضوع باعث تسریع در روند بهبود بیماری می‌شود.