۰ نفر

اهمیت ورزش برای کودکان دیابتی+ مراقبت های ویژه

۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۱۴
کد خبر: 665707
اهمیت ورزش برای کودکان دیابتی+ مراقبت های ویژه

طبق تحقیقات انجام شده ۶۵ درصد از مردم ایران دارای اضافه وزن هستند! اضافه وزن یکی از مهمترین عوامل و فاکتورهایی است که می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

فواید ورزش کودکان دیابتی و نکات مهم در مورد ورزش بچه دیابتیک

به گزارش اقتصاد آنلاین، دیابتی ها نیز اگر به کاهش وزن روی بیاورند می تواند در روند بهبود بیماریشان به آنها کمک فراوانی داشته باشد. کنترل قند خون با ورزش در کودکان دیابتی نیز میتواند از افزایش وزن جلوگیری می کند. از اینرو می توان گفت ورزش برای کودکان دیابتی مناسب است. همچنین اعتماد به نفس کودکان را بالا می برد. هیچ احتیاجی نیست که کودک مبتلا به دیابت به صورت حرفه ای ورزش را پیگیری کند ولی حذف کامل ورزش نیز برای کودک می تواند مضر باشد، کودکان مبتلا به دیابت مانند سایر کودکان اگر بتوانند زیاد ورزش کنند، واقعا می توانند شرایط خود را کنترل کنند.

نشانه های دیابت در کودکان

بهتر است قبل از شروع هر مطلبی به نشانه های دیابت در کودکان اشاره کنیم! نشانه های قند خون پایین در کودکان عبارتند از؛

لرز در کودک

ضعف در کودک

سردرد در کودک

اضطراب در کودک

سرگیجه در کودک

عرق کردن در کودک

احساس گرسنگی در کودک

مشکلات تمرکزی و گیجی در کودک

موارد شدیدتر می تواند موجب از حال رفتن یا حمله ناگهانی در کودک شود.

دیابت در کودکان

۴ مزیت ورزش در کودکان دیابتی

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که تاثیر ورزش بر کودکان دیابتی چیست؟ در جواب این سوال می توان گفت ورزش در تمامی اقشار جامعه می تواند روندی مثبت ایجاد کند. کودکان دیابتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما توجه والدین به این کودکان با توجه به شرایطشان بسیار مهم است. والدین کودکان مبتلا به دیابت باید به موارد زیر توجه کنند تا بتوانند بهتر با مزایای ورزش در کودکان دیابتی آشنا شوند:

ورزش باعث افزایش میزان سلامت کودکان می شود.

ورزش باعث تقویت استخوان ها و عضلات کودک می شود.

ورزش همچنین می تواند سطح انرژی این کودکان را افزایش دهد.

ورزش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ها را کاهش می دهد.

ورزش در کودکان مبتلا به دیابت توانایی های جسمی را افزایش می دهد.

ورزش باعث افزایش کارایی انسولین در بدن کودک و تنظیم سطح قند خون می شود.

ورزش در کودکان مبتلا به دیابت ترشح انسولین را کنترل کرده و میزان قند خون را مدیریت می کند.

کودکان مبتلا به دیابت با ورزش کردن می توانند هماهنگی، تعادل، قدرت و استقامت خود را به دست آورند.

در ادامه می توانید به آشنایی بیشتری در مورد مزایای ورزش در کودکان دیابتی دست پیدا کنید.

۱- مدیریت وزن و انسولین در بدن

افراد برای اینکه به وزن مناسب خود دست یابند بید در کنار تغذیه سالم به مسائل دیگر هم توجه کنند. از جمله مهمترین این مسائل ورزش کردن است، کودکان به کمک ورزش می توانند کالری های اضافی دریافتی در بدن را بسوزانند و عضله سازی کنند.در بدن کودکانی که چربی زیادی دارند، انسولین به درستی ترشح نمی شود و بدن قادر نیست سطح قند خون را کنترل کند. والدین کودکان دیابتی توجه داشته باشند که کودکان مبتلا به دیابت در صورتی که ورزش کنند، می توانند قند خون پایینی داشته باشند، که هیپوگلیسمی نام دارد و از قند خون بالا در آنها جلوگیر شود که هیپرگلیسمی نام دارد. افت قند خون که در زمان ورزش یا بعد از آن اتفاق می افتد در واقع زمانی است که بدن مقدار زیادی قند ذخیره شده خود را مصرف می کند، به خصوص اگر سطح انسولین پس از تزریق بالا باقی مانده باشد.

۲- تجربه زندگی در کودکان

زمانی که کودکان از خانه بیرون می روند یا به ورزشگاه می روند، برایشان فرصتی است که بتوانند به کمک دیدار با سایر کودکان، بدست آوردن تجربیات جدید و جالب را تجربه کنند. اگر کودکان ورزش کنند، کار گروهی و رقابت را نیز فرا می گیرند که در ادامه زندگی می توانند کمک های فراوانی را به آنها داشته باشد. این مهم را کودکان در مدرسه نیز می توانند تجربه کنند اما مزیتی که در ورزش در کودکان دیابتی وجود دارد این است که علاوه بر یادگیری، سلامت جسمی را نیز در آنها تقویت می کند.

۳- افزایش اعتماد به نفس در کودکان دیابتی

ورزش کمک می کند تا اعتماد به نفس بچه ها افزایش یابد. با تسلط بر مهارت، بهبود توانایی های جسمانی و یا کمک به یک تیم، بچه ها می بینند که می توانند به چیزهایی که می خواهند برسند. همین عاملی می شود تا در دیگر مراحل زندگی نیز اعتماد به نفس بیشتری بیابند که خود این موضوع می تواند باعث نشاط بیشتری در فرد شود.

۴- ورزش در کودکان دیابتی و تقویت روانی

کودکان مبتلا به دیابت به کمک ورزش می توانند تنش و استرس خود را کاهش دهند و بدین طریق روحیه آنان بهبود یابد، ورزش در کودکان حتی می تواند به پاک کردن ذهن و آرام کردن کودکان نیز کمک کند. تمام ورزش ها برای کودکان عالی هستند؛ از پیاده روی گرفته تا دوچرخه سواری برای بازی و یا در تیم های ورزشی. کودک باید از ورزش کردن هدف داشته باشد تا به مزایای ان به درستی دست یابد مثلاً ۶۰ دقیقه ورزش در روز برای ۵ تا ۶ روز در هفته. مانند هر قسمت دیگری از یک شیوه زندگی سالم، ممکن است عادت های ورزشی جدید برای کودکان در مرحله اول دشوار باشد، اما تجربیات و مزایای ورزش می تواند به کودکان کمک کند تا در برنامه هایشان تمرکز کافی داشته باشند.

کودکان دیابتی و آماده شدن برای ورزش

همه بچه ها باید قبل از اینکه شروع به ورزش کنند، آمادگی فیزیکی ورزشی داشته باشند ؛ برای بچه های مبتلا به دیابت، قبل از شروع هر ورزش جدید، حتما باید با پزشکشان صحبت کنید، که واقعا این سطح فعالیت برای کودک شما مناسب است یا خیر. پزشک به شما در مورد هرگونه تغییر در برنامه آزمایشی، دارو یا سایر مواردی که ممکن است لازم باشد، برای ورزش در کودکان دیابتی اطلاع می دهد. پزشک به احتمال زیاد نور سبزی برای هر فعالیتی می شود که کودک شما می خواهد آن را شروع کند. جدا از همه اینها، ورزش بخش مهمی از مدیریت دیابت است با این وجود ممکن است ملاحظات خاصی برای فرزند شما وجود داشته باشد که به ورزش های خاصی از قبیل صخره نوردی، پاراگلایدینگ یا غواصی علاقه داشته باشد. در بخش بعدی شرایط کودکان شما را مورد بررسی قرار می دهیم.

شرایط کودکان دیابتی برای ورزش کردن

ورزش های نام برده در بخش قبل، نیاز به تمرکز زیادی دارند! داشتن شرایط جسمانی خوب و کنترل دیابت مفید هستند. اما اگر مشکلات دیابت رخ دهد و توانایی های فردی را در طول ورزش های ماجراجویی اش مختل کند، ممکن است آسیب های جدی به فرزندتان وارد شود. بنابراین اجازه پزشک و آماده سازی مناسب برای کودکتان مهم است. اگر فرزند شما تازه شروع به ورزش کردن یا بازی کردن، کرده است، حمایت عاطفی شما برای او بسیار مهم است، والدین می ترسند و کودک را از مشارکت دور نگه می دارند، والدین می توانند احساس متفاوت بودن، بیمار بودن یا شکننده بودن کودک را تقویت کنند. نگرش مثبت خود را حفظ کنید و اجازه دهید فرزند شما بداند که او می تواند در ورزشی با کار سخت نیز موفق شود؛ درست مثل هر بچه دیگر در تیم، تا زمانی که اقدامات احتیاطی ملاحظه شوند.

نگرانی های ورزش در کودکان دیابتی

پرستار کودک لازم است قند خون کودکان مبتلا به دیابت را پس از مصرف وعده اصلی یا میان وعده ها بررسی کند، برای جلوگیری از کاهش سطح قند خون اگر کودک برنامه تمرینی دقیقی را آغاز می کند مانند تمرین برای ورزش، پزشک ممکن است یک مقدار کاهش انسولین را برای جلوگیری از هیپوگلیسمی توصیه کند. افزایش قند خون در کودک ممکن است قبل و بعد از تمرین اتفاق بیفتد. عضلات کودک در طول ورزش به انرژی بیشتری نیاز دارند، بنابراین بدن با آزاد کردن گلوکز اضافی در خون به آن پاسخ می دهد. اگر بدن برای استفاده از گلوکز به اندازه کافی انسولین نداشته باشد، قند در خون می ماند این باعث می شود که فرد بیشتر دستشویی برود، که می تواند منجر به کم آبی بدن شود، به ویژه هنگامی که فرد عرق زیاد و تنفس شدید در طول ورزش داشته باشد.

علائم دیابت کودکان در حین ورزش

سوالی که در این بخش به آن پرداخته شده است این است که دیابت در کودکان باعث بروز چه علائمی می شود؟ با تحقیقات انجام شده در مورد ورزش در کودکان دیابتی می توان گفت کودکان مبتلا به دیابت با شایع ترین مشکلات زیر درگیر هستند :

  • ضعف
  • تاری دید
  • خستگی
  • تشنگی بیش از حد

در صورتی که کودک مبتلا به دیابت نوع ۱ می باشد، پزشک متخصص کودک از شما می خواهد که طی یک آزمایش میزان کتون ها را در بدن کودک مشخص کنید. ممکن است پزشک کودک بخواهد میزان قند خون کودک را قبل از شروع تمرین و بعد از آن اندازه گیری کنند، پزشک به شما می گوید که چگونه کتون ها را آزمایش کنید و در صورت لزوم، چگونه انسولین اضافی را به کودک تزریق کنید. کودکان مبتلا به دیابت که ورزش می کنند لازم است قند خون آن ها قبل از ورزش و همچنین بعد از ورزش کردن بررسی شود.

نکات مهم ورزش در کودکان دیابتی

در این بخش از مقاله بررسی می کنیم ورزش برای کودکان مبتلا به دیابت چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند:

الف) تنظیم برنامه آزمایش خون

تنظیم کردن یک برنامه آزمایش خون برای کودکان مبتلا به دیابت در زمان ورزش مهمتر از زمان عادی است! لازم است پزشک کودک به دقت هر گونه تغییرات در فرکانس یا زمان آزمایش های قند خون را هنگامی که کودک تمرین می کند را بررسی کند.

ب) بررسی زمان دریافت انسولین

والدین کودکان مبتلا به دیابت لازم است زمان دریافت انسولین را برنامه ریزی کنند! برای کودکان مبتلا به دیابت پزشک ممکن است تجویز انسولین را در زمان ورزش کردن و یا در زمان های بازی کردن کودک تجویز کند لازم است پرستار کودک و یا والدین کودک تزریق انسولین را در بخشی از بدن که در آن تمرینات ورزشی اتفاق می افتد انجام ندهند. (مثل تزریق به پای راست قبل از تمرین فوتبال) این باعث می شود که انسولین سریعتر جذب شود و احتمال انقباض هیپوگلیسمی افزایش می یابد. اگر کودک شما پمپ انسولین می پوشد، مطمئن باشید که این کار را برای ورزش انجام نخواهد داد، چون ممکن است قطع شود و یا آسیب ببیند و اگر کودک شما نیاز دارد تا در طول ورزش، پمپ انسولین استفاده کند، با پزشک او صحبت کنید.

توجه به این نکات و مراقبت از کودکتان می تواند وقت زیادی را از شما بگیرد و با توجه مشکلات روزمره فراموش کردن هر کدام از نکات می تواند خطرات زیادی را برای کودک شما به همراه داشته باشد.

کودکان دیابتی چگونه ورزش کنند؟

کودکان مبتلا به دیابت چه برنامه ریزی هایی باید داشته باشند؟ باید توجه داشته باشید که کودکان قبل از هر تمرین موارد زیر را اهمیت دهند تا دچار مشکل نشوند. اما لازم است یادآوری کنیم که کودکان دیابتی نیز علی رغم توجهات زیر به ورزش نیاز دارند و آنها را منزوی نکنید.

۱- تغذیه مناسب کودکان مبتلا به دیابت

لازم است پزشک متخصص کودک برای تغذیه دیابت کودک مبتلا ، برنامه غذایی در نظر بگیرد تا انرژی اضافی مورد نیاز کودک را در طول ورزش تأمین کند . برای مثال، آنها ممکن است تنقلات اضافی را قبل، در طول و یا بعد از ورزش توصیه کنند. والدین کودک و یا پرستار کودک لازم است عواقب رعایت نکردن توصیه های پزشک را برای کودک به زبان ساده توضیح دهند. کودک لازم است بداند اگر قندش بیفتد چه عواقبی برایش دارد. هیپوگلیسمی می تواند عملکرد ورزشی و توانایی مشارکت کودک را در ورزش تحت تأثیر قرار دهد. کودکان، به ویژه نوجوانان ممکن است وسوسه شوند و سعی کنند استراتژی هایی مانند خوردن کربوهیدرات در قبل دویدن یا کاهش کالری یا آب برای رسیدن به وزن خاصی در کشتی، انجام دهند این رفتارها می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند، چرا که آنها احتمال ابتلا به هیپرگلیسمی یا هیپوگلیسمی را افزایش می دهند.

۲- به همراه داشتن آب و خوراکی برای ورزش در کودکان دیابتی

چه در بازی فوتبال در مدرسه، یا شنا در حیاط خلوت، کودک همیشه باید خوراکی و آب را در دست داشته باشد. برخی از قندهای سریع اگر قند خون پایین بیاید، مفی خواهند بود و آب آشامیدنی به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند.

۳- همراه داشتن وسایل ضروری

مبتلا بودن کودکان به دیابت دلیلی نیست برای اینکه والدین آنها و یا پرستار کودک دچار دردسر بشوند، بچه های مبتلا به دیابت در بعضی موارد دارای قند خون پایینی می باشد بنابراین بچه ها و نوجوانانی که مبتلا به دیابت هستند، باید همیشه در معرض نوعی از شناسایی پزشکی (مانند دستبند یا گردنبند) باشند. علاوه بر شناسایی آنها به عنوان کودک دیابتی، این کار می تواند اطلاعات تماس اضطراری را فراهم کند. در صورتی که کودک مبتلا به دیابت در محیطی غیر از خانه ورزش می کند لازم است برخی از وسایل را به همراه داشته باشد. این وسائل شامل پکی از تست ها، داروها، دستبند هشدار پزشکی، اطلاعات تماس اضطراری. این کار کمک می کند تا این چیزها را در یک کوله پشتی یا کیسه های دیگری نگه دارید تا راحت باشید.

۴- اطلاع مربی از شرایط کودک

اگر فرزند شما به صورت منظم ورزش می کند، به مربیان او راجع به دیابت فرزندتان بگویید و دستورالعمل های لازم در مواقع مشکلات را نیز به او توضیح دهید. آنها همچنین باید درک کنند که ممکن است فرزند شما نیاز به انجام این مراحل داشته باشد؛ مانند خوردن میان وعده یا مصرف انسولین برای کنترل دیابت قبل، در طول بازی و یا بعد از آن.

۵- کنترل سلامت و قند کودکان مبتلا به دیابت

والدین و یا پرستار کودکان مبتلا به دیابت لازم است همواره کنترل سلامت کودک را در دست بگیرند! در زمانی که آنها در یک گروه از بچه ها هستند، این کار می تواند برایشان یک چالش باشد. اما مدیریت دیابت خود به معنای قطع رابطه با معلم یا مربی نیست و این کار مشکلی ندارد. کودکان مبتلا به دیابت باید به راحتی بتوانند ورزش یا بازی خود را برای نیاز دیابت خود مانند خوردن میان وعده برای نشانه های کاهش قند خون یا بررسی میزان قند خونشان قطع کنند.

خلاصه مطلب ورزش در کودکان دیابتی

ورزش برای کودکان دیابتی بسیار مفید است چون می تواند قند خون را کنترل کند و از افزایش وزن نیز جلوگیری کند همچنین اعتماد بنفس کودکان را بالا می برد. با تایید پزشک، یک برنامه غذایی برای مدیریت دیابت کودک تهیه کنید و با پیروی از یک ورزش مناسب برای کودکان دیابتی ، حتی ورزش کودکان در خانه سلامتی را برای کودک خود به ارمغان بیاورید. در صورتی که در زمینه تغذیه و ورزش مناسب برای کودکان دیابتی نیاز به کمک دارید و یا به پرستار کودک برای مراقبت از دلبندتان نیازمندید به کارشناسان ما پیام دهید.